abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35754007
Het is mij waarlijk een doorn hoe vele gebruikers dezes forums om durven te springen met de woordgeslachten der Nederlandse taal. Woorden als raad en slaap worden probleemloos ontmand en aangeduid als waren zij vrouwelijk, terwijl omgekeerd woorden eindigend op -heid en -schap meedogenloos hun vrouwelijkheid wordt ontnomen!

Men spreekt gerust over de waarheid en hoe hij verborgen blijft, of over de wetenschap en hoe hij voortschrijdt! Neen, in naam dier wetenschap en dier waarheid, anderwerf neen! Zij zijn vrouwelijk! De wetenschap schrijdt met gracieuze pas, en mijn klacht jegens allen die haar als een travestiet ten tonele voeren.

Derhalve, gedenk des woordgeslachts!
  zondag 5 maart 2006 @ 21:21:55 #2
120139 freiss
Hertog Jan :9~
pi_35754211
Deze topic is best goed!
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
pi_35754454
Ik weet het niet zeker, maar het ziet er uit alsof je post stikt van germanismen (nogmaals, weet het niet zeker).

Maar ja, je denkt toch niet serieus dat mensen een half uur besteden aan het opzoeken van grammaticale regels voor hun posts. Ik bedoel, het is maar FOK...
  zondag 5 maart 2006 @ 21:31:59 #4
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_35754537
Je TT is geen Nederlands. Je kunt niet ´van het woordgeslacht´ (des woordgeslachts) gedenken.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_35754676
quote:
Op zondag 5 maart 2006 21:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Je TT is geen Nederlands. Je kunt niet ´van het woordgeslacht´ (des woordgeslachts) gedenken.
Nonsens. Gedenken gaat met een genitivus. Gedenkt des Sabbatsdags, dat gij dien heiligt!
  zondag 5 maart 2006 @ 21:35:49 #6
139460 -Sandstorm-
Ongenuanceerde lulhannes
pi_35754700
Die in je TT doet me noodzaken je OP niet te lezen.
*** Heeft zin in een trio met 2 neger lesbiennes ***
  zondag 5 maart 2006 @ 21:36:04 #7
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_35754707
quote:
Op zondag 5 maart 2006 21:35 schreef Nekto het volgende:

[..]

Nonsens. Gedenken gaat met een genitivus. Gedenkt des Sabbatsdags, dat gij dien heiligt!
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_35754875
Goed, iets meer omgangstaal zou zijn: “Denk aan het woordgeslacht!” Maar, onze ‘ongenuanceerde lulhannes’ heeft ook een punt te pakken.
pi_35755804
Taalpuristen

pi_35756149
Nee. Ken ik niet, doe ik niet aan. "Hij" is voor mannelijke wezens en dingen. "Zij" is voor vrouwelijke wezens.
  zondag 5 maart 2006 @ 22:32:09 #11
79000 Maikuuul
Dat zeg ik ook altijd
pi_35757180
Zoeen gaar topic, alsof iemand zich daar aan gaat houde
[b]Mag ik niet zeggen voor me moeder
Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
Sokkel Lolleromfg[/b]
pi_35757427
Het woordgeslacht schijnt in België en in het zuiden van Nederland juist nog ‘levendiger’ te zijn. Maar dan gaat het eigenlijk meer om woorden zoals tafel, die nu feitelijk gemeenkunnig zijn.

Naar ‘wetenschap’ met 'hij' verwijzen doet mijn taalgevoel echter evenveel pijn als ‘de huis’ of ‘het koe’ zeggen. Het kán gewoon niet. Ja, ik heb een smartelijk leven, omringd door al die taalbarbaren. Erbarmt u mijner! Ja, ook erbarmen gaat met een genitivus.
pi_35759820
De Nederlandse taal leeft en verandert! Ben blij, nu kun je al je oude grammatica regels in de koelkast zetten en beginnen met het structureren van die barbaarse miskleunen zoals 'die meisje met die mooie shirtje aan is echt vet hot voor m'n snikkel je weet'
  zondag 5 maart 2006 @ 23:50:42 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_35760204
quote:
Op zondag 5 maart 2006 22:36 schreef Nekto het volgende:
Het woordgeslacht schijnt in België en in het zuiden van Nederland juist nog ‘levendiger’ te zijn. Maar dan gaat het eigenlijk meer om woorden zoals tafel, die nu feitelijk gemeenkunnig zijn.
Inderdaad leeft het woordgeslacht hier in Brabant nog iets meer. Wanneer ik wil weten of een woord mannelijk danwel vrouwelijk is hoef ik het slechts in het dialect uit te spreken.

Zo is het un tas koffie en ne skonne haan. Helaas ken ik veel woorden niet in het Brabants.

Zelfs bij vanDale vinden ze het woordgeslacht steeds minder belangrijk!
quote:
Masculinisering

Al sinds eeuwen is in het Nederlands een masculiniseringstendens zichtbaar. Woorden die oorspronkelijk zij-woorden waren, worden hij-woorden. De ontwikkeling naar meer hij-woorden is nog niet voltooid, en dat betekent dat we voor het hedendaagse Nederlands rekening moeten houden met een categorie van woorden die zowel mannelijk als vrouwelijk zijn.
En zo wordt bij veel woorden in het digitale woordenboek van 2005 al niet eens meer gezegd of ze vrouwelijk danwel mannelijk zijn.
Waar moet dat naar toe!
The End Times are wild
pi_35760382
De gemeenplaats dat een taal leeft en verandert doet natuurlijk niet noodzakelijkerwijs af aan mijn opmerking, daar ook reactionaire tendensen een onderdeel van dat leven zijn, en dat verandering niet per se ten goede hoeft te zijn. Als wij het proces namelijk als een evolutieproces zien, dan zien wij dat er ook veel mutaties zijn die niet positief uitvallen, en het moge duidelijk zijn dat ik de afbrokkeling van het woordgeslacht en de verontachtzaming der naamvallen als een dier mutaties beschouw. De redenen daarvoor zijn louter esthetisch, dat geef ik grif toe, en daarom staat het je ook geheel vrij er verder weinig tot geen notie van te nemen.

Het droevige is ook dat oude vormen niet meer herkend worden en als een vreemde eend in de bijt beschouwd worden, waaronder mijn gebruik van de genitief. In stede van het als een behoud te zien kan het derhalve ook als een revival beschouwd worden.
  zondag 5 maart 2006 @ 23:56:00 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_35760386
quote:
Op zondag 5 maart 2006 23:40 schreef Jossos het volgende:
De Nederlandse taal leeft en verandert! Ben blij, nu kun je al je oude grammatica regels in de koelkast zetten en beginnen met het structureren van die barbaarse miskleunen zoals 'die meisje met die mooie shirtje aan is echt vet hot voor m'n snikkel je weet'
Natuurlijk ontwikkelt de Nederlandse taal zich voortdurend. Dat is altijd al zo geweest.
Het laten vallen van de woordgeslachten is mijns inziens echter een verarming van de taal. Hoe kun je bijvoorbeeld de naamvalsvormen nu goed doen wanneer je het woordgeslacht niet kent?
The End Times are wild
pi_35760515
quote:
Op zondag 5 maart 2006 23:50 schreef LXIV het volgende:
En zo wordt bij veel woorden in het digitale woordenboek van 2005 al niet eens meer gezegd of ze vrouwelijk danwel mannelijk zijn.
Waar moet dat naar toe!
Daar was ik mij van bewust, daarom heb ik ook alleen woorden gebruikt waarvan het geslacht nog steeds vermeld wordt. Met name alle woorden op -heid en -schap. (Alhoewel er nog wel iets meer duidelijk vrouwelijke uitgangen zijn.) Ik vraag me soms echt waar sommigen hun taalgevoel gestopt hebben, maar goed.
  zondag 5 maart 2006 @ 23:59:08 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_35760521
quote:
Op zondag 5 maart 2006 23:55 schreef Nekto het volgende:
(...)
Wie ben je eigenlijk, Nekto? Aan de kwaliteit van je postings te zien, en aan de manier waarop je de editor gebruikt, ben je beslist geen nieuwe user. Ik zou echter ook niet weten van wie je dan een kloon zou moeten zijn.
The End Times are wild
pi_35760575
quote:
Op zondag 5 maart 2006 21:29 schreef milkingmonkey het volgende:
Ik weet het niet zeker, maar het ziet er uit alsof je post stikt van germanismen (nogmaals, weet het niet zeker).

Maar ja, je denkt toch niet serieus dat mensen een half uur besteden aan het opzoeken van grammaticale regels voor hun posts. Ik bedoel, het is maar FOK...
De regels zijn heel eenvoudig.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_35760960
quote:
Op zondag 5 maart 2006 23:59 schreef LXIV het volgende:
Wie ben je eigenlijk, Nekto? Aan de kwaliteit van je postings te zien, en aan de manier waarop je de editor gebruikt, ben je beslist geen nieuwe user. Ik zou echter ook niet weten van wie je dan een kloon zou moeten zijn.
Dat klopt, en dat is evident. Soms ben ik weg, om na een tijd(je) weer terug te keren. Sommige thema’s keren terug, andere laat ik onder sommige gebruikersnamen links liggen. Soms is de user zelfs meer als typetje dan als weergave van mijzelf te kenschetsen. Er zijn wel duidelijk overlappende zaken te vinden, maar het is meestal geen kloon.

Ik pas doorgaans spelling en taalgebruik aan, laat soms Belgicismen doorschemeren, andere keren doet de gebruiker het daarzonder. Soms veroorloof ik mijzelf zelfs d/t fouten. Dan maak ik weer een gebruiker die een voorkeur heeft voor korte zinnen, de andere keer wordt het iemand die bijzinnen prefereert en somtijds zelfs iemand die der naamvallen meester is en zich het gebruik dezer niet schaamt.
  maandag 6 maart 2006 @ 00:17:17 #21
131603 Afwazig
Serious business
  maandag 6 maart 2006 @ 00:18:47 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_35761073
quote:
Op maandag 6 maart 2006 00:13 schreef Nekto het volgende:

[..]

Dat klopt, en dat is evident. Soms ben ik weg, om na een tijd(je) weer terug te keren. Sommige thema’s keren terug, andere laat ik onder sommige gebruikersnamen links liggen. Soms is de user zelfs meer als typetje dan als weergave van mijzelf te kenschetsen. Er zijn wel duidelijk overlappende zaken te vinden, maar het is meestal geen kloon.

Ik pas doorgaans spelling en taalgebruik aan, laat soms Belgicismen doorschemeren, andere keren doet de gebruiker het daarzonder. Soms veroorloof ik mijzelf zelfs d/t fouten. Dan maak ik weer een gebruiker die een voorkeur heeft voor korte zinnen, de andere keer wordt het iemand die bijzinnen prefereert en somtijds zelfs iemand die der naamvallen meester is en zich het gebruik dezer niet schaamt.
Kortom een mysterieuze user!
Ik zou zo 123 niet weten onder welke andere gebruikersnamen je nog post. Maar dat maakt het alleen maar interessanter!
The End Times are wild
pi_35761164
quote:
Op maandag 6 maart 2006 00:17 schreef Afwazig het volgende:
[afbeelding]
Is Fucking hier een adjectief of betreft het geheel een elliptische constructie die de huidige bezigheid van de poster uitdrukt?
pi_35761215
quote:
Op maandag 6 maart 2006 00:18 schreef LXIV het volgende:

[..]

Kortom een mysterieuze user!
Ik zou zo 123 niet weten onder welke andere gebruikersnamen je nog post. Maar dat maakt het alleen maar interessanter!
Ze volgen elkaar op. Oude accounts maak ik doorgaans dood.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')