quote:Gezocht: duizend keepers op een dag
GENDT - Keepers zijn een beetje anders. Dat bewijst Sjoerd Rensen. De 21 - jarige doelman uit Gendt wil op 27 mei duizend keepers verzamelen om het prestigieuze Guinness Book of Records te halen. Want duizend is een mooi getal en de opbrengst gaat naar een doel; een goed doel dan.
Het opmerkelijke idee ontstond in oktober 2005 op een keepersdag bij voetbalclub De Bataven uit Gendt. „Het begon een beetje te borrelen“, zo tracht Sjoerd Rensen een tipje van de sluier op te lichten.
„Ik was er samen met keeperstrainer Gerrie van Eijck. Het was gewoon een hele leuke dag in Gendt en toen kwam het idee een keer duizend keepers te trainen.“
Waarom duizend? „Duizend is een mooi getal“, zegt Rensen, de keeper die ooit als voetballer begon, maar al bij de pupillen van De Bataven doorkreeg dat het zijn roeping was keeper te worden, en af te wijken.
„We zijn een beetje gaan brainstormen. Daarna hebben we een organisatie op poten gezet, een afdeling pr, technische zaken, logistiek, catering, iemand die de verzekering van de spelers regelt. Er komt veel bij kijken.“
Het lijkt een krankzinnig idee, duizend keepers, waar haal je ze vandaan, en waarom. „Wij vonden het een mooi idee, een uitdaging. We hebben flyers gemaakt, ik ben handig met het bouwen van websites. We hebben de domeinnaam. duizendopeendag.nl laten registreren.“
Het voorwerk is gedaan, weet Rensen. Hij leeft momenteel als pendelaar tussen zijn geboortegrond Gendt, waar zijn ouders leven, Ede, waar zijn vriendin woont en Dordrecht, waar hij als profkeeper zijn boterham deels verdient. Daarnaast werkt hij voor BetuweNet, een internetbedrijf.
Rensen is een getalenteerd keeper en werd al snel gescout en gehaald door Vitesse. Hij doorliep tot de zomer van 2005 alle jeugdteams van de Arnhemse profclub. Voor een contract kwam hij niet in aanmerking, maar bij FC Dordrecht werd hij tweede doelman. Tot nu toe keepte hij één wedstrijd, tijd genoeg om er iets naast te doen; iets ‘keeperachtigs’.
Het moest dus nog iets aparter. „We kregen het idee het Guinness book of records te benaderen. Om de dag wat extra gewicht mee te geven. Dat hebben we gedaan. Er is een aanvraag de deur uit om te kijken of ons record opgenomen kan worden in het Guinness book. Je kunt twee procedures bewandelen, wij hebben gekozen voor de lange weg, dat duurt een paar weken, maar is wel gratis. Bij de snelle procedure krijg je snel antwoord, maar dat kost weer tweehonderd of driehonderd pond. De aanvraag is de deur uit, we wachten nu op een reactie.“
Daarmee was het plan van Rensen en zijn medestanders nog niet klaar. Er moest iets worden gedaan met de opbrengst, want hij hoeft er zelf niet van te profiteren, vindt Rensen.
„We hebben gekozen voor het Sophia kinderziekenhuis in Rotterdam. We hopen aan het einde van de dag een mooie cheque te kunnen overleggen.“
Tot zo ver de achtergrond van wat een bijzondere keepersdag moet worden, maar het monnikenwerk moet nog worden verricht: de helse speurtocht naar duizend keepers.
De keepers hoeven niet te vrezen dat zij alleen voor de show opdraven, zegt Rensen. Hij is inmiddels druk bezig collega’s te benaderen. Oud jeugddoelman Bas Wijnen van Vitesse heeft zijn hulp al toegezegd. Ook zijn directe collega Johan van der Werff van FC Dordrecht komt. Daarnaast hoopt hij op ondermeer Patrick Lodewijks van Feyenoord (‘dat zou leuk zijn, maar hij is nog niet benaderd’), jeugdkeeperstrainer Jan Splinter van Ajax en Ruud Wetzel (oud trainer jeugd Vitesse).
Het moeten er nog veel meer worden want Rensen wil dat de keepers een serieuze trainingsdag krijgen. „Ik zie dit niet als een lolletje. Ze krijgen allemaal een professionele training, een lunchpakketje en een bal mee naar huis. Tussendoor krijgen ze gewoon een goede training. De organisatie staat als een huis.“
Nu nog duizend keepers en dat is geen makkelijke opdracht, bemerkte Rensen inmiddels. De teller, te vinden op de website, staat pas op 84. Er resteert een klus van 918.
Logisch lijkt om alle professionele keeperscholen te benaderen, maar daar blijkt een schoen te wringen. „Voor mij is dit een eenmalige gebeurtenis. Ik ben niet van plan een keeperschool te beginnen of vaker van deze dagen te organiseren. Voor anderen is het hun brood, dus ik weet niet of ze wel willen meewerken. Ik hoop het wel, want wij zijn helemaal geen concurrentie.“
Ruim twee maanden heeft nog om de megaklus te klaren. Gaat het wel door als het niet lukt? „Met driehonderdvijftig aanmeldingen gaat het door. We maken er sowieso een fantastische dag van met een mooi motto voor keepers ‘een beetje keeper staat voor het goede doel’.
Informatie over de keepersdag van zaterdag 27 mei op sportpark Walburgen in Gendt. Kosten: 14,50 euro. Aanmelden via website:. www.duizendopeendag.nl
Bron: De Gelderlander
Wat moet een keeper doen danquote:Op woensdag 22 maart 2006 16:21 schreef orchideusstuifmeelsnuiver het volgende:
IK vind Gomes niet echt een keeper, meer iemand die de ballen uit het goal houd
Eens, een keeper moet ook angst inboezemen bij aanvallers.quote:Op woensdag 22 maart 2006 18:15 schreef Zjwegel het volgende:
Vind zelf dat een keeper flink wat moet uitstralen, kijk eens naar een Buffon. Die steelt gewoon de show alleen al hoe hij erbij loopt, op die manier maak je de aanvallers ook al minder productief.
Keepen is inderdaad meer dan alleen gaan voor die bal, het is ook zorgen dat die bal nooit bij jou kan komen. Iets wat Gomes in mijn ogen mist.
Misschien moet hij een baardje laten groeien.quote:Op woensdag 22 maart 2006 19:16 schreef aldostuta het volgende:
[..]
Eens, een keeper moet ook angst inboezemen bij aanvallers.
En Gomes mist nog wel meer dan alleen die uitstraling
Heel af en toe wel, tot nu toe altijd goed gegaan maar geen panna's gegevenquote:Op woensdag 22 maart 2006 20:10 schreef pekel het volgende:
Hebben jullie wel eens de neiging om in de 16 een speler uit te kappen?Ik doe het wel eens in geval van nood, en dit seizoen daardoor al 2 panna's gegeven
Mocht het daarintegen fout gaan, zit ik denk ik op de bank en keep ik dit seizoen geen pot meer
Een keer in de jeugd gedaan, vervolgens kreeg ik zo een ontzettende teringschop van die spits..quote:Op woensdag 22 maart 2006 20:10 schreef pekel het volgende:
Hebben jullie wel eens de neiging om in de 16 een speler uit te kappen?Ik doe het wel eens in geval van nood, en dit seizoen daardoor al 2 panna's gegeven
Mocht het daarintegen fout gaan, zit ik denk ik op de bank en keep ik dit seizoen geen pot meer
Zoiets gaat bijna nooit fout. Die spitsen komen meestal enorm snel op je aangelopen, waardoor je ze enorm simpel kunt uitspelen. Ik ben zelf van de school die vindt dat je eigenlijk nooit een bal blind moet wegknallen, dus dan moet je regelmatig spitsen uitkappenquote:Op woensdag 22 maart 2006 20:10 schreef pekel het volgende:
hij rolde ook mooi weg omdat hij de speler voor hem niet wou chargeren, had hij dat gedaan had hij dit idd nooit meegemaaktquote:Op zondag 26 maart 2006 23:45 schreef mr_cucumber het volgende:
Ben ik het helemaal met je eens.
Mooi voorbeeld vond ik die gast van Werder Bremen tegen Juventus pas, hij keepte echt een wereldpartij. En werd volgens mij een beetje overmoedig, simpele voorzet die hij gewoon kon pakken maar wilde het 'mooi' doen door even door te rollen..liet de bal los, wedstrijd verloren en uitgeschakeld.
Zelf ben ik vooral van de simpele, misschien ouderwetse, manier van keepen.
Wat is er zo erg aan een bal op je gezicht? Ik vind er niks aan, maakt je lekker hard, zolang die bal er maar niet ingaat geeft me het niksquote:Op maandag 27 maart 2006 00:19 schreef Coelho het volgende:
Af en toe valt dat wel eens verkeerd uit, afgelopen vrijdag nog een schot geblokt met m'n gezicht. Op zo'n moment denk je wel eens dat het ook anders af kan lopen, maar goed, niet nadenken maar doen he
Geen bescherming? Raar, een keeper op enig niveau doet dat vrijwel altijd, want een kwetsure kan je je plek in de goal kosten. Ellebooglappen zijn een must, ik deed altijd 2 paar broeken met schuimlaag aan, in de winter of als het hard ligt 3. oh en knielappen als het hard ligt ook.quote:Waar ik benieuwd naar ben, zeker nu ik in de zaal speel: Wie van jullie speelt met een tok (tock, toque - geen idee hoe je het schrijft)? In al die jaren al ballen op de meest vervelende plaatsen gehad, ook daar ja, en ook eens een veldschoen vol noppen in m'n gezicht. Toch hoor je geen enkele keeper die extra bescherming anders dan een schuimlaag op de kleding op de gewrichten gebruikt. Vreemd eigenlijk, omdat voor een keeper voetbal vaker een contactsport is dan voor een veldspeler. Als je bij andere contactsporten gaat kijken zie je veel meer bescherming.
Erg is een groot woord, maar als je het hele weekend hoofd- en nekpijn hebt gehad en een paar loszittende tanden dan vind ik het wel vervelend. Zeker als je weet dat we op dat moment met 4-1 achter stonden met nog minder dan 5 min. te gaan. Maar ja, zoals je weet kun je niet "half" keepen, of je gaat ervoor of je gaat er niet voor. Maar het zijn wel de momenten dat ik mezelf achteraf afvraag of ik misschien toch voortaan met m'n benen eerst moet uitkomen omdat bijvoorbeeld een gebroken neus in een klein hoekje zit. En dat is een vrijdagavond vriendencompetitie me niet waard.quote:Op maandag 27 maart 2006 00:25 schreef Genjuro het volgende:
[..]
Wat is er zo erg aan een bal op je gezicht? Ik vind er niks aan, maakt je lekker hard, zolang die bal er maar niet ingaat geeft me het niksTrouwens is het kruis een veel ergere plek vind ik, vooral als sommige spelers er express in gaan mikken
Dat bedoelde ik met geen bescherming, anders dan een schuimlaag die standaard in de kleding zit. Dus idd de keepersshirts met elleboogbescherming, en altijd een lange broek met heup en kniebescherming. Dat heb ik altijd aan. Maar over een tok, of cup zoals jij het noemt, heb ik nog weinig keepers horen spreken. Je hebt een tijdje de keepershandschoenen gehad met de fingerprotectors erin, maar volgens mij is dat ook een stille dood gestorven...quote:Geen bescherming? Raar, een keeper op enig niveau doet dat vrijwel altijd, want een kwetsure kan je je plek in de goal kosten. Ellebooglappen zijn een must, ik deed altijd 2 paar broeken met schuimlaag aan, in de winter of als het hard ligt 3. oh en knielappen als het hard ligt ook.
Een cup is optioneel, ik heb er een gedragen maar het zit in de weg, en dus pak ik het risico maar om er eens af en toe lekker ff op te grond te liggen
ik heb het niet over ingebouwde bescherming, maar echte aparte elleboogbeschermers e.d.quote:Op maandag 27 maart 2006 00:33 schreef Coelho het volgende:
Dat bedoelde ik met geen bescherming, anders dan een schuimlaag die standaard in de kleding zit. Dus idd de keepersshirts met elleboogbescherming, en altijd een lange broek met heup en kniebescherming. Dat heb ik altijd aan. Maar over een tok, of cup zoals jij het noemt, heb ik nog weinig keepers horen spreken. Je hebt een tijdje de keepershandschoenen gehad met de fingerprotectors erin, maar volgens mij is dat ook een stille dood gestorven...
Beetje vreemde gang van zaken dan, als trainer zijnde heb je toch ook wel in de gaten welke keeper meer punten voor je pakt? Daar zou show helemaal niks mee te maken moeten hebben.quote:Op zondag 26 maart 2006 23:54 schreef Genjuro het volgende:
Ik was vroeger ook altijd een "droge keeper" zoals ze het zeiden, ik deed nooit "spectaculaire saves", op vrijwel elke bal wist ik een simpel technisch antwoord, vooral mijn verplaatsing gebruikte ik hier, werkte tot ik werd opzijgezet voor iemand die altijd show deed en nooit een bal pakte enkel wegsloeg, en dus meer makkelijke goals binnenkreeg.
Op het veld gebruik ik naast de standaard schuimlaag in broek en shirt niets (al keep ik vaak met opgestroopte mouwen..dus heb ik er nog niks aan).quote:Op maandag 27 maart 2006 00:33 schreef Coelho het volgende:
Dat bedoelde ik met geen bescherming, anders dan een schuimlaag die standaard in de kleding zit. Dus idd de keepersshirts met elleboogbescherming, en altijd een lange broek met heup en kniebescherming. Dat heb ik altijd aan. Maar over een tok, of cup zoals jij het noemt, heb ik nog weinig keepers horen spreken. Je hebt een tijdje de keepershandschoenen gehad met de fingerprotectors erin, maar volgens mij is dat ook een stille dood gestorven...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |