Ik heb last van een spastische darm. Ik merk nu ik uit mijn stage kom uit het ziekenhuis (3 ploegen) dat het al weer wat beter gaat.
Mijn vriend heeft uitgeplozen dat als je s'morgens op je nuchtere maag een yakult® neemt dat dat zou moeten helpen i.v.m Melkzuurbacterien.
Geen idee of het helpt ben er nu 3 weken mee bezig en nog steeds problems om naar de wc te gaan en het drukt ook op mijn blaas.
Doktor had al gezegd dat als het zo door blijft gaan en de kuurtjes nixs zouden helpen ik inwendig onderzoek zou krijgen, wat niet zo plezierig is.
Iemand ervaring met spastische darm en inwendig onderzoek ? iemand beetje oplossingen ervoor ? please help..i won't bite
Ik hoop dat je nu ietsje wijzer bent, succes en sterkte !!!
lois
Weet je wat bij mij het probleem is, ik voel het laatste deel van mijn darm niet, ik voel dus wel de druk daarvoor maar dat deel helemaal niet. Ik schat de laatste 10cm voor het einde van de rit.
Een verhaal om af en toe bij te maarja het is gewoon heel moeilijk. Moeilijk om er mee om te gaan als je weet dat je bijv. nu moet gaan want straks kan je niet meer. Tja als je dan net opstap bent of even ergens bent of net in de auto zit en je kunt niet.
Het is gewoon heel irritant
Succes ( en hou me op de hoogte )
Lois
een keer was ik aan het werk en ik kom echt niet meer zoveel kramp dat ik had. omdat ik in een supermarkt sta en de enigste op de afdeling was daar, stond mijn baas wel gek te kijken dat ik eerst om 5 uur vrolijk binnen kwam wandelen en een half uur later ineengedoken de kantine inkwam. sommige mensen snappen niet hoeveel last je ervan kan krijgen in zo'n korte tijd. oke je hebt er meestal al langer last van maar ineens wordt het echt hevig.
het is heel moeilijk om ermee om te gaan en ja inderdaad, als je al wat op voelt komen heb je al helemaal geen zin meer iets te gaan doen waar geen wc in de buurt is.
maar helaas is er niet veel aan te doen. ja medicijnen en kuurtjes van de dokter, maar ik ben pas 19 en als je daar nu al mee begint doen mijn darmen het straks over een jaar of 20 niet meer.
die poedertjes die jij gebruikt, zijn die schadelijk? probeer zo min mogelijk schadelijke dingen te nemen.
en waar zijn die dingen te verkrijgen?
Het plotseling opkomen van enorme kramp is iets waar ik nooit aan wen.
Ik kan bijv. heel gezellig ergens zitten en na een uur echt naar huis moeten van de pijn.
Het is heel vreemd en ook moeilijk uit te leggen aan mensen.Vooral omdat het voor een hoop mensen ook nog eens een taboe is, je darmen en alles wat daar mee samen hangt.
Ik ben ook 1 keer in de 1 a 2 weken een dag enorm beroerd. Meestal is dat wel te wijten aan iets wat ik heb gegegeten maar soms komt het ook onverklaarbaar.
Mijn remedie is dan een grote beker thee met veel suiker en heel vroeg naar bed. Dat wil nog wel eens helpen.
Gelukkig is het al stukken minder als een aantal jaren geleden maar klote blijft het.
Vooral als het midden in de nacht ineens toeslaat.
Maar ja, brand is erger zeggen we dan altijd maar ( om eens een enorme dooddoener te gebruiken).
Lois
quote:
op 04-17-2000 om 07:52 PM schreef Lois en Karin het volgende:
mijn remedie is dan een grote beker thee met veel suiker en heel vroeg naar bed. Dat wil nog wel eens helpen.
Lois
ik had gelezen dat thee schadelijk was?
heb van de dokter een foldertje gehad.
we hebben wel thee dat goed voor de darmen schijnt te zijn. dat drink ik wel eens. maarre zonder suiker buh.... echt smerig.
probeer het dan wel zonder suiker
Dank je wel allemaal dat jullie Punks zoveel adviezen geven, Ik zie,ervaar,maak mee, dat ze er veel last van heeft.
Sssst
quote:
op 04-18-2000 om 10:46 AM schreef just me het volgende:
Punks even een vraagje tussendoor... je schrijft dat je er zo'n 2x per maand zo'n last van hebt. Heb je er meer last van als je ongesteld moet worden?
in ieder geval bedankt voor alle tips ect. die iedereen mij gegeven heeft!
Ik denk dat ik zelf het prikkelbare darm-syndroom heb.
Ik kan maar heel af en toe normaal naar de wc, het is meestal OF verstopt (dus: dikke opgezette buik, buikpijn, winden laten, hele harde ontlasting, daardoor weer bloeden etc.) OF flinke buikpijn en drie keer op een dag naar de wc met diarree
Het wordt erger als ik uien/prei/knoflook enzo eet. Verder heb ik nog een bijkomstig probleem: ik kan niet op vreemde wc's poepen. Klinkt stom, maar ik kan het echt niet. Zelfs niet als ik dubbelklap van de buikpijn. Dus als ik ergens ben, dan moet ik 't ophouden en wordt alles alleen maar erger. Nu ben ik zo ver dat ik op mijn werk soms wel kan, maar dan komt niet alles eruit (lekker smakelijk maar ok).
Ik heb de Yakult geprobeerd, maar dat hielp niks. Het enige dat bij mij ooit hielp was het zogenaamde vetvrije ziekenhuis dieet (is niet vetvrij ofzo, en heeft niks met ziekenhuis te maken, maar zoek er maar eens op met Google, het is veel yoghurt eten enzo).
Mijn buik bleef dun, geen buikpijn !! Alleen dus wel weer keiharde ontlasting van alle beschuit die je moest eten, maar ik had er dus duidelijk niet genoeg bij gedronken.
Wat kunnen jullie nou echt niet eten? Misschien levert me dat ideeen op van dingen die ik ook nog kan proberen. Ik kan trouwens ook niet laat op de avond nog vet eten (bv. tosti) want dan zit ik een uur later echt dubbelgeklapt te jammeren op de wc.
quote:Ja dat ZUIGT, ik heb er vooral in bed last van. Dan ga ik naar de wc, en als ik dan terugga krijg ik behalve een volle blaas gevoel nog buikpijn ook.
Op woensdag 19 april 2000 21:52 schreef punks het volgende:
vraagje voor mensen die ook een spastische darm hebben:<BR>drukt dat bij jullie ook erg op de blaas? heb er heel veel last van en wordt er niet goed van. moet heel vaak naar de wc en dan heb ik dat gevoel nog. [afbeelding]
Het zuigt hoor, PDS is echt soms behoorlijk vervelend.
Wat kan ik niet eten? Uien, preien scherpe kruiden zijn bog nono's. Dan kan ik echt zowat niet meer lopen van de pijn.
Voor de rest wisseld het nogal, het hangt ook van mijn stressniveau af op dat moment wat wel en wat niet gaat.
ik heb nou sinds twee maande een spastische darm. en wat ik het minst leuke vind van allemala is dat ik geen bier mag drinken, want dat is nou juist super slecht. wat ik er tegen doe is dus in de ochtend sinds kort een yakult daarna pap (brinta: heel veel vezels) wekt super en daarna neem ik metamucil wat ik weer gekregen heb van de dokter. en wat ook goed is goed drinken water en melk ook wel als je daar tegen kan. moet ook weer niet teveel drinken.
succes ermee
groeten
quote:Sjips, geen laxeermiddelen.... Die nam ik heeeeel af en toe, als noodoplossing, om tenminste 1 keertje m'n darmen helemaal leeg te hebben. Dan heb ik wel weer enorme buikpijn de hele dag, en alles wat ik eet komt er een uur later weer uit (normaal 2 dagen later pas).
Op vrijdag 11 april 2003 11:39 schreef Tally het volgende:
Ook ik heb een spastische dikke darm. Ik heb er medicijnen voor gehad maar deze zijn ook zelf aan te schaffen.. Metamucil heten ze en je neemt ze in voor het eten... Ik zelf neem ze in na het eten vind ik wat prettiger.. Voor de rest kreeg ik te horen dat beweging en vezels je ook goed doen.. En ik mag zeker geen laxeermiddelen gebruiken.. Ik kan je vertellen dat het een tijdje is goed gegaan en ik er nu weer erg last van heb... Naar de wc gaat het erg moeilijk.. Liefst eet ik niet meer... En opzetten doe ik ook op dit moment..
