abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_2353040
Volgens mij zit het hakenkruis in Nederland letterlijk in een grijs gebied. Het is niet op zichzelf verboden, maar het is wel verboden op het moment dat het ding wordt gebruikt in het kader van het oproepen tot rassenhaat. Het ligt ook een beetje aan de gevoeligheid van de maatschappij voor het teken. En uit dit topic blijkt wel dat de drempel om aanstoot te nemen aan een hakenkruis in Nederland erg laag ligt. M.i. terecht.

Mensen die zo'n ding dragen zijn óf aan het provoceren en kwetsen óf ze zijn extreem dom. Een combinatie van beide is natuurlijk ook mogelijk.

pi_2353225
Hiernaast zie je op de vlaggen hakenkruizen staan. Deze kruizen worden ook wel swastika's genoemd. Het is een heel oud teken, dat we terug hebben gevonden in oude gebouwen uit het oude Egypte, in Troje, China en India. Het is een mysterieus teken. Sommige mensen denken dat het een zon voorstelt, om te laten zien hoe sterk en machtig ze zijn. Links zie je een enorme adelaar. Dit symbool was vroeger een symbool van de Romeinen. Hitler wilde namelijk ook zo'n groot rijk. Hij noemde dat "Het Derde Rijk" Het betekende dat Duitsland een heel groot wereldrijk moest worden.

home.wanadoo.nl/r.driedijk/ eeuw/wo2inEur.htm

Zo zit dat dus........het fotootje van de hakenkruizen laat ik maar achterwege........

wie over zich laat lopen is een stoeptegel......
  zondag 2 december 2001 @ 10:06:38 #78
545 dop
:copyright: dop
pi_2353308
quote:
Op zondag 02 december 2001 05:21 schreef HiZ het volgende:
Volgens mij zit het hakenkruis in Nederland letterlijk in een grijs gebied. Het is niet op zichzelf verboden, maar het is wel verboden op het moment dat het ding wordt gebruikt in het kader van het oproepen tot rassenhaat.
helemaal juist

de verwijzing naar de jurispudentie van net zou ik de zaak wel eens willen zien waar men dit op baseerd

om een voorbeeld te noemen
er zijn diverse oorlog films (nederlandse) gemaakt waarin het hakenkruis word getoont dit is hier dan wel fucktioneel
maar alleen daar uit kun je al afleiden dat het gebruik opzich niet verboden is
als de jurispundentie zou verwijzen naar een algeheel verbod waren al deze films ook verboden

[Dit bericht is gewijzigd door dop op 02-12-2001 10:13]

Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_2353355
Best een leuke discussie hoor daar niet van, maar ik schat Ed's IQ toch echt niet zo hoog in dat hij er een bedoeling mee heeft, da's op zich al kwalijk genoeg, maar daar is tie nu eenmaal te simpel voor, voor hem is 't gewoon een mooie ring, klaar.
pi_2353371
quote:
Op zondag 02 december 2001 10:20 schreef Tante Bep het volgende:
Best een leuke discussie hoor daar niet van, maar ik schat Ed's IQ toch echt niet zo hoog in dat hij er een bedoeling mee heeft, da's op zich al kwalijk genoeg, maar daar is tie nu eenmaal te simpel voor, voor hem is 't gewoon een mooie ring, klaar.
Dom genoeg om volgens z'n eigen criteria een spuitje te mogen krijgen lijkt me zo.
pi_2353391
we zijn hier nog niet zo lang en dat komt omdat we uit het big forum zijn gebanned omdat we een iets andere mening hadden over het bb-huis dan de mensen in dat forum(is dat verkeerd?).
maar goed ff de ring!!
wij denken dat je zo een ring zou kunnen dragen omdat je hem mooi vind maar het lijkt ons toch wel dat je een beetje rekening houdt met eventueel mensen die die ring aan je hand zien zitten en die daar misschien hele nare ervaringen mee hebben.

greetz

[b]***** Handsome Couple *****[/b]
  zondag 2 december 2001 @ 10:48:59 #82
4613 Roache_
Troika hier, Troika daar
pi_2353493
Een swastika 'gewoon mooi' vinden mag best, maar draag hem dan in gedachten bij je en denk er aan terwijl je een scheet laat. (Gas en swastika gaan sinds 1939 nl goed samen)
Alle prachtige groei- en bloeibetekenissen van de oorspronkelijke swastika zijn sinds 1945 tenietgedaan. Het afbeelden van jonge naakte jongetjes accepteren we ook alleen nog als ze door een archeoloog op een oude Griekse vaas worden gevonden. Soms moet je 'gewoon mooi' in het perspectief zien van de tijd waarin je leeft, en je mening over 'gewoon mooi' aanpassen. Dus wat mij betreft spoelt Ed die ring door de plee, onderwijl prevelend: Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.
Ben te zaai voor een signature
  zondag 2 december 2001 @ 11:07:48 #83
16305 Jappie
parttime reverend
pi_2353540
Hoewel het zien van hakenkruizen bij mij ook de nodige weerzin opwekt heb ik toch zo mijn twijfels bij evt wetten die het zichtbaar tonen van bijvoorbeeld zo'n ring zouden verbieden. Het gaat een beetje ver om hier mijn totale gedachtengoed op het forum te gooien dus zal ik mij beperken door het te proberen in twee redenen verwoord uit te leggen.

1) Onze democratische samenleving is gebaseerd op de vrijheid van meningsuiting van juist ook de kleinere minderheden. Wanneer wij hier aan gaan tornen (hoe graag we dit in sommige gevallen ook zouden willen) hef je in principe die democratie op.

2) Het verbieden bij wet van het openbaar maken van niet gangbaar gedachtengoed zorgt ervoor dat men ondergronds gaat. Een van de nadelen van gedachten is dat je ze niet kan dwingen. Bestaan blijven ze dus altijd en we mogen hopelijk uit de geschiedenis geleerd hebben dat juist dat ondergrondse een veel groter potentieel gevaar betekent dan wanneer we het aan de oppervlakte gecontroleerd kunnen blijven volgen.

zondag 2 december 2001 @ 11:26:15 #84
4613 Roache_
Troika hier, Troika daar
pi_2353593
quote:
Op zondag 02 december 2001 11:07 schreef Jappie het volgende:

knip, met uw permissie

2) Het verbieden bij wet van het openbaar maken van niet gangbaar gedachtengoed zorgt ervoor dat men ondergronds gaat. Een van de nadelen van gedachten is dat je ze niet kan dwingen. Bestaan blijven ze dus altijd en we mogen hopelijk uit de geschiedenis geleerd hebben dat juist dat ondergrondse een veel groter potentieel gevaar betekent dan wanneer we het aan de oppervlakte gecontroleerd kunnen blijven volgen.

Effe resumerend: Een mattende, kloppende, meppende en televisiepresentatoren-inelkaarmeppende ondergrondse bende is dus niet te pakken? Herinner me anders nog een begrafenisstoet waarbij heel Amsterdam sidderend van angst achter de geraniums kroop terwijl ze rouwend door den straten reden op hun choppers en men vergoeilijkend sprak: : "Ach, 't is wel een dode..." Van wie had Ed die ring ook weer?

Heh, wat lekker kort door de bocht, maar in een klein kutlandje als Nederland kun je niet eens een ondergrondse hut bouwen in een stukje bos zonder dat er een paar dienders staan te mekkeren dat het niet mag, laat staan een groots opgezette nazistische club oprichten terwijl Nederland slaapt.

Ik geloof niet dat Ed een neo-fascist is, noch dat hij heimelijk een plot beraamd om ons te zuiveren van niet arischen, maar die ring mag gewoon af. Niet uit respect, maar uit piëteit. Daar ligt wat mij betreft het nuanceverschil. Iets doen maar het niet menen kun je wat mij betreft net zo goed laten.

zondag 2 december 2001 @ 11:36:39 #85
16305 Jappie
parttime reverend
pi_2353617
Roache, hier was ik dus al een beetje bang voor. Als je niet face too face met iemand zit te discusseren over zo'n gevoelig onderwerp worden dingen compleet uit zijn verband gerukt.

Natuurlijk heb je gelijk om zodra er geweld bij komt kijken direct in te grijpen. Gedachten zelf laten zich echter niet sturen, en je hoeft helemaal geen ondergronds netwerk aan te leggen om "foute" gedachten te hebben. Een van de redenen dat Hitler zo veel aanhangers kreeg was juist dat er al langere tijd allerlei onuitgesproken onvrede (lees vreemdelingenhaat) in de mensen hun koppies zaten.

p.s. Ook nu laat ik het weer bij een korte reactie daar je over dit onderwerp wel een heel boek kan vullen en dat zal geenzins de bedoeling zijn hier.

zondag 2 december 2001 @ 11:41:17 #86
4613 Roache_
Troika hier, Troika daar
pi_2353629
Jappie,

Ik heb ook helemaal geen zin om diep, dieper, diepst in Ed's ringenfetish te duiken (hij heeft er genoeg, en god weet wat er op die andere 9 staat), maar waarom doet iemand, om welke reden dan ook zo'n ding om? Al had hij 'm van oma op haar sterfbed gekregen, dan stop je zo'n ring in een la en kijk je er af en toe naar als je je melancholisch voelt, maar draag je 'm niet en public. Mijn wettige echtgenoot heeft een hele verzameling speldjes van de nsb en de ss, ooit door zijn opa buitgemaakt op Duitsers in de oorlog, maar die draagt 'ie niet. Zou wel moeten kunnen toch, uit eerbetoon aan verzetsheld-opa, maar zou erg ongepast zijn. Dat vind ik Ed's ring ook: ongepast.

pi_2353639
Ik vraag me af hoe ze bij de redactie van BB reageren op dit onderwerp. Misschien kunnen ze ff die ring checken (hebben ze met de horloges ook gedaan, ze zullen nu alleen een andere smoes moeten verzinnen).
En je kan bijv. inderdaad wel gaan schermen met termen als vrijheid van meningsuiting, Maar vergeet dan niet dat er miljoenen mensen zijn gestorven eer dit bereikt was.
Bepaalde gedachtengoeden zal je dus ten alle tijden moeten bestrijden.
nog steeds op zoek naar de gevoelige snaar
  zondag 2 december 2001 @ 11:48:09 #88
16305 Jappie
parttime reverend
pi_2353647
Gelukkig Roache, kan ik me daar helemaal in vinden, en om het nog maar eens cursief te verduidelijken: "Het dragen van de ring met het swastikateken door Ed is wat ons betreft zeer ongepast gedrag!!"
  zondag 2 december 2001 @ 11:49:36 #89
4613 Roache_
Troika hier, Troika daar
pi_2353653
Dat is niet alleen cursief maar ook nog eens vet!
  zondag 2 december 2001 @ 12:05:08 #90
16612 Vixen
Disney Devil
pi_2353711
quote:
Op zaterdag 01 december 2001 21:39 schreef Tante Bep het volgende:

[..]

Weet ik niet zeker, maar als "Mein Kampf" verboden is...

Mein Kampf is niet verboden, je kan hem in princiepe lenen bij de bieb. Het duurt dan wel ongeveer een maand voordat je hem krijgt, en moet een formulier ondertekenen dat je belooft hem niet te vernietigen. Er zijn nog maar 3 a 4 kopieen in de omloop voor de bieb.
pi_2353719
Gelukkig, we zijn het eens dat het zeer ongepast is. Nu nog de originele vraag of het ook toegestaan is. Dat blijkt een heel lastige vraag te zijn. Uit een
proefschrift(310kb), blijkt het (bij uitspraak van de Hoge Raad) van belang te zijn of de uitlating (dragen van hakenkruis) beledigend bedoeld is.

Zo lijkt het duidelijk dat het hakenkruis dat hier eerder werd gepost, niet beledigend bedoeld was. (ook al ben ik blij dat-ie weer weggehaald is). Of de ring van Ed beledigend bedoeld is, zal moeten blijken uit uitspraken of andere uitlatingen. En hoewel Ed niet al te intelligent overkomt, heb ik hem nog niet op antisemitistische uitspraken kunnen betrappen. Het lijkt me dus wel toegestaan (en uiterst ongepast).

zondag 2 december 2001 @ 12:19:26 #92
4613 Roache_
Troika hier, Troika daar
pi_2353790
We zijn het er ook over eens dat er in carnavalsoptochten geen Bin Ladenmaskers gedragen mogen worden, want dat vinden we ook ongepast. Leuk woord toch: ongepast.
Overgoten met een zweem politieke correctheid en vrijheid van meningsuiting verliest het echter al snel zijn glans, terwijl het toch de lading dekt. Onder welke omstandigheid dan ook, in wat voor regime je ook leeft hedentendagen draag je geen ring met daarop een swastika. Daar veranderd geen zittende/staande macht wat aan. Dat doe je nu eenmaal niet, want daar hebben 'ze' nare herinneringen aan. Dat respect kan ik nog wel opbrengen voor hen die ons voorgingen. Op het moment dat je een wetboek nodig hebt om je stelling te kunnen onderbouwen schort het in mijn ogen aan je moraal, maar dat (voor je gemak) terzijde.

edit:

Ik heb hier geen zin in, echt niet, maar kun je me zonder wetboeken of strafzaken uitleggen waarom jij het, getoetst aan de heersende norm, kunt goedpraten dat iemand met een hakenkruis rondloopt? En als je dat overtuigend kunt, wil jij me dan overtuigen dat het niet gek is dat ik volledig legitiem joden, homo's, zigeuners en gehandicapten vergas in m'n achtertuintje? Want daar staat dat teken in mijn ogen voor, daar hebben m'n voorvaderen voor gezorgd, en Ed zou het net zoals ik (en hopelijk 16.000.000 andere Nederlanders) als een smet moeten verwerpen.

Natuurlijk probeer jij een draai te geven aan de discussie, weet ik ook wel, en ik ben geenszins van plan je als nazi te brandmerken, maar ik kan slecht tegen lieden die kost wat kost mazen proberen te vinden in een gedachtengang die we als gemeengoed hebben. Wij Nederlanders houden niet van swastika's, nazi's of onderdrukking. Als men meent dat er een maas in de wet zit die dit op de een of andere reden toch meent goed te kunnen keuren dan heb ik de naïeve hoop dat men die wijsheid ter kennisneming aanneemt en die naast zich neerlegt. Helaas blijkt dat niet zo te zijn. In het land der blinden is het voor eenoog best handig als 'ie eens een hand voor de ogen slaat.

[Dit bericht is gewijzigd door Roache_ op 02-12-2001 12:32]

zondag 2 december 2001 @ 12:26:13 #93
16701 scanman01
Today's a good day
pi_2353815
quote:
Op zondag 02 december 2001 11:41 schreef Roache_ het volgende:
Mijn wettige echtgenoot heeft een hele verzameling speldjes van de nsb en de ss, ooit door zijn opa buitgemaakt op Duitsers in de oorlog
Even een off-topic vraag. Staat het fout in je profiel en ben je een vrouw? Of is hier sprake van een homo-huwelijk?
Niet dat het wat uitmaakt, maar het is wel zo handig als je weet met een man of vrouw te maken te hebben.
My soul is painted like the wings of butterflies
pi_2353825
quote:
Op zondag 02 december 2001 04:10 schreef fokstier het volgende:

[..]

mooi niet eens, een hakenkruis dragen als ..burp, boer, scheet, het zal wel..

domme infantielen als Ed zijn een makkelijke prooi voor het karretje spannen..

sjesus, moeilijk, hoor, domme lui te overtuigen, dat ze in de minderheid zijn...pfffffffffffffffttttt...

maar ik ben soms bang, arrogante ik, dat de meesten kiezen voor IK IK IK IK IK IK..

Wij bechrijven alleen maar de feiten dit is dus niet onze mening wij hebben dit tijdens het kijken gezien en ghoord en als mensen daar dan hun mening over geven en het dan een beetje verdraaien proberen wij het weer in het goede daglicht te plaatsen .
Dus ik snap jou reactie niet .
En als je mijn mening over die ring wilt weten dan moet je vooral zo reageren want dan laat ik vanzelf dit topic links liggen .
Mijn Nederlands is bagger dat is bij mij bekend !!!!
pi_2353845
Boven in mijn slaapkamer staat een houten kist. In die kist zitten spulletjes die ik niet weg wil doen -emotionele betekenis- maar die ik ook niet in mijn huis/leven vind passen.

Bij deze spulletjes zit een mes..met hakenkruis.
Dit mes is door mijn -pas- overleden grootvader "buitgemaakt" tijdens een gevecht met een Duitser in WO2. Hij heeft dit altijd gehouden als teken van zijn persoonlijke overwinning en is uiteindelijk bij mij terecht gekomen. Ik op mijn beurt hou het omdat het een waardevol iets van mijn grootvader is geweest.

De hele discussie hier geeft me wel te denken hoe mensen zouden reageren als ze dit mes zouden vinden, zonder dit verhaal te kennen.

edit;typo

zondag 2 december 2001 @ 12:34:36 #96
4613 Roache_
Troika hier, Troika daar
pi_2353863
quote:
Op zondag 02 december 2001 12:26 schreef scanman01 het volgende:

[..]

Even een off-topic vraag. Staat het fout in je profiel en ben je een vrouw? Of is hier sprake van een homo-huwelijk?
Niet dat het wat uitmaakt, maar het is wel zo handig als je weet met een man of vrouw te maken te hebben.

Kijk eens naar m'n plaatje, dat is mijn oog. Ik ben in het bezit van een pincet. Trek nu je conclusie. Eng hé?
  zondag 2 december 2001 @ 12:40:07 #97
16701 scanman01
Today's a good day
pi_2353894
quote:
Op zondag 02 december 2001 12:34 schreef Roache_ het volgende:
Kijk eens naar m'n plaatje, dat is mijn oog. Ik ben in jet bezit van een pincet. Trek nu je conclusie. Eng hé?
Dat het jou oog is was natuurlijk niet vanzelfsprekend. En die pincet .... En wat er eng is weet ik ook eigenlijk niet, of je moet met die pincet je wimpers epileren .... Maar ik dénk dat ik begrijp wat je wilt zeggen. Maar goed... on-topic maar weer dan.
pi_2353902
quote:
Op zondag 02 december 2001 12:19 schreef Roache_ o.a. het volgende:
Ik heb hier geen zin in, echt niet, maar kun je me zonder wetboeken of strafzaken uitleggen waarom jij het, getoetst aan de heersende norm, kunt goedpraten dat iemand met een hakenkruis rondloopt?
Ik weet niet aan wie je deze vraag stelt, maar laat ik antwoord geven. Ik praat niks goed, vind het verwerpelijk dat mensen met zo'n ring lopen.

Ik ging even in op de vraag of het toegestaan is, en dat is een juridische vraag. Er zijn wel meer dingen niet wettelijk verboden, die ik wel verwerpelijk vind.

Dus: ring van Ed is ongepast en verwerpelijk.

zondag 2 december 2001 @ 12:43:32 #99
16701 scanman01
Today's a good day
pi_2353906
quote:
Op zondag 02 december 2001 12:31 schreef Eigenwijs het volgende:
Boven in mijn slaapkamer staat een houten kist. In die kist zitten spulletjes die ik niet weg wil doen -emotionele betekenis- maar die ik ook niet in mijn huis/leven vind passen.
Misschien dan een goed idee voor Ed om de ring ook in een kist op zolder op te bergen!
pi_2353913
quote:
Op zondag 02 december 2001 12:05 schreef Vixen het volgende:

[..]

Mein Kampf is niet verboden, je kan hem in princiepe lenen bij de bieb. Het duurt dan wel ongeveer een maand voordat je hem krijgt, en moet een formulier ondertekenen dat je belooft hem niet te vernietigen. Er zijn nog maar 3 a 4 kopieen in de omloop voor de bieb.

Lenen mag dan, zoals je al beschreef onder strikte voorwaarden, maar het boek mag niet verkocht worden in Nederland, vorig jaar is er in Rotterdam nog een man opgepakt die op de wekelijkse boekenmarkt het boek op z'n kraam had liggen.

[Dit bericht is gewijzigd door Tante Bep op 02-12-2001 12:46]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')