abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 2 december 2001 @ 00:19:00 #51
2207 Juan Zueco
Rap is geen muziek!
pi_2351161
Dat is geen excuus, een hakenkruis blijft een hakenkruis.

Als je enig besef van geschiedenis in je donder hebt draag je een dergelijke ring niet.

J.

You bend your words like Uri Geller spoons...
pi_2351214
Ik heb eens op wat juridische sites gekeken, het is niet strafbaar in Nederland en België. In Frankrijk en Duitsland wel.

Wel is het zo dat er vaak discussie ontstaat. De politie schijnt wel geneigd te zijn om in te grijpen, als het tot een zaak komt schijnt dit gevoelig te liggen. Dat hangt dan weer samen met de vrijheid van meningsuiting en artikel 10 van het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens.

Even de tekst:
Artikel 10 - Vrijheid van meningsuiting
1. Een ieder heeft recht op vrijheid van meningsuiting. Dit recht omvat de vrijheid een mening te koesteren en de vrijheid om inlichtingen of denkbeelden te ontvangen of te verstrekken, zonder inmenging van enig openbaar gezag en ongeacht grenzen. Dit artikel belet Staten niet radio-omroep-, bioscoop- of televisieondernemingen te onderwerpen aan een systeem van vergunningen.
2. Daar de uitoefening van deze vrijheden plichten en verantwoordelijkheden met zich brengt, kan zij worden onderworpen aan bepaalde formaliteiten, voorwaarden, beperkingen of sancties, die bij de wet zijn voorzien en die in een democratische samenleving noodzakelijk zijn in het belang van de nationale veiligheid, territoriale integriteit of openbare veiligheid, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden, de bescherming van de goede naam of de rechten van anderen, om de verspreiding van vertrouwelijke mededelingen te voorkomen of om het gezag en de onpartijdigheid van de rechterlijke macht te waarborgen.

Het is in Nederland niet strafbaar gesteld in een nationale wet en dus is er niet iets tegen te doen.

Moreel ligt dat wat mij betreft wel anders trouwens.

Tsja?
pi_2351266
Het Duitse hakenkruis werd vroeger veel gedragen door de Hells Angels. Het was oorlogsbuit; nogal wat van de oorspronkelijke Amerikaanse Hells Angels uit de veertiger jaren waren tweede wereldoorlog veteranen die in Europa hadden gevochten en wat vijandelijke soldaten hadden leeggeplukt. Die jongens hadden heel wat ellende gezien en meegemaakt en terug in de VS pasten ze niet meer in de brave maatschappij.

Het dragen van Duitse onderscheidingen is een beetje aan de Hell Angels blijven plakken. En mannetjes als Ed vinden alles wat een beetje provoceert, of dat nou van de Hells Angels is of van de nazi's (elkaars vijanden dus) wel lekker cool (weet je).

pi_2352071
quote:
Op zaterdag 01 december 2001 21:37 schreef cptmarco het volgende:
Is het eigenlijk verboden om bijvoorbeeld een hakenkruis in het openbaar te dragen (in Nederland) ??
ja dat is gelukkig verboden !!
  zondag 2 december 2001 @ 01:51:58 #55
16701 scanman01
Today's a good day
pi_2352083
quote:
Op zondag 02 december 2001 01:50 schreef kavu het volgende:
ja dat is gelukkig verboden !!
Daf-diesel schreef net heel iets anders trouwens...
My soul is painted like the wings of butterflies
pi_2352173
quote:
Op zondag 02 december 2001 01:51 schreef scanman01 het volgende:

[..]

Daf-diesel schreef net heel iets anders trouwens...

Ik heb een keer gelezen dat het verboden was om in het openbaar een hakenkruis te dragen maar ik heb geen rechten studie gevolgd dus ik kan niet met wetteksten lopen zwaaien om mijn gelijk te bewijzen!!
pi_2352234
quote:
Op zondag 02 december 2001 00:25 schreef DAF-diesel het volgende:
Ik heb eens op wat juridische sites gekeken, het is niet strafbaar in Nederland en België. In Frankrijk en Duitsland wel.

Wel is het zo dat er vaak discussie ontstaat. De politie schijnt wel geneigd te zijn om in te grijpen, als het tot een zaak komt schijnt dit gevoelig te liggen. Dat hangt dan weer samen met de vrijheid van meningsuiting en artikel 10 van het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens.

Even de tekst:
Artikel 10 - Vrijheid van meningsuiting
1. Een ieder heeft recht op vrijheid van meningsuiting. Dit recht omvat de vrijheid een mening te koesteren en de vrijheid om inlichtingen of denkbeelden te ontvangen of te verstrekken, zonder inmenging van enig openbaar gezag en ongeacht grenzen. Dit artikel belet Staten niet radio-omroep-, bioscoop- of televisieondernemingen te onderwerpen aan een systeem van vergunningen.
2. Daar de uitoefening van deze vrijheden plichten en verantwoordelijkheden met zich brengt, kan zij worden onderworpen aan bepaalde formaliteiten, voorwaarden, beperkingen of sancties, die bij de wet zijn voorzien en die in een democratische samenleving noodzakelijk zijn in het belang van de nationale veiligheid, territoriale integriteit of openbare veiligheid, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden, de bescherming van de goede naam of de rechten van anderen, om de verspreiding van vertrouwelijke mededelingen te voorkomen of om het gezag en de onpartijdigheid van de rechterlijke macht te waarborgen.

Het is in Nederland niet strafbaar gesteld in een nationale wet en dus is er niet iets tegen te doen.

Moreel ligt dat wat mij betreft wel anders trouwens.

dat kan wel zo zijn maar ik heb gelezen dat er jurispredentie is dat het wel verboden is omdat in dit geval twee grondrechten met elkaar botsen nl. vrijheid van meningsuiting (artikel 10) en het discriminatieverbod (artikel 1)

artikel 1 luidt als volgt:

Allen die zich in Nederland bevinden worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook is niet toegestaan.

we hebben het hier dan wel over de swastika's die de nazi's gebruikten!!

in de VS bv. vinden ze artikel 10 belangrijker dan artikel 1 dus zal artikel 10 prevaleren maar gelukkig is dat in Nederland anders!!

(met dank aan mijn vriendin die bestuurskunde studeert voor de uitleg en wettekst )

[Dit bericht is gewijzigd door kavu op 02-12-2001 02:16]

zondag 2 december 2001 @ 02:19:41 #58
16701 scanman01
Today's a good day
pi_2352291
quote:
Op zondag 02 december 2001 02:10 schreef kavu het volgende:
dat kan wel zo zijn maar ik heb gelezen dat er jurispredentie is dat het wel verboden is omdat in dit geval twee grondrechten met elkaar botsen nl. vrijheid van meningsuiting (artikel 10) en het discriminatieverbod (artikel 1)
Maar is het niet zo dat het dan pas verboden wordt zodra je er leuzen bij gaat roepen. Alleen het dragen of tonen van een hakenkruis hoeft nog geen discriminatie te zijn (wel gestoord natuurlijk!)
My soul is painted like the wings of butterflies
pi_2352372
quote:
Op zondag 02 december 2001 02:10 schreef kavu het volgende:

[..]

...
we hebben het hier dan wel over de swastika's die de nazi's gebruikten!!
...

Zou het niet zo kunnen zijn dat Ed die ring heeft gekregen van iemand die hem droeg vanuit de oosterse betekenis van de swastika?
Dat die persoon misschien wel dierbaar is voor Ed maar dat de betekenis van de swastika dus niet voor Ed belangrijk is, en dat hij om discussies te vermijden de ring anderom draagt?
Ik doe maar een gooi en geef Ed misschien meer krediet dan hem toekomt maar àlla...
...
  zondag 2 december 2001 @ 02:33:18 #60
6271 aa
Schatje ik mis je
pi_2352386
quote:
Op zondag 02 december 2001 02:31 schreef sacha het volgende:

[..]

Zou het niet zo kunnen zijn dat Ed die ring heeft gekregen van iemand die hem droeg vanuit de oosterse betekenis van de swastika?
Dat die persoon misschien wel dierbaar is voor Ed maar dat de betekenis van de swastika dus niet voor Ed belangrijk is, en dat hij om discussies te vermijden de ring anderom draagt?
Ik doe maar een gooi en geef Ed misschien meer krediet dan hem toekomt maar àlla...

Nee.
Als je weet welke betekenis er iig ook (en zeer nadrukkelijk) aan verbonden is dan doe je zoiets niet.
[b]Stapelverliefd op Emel O+ | EMEL IS VAN MIJ!!![/b][br]"Van de maan af gezien zijn we allen even groot."
pi_2352401
quote:
Op zondag 02 december 2001 02:19 schreef scanman01 het volgende:

[..]

Maar is het niet zo dat het dan pas verboden wordt zodra je er leuzen bij gaat roepen. Alleen het dragen of tonen van een hakenkruis hoeft nog geen discriminatie te zijn (wel gestoord natuurlijk!)

volgens mijn vriendin dus wel .. we hebben het hier dan wel om het nazi symbool dus een zwarte linksdraaiende swastika .. alleen het dragen van zo'n hakenkruis of vlag met hakenkruis zet aan tot rassenhaat!! en soms zegt het dragen van een symbool meer dan wat je roept!! het gaat erom dat het dragen van een nazi swastika alleen al discriminerend gevonden kan worden door andere mensen (en zich gekwetst voelen) bovendien kan het dragen van een nazi swastika maar een ding betekenen en dat is dat je aanhanger bent van het nazi gedachtengoed!
pi_2352407
quote:
Op zondag 02 december 2001 02:33 schreef aa het volgende:

[..]

Nee.
Als je weet welke betekenis er iig ook (en zeer nadrukkelijk) aan verbonden is dan doe je zoiets niet.

We hebben het wel over Ed hoor!
...
  zondag 2 december 2001 @ 02:37:44 #63
8386 SuperNewbie
houdt van rooie rakkers
pi_2352417
ik dacht dat het een algemeen bekend feit was dat Hell's Angels vaak ook Hitler-aanhangers zijn.
  zondag 2 december 2001 @ 02:39:30 #64
6271 aa
Schatje ik mis je
pi_2352429
quote:
Op zondag 02 december 2001 02:35 schreef sacha het volgende:

[..]

We hebben het wel over Ed hoor!

Dus op basis van Eds algemene assumptieve stupiditeit moeten we hem krediet geven over het gegeven dat er een mogelijkheid bestaat dat hij geen neo-nazi is? Dat hij het diep van binnen allemaal goed bedoelt?
[b]Stapelverliefd op Emel O+ | EMEL IS VAN MIJ!!![/b][br]"Van de maan af gezien zijn we allen even groot."
pi_2352474
quote:
Op zondag 02 december 2001 02:39 schreef aa het volgende:

[..]

Dus op basis van Eds algemene assumptieve stupiditeit moeten we hem krediet geven over het gegeven dat er een mogelijkheid bestaat dat hij geen neo-nazi is? Dat hij het diep van binnen allemaal goed bedoelt?

'We' moeten helemaal niets, jíj moet beter lezen.
Jouw reactie is wel heel kort door de bocht, wat ik probeer te doen is een verklaring te vinden voor het feit dat niemand maar dan ook niemand in dat huis ALS het een swastika is met wat voor achtergrond dan ook, er iets van zegt of erover doorvraagt.
...
pi_2352477
quote:
Op zondag 02 december 2001 02:01 schreef kavu het volgende:

[..]

Ik heb een keer gelezen dat het verboden was om in het openbaar een hakenkruis te dragen maar ik heb geen rechten studie gevolgd dus ik kan niet met wetteksten lopen zwaaien om mijn gelijk te bewijzen!!

Dat heb ik wel gedaan en hoe graag ik het anders zou willen, lees ik dat het niet formeel verboden is. Zo lang Nederland het niet in een regeling vastlegt, schijnt het te mogen.

Ik kan me echter voorstellen dat wanneer iemand te koop loopt met een swastika dat het volgende probleem ontstaat:
- Iemand paradeert met een hakenkruis
- Iemand ergert zich hier aan en belt de politie
- Politie treft de provocateur aan en neemt hem of haar mee
Gevolg is dat er een officier van justitie aan te pas komt die moet oordelen. Zoals ik het nu lees op jurisprudentie-sites moet degene vrijgelaten worden omdat het in Nederland niet strafbaar is om een hakenkruis te tonen (was dat wel zo, dan was de ingreep van Golfer niet alleen te verdedigen, dan heeft hij Fok! ook onthouden van het stempel van criminele organisatie).
Of het terecht is, is aan de politiek. Dat een politieagent over gaat tot arrestatie lijkt mij te verdedigen. Met de huidige wetten zal hij of zij het alleen nooit hard kunnen maken.

Als iemand een ander arrest heeft gevonden hou ik me trouwens aanbevolen, ik heb het even snel bekeken. De wens is vaak de vader van de gedachte en bijna iedereen keurt de swastika af. Helaas komen wet en rechtvaardigheid niet altijd overeen.

Tsja?
  zondag 2 december 2001 @ 02:51:07 #67
6271 aa
Schatje ik mis je
pi_2352484
quote:
Op zondag 02 december 2001 02:49 schreef sacha het volgende:

[..]

'We' moeten helemaal niets, jíj moet beter lezen.
Jouw reactie is wel heel kort door de bocht, wat ik probeer te doen is een verklaring te vinden voor het feit dat niemand maar dan ook niemand in dat huis ALS het een swastika is met wat voor achtergrond dan ook, er iets van zegt of erover doorvraagt.

Dan zul je duidelijker moeten zijn in jouw posts.
pi_2352497
quote:
Op zondag 02 december 2001 02:51 schreef aa het volgende:

[..]

Dan zul je duidelijker moeten zijn in jouw posts.

Wat jij wilt...
...
  zondag 2 december 2001 @ 02:55:40 #69
6271 aa
Schatje ik mis je
pi_2352509
quote:
Op zondag 02 december 2001 02:53 schreef sacha het volgende:

[..]

Wat jij wilt...

*zucht*

Als alle mensen toch eens zo gewillig waren

pi_2352531
quote:
Op zondag 02 december 2001 02:49 schreef DAF-diesel het volgende:

[..]

Dat heb ik wel gedaan en hoe graag ik het anders zou willen, lees ik dat het niet formeel verboden is. Zo lang Nederland het niet in een regeling vastlegt, schijnt het te mogen.

volgens mijn vriendin is het dus wel verboden omdat hier twee grondrechten met elkaar botsen nl artikel 7 (vrijheid van meningsuiting) en artikel 1 (discriminatie verbod)

jij had het trouwens over artikel 10 maar dat moet artikel 7 zijn en artikel 6 is vrijheid van godsdienst en levensovertuiging)

in sommige landen zoals VS prevaleert artikel 7 maar gelukkig in Nederland prevaleert artikel 1 in de jurisprudentie (uitspraken van rechters) .. zie ook het verhaal wat ik hier boven al beschreven heb!!

pi_2352546
quote:
Op zondag 02 december 2001 02:55 schreef aa het volgende:

[..]

*zucht*

Als alle mensen toch eens zo gewillig waren

Dat zal in dit geval het tijdstip en onderwerp wel zijn, maar ik geloof dat we nu verder moeten mierenneuken over welk artikel het precies was, dus berg jezelf maar...

...
  zondag 2 december 2001 @ 03:45:36 #72
18405 Dynabite
hedda is een hoer!
pi_2352687
----->

[Dit bericht is gewijzigd door Dynabite op 02-12-2001 04:23]

The world is a stage and each must play a part.
pi_2352706
quote:
Op zondag 02 december 2001 00:15 schreef Pinball het volgende:
Wat ik bij het zien van de streams begreep:

Diane & Ed hebben het over die ring met het hakenkruis. Ed verteld dat hij hem van een hell's angel heeft gekregen, en zegt op verontschuldigende toon: "En je weet hoe die gasten zijn." Hij verteld dat mensen meestal niet zien dat er een hakenkruis op staat, en vervolgens heeft hij het er met Diane over dat hij er E.V. in wil laten graveren. Ze bespreken ook nog verschillende manieren om de ring aan te passen (slijpen, smelten, knijpen etc.).

Het kwam op mij over alsof Ed de ring wel mooi vond, maar geen speciale betekenis hechtte aan dat hakenkruis (wat blijkbaar niet frontaal in zicht is). Afgezien van het feit dat ik m'n twijfels heb bij iemand die met zo'n symbool wil rondlopen leek het me dat Ed de ring mooi vond, en het hakenkruis voor lief nam. Hij leek er iig niet trots op of blij mee.

Ja inderdaat zo is het gegaan en zo heb ik het iets hoger in dit topic ook al uitgelegd maar er blijven tog altijd mensen zeggen waar rook is daar is vuur .
Maar goed wij zijn het iniedergeval eens met elkaar .
Mijn Nederlands is bagger dat is bij mij bekend !!!!
  zondag 2 december 2001 @ 04:02:56 #74
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_2352716
Het is heel simpel, een hakenkruis is aanstootgevend en daarom verboden.
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
pi_2352736
quote:
Op zondag 02 december 2001 03:56 schreef MMXMMX het volgende:

[..]

Ja inderdaat zo is het gegaan en zo heb ik het iets hoger in dit topic ook al uitgelegd maar er blijven tog altijd mensen zeggen waar rook is daar is vuur .
Maar goed wij zijn het iniedergeval eens met elkaar .

mooi niet eens, een hakenkruis dragen als ..burp, boer, scheet, het zal wel..

domme infantielen als Ed zijn een makkelijke prooi voor het karretje spannen..

sjesus, moeilijk, hoor, domme lui te overtuigen, dat ze in de minderheid zijn...pfffffffffffffffttttt...

maar ik ben soms bang, arrogante ik, dat de meesten kiezen voor IK IK IK IK IK IK..

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')