Nonsens. Gedenken gaat met een genitivus. Gedenkt des Sabbatsdags, dat gij dien heiligt!quote:Op zondag 5 maart 2006 21:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Je TT is geen Nederlands. Je kunt niet ´van het woordgeslacht´ (des woordgeslachts) gedenken.
quote:Op zondag 5 maart 2006 21:35 schreef Nekto het volgende:
[..]
Nonsens. Gedenken gaat met een genitivus. Gedenkt des Sabbatsdags, dat gij dien heiligt!
Inderdaad leeft het woordgeslacht hier in Brabant nog iets meer. Wanneer ik wil weten of een woord mannelijk danwel vrouwelijk is hoef ik het slechts in het dialect uit te spreken.quote:Op zondag 5 maart 2006 22:36 schreef Nekto het volgende:
Het woordgeslacht schijnt in België en in het zuiden van Nederland juist nog ‘levendiger’ te zijn. Maar dan gaat het eigenlijk meer om woorden zoals tafel, die nu feitelijk gemeenkunnig zijn.
En zo wordt bij veel woorden in het digitale woordenboek van 2005 al niet eens meer gezegd of ze vrouwelijk danwel mannelijk zijn.quote:Masculinisering
Al sinds eeuwen is in het Nederlands een masculiniseringstendens zichtbaar. Woorden die oorspronkelijk zij-woorden waren, worden hij-woorden. De ontwikkeling naar meer hij-woorden is nog niet voltooid, en dat betekent dat we voor het hedendaagse Nederlands rekening moeten houden met een categorie van woorden die zowel mannelijk als vrouwelijk zijn.
Natuurlijk ontwikkelt de Nederlandse taal zich voortdurend. Dat is altijd al zo geweest.quote:Op zondag 5 maart 2006 23:40 schreef Jossos het volgende:
De Nederlandse taal leeft en verandert! Ben blij, nu kun je al je oude grammatica regels in de koelkast zetten en beginnen met het structureren van die barbaarse miskleunen zoals 'die meisje met die mooie shirtje aan is echt vet hot voor m'n snikkel je weet'
Daar was ik mij van bewust, daarom heb ik ook alleen woorden gebruikt waarvan het geslacht nog steeds vermeld wordt. Met name alle woorden op -heid en -schap. (Alhoewel er nog wel iets meer duidelijk vrouwelijke uitgangen zijn.) Ik vraag me soms echt waar sommigen hun taalgevoel gestopt hebben, maar goed.quote:Op zondag 5 maart 2006 23:50 schreef LXIV het volgende:
En zo wordt bij veel woorden in het digitale woordenboek van 2005 al niet eens meer gezegd of ze vrouwelijk danwel mannelijk zijn.
Waar moet dat naar toe!
Wie ben je eigenlijk, Nekto? Aan de kwaliteit van je postings te zien, en aan de manier waarop je de editor gebruikt, ben je beslist geen nieuwe user. Ik zou echter ook niet weten van wie je dan een kloon zou moeten zijn.quote:Op zondag 5 maart 2006 23:55 schreef Nekto het volgende:
(...)
De regels zijn heel eenvoudig.quote:Op zondag 5 maart 2006 21:29 schreef milkingmonkey het volgende:
Ik weet het niet zeker, maar het ziet er uit alsof je post stikt van germanismen (nogmaals, weet het niet zeker).
Maar ja, je denkt toch niet serieus dat mensen een half uur besteden aan het opzoeken van grammaticale regels voor hun posts. Ik bedoel, het is maar FOK...
Dat klopt, en dat is evident. Soms ben ik weg, om na een tijd(je) weer terug te keren. Sommige thema’s keren terug, andere laat ik onder sommige gebruikersnamen links liggen. Soms is de user zelfs meer als typetje dan als weergave van mijzelf te kenschetsen. Er zijn wel duidelijk overlappende zaken te vinden, maar het is meestal geen kloon.quote:Op zondag 5 maart 2006 23:59 schreef LXIV het volgende:
Wie ben je eigenlijk, Nekto? Aan de kwaliteit van je postings te zien, en aan de manier waarop je de editor gebruikt, ben je beslist geen nieuwe user. Ik zou echter ook niet weten van wie je dan een kloon zou moeten zijn.
Kortom een mysterieuze user!quote:Op maandag 6 maart 2006 00:13 schreef Nekto het volgende:
[..]
Dat klopt, en dat is evident. Soms ben ik weg, om na een tijd(je) weer terug te keren. Sommige thema’s keren terug, andere laat ik onder sommige gebruikersnamen links liggen. Soms is de user zelfs meer als typetje dan als weergave van mijzelf te kenschetsen. Er zijn wel duidelijk overlappende zaken te vinden, maar het is meestal geen kloon.
Ik pas doorgaans spelling en taalgebruik aan, laat soms Belgicismen doorschemeren, andere keren doet de gebruiker het daarzonder. Soms veroorloof ik mijzelf zelfs d/t fouten. Dan maak ik weer een gebruiker die een voorkeur heeft voor korte zinnen, de andere keer wordt het iemand die bijzinnen prefereert en somtijds zelfs iemand die der naamvallen meester is en zich het gebruik dezer niet schaamt.
Is Fucking hier een adjectief of betreft het geheel een elliptische constructie die de huidige bezigheid van de poster uitdrukt?quote:
Ze volgen elkaar op. Oude accounts maak ik doorgaans dood.quote:Op maandag 6 maart 2006 00:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Kortom een mysterieuze user!
Ik zou zo 123 niet weten onder welke andere gebruikersnamen je nog post. Maar dat maakt het alleen maar interessanter!
Nee.quote:Op maandag 6 maart 2006 00:27 schreef Merkie het volgende:
Gewoon Croupouque.
Het is inderdaad onzijdig. En daarbij hoort doorgaans ‘zijn’ en ‘het’. Het huis is groot, dus we hebben veel verf nodig om het te schilderen. (Het) Amsterdam is beroemd om zijn grachten. Het bedrijf publiceerde zijn kwartaalresultaten.quote:Anyway, ik heb van de 95% van de woorden geen idee of het woord vrouwelijk, mannelijk of onzijdig is. Weurdjes met "het" ervoor zijn onzijdig, en met "de" vrouwelijk of mannelijk ofzo?
Dát doet mijn taalgevoel (en m'n ogen) nou pijn!quote:Op zondag 5 maart 2006 23:40 schreef Jossos het volgende:
De Nederlandse taal leeft en verandert! Ben Wéés blij, nu kun je al je oude grammatica regels in de koelkast zetten en beginnen met het structureren van die barbaarse miskleunen zoals 'die meisje met die mooie shirtje aan is echt vet hot voor m'n snikkel je weet'
Ach ja, 5 fouten in 1 zin is weer het andere uiterste...quote:Op maandag 6 maart 2006 11:49 schreef the_jestert het volgende:
hHierbij het bewijs dat sommige TS'ers absoluut geen leven hebben. hHoe zwakzinnig moet je wel niet zijn om je daar aan te irriteren ergeren, laat staan er een toppic over te openen?![]()
Haha, zeker nooit in Maastricht geweest?quote:Op maandag 6 maart 2006 22:22 schreef descendent1 het volgende:
Aan de andere kant ontstaan op FOK ook veel nieuwe (Bargoens aandoende) woorden... zoals Hendig Sjiek....![]()
taal huiliequote:Op maandag 6 maart 2006 13:23 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Ach ja, 5 fouten in 1 zin is weer het andere uiterste...![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |