Once Again-luistersessieWisseloord Studios, 21 juli 2006In de namiddag van deze vrijdag worden de zonnestralen gebroken door de bosrijke omgeving waarin de Hilversumse Wisseloord Studios zich bevinden, het kantoor- en studiocomplex ligt er sprookjesachtig bij. De perfecte setting voor de warme soul van pianist, vocalist en winnaar van meerdere Grammy Awards John Legend.
![]()
Voorzien van gratis drankjes en hapjes doden de uit verschillende media uitgenodigde geïnteresseerden de tijd met luchtige vrijdagmiddaggesprekken en een beetje netwerken. Niet veel later stapt de artiest tussen de verschillende journalisten en verslaggevers uit een geblindeerd busje, waarna we verzocht worden plaats te nemen in een voor deze gelegenheid met luxe banken en fauteuils ingerichte opnamestudio. Als de ongeveer dertig aanwezigen een plekje hebben uitgezocht in de riante studio, kondigt de marketingdirecteur John Legend aan en kan de luistersessie beginnen. De zanger bedankt de aanwezigen voor hun komst en vertelt dat o.a. Kanye West, Will.I.Am, Raphael Saadiq en Craig Street aan zijn tweede album hebben meegewerkt. Als John Legend zich achterin naar de cd-speler verplaatst, wijzen de neuzen in de richting van een onbezette pianovleugel. Alsof je in een bioscoop met je rug naar het doek zit en alleen het geluid hoort. Of de tracklist van het album nog verandert, is niet duidelijk maar er wordt begonnen met eerste single Save Room die eind september uitkomt en ook al te horen is op zijn website. Het eerste wat er na het met orgel gevulde intro opvalt, is het prachtige geluid van de studio als de harde, organische drums erin komen. Hoofdjes gaan rustig op en neer terwijl Legend zelf met de ogen gesloten zit te genieten van zijn werk. De tweede keer dat het refrein voorbij komt, wordt er al voorzichtig meegezongen.
![]()
Het wat schel klinkende refrein van Heaven Only Knows bevestigt dat we te maken hebben met een nog niet gemasterd album, zoals Legend al in zijn opening meedeelde. Net als het leeuwendeel van dit album is het een prachtig nummer, duidelijk in het verlengde van het bejubelde debuut Get Lifted (2004). De positieve harmonie in Each Day Gets Better en het door Raphael Saadiq geproduceerde Show Me, voorzien van kalm gitaarspel, vormen in combinatie met Save Room een sterk begin van deze opvolger. Over de harde beat van het duet King & Queen, waarvan de zangeres nog even zonder naam door het leven gaat, klinkt een speelse Spaanse gitaar. Met het disco-achtige PDA (We Just Don't Care) slaat de zanger een nieuwe weg in, het is een vrolijke noot tussen de dikwijls schitterende maar zwaarmoedige ballades. Door het Hammond-orgel, de bluesgitaar en de pianoakkoorden zijn het voornamelijk de drums uit Fool Yourself (1973) van Little Feat (tien jaar geleden ook voor Killing Me Softly van The Fugees gebruikt) die het onmogelijk maken om tijdens Slow Dance stil te zitten. Na ieder nummer volgt een kort beleefd applaus waarna dj John Legend de volgende track inzet.
![]()
De onlangs bij Kanye Wests G.O.O.D. Music-label getekende funkband Sa-Ra Creative Partners draagt een steentje bij aan Once Again in de vorm van Maxine. Een vrolijk en goed gearrangeerd nummer dat er tussen de veelal door piano begeleide ballades echt uit springt, maar of de track potentie heeft te doen wat bijvoorbeeld Number 1 deed, valt te betwijfelen. Coming Home sluit Once Again af maar om de luisteraar door de tekst over jonge militairen die zich inzetten voor de oorlog van Ome Sam niet al te ontroerd naar huis te sturen, neemt John Legend zoals enigszins verwacht (en stiekem gehoopt) nog even plaats achter de vleugel. Once Again is een waardige opvolger van zijn succesalbum van twee jaar geleden maar evenaren doet hij het niet. Legend bewijst het onbewust door een net nieuwe track, die niet op dit album staat, live uit te voeren en deze op te volgen met het koude rillingen (en sommige zelfs tranen) bezorgende Ordinary People. Hierdoor komt het verschil tussen Get Lifted en Once Again goed naar voren. Live en op maar een paar meter afstand, ondersteund door de geweldige akoestiek en geluidsinstallatie, is de zanger nog beter dan zijn opgenomen materiaal. Gelukkig komt hij in september terug om zijn reputatie als live artiest te bevestigen.