... en krijgt je deel.quote:Op donderdag 2 maart 2006 17:50 schreef deedeetee het volgende:
Geen idee ik ken wel :
Het leven is een pijpkaneel je zuigt eraan en krijgt te veel.
Nee hoor zo ken 'm niet ik kende vroeger iemand die het vaak zeiquote:
Da's leuk, maar die zei het dan wel mooi fout.quote:Op donderdag 2 maart 2006 19:44 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Nee hoor zo ken 'm niet ik kende vroeger iemand die het vaak zei![]()
Ik vind het een uitdrukking van niks, eerlijk gezegd. "Het leven is geen krentenbol".quote:Op donderdag 2 maart 2006 20:03 schreef Maeghan het volgende:
Ja, opzouten met je kaneel, dit topic gaat over krentenbollen! =P
Ik ook niet hoor. Ik moest een suffe uitdrukking uit het Engels vertalen, en deze schoot me te binnen en was toepasselijk. En toen vroeg ik me opeens af waar ie eigenlijk vandaan kwam. =)quote:Op donderdag 2 maart 2006 20:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik vind het een uitdrukking van niks, eerlijk gezegd. "Het leven is geen krentenbol".![]()
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de herkomst van deze uitdrukking gedocumenteerd is.quote:Op donderdag 2 maart 2006 20:11 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Ik ook niet hoor. Ik moest een suffe uitdrukking uit het Engels vertalen, en deze schoot me te binnen en was toepasselijk. En toen vroeg ik me opeens af waar ie eigenlijk vandaan kwam. =)
Volksetymologie, altijd spannend...quote:Wat voor het spreekwoord als welbekende en dikwijls geciteerde taaluiting geldt, is uiteraard ook van toepassing op citaten en populaire rijmen als bijvoorbeeld sinterklaasliedjes. Eenieder kent uiteraard de bekende regels van onze grote dichter Joost van den Vondel, 'De wereld is een schouwtoneel. / Elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel', verzen die als het ware wachten op een parodiërende reactie. We noemen er twee, te weten het welbekende 'Het leven is een pijp kaneel. / Elk zuigt eraan en krijgt zijn deel' alsmede het eigentijdse – met een knipoog naar Rinus Michels' uitspraak 'Voetbal is oorlog' – 'De wereld is een voetbalveld. / Elk speelt zijn rol met groot geweld'.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |