abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 maart 2006 @ 20:04:22 #1
142943 STAIRWARES
forrest-speeder
pi_35751119
Hoi.

Ik zit met een hardnekkig idee waarvan ik nieteens weet of het op enige waarheid berust.
Ik weet me god niet meer waar ik het vandaan heb gehaald,
maar het is bij mij altijd blijven steken. Het gaat zo ongeveer als volgt:

Als je net hebt gesport/ of als je lichamelijk heel inspannend arbeid hebt verricht.
Is het nodig dat jeje lichaam mnstens 30 min. de tijd geeft om tot rust te komen.
Ga een boek lezen, of doe iets dat je lichaam laat ontspannen, vóórdat je gaat eten.
Met name als je koolhydraten gaat nuttigen (rijst. brood, aardappelen etc.)
Anders worden zetmeel en suikers direkt vervoerd door het lichaam naar de
plaatsen die heel iontensief bezig zijn geweest. Wat tot vetophoping lijd op die plaatsn.
Een niet zo goede zaak als je wilt afvallen bij bv. buik, benen en billen.

(heel lap tekst.)

Maaruhm, ik hoop dat het wel duidelijk is wat ik probeer te zeggen.
En de hamvraag is natuurlijk: Is dit bullshit of is dit waar?

Ik wil dan ook graag wat feedback hebben van mensen die hier (mischien) iets meer van afweten.

Bedankt.
“While one person hesitates because he feels inferior, the other is busy making mistakes and becoming superior”
  zondag 5 maart 2006 @ 21:38:17 #2
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_35754801
Waarom zou je uberhaupt na een lange inspanning koolhydraten eten? Dat moet je ervoor doen. Erna moet je eiwitrijk eten.
  zondag 5 maart 2006 @ 22:20:02 #3
142943 STAIRWARES
forrest-speeder
pi_35756643
quote:
Op zondag 5 maart 2006 21:38 schreef nickybol het volgende:
Waarom zou je uberhaupt na een lange inspanning koolhydraten eten? Dat moet je ervoor doen. Erna moet je eiwitrijk eten.
Ja okay, logisch.. Maar jouw antwoord is (excuseer) gelijk zo'n 'doodmakertje'.
De vraag blijft dan nogsteeds of het eneigzins waarheid bevat of niet.

Ik zie anders vaak genoeg mensen die druk in de weer zijn geweest,
Bv. net na sporten, en dan in kantine een tostie nuttigen, thuiskomen van werk of na een
half uurtje fietsen en gelijk aan de aardappelen of brood beginnen.
Als je wilt afvallen, vraag ik me af of dat wel zo'n goed idee is.

Maar voor hetzelfde geld is er niks aan de hand en is het ws. een rare denk-kronkel van mij..
“While one person hesitates because he feels inferior, the other is busy making mistakes and becoming superior”
pi_35757459
Heb niet direct een antwoord op je vraag. Wel heb ik een bron waar je er misschien meer over kunt vinden.

http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondsporten/voeding/index.htm
  maandag 6 maart 2006 @ 21:26:36 #5
43276 Scighera
Ironman: Anything is possibl
pi_35789492
*zucht even diep

na afloop heb je het volgende nodig in deze volgorde

1. water/ isotone dorstlesser
2. koolhydraten (om de glycogeen voorraden weer aan te vullen en het lichaam weer op krachten te brengen)
3. eiwitten (om spiervezelschade te herstellen, spierpijn te voorkomen en de verbeteren van het spierweefsel te ondersteunen)

eerst eiwitten en dan koolhydraten laat je de plank misslaan, lichaam zal deze dan gaan gebruiken als brandstof, zonde van die kostbare eiwitten
In training for a 3.8k swim, 180k bike and a 42.195k run
- The marathon is 20 miles of hope, and 6.2 miles of reality - Cameron Brown
pi_35789558
quote:
Op zondag 5 maart 2006 21:38 schreef nickybol het volgende:
na het fitnessen had ik ook een natuurlijke behoefte aan eiwitten en vet. vlees en kaas moest ik dan hebben.
[Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
A glorious future we long to embrace
[Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
All the time, I was promised my salvation
  maandag 6 maart 2006 @ 22:11:59 #7
142943 STAIRWARES
forrest-speeder
pi_35791571
Volgens mij wordt ik niet begrepen in dit topic.

Het gaat me niet om sportvoeding/"hoe" jeje lichaam moet voeden voor of na sporten.
Het gaat om dat ik welles hoorde of las dat vet zich sneller ophoopt bij de hardnekkige heup-billen-
dij zones. Als je direkt na het sporten (vooral koolhydraten) gaat eten.
En of dit enige waarheid bevat.

Moet ik kortere zinnen maken voor jullie?
  maandag 6 maart 2006 @ 23:33:07 #8
43276 Scighera
pi_35795031
ok, dan een kort antwoord: onzin; als dat zo zijn zijn zou ik een gigantische speklaag hebben op de benen
pi_35795711
volgens mij moet je heel diep gaan om je lichaam eiwitten als brandstof te laten gebruiken hoor, lijkt me sterk dat je na je training dat opeens zou gaan doen.
'The Less you know, The more you believe'
pi_35810637
quote:
Op maandag 6 maart 2006 23:51 schreef juliusbackpacking het volgende:
volgens mij moet je heel diep gaan om je lichaam eiwitten als brandstof te laten gebruiken hoor, lijkt me sterk dat je na je training dat opeens zou gaan doen.
Voor zover ik heb opgelet in het eerste jaar van de alo en tijdens de bio lessen moet je idd errug ver gaan met trainen. Maar onmogelijk is het zeker niet. We kregen toen ook ergens een vb van een gozer die fanatiek judoka was die het wel zo ver had laten komen. Stinkie stinkie dus.
(6) I'm no angel, but that doesn't mean I can't live (A)
  dinsdag 7 maart 2006 @ 19:43:21 #11
43276 Scighera
pi_35819165
het kan zeker; had het al in een boek over sportmassage gelezen (Willem Snellenberg: Handboek Sportmassage) dat een duursporter vaan 15% van zijn energie uit eiwit haalt

even gegoogled:

Eiwitten zijn van essentieel belang voor een duursporter. Het is een belangrijk onderdeel van de spierstructuur, het speelt een sleutelrol bij een groot aantal enzymen welke de energieproductie katalyseren en eiwitten kunnen 15% van de energie leveren gedurende lange trainingen en wedstrijden.

Duursporters hebben vaak een goed voedingsschema om de koolhydraten op het juiste moment tijdens een training of wedstrijd in te nemen. Echter de meeste duursporters vergeten dat ook bij de inname van eiwitten ook een goed schema hoort. Een klein aantal atleten heeft erkent dat eiwitten tijdens en na de duurinspanning tot grote resultaten kunnen leiden. Meest aansprekende voorbeeld is dat van Dave Scott, die tijdens zijn Ironmans op Hawaï al eiwitten suppleerde in 1988.

Dagelijkse behoefte
Een zittend persoon heeft een dagelijkse behoefte van 0,8 gram per kilogram lichaamsgewicht per dag. Een duursporter heeft 1,2 -1,4 gram per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig. Duursporters die extreem veel trainen (25-30 uur per week) hebben 1,6-1,8 gram per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig. Voor de meeste duursporters geldt dat de eiwitten ongeveer 15% van de totale calorieën moet zijn. De koolhydraat inname zal 60% moeten zijn. Vet en overige gebruiken 25%.
De inname van eiwitten maakt niet uit voor het dieet wat je volgt. Of je nu vlees eet of niet iedere duursporter heeft een behoefte aan eiwitten. Dit kan gehaald worden uit alle producten. Vlees, vis, soja, etc.
De meeste duursporters zijn normale carnivoren en zullen wellicht niet al te laag zitten in hun eiwit inname. Wanneer je vegetariër bent zul je op moeten passen en goed uitrekenen of je wel aan je dagelijkse behoefte komt. Een te hoge eiwitinname kan zorgen voor dehydratie en verlies van calciumopname voor de botten.

bron
http://www.chris-brands.nl/eiwit1-p.htm
pi_35826831
Nee.
pi_35972399
Met sporten verbruik je energie. En alles wat je aan energie verbruikt, moet je eerst aan voeding binnenkrijgen. De belangrijkste energiebronnen voor het menselijk lichaam zijn koolhydraten, eiwitten en vetten. Bij het sporten haalt je lichaam vooral energie uit koolhydraten. Deze worden in je lichaam omgezet in glucose en in de vorm van glycogeen opgeslagen in je spieren en je lever. Glycogeen is als brandstof snel beschikbaar. De voorraad glycogeen in je spieren neemt tijdens het sporten af. Belangrijk is dus om te zorgen dat de glycogeenvoorraad in je lichaam op peil is voor het sporten. Na het sporten moet je de glycogeenvoorraad in je spieren aanvullen door binnen twee uur koolhydraatrijk voedsel te eten. Dat is nodig voor een goed herstel van de spieren en zo de volgende keer weer goed te kunnen sporten.

Een gezonde voeding bestaat voor 55 procent uit koolhydraten. Voor de recreatieve sporter is dit een prima basis. Sport je echter fanatiek –altijd meer dan drie maal per week- dan zou de voeding voor 60 procent uit koolhydraten moeten bestaan. Gezonde koolhydraatrijke voedingsmiddelen zijn onder meer: brood, rijst, deegwaren zoals pasta en aardappelen, maar ook groenten en fruit.

bron:
http://www.voedingsadvies.info/publicaties/stekeninjezij.html
Heb respect voor jezelf.
Heb respect voor een ander.
Niemand is perfect.
pi_60521632
lees dit artikel even, daarin vind het antwoord en net zo belangerijk; WAAROM je wel kh moet eten...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')