abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15632611
Wat laat ik staan?

Tsja, ik moet nog met een dietiste een lijst gaan samenstellen, maar hoofdzakelijk gaat het erom dat alles wat gluten bevat of kan bevatten nooit meer gegeten kan worden. Nooit = letterlijk nooit meer!

Eigenlijk zijn de produkten die 'kunstmatig' zijn samengesteld al verdacht. Je moet maar eens gaan surfen op het internet, er is zat informatie te vinden. Daarnaast zou je in ieder geval eens moeten proberen om enige tijd melkprodukten te laten staan. Volgens mijn huisarts is 90% van de Nederlanders daar gevoelig cq. overgevoelig voor, zonder dat men zich dat realiseert. Melk is eigenlijk ook helemaal niet bedoeld voor volwassenen!! Melk moet, Melk de witte motor =marketing onzin! (vraag maar na...)
Dit was mijn eerste 'ontdekking', had ik namelijk ook (bleek uit bloedonderzoek). Vaak gaat coeliakie gepaart met lactose(koemelk)-intolerantie.

Jip & Janneke medische uitleg (het is ook een vrij logisch verhaal)

Als je glutenallergie hebt, dan 'schuur' je letterlijk je darmvlokken uit je dunne darm weg bij elke hap eten dat gluten bevat. Die darmvlokken halen juist de voedingstoffen uit het eten, waardoor de vitamines, mineralen, ijzer, zink, etc. in je bloed terecht komen en je lichaam zijn dagelijkse energie krijgt. Zijn die darmvlokken echter 'weggeschuurd', dan komt daar nog een probleem bij. Het 'topje' van de darmvlok speelt een rol bij de vertering van melkproducten d.m.v. lactase. Lactase maakt het lichaam aan om de lactose af te breken en om te zetten in energie voor het lichaam. Kortom, wat je eet gaat dus letterlijk in een trechtertje en komt er aan de andere kant als diarree uit, zonder dat je lichaam er de nodige energie uit heeft weten te halen. De consequenties van het niet opnemen van bouwstoffen voor het lichaam zijn talloos en erg logisch. Je voelt je chronisch moe, je hebt (bijna) constant diarree, je hebt last van krampen en pijn, je wordt emotioneel, soms zelfs depressief, alles lijkt teveel (wat eigenlijk ook zo is in deze situatie!). Door het volgen van een (levenslang) dieet herstellen de darmvlokken zich. Dit herstelproces kan tot 2 jaar duren. Wel is het zo dat je al erg snel positief effect voelt van het dieet (als je inderdaad glutenovergevoelig bent 1 op 300 mensen hebben het). De lactose-intolerantie verdwijnt (meestal) als de darmvlokken zich herstellen.

Gluten is een soort 'lijmmiddel' die men gebruikt om bijv. brood, pasta, vermicelli, koek, div. soorten snoep, pizza's etc. te binden.

Hoe ik achter een werkend dieet ben gekomen is door per ongeluk teveel aardappelen te hebben gekocht Die moesten dus op!
Dus 4 avonden lang heb ik aardappelen, groenten en vlees/vis gegeten.
Al vanaf de 2e nacht sliep ik uitstekend! en was ik verbaasd hoeveel energie ik telkens de volgende dag erbij kreeg.

Wat ik dus momenteel doe is:
Overdag speciaal glutenvrij-brood eten (Albert Heijn in Vriesvak) zonder boter of kaas. Ik rooster het brood wel, want anders is het werkelijk niet te eten. Wel koffie, wel thee, wel suiker, wel honing, wel vleesproducten, wel jus d'orange,geen melkprodukten, geen snoepgoed, wel fruit, geen muesli, geen brinta. En (belangrijk) elke ochtend vitaminepillen.
's Avonds eet ik verse aardappelen (koken, bakken etc.) of rijst met allerlei groente en willekeurig stuk vlees of vis. (Neem nooit kant en klare producten, ook niet gemarineerd vlees of vis). Geen bier, geen saus, wel witte/rode wijn of andere dranken, wel peper & zout, fruit na, geen toetje (melkproduct).

Uiteraard weet ik lang nog niet alles over dit dieet, maar dat het zeer positief werkt bij mij is echt overduidelijk. Ik zou het in ieder geval zeker eens proberen. Bij mij werkte het zeer snel, maar het effect kan ook pas gemerkt worden na 1 week.

Succes!

P.S. kijk eens op de www.coeliakievereniging.nl of www.voedingswijzer.nl

dinsdag 23 december 2003 @ 10:51:54 #102
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_15632645
quote:
Op maandag 10 april 2000 20:38 schreef punks het volgende:
Hoi,<P>Ik heb last van een spastische darm. Ik merk nu ik uit mijn stage kom uit het ziekenhuis (3 ploegen) dat het al weer wat beter gaat.<BR>Mijn vriend heeft uitgeplozen dat als je s'morgens op je nuchtere maag een yakult® neemt dat dat zou moeten helpen i.v.m Melkzuurbacterien. <P>Geen idee of het helpt ben er nu 3 weken mee bezig en nog steeds problems om naar de wc te gaan en het drukt ook op mijn blaas.<BR>Doktor had al gezegd dat als het zo door blijft gaan en de kuurtjes nixs zouden helpen ik inwendig onderzoek zou krijgen, wat niet zo plezierig is.<P>Iemand ervaring met spastische darm en inwendig onderzoek ? iemand beetje oplossingen ervoor ? please help..i won't bite [afbeelding]
Ik heb niet alles gelezen maar:

Laat je doorverwijzen naar een dietiste, zij weet wat en wanneer je het beste kunt eten.
Inwendig onderzoek lijkt me niet nodig als je maar weet wat je wel en niet kunt eten en wanneer.

Trotse mamma :)
  dinsdag 23 december 2003 @ 12:00:01 #103
51671 hellmondunited
Mountainbike Junk
pi_15634562
hmm ik heb hier ook al tijden last van.. eventjes terug vind post maken dan kan ik straks ff rustig dit topic doorlezen
OJAAJOH?
pi_15709902
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 10:50 schreef Quintenisjarig het volgende:
... Eigenlijk zijn de produkten die 'kunstmatig' zijn samengesteld al verdacht. Je moet maar eens gaan surfen op het internet, er is zat informatie te vinden. Daarnaast zou je in ieder geval eens moeten proberen om enige tijd melkprodukten te laten staan. Volgens mijn huisarts is 90% van de Nederlanders daar gevoelig cq. overgevoelig voor, zonder dat men zich dat realiseert. Melk is eigenlijk ook helemaal niet bedoeld voor volwassenen!! Melk moet, Melk de witte motor =marketing onzin! (vraag maar na...)
Ehm.. helaas melk moeten drinken is wel verstandig. Mijn dietiste raadde mij juist aan om meer melk te gaan drinken! Omdat vrouwen na hun dertig minder kalk voor hun botten produceren. Dus voor die tijd kun je nog zoveel mogelijk aanmaken voor je botten. Anders krijg je later als oud besje last van je botjes... Ik heb niet te horen gekregen in welke mate dit voor mannen geldt.

Voor de rest lijkt dat dieet dat jij omschrijft mij wel interessant toe. Misschien dat dat mijn volgende uitprobeersel wordt, maar eerst ga ik die links van jou beter bekijken.

pi_15714504
gelukkig maakt een biertje het er niet erger op. De pijn in de buik is er nog altijd, nu ik er al 1,5 jaar mee loop begint het ergens een klein beetje te wennen.

Prikkelbare darm syndroom Belangenvereniging

Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_15714697
Ja, allerlei producten waar melkzuurbacterien inzitten schijnen echt te helpen. Ik drink nu ook elke dag een glaasje vifit... maar ja
Delivered without an information leaflet
pi_15714720
quote:
Op maandag 10 april 2000 20:38 schreef punks het volgende:
Hoi,<P>Ik heb last van een spastische darm. Ik merk nu ik uit mijn stage kom uit het ziekenhuis (3 ploegen) dat het al weer wat beter gaat.<BR>Mijn vriend heeft uitgeplozen dat als je s'morgens op je nuchtere maag een yakult® neemt dat dat zou moeten helpen i.v.m Melkzuurbacterien. <P>Geen idee of het helpt ben er nu 3 weken mee bezig en nog steeds problems om naar de wc te gaan en het drukt ook op mijn blaas.<BR>Doktor had al gezegd dat als het zo door blijft gaan en de kuurtjes nixs zouden helpen ik inwendig onderzoek zou krijgen, wat niet zo plezierig is.<P>Iemand ervaring met spastische darm en inwendig onderzoek ? iemand beetje oplossingen ervoor ? please help..i won't bite [afbeelding]
Bij mij heeft niks geholpen!. Alleen tijd. na drie jaar is het plotseling zo goed als weg!.
  zaterdag 27 december 2003 @ 02:52:53 #108
2472 punks
gewoon lekker klein!!
pi_15735053
prima topic

ik ben inmiddels 3 jaar verder, heb het een en ander gehad aan rommel van de apotheek maar daar was ik niet zo over te spreken, ze worden dan weer overprikkeld

Op dit moment heb ik er nog maar weinig last van, heb namelijk een goede balans gevonden in mijn voeding. (tja ben inmiddels op mezelf gaan wonen misschien dat dat het is? )

Stress kan alles trouwens wel enorm versterken,
en naar de wc gaan kan ook een soort van obsessie worden waardoor het nog minder voorspoedig verloopt.

als je wat wil weten dan mail je maar, alhoewel ik denk dat de klacht voor een groot deel persoonsgebonden is.

succes!!

Dat je een minderwaardigheidscomplex hebt, wil nog niet zeggen dat je niet dom en lelijk bent.
  zaterdag 27 december 2003 @ 02:55:29 #109
2472 punks
gewoon lekker klein!!
pi_15735099
o ik heb trouwens niet alles gelezen wat hierboven gepost is (wilde eigenlijk net fok gaan verlaten) maar zag nog een klein geknipt stukje van me staan van een paar jaar geleden over Jakult.
Ik heb zelf dus veel jakult gedronken, maar had er weinig 'baat' bij voor mijn gevoel.
Dat je een minderwaardigheidscomplex hebt, wil nog niet zeggen dat je niet dom en lelijk bent.
pi_15833977
ik heb ook vaak last van mijn buik links onder vooral dat ik pindasaus eet en soms ook gewoon savonds enzo

is dit ook een Spastische darm?

pi_15835282
Bij mij is er dus ook pds geconstateerd - waarbij ook een aantal voedingsallergieen - oa groene groente, ui, champignon.
Iemand vertelde dat pds en voedingsallergieen en intolerantie's met elkaar in verband staan.
Weet iemand hier meer van?
Toedeledokiee
pi_15849295
Hoi iedereen,

Bij mij helpt metamucil heel goed. Maar ik moet het niet vergeten. Gisteren had ik nogal haast en was het vergeten. Toen ook nog oliebol en papatje oorlog met frikandel gegeten en toen was het weer raak. Krampen.Ik heb toen die massage van mijn buik geprobeerd en dat hielp zeer goed. Doen dus.

Groetjes Anatrisha

pi_15849852
quote:
Op woensdag 31 december 2003 10:10 schreef Anatrisha-Nailo het volgende:
Ik heb toen die massage van mijn buik geprobeerd en dat hielp zeer goed. Doen dus.
Goed om te lezen! Dacht al dat ik het hele verhaal voor niets opgeschreven had . Zelf ook weer de nodige last gehad na de diverse vette happen en m'n eigen tips ook maar weer toegepast. Het werkt misschien niet aldoor direct, maar zet de 'boel wel op gang'. Plus dat het enorm helpt de pijn te verminderen.

Dat was ik nog vergeten te schrijven de vorige keer... ga als je aandrang voelt altijd naar het toilet! Als je dat niet doet worden je darmen weer lui. Kan me zo voorstellen dat ze dan denken 'geven we aan dat er wat uit moet, gebeurt het niet, dus daar kap we dan maar weer mee' .

woensdag 31 december 2003 @ 10:59:19 #114
39446 303
(C) Roland
pi_15850066
quote:
Op vrijdag 26 december 2003 01:27 schreef Mental_Phoenix het volgende:

[..]

Ehm.. helaas melk moeten drinken is wel verstandig. Mijn dietiste raadde mij juist aan om meer melk te gaan drinken!

Melk is slecht voor de mens, is genoeg te vinden op internet hierover, bijv. http://utopia.knoware.nl/users/wwitsel/main/artikelen/melk1.html

Als je je zorgen maakt over kalk kan je het beste een kalk tablet nemen, zeker bij spastische darm gerelateerde problematiek.

Installing a new program will always screw up at least one old one.
pi_15852089
ik heb ook vaak last van mijn buik links onder vooral dat ik pindasaus eet en soms ook gewoon savonds enzo

kan iemand aub andwoord geven als die het weet

pi_15884089
quote:
Op woensdag 31 december 2003 10:59 schreef 303 het volgende:

[..]

Melk is slecht voor de mens, is genoeg te vinden op internet hierover, bijv. http://utopia.knoware.nl/users/wwitsel/main/artikelen/melk1.html

Als je je zorgen maakt over kalk kan je het beste een kalk tablet nemen, zeker bij spastische darm gerelateerde problematiek.

En niet ik maakte mij zorgen over kalk, maar mijn dietiste... Zij raadde me niet aan om kalktabletjes te gaan eten, maar meer melk te drinken. Voor alle duidelijkheid: ik dronk geen tot weinig melk.
Als we dit voor alle producten door gaan trekken zijn alle voedingsmiddelen slecht voor de mens: teveel zout, teveel suiker, en dus ook teveel melk is niet goed voor ons.

En logischerwijze zullen de mensen die niet tegen melk kunnen, minder melk drinken. Maar dat geldt niet voor alle mensen. Dat is ook van de processen waar iemand met PDS door heen moet gaan: ontdekken wat je wel of niet kan drinken cq eten.

Je moet de meeste voeding met mate, en beleid eten. Bovendien: ik luister sneller naar wat een professioneel dietiste, waar mijn huisarts mij naar door heeft verwezen. Dan naar allemaal informatie op het internet, waarvan ik zelf de bronnen niet goed ken. Dan stel ik mijn vertrouwen meer op de dietiste.
Daarnaast is de link die jij geeft niet een goed onderbouwd wetenschappelijk artikel. Het somt alleen de voors op over waarom melk niet goed voor ons zou zijn. Een echt wetenschappelijk artikel zou een stuk objectiever zijn, en ook de tegens opnoemen. Om uiteindelijk, nadat de balans is opgemaakt, de conclusiet te trekken of melk (wel of niet) slecht voor ons is.

Misschien dat het een beetje hard klinkt wat ik zeg, maar dat komt omdat ik het me persoonlijk aantrek. Ik ken iemand die bij elke waarschuwing over iets wat een ander niet mag eten, denkt dat die hetzelf niet mag eten. Dus als ze hoort over personen die agressief worden van zoet, mag ze van zichzelf geen zoet meer eten. Zonder het objectief te benaderen.

pi_15884326
quote:
Op woensdag 31 december 2003 12:19 schreef Brainstorm4ever het volgende:

kan iemand aub andwoord geven als die het weet

Helaas kunnen wij je hier het antwoord niet geven. Zijn de symptomen die in dit topic beschreven herkenbaar voor je, dan is er een redelijke kans dat je pds hebt. Dus opgeblazen buik, obstinatie, winderigheid, diaree, in sommige gevallen bloed bij poepen. PDS wordt ook vaak gelinkt aan gespannen, stressvolle situaties.

Maar het echt zeker te weten raad ik je aan om naar je huisarts te gaan. Sommige huisartsen komen niet direct met PDS als diagnose, maar je kan altijd aan de jouwe vragen of dat een mogelijkheid is.

Want zoals iemand anders al eerder zei: andere huisartsen hebben de neiging om een buikprobleem iets te snel PDS te noemen. Dus als je bij je huisarts ben noem zoveel mogelijk symptomen op waar jij last van hebt. Ook al lijkt het niet belangrijk genoeg om op te noemen, je huisarts kan dan wel met meer zekerheid je vraag beantwoorden.

Mijn huisarts kneep mij in mijn buik, en kon zo de plaatsen waarop mijn darm verstopt zat voelen. En opgeteld bij de andere symptomen, was de conclusie snel gemaakt.

pi_16132045
hoi iedereen,

Ik heb schijnbaar iets verkeerds gegeten, want ik heb al 2 dagen last van m'n darmen. Dus heel misselijk en veel gas. Bah daar vind ik nou helmaal nix aan.

Kussies Anatrisha

donderdag 15 januari 2004 @ 12:22:19 #119
66098 Tsjuun_Tze
Meester onder de Tao.
pi_16280204
Ja ik het er veel ervaring mee.... helaas...

Ook die onderzoeken ken ik maar al te goed.
Gebruik jij ook Entocort om het een beetje te onderdrukken????

je mag me mailen op tsjuuntze@hotmail.com (niet op het adres wat op deze site staat want die werkt niet meer)

Ik ben de meester onder de Tao.
pi_16642613
Ben al maanden aan de dunne en heb nu een superlage dosering antidepressiva... ik geloofde het zelf niet, maar het werk dus wel positief op m'n darmen omdat het de stoelgang vertraagt!!
Let op, ik kreeg eerst 25 milligram, maar daar werd ik nogal stoned van. Nu halveer ik de tabletjes (wat een priegelwerk!!) en dat is beter!
pi_16649079
Mijn vriendin heeft al enkele jaren last gehad van PDS, bij haar werkten meeste medicijnen ook averechts, kon veel niet eten, ei viel altijd verkeerd, scherp eten vaak ook, veel krampen enzo.
Nu is ze naar een homeopathisch arts geweest en die heeft in een week de klachten echt zwaar doen verminderen, ze heeft nu echt veel minder last van krampen en van eten.
Ik weet hoeveel mensen er niet zullen geloven in homeopathie, dat is ieders eigen keus, maar ik heb het verschil gezien, het was echt een klein wonder zo snel en goed als dit werkte.
(zeker voor de mensen die alles toch al geprobeerd hebben, baat het niet, dan schaadt het niet toch?
Wat zal ik hier nou eens van maken?
  woensdag 28 januari 2004 @ 15:33:54 #122
82941 xxJELxx
Learn 2 life with it...
pi_16658546
hallo!!!

Ik heb ook al een paar jaar last van PDS. Ik heb vooral last van mn spastische darmen als ik ongesteld moet worden en ik heb er helemaal last van als ik ongestld ben?
hebben meerdere mensen dit?
En weet iemand hoe dat kan?

thnxxx

pi_16776923
Voor de gediagnostiseerde PDS-er kijk echt even op
WWW.pds-therapeuten.nl en doe als menig ander, zorg voor jezelf en minder pijn.
Wim
pi_16777019
Ga nu toch even kijken op www.pds-therapeuten.nl
Velen zijn je reeds voor gegaan en leven nu veel makkelijker.

Gr Wim

pi_17074157
Hallo allemaal,
ook ik ben er na lang zoeken eindelijk achter dat ik pds heb. Ik ga het dieet zonder koolhydraten proberen, eet sowieso al een tijd geen geraffineerde suikers (en at alleen maar volkoren-zuurdesem produkten, maar dat mag dus ook niet meer geloof ik)
Ben ipv te mager eerder ietsje te dik en kan opblazen als een ballon en ernstige zwaveldampen uitstoten (embarrassing!)
Mijn vraag: heeft er iemand ervaring met homeopathische middelen die de klachten van pds verminderen?
En een andere vraag: ik ben volledig fan van biologische gewone magere yoghurt, moet ik nu echt mijn eigen yoghurt gaan brouwen?Lijkt me zo'n gedoe.
grt Suuz
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')