Ben nu weer verstopt *grom* het erge is dat mijn (ja heel goor) kontgat steeds openspringt en gaat bloeden. Ik smeer me rot met de zinkzalf.
Ik weet dat wanneer je dat hebt de pijn enorm is. Vroeger had ik er enorm vaak last van, op een bepaald ogeblik elke dag. Ik had wel medicijnen (heb ik nu nog in geval van nood...). Maar ik heb er nu nog maar een paar keer per jaar last van.
De pijn is zo erg dat je echt denkt dat je het niet meer uithoud.
Mijn huisarts zei direct dat het met name met stress te maken heeft. Dat werd mij duidelijk toen ik bijvoorbeeld er teveel mee bezig was. Hoe meer ik er aan dacht en er rekening mee hield, hoe vaker ik last had!
Bijvoorbeeld: oops, medicijnen niet bij me naar school=last.
Oh jee, in de bus kan ik niet naar de wc= last.
Naar de einddag van de vierdaagse met andere mensen: oh jee, als ik het krijg dan ben ik niet op tijd=bingo last!
Het is heel moeilijk om daaroverheen te komen, dat moet je alleen doen. Relativeren. Het heeft me jaren gekost.
Meestal voel ik het nu aankomen omdat ik in de dagen ervoor dan pijn op bepaalde plekken in m'n darmen heb. Bijvoorbeeld rechts (ik noem dat altijd m'n blinde darm pijn) en precies dezelfde plek in m'n dikke darm. Meestal heb ik dat dan een week (of twee) en dan is het bingo.
Ik ben echt godsblij dat ik er nu haast geen last meer van heb!
Als ik het wel heb dan lopen de tranen meestal over m'n wangen van de pijn, voor iemand anders is dat moeilijk te begrijpen.
Ik hoop van harte dat jullie ook minder last zullen krijgen in de toekomst.
Mijn advies: allerlei middeltjes of dieten, het kan geen kwaad, ik heb het zelf ook allemaal gedaan (ook yakult!). Maar wat betreft de stress en zelf opwekfactor: hoe minder je er mee bezig bent hoe beter dat is. Het klinkt heel gek en heel makkelijk (wat het niet is!), maar bij mij heeft het uiteindelijk wel gewerkt!
ik heb ook al heel lang last van mijn darmen (ook o.a. door stress volgens de huisarts) en een spastische darm (sinds kort).
Eerst slikte ik een laxeermiddel, Legendal, maar dat werkte totaal niet, het bleef onregelmatig, ene keer lukte het niet, dan zat ik weer 3 uur met kramp en diarree op de wc.
Nu slik ik Metamucil en dat is echt perfect, het is nu heel regelmatig.
Maar nu komt het, die spastische darm, overdag geen last (laatste tijd af en toe wel) maar bij mij is het ' s nachts!!! soms word ik midden in de nacht wakker van de pijn en kom ik ook niet meer in slaap!!! heel vervelend!!!
Zeker met deze hitte en een tropenrooster, vroeg beginnen dus, is het zo vermoeiend, ik heb al 2 nachten dat ik vanaf 3/4 uur wakker lig.
Eergisternacht ben ik om 4 uur gaan ontbijten in de hoop dat het minder werd, hielp niet helaas.
heeft iemand een tip voor mij?
het is veel te vermoeiend, ben zelfs eerder teruggekomen van vakantie vanwege die pijn!!!
HELP
quote:Ik slik/drink ook Metamucil maar bij mij helpt het niet meer.. Slik het nu een jaar ongeveer.. Maar het begint allemaal weer op te komen.. De afspraak om langs de dokter er voor te gaan staat..
Op dinsdag 12 augustus 2003 08:45 schreef jootje1979 het volgende:
goedemorgen,ik heb ook al heel lang last van mijn darmen (ook o.a. door stress volgens de huisarts) en een spastische darm (sinds kort).
Nu slik ik Metamucil en dat is echt perfect, het is nu heel regelmatig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |