abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13582866
Zolang ik me kan herinneren heb ik ook al last van een spastische dikke darm. De dokter heeft dit dan ook zo'n 8 jaar geleden bevestigd. Het is een nare aandoening vooral omdat ik na 8 jaar nog steeds aan het uitvogelen ben wat ik wel en niet kan eten.

Veel verhalen die ik hier lees komen zo bekend voor. Ik eet al in geen jaren witbrood en ook cola raak ik niet meer aan.
Ik heb enige tijd medicijnen gekregen, ben de naam vergeten, maar die hielpen bij mij niet.

Als tip kan ik jullie geven om een eet/drink dagboek bij te houden. Als je alles opschrijft wat je hebt gegeten en gedronken kan je iets beter traceren hoe de buikpijn ontstaat. (stres is bij mij ook een factor)
Maar ondanks dit heb ik nog al te vaak onverklaarbare buikpijn helaas.

pi_13630774
ik heb nu al een jaar lang last van een spastische darm. Na een beetje drinken is het helemaal erg. Maar ook zonder bier heb ik constant op wisselende tijdstippen pijn in m'n buik. soms is dat zo erg dat ik braakneigingen krijg. Yakult heeft mij wel een goede stoelgang gegeven, echter is de buikpijn nooit weg geweest. Ben al driemaal naar dokter geweest, waarbij bloed is afgenomen en getest, wat niets bijzonders opleverde....

denk er af en toe wel aan de het weleens niet meer over zou kunnen gaan.

Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_13703668
Ik denk dat de meesten van ons wel last hebben van het vreemde-wc syndroom. Omdat je je voor een goede stoelgang moet ontspannen, en als je niet op je eigen toilet zit is het een stuk lastiger ontspannen.

Ik heb nog wel een tip voor de wc thuis. Ik ben zelf een paar keer bij een dietiste geweest hiervoor en die wees mij erop dat wij niet in onze 'natuurlijke' houding op de wc zitten. Vroeger hadden wij niet die leuke zitdingetjes, maar gingen wij gehurkt zitten in de bosjes. Met andere woorden: je moet een lage wcpot hebben om goed te kunnen zitten.

Nou is de wc bij ons thuis te groot voor mij (ik ben ook maar +/- 1.60 m)
dus heb ik een andere oplossing gezocht. Er staat nu een krukje cq voetensteuntje bij ons in het toilet. Lijkt misschien een beetje vreemd, maar het is wel effectief.

Verder zei ze dat je de tijd moest nemen voor het poepen. Ik heb zelf nogal de neiging om 'snel even' naar de wc te gaan, en het naar een paar seconden al op te geven. Met als gevolg dat het de hele dag vast zit.

Ennuh... over het meuren... Ik ben nu begonnen met het mijden van eieren. Die laten me zo ontzettend, ongelooflijk meuren!
Koffie versnelt ook de stoelgang bij mensen zonder prikkelbare darm, maar daarmee is het nog niet goed. Koffie en thee ontrekken vocht uit je darm, terwijl je als PDS-patient juist meer vocht nodig heb dan een ander. Ik drink max. 2 kopjes koffie per dag, thee varieert: Groene Thee en Venkel schijnen ook goed te zijn voor de darm. Maar moet je daarnaast dus wel weer wat anders drinken om dat vochtgebrek te compenseren.

pi_13717189
En ik maar thee lebberen! "want je moet meer drinken"

ARGH.
Goed, vanaf nu dan maar water (gatverdamme) en glazen met half vruchtensap/half water.

Ik ben nu sinds een paar dagen ook een beetje misselijk steeds, zo weeig gevoel.
Maar zal wel allemaal stress zijn (mij kennende).

"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_13726880
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 16:22 schreef Syrena het volgende:
En ik maar thee lebberen! "want je moet meer drinken"

ARGH.
Goed, vanaf nu dan maar water (gatverdamme) en glazen met half vruchtensap/half water.

Ik ben nu sinds een paar dagen ook een beetje misselijk steeds, zo weeig gevoel.
Maar zal wel allemaal stress zijn (mij kennende).

Je kan wel thee blijven drinken, maar daar moet je dus ook ander vocht tegenover stellen. Sommige soorten thee zijn ook goed voor je darm, alleen niet vanwege vocht (zoals ik al zei).
pi_13772593
Kijk eens op www.orthocare-praktijk.nl want artsen gooien het vaak op een "spastische darm".
Ook bij mij was dat het geval, nu heb ik een ontlastingonderzoek laten doen bij Orthocare en daar kwam uit dat ik een Candida schimmelinfectie in mijn darmen heb.
De behandeling bestaat uit verschillende voedingssuplementen en een zeer streng dieet.
Maar na een paar dagen voelde ik me al als herboren.

Huisartsen erkennen deze ziekte vaak niet maar geloof me.......
Het bestaat echt.

pi_13772983
een vriendin van mij is er mee naar een homeopaat gegaan en die heeft haar met allerlei kruidenmiddeltjes geholpen. nu heeft ze bijna nergens last meer van.

misschien een tip?

In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 9 oktober 2003 @ 20:33:42 #58
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_13773896
Ik lees bij jullie bijna alleen maar over verstopping. Ik heb juist het tegenovergestelde, aldoor diarree. Uit herhaald onderzoek van ontlasting en bloed is niks gekomen. Kan dit ook PDS zijn, of heeft iemand een idee wat het eventueel kan zijn?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_13782583
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 20:33 schreef Rewimo het volgende:
Ik lees bij jullie bijna alleen maar over verstopping. Ik heb juist het tegenovergestelde, aldoor diarree. Uit herhaald onderzoek van ontlasting en bloed is niks gekomen. Kan dit ook PDS zijn, of heeft iemand een idee wat het eventueel kan zijn?
Volgens mij wel. Bij mij wisselt het trouwens af, na een tijd verstopping volgt er diarree.

Dit linkje vond ik net, staat veel info in.
http://www.academie-psychotherapie.nl/praktijk/prpds.html

Beneden staat ergens een link naar Darm-management (hoe komen ze erop...)

zou zelfhypnose ook kunnen helpen/

[Dit bericht is gewijzigd door Syrena op 10-10-2003 08:49]

"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_13782964
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 20:33 schreef Rewimo het volgende:
vervelend maar volgens mij kan het er wel onder vallen.

oh en helaas ken ik het verschijnsel maar al te goed, de ene keer zit het muurvast en barst ik van de buikpijn, de andere keer kan ik haast niets eten want alles loopt door.

en dat wisselt elkaar vrolijk af, weekje dit, twee weken dat, enz enz

♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_13790958
Btw: Ik heb/had vaak alleen erge pijn in mijn buik, maar zoals ik al zei: bij iedereen zijn de symptomen anders.

Vraagje: Is IBS (heb ik) hetzelfde als PDS (hoor ik anderen over)?
-edit-
Opgezocht en blijkt hetzelfde te zijn. (Engelse en Nederlandse afkortingen)

pi_14655056
Ik heb de laatste tijd erg veel last van mijn spastische darm/pds-syndroom. Vooral op momenten dat ik uit eten ga, ik krijg dan door de gasvorming in mijn darmen (veroorzaakt door stress) geen hap door mijn keel, waardoor ik me opgelaten/gestresst vol, waardoor mijn darm nog sterker reageert, enz... :`(
Ik word er wanhopig van, niks helpt hiertegen en het verpest echt zo'n beetje alle leuke dagen in mijn leven op het moment. Wie o wie heeft een goede tip?
pi_14655195
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 14:01 schreef darmpje het volgende:
Ik heb de laatste tijd erg veel last van mijn spastische darm/pds-syndroom. Vooral op momenten dat ik uit eten ga, ik krijg dan door de gasvorming in mijn darmen (veroorzaakt door stress) geen hap door mijn keel, waardoor ik me opgelaten/gestresst vol, waardoor mijn darm nog sterker reageert, enz... :`(
Ik word er wanhopig van, niks helpt hiertegen en het verpest echt zo'n beetje alle leuke dagen in mijn leven op het moment. Wie o wie heeft een goede tip?
euh waarom open je er eerst een top[ic over en ga je dan pas in dit topic posten??
Oldenzaaltjuh en HeaRt_woRm's weblog!:KLIK!
FAN VAN DE RED HOT CHILI PEPPERS??? Klik hier!!!!!
pi_14668845
quote:
Bedoel je dat gestressed wordt van het etentje? Of dat je op dit moment onder grote druk staat?

Sja, ik kan zelf maar een paar tips verzinnen:
1. Maak je niet druk, ga niet onnodig stressen over dingen.
2. Ga vantevoren naar de wc. Blijf een half uur zitten, desnoods laat je alleen maar scheten! Het haalt een beetje de druk van je darmen af... (Je zal niet geheel scheetloos blijven in het restaurant.... je kan daar ook altijd halverwege naar de wc gaan..)

Het eerste punt is alleen relevant als het echt iets onrelevant is waar je jezelf druk om maakt...
De werking van het tweede punt hangt van de gasvorming af die jij produceert. Soms heb ik ook zo erg last van mijn darmen dat ik de ene ruft na de andere laat... Maar als het een gasvorming met tussenpozen is, is het wel te doen. Ik beschrijf het altijd als het gevoel dat je darmen verschillende knoopjes heeft, en iedere keer dat je een ruft laat wordt er een knoopje losgemaakt. Hierbij helpt de 'Half-uur-op-de-wc-zit' methode, omdat je dan verscheidene 'knoopjes' los maakt.

Voor de rest zou ik de tips van andere Fok!ers lezen die al eerder gegeven zijn. Sommigen hebben baat bij homeopathie, andere bij medicijnen van de huisarts. Succes ermee!

En voor de eerdere gestelde vraag: diarree kan inderdaad ook een vorm van pds zijn.

pi_14682661
quote:
Ik heb de laatste tijd erg veel last van mijn spastische darm/pds-syndroom.
Er staan genoeg tips in dit topic. Je kunt ook gewoon even lezen voordat je wat vraagt..
pi_14703357
Ik weet niet of ik een spastische darm heb, maar misschien kunnen jullie me hierbij helpen.

Ik ben in augustus op vakantie naar de Dominicaanse Repuliek geweest. Daar heb ik een darminfectie opgelopen. Na veel antibiotica geslikt te hebben ging het weer goed met me. Alleen toen ik Nederland kwam, kon ik niet goed meer naar het toilet, soms sloeg ik wel een week over (voor de vakantie kon ik bijna iedere dag) en als ik dan kon was het heel hard, tot bloedens toe.

Ik heb het in die tijd geprobeerd met stoelgang thee, maar dat loste niets op. Ik kreeg daarvan hevige buikkrampen en alleen maar diaree. Toen kon ik wel vaker naar het toilet, maar het was zo verschrikkelijk hard dat er gewoon bloed meekwam. Ik ben 4 weken geleden uiteindelijk maar naar de dokter gegaan. Hij vertelde mij dat ik een verstopping had en dat mijn darmen flink van slag waren door mijn vakantie. Ik heb toen vezels van hem gekregen in poedervorm, die ik op moest lossen in water en dan opdrinken. Dit hielp wel, alleen had ik dan weer diaree. Weer opgebeld naar de dokter en hij zei stop er maar mee, dan moet alles weer goed komen. Ik ben er mee gestopt, alleen heb ik nu alweer last van harde ontlasting soms gepaard met bloed.

Afgelopen zaterdag was ik aan het winkelen toen ik zo vanuit het niets hele erge buikkrampen kreeg. Niet normaal meer (ik moest gelijk terugdenken aan mijn vakantie, want toen heb ik ook krom gelegen van de buikkrampen) dit stopte maar niet. Ik had het gevoel dat ik diaree kreeg en dat ik naar het toilet moest. Eenmaal op het toilet hoefde ik niet meer, maar de buikkrampen bleven maar komen ook werd ik helemaal misselijk. Ook m'n darmen hoorde ik gewoon borrelen. Ik heb later thuis een yoghurt-vezel toetje van Danone gegeten en kon toen weer naar het toilet. Dit keer had ik harde ontlasting met gelijk daarna veel diaree en buikkrampen. Na dit toiletbezoek waren de krampen over maar je voelt je dan helemaal gammel. Nu op dit moment heb ik nog steeds een naar gevoel in m'n maag. Zo van er kunnen ieder moment hele erge buikkrampen komen opzetten.

Ik ben de laatste 2 weken ook heel erg moe, heb last van m'n rug en heb iedere dag hoofdpijn.

Kunnen jullie mij vertellen of hier sprake is van een spastische darm?

Groetjes Maggie

pi_14703977
Hey maggie!

Wat vervelend joh, het komt me allemaal zo bekend voor. Vooral de harde ontlasting en dan het bloed (en de pijn...auw).

Wat ik nu doe als ik merk dat ik een paar dagen niet heb kunnen poepen (ja, tell it like it is ), dan smeer ik mijn poepgat steeds alvast in met wat zinkzalf (kun je gewoon kopen bij de drogist). Wat ook erg helpt om de ontlasting wat zachter te maken is Sperti, en dan de zetpillen.

Ik wilde dat eerst niet geloven, maar een sperti-zetpil is eigenlijk alleen een soort creme, die eerst hard is maar door de warmte van je lichaam smelt. Het doet ook geen pijn om het in te brengen (was ik wel bang voor, omdat ik een kloofje/aambei heb, ik dacht: poep eruit doet zeer, zetpil erin dus ook, maar dat was dus godzijdank niet zo).

Ik heb in Turkije een buikgriep opgedaan, twee weken lang elke dag twee keer diarree. Wel een enorme verademing na de verstoppingen, alleen kreeg ik dus ook maagklachten (krampen en misselijk).
Inmiddels is het virus over en ben ik weer verstopt....

Ik durfde tijdens de diarree ook geen Norit o.i.d. te slikken, omdat ik bang was dat ik dan weer helemaal dicht ging zitten. Dat is toch gebeurd, maar ik probeer het nu een beetje te regelen met die vezeldrankjes van Nutricia, of de yoghurt van de Lidl die goed is voor de darmen.

Ik heb trouwens ook altijd mijn darmen vol lucht als ik uit ga eten (vooral als het met het werk is) maar dat is dus van de stress. Meestal ga ik tussendoor naar de wc, dan trek ik alvast door en ondertussen maar scheten laten. Maar echt lekker zit je dan niet nee. Maakt ook niet uit of ik een strakke broek draag of niet.

Zo, dit was mijn bijdrage weer Ik ga maar eens wat mandarijnen eten
(Supertip voor als je verstopt zit: 's morgens op de nuchtere maag een kiwi eten !! Helpt echt. Bij mij helaas alleen in het weekend, omdat ik niet op mijn werk kan poepen)(Poepangst, zo irri).

pi_14722809
Hai Syrena,

Dank je voor je tips. Ik ben vanmorgen bij de dokter geweest maar die wil me nog niet eens onderzoeken. Ik ga van de week even bloed laten prikken voor m'n moeheid. Ik heb nu nog steeds een opgeblazen gevoel en de hele onderkant van m'n buik is gevoelig (daar waar m'n darmen zitten).

Ik moet van de dokter maar gewoon weer vezels gebruiken en als dat niet helpt dan maar weer terugkomen. Zo blijf je de hele tijd bezig.

Ik ga die tips van jou toch proberen. Ik ben nu vanaf afgelopen zaterdag niet meer naar het toilet geweest. Dus wie weet helpt het mij misschien.

Groetjes Maggie

pi_14724379
Wat bij mij erg helpt is goed ontbijten en veel bewegen.
Er is over PDS heel weinig bekend bij de dokter en hij zal je ook weinig kunnen helpen.

Er zullen waarschijnlijk dingen zijn waar je niet goed op reageert, maar dat is per persoon verschillend omdat er verschillende vormen PDS zijn.
De een voelt dit en de ander dat en dat heeft de verzamelnaam PDS gekregen.

Bij mij zijn frisdranken, wit brood, winter groenten en veel suiker slecht, maar ook daar kan ik de ene keer beter tegen dan de andere.

Als ik je klachten zo hoor klinkt het als PDS.
vergeet ajb een ding niet en dat is wat ze ook zeggen PDS komt niet door stress het is alleen een ziekte waarbij de klachten door strees tijdelijk erger worden.

FOK!fotograaf dinsdag 18 november 2003 @ 11:37:55 #70
18921 freud
Who's John Galt?
pi_14724440
quote:
Op maandag 10 april 2000 21:07 schreef Lois & Karin het volgende:
[zeer nuttig verhaal
Had je ook dat je eten bijna los door je heenviel? Dat je avondeten nar een klein uurtje al weer in de pot lag?
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 18 november 2003 @ 11:39:13 #71
13151 crew  Rewimo
pi_14724471
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 11:37 schreef freud het volgende:

[..]

Had je ook dat je eten bijna los door je heenviel? Dat je avondeten nar een klein uurtje al weer in de pot lag?

Een uur is nog langzaam... Zodra ik iets gegeten heb, moet ik naar de wc, hoogst irritant
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  FOK!fotograaf dinsdag 18 november 2003 @ 12:13:56 #72
18921 freud
Who's John Galt?
pi_14725444
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 11:39 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Een uur is nog langzaam... Zodra ik iets gegeten heb, moet ik naar de wc, hoogst irritant

Mijn vriendin heeft er last van. Ze zit nu in de molen om te kijken wat het is. Metamucil helpt wel enigzins. Is een soort vezeldrankje op doktersrecept. Hebben ze er bij jou al wat zinnigs over kunnen zeggen?
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 18 november 2003 @ 12:17:13 #73
13151 crew  Rewimo
pi_14725543
Nee, niks. Uit de kweek komt niks, uit het bloedonderzoek ook niet. Ik zal de volgende keer de term PDS eens laten vallen bij de huisarts.

Vraagje: ik heb deze klachten eigenlijk sinds mijn galblaas eruit is. Ontlasting is ook altijd geel. Zijn er meer mensen die dit herkennen?

Edit: oja, dat snel naar de wc moeten is volgens mijn huisarts een reflex, die normaal gesproken bij kleine kinderen voorkomt, maar later verdwijnt. Ik heb die dus om een of andere reden weer teruggekregen. Hoe dat komt, kon hij niet zeggen.

pi_14737095
quote:
Op maandag 17 november 2003 16:48 schreef Syrena het volgende:
Hey maggie!

[...]
Ik heb trouwens ook altijd mijn darmen vol lucht als ik uit ga eten (vooral als het met het werk is) maar dat is dus van de stress. Meestal ga ik tussendoor naar de wc, dan trek ik alvast door en ondertussen maar scheten laten. Maar echt lekker zit je dan niet nee. Maakt ook niet uit of ik een strakke broek draag of niet.

Gelukkig, eindelijk iemand die mijn 'klachten' herkent! De laatste keer dat ik uit eten moest, heb ik Valdisper geslikt van tevoren. (125 mg, 2x daags) en dat hielp tegen de stress, waardoor ik minder last van lucht in de darmen had...! Misschien iets als het etentje echt belangrijk is!

Nog een tip om de darmen wat rustiger te krijgen: Yakult. Ik drink sinds kort iedere dag een of twee flesjes en het lijkt erop dat het allemaal wat rustiger wordt in de buik

pi_14835972
Het schijnt dat aloe vera drank of capsules goed helpen tegen een spastische darm.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')