quote:Op woensdag 1 maart 2006 03:19 schreef heiden6 het volgende:
Het is niet universeel.
Elke taal zijn eigen gebaren?quote:Op woensdag 1 maart 2006 03:19 schreef heiden6 het volgende:
Het is niet universeel.
Volgens mij wel, maar ik weet er heel weinig van. Meen me alleen te herinneren dat er meerdere varianten zijn, vergelijkbaar met meerdere spreektalen.quote:
Ja.quote:
Ja, maar in Groningen doen ze alles anders dan in Limburgquote:Op woensdag 1 maart 2006 11:41 schreef minkuukel het volgende:
[..]
Ja.
Sterker nog, in bijv. Groningen gebruiken ze andere gebaren dan in Limburg.![]()
Meen je dit serieus? Lijkt me juist erg onhandig. Handgebaren lijkt me juist iets wat je wel universeel kan maken, makkelijker dan talen.quote:Op woensdag 1 maart 2006 11:41 schreef minkuukel het volgende:
[..]
Ja.
Sterker nog, in bijv. Groningen gebruiken ze andere gebaren dan in Limburg.![]()
Serieus.quote:Op woensdag 1 maart 2006 13:36 schreef pc-fr34k het volgende:
[..]
Meen je dit serieus? Lijkt me juist erg onhandig. Handgebaren lijkt me juist iets wat je wel universeel kan maken, makkelijker dan talen.
Dus je hebt echt verschillende gebarentalen en dan ook nog eens dialecten. Begrijpen ze elkaar ook niet als ze de taal in een ander land niet kennen? En is het bij dialect alleen dat somige dingen verwarrend zijn?quote:Op woensdag 1 maart 2006 13:39 schreef minkuukel het volgende:
[..]
Serieus.
Ik heb een dove zoon, dus ik weer er alles van.![]()
Het klinkt gek, maar een andere taal is een andere taal.quote:Op woensdag 1 maart 2006 13:40 schreef pc-fr34k het volgende:
[..]
Dus je hebt echt verschillende gebarentalen en dan ook nog eens dialecten. Begrijpen ze elkaar ook niet als ze de taal in een ander land niet kennen? En is het bij dialect alleen dat somige dingen verwarrend zijn?
Ik heb slechthorende ouders en zit dus al heel mijn leven in de "dovenwereld".quote:Op woensdag 1 maart 2006 13:39 schreef minkuukel het volgende:
[..]
Serieus.
Ik heb een dove zoon, dus ik weer er alles van.![]()
Waar jij het over hebt is meer woordblindheid.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 03:00 schreef sig000 het volgende:
Ik heb nog een vraag? Als je letters tiept en vanaf geboorte doof, heb je dan ook meer problemen om fatsoenlijke zinnen te maken?
Het blijft een taal he.quote:Op woensdag 1 maart 2006 13:36 schreef pc-fr34k het volgende:
[..]
Meen je dit serieus? Lijkt me juist erg onhandig. Handgebaren lijkt me juist iets wat je wel universeel kan maken, makkelijker dan talen.
Jawel, maar bv braile is ook niet zo heel; nieuw, en blinden zijn er toch ook altijd al geweest...quote:Op vrijdag 3 maart 2006 06:31 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Het blijft een taal he.
En talen hebben nu eenmaal hun eigen geschiedenis en zijn continu in beweging. Of dacht jij dat men heel vroeger geen dove mensen had?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |