Omdat ik in een behulpzame bui ben. Even een volledig overzicht voor de duidelijkheid:
Dit zijn dus de typen signalen. Er is ook nog een pbs-signaal, maar die is niet in huidige versies van OpenTTD.
Het standaardsignaal zet je overal op je lijn neer, zodat treinen dicht achter elkaar aan kunnen rijden. Mocht je het nog niet weten, je kunt signalen makkelijk plaatsen door een signaal neer te zetten, en met de sign-tool vanaf die sign over de rails te slepen. Je kunt de afstand tussen je signs instellen bij Kies patches -> Constructie. Ik vind 2 altijd prettig werken.
Entrysignals en exitsignals horen bij elkaar. Je plaatst de entrysignal op de plek waar de treinen een keuze moeten maken. Deze is meestal one-way. De exitsignals zet je neer op elke keuzemogelijkheid. Bij stations dus voor elk perron, bij kruizingen na elke afslag. De exitsignals moeten two-way zijn, dat is drie posts hierboven uitgelegd. De trein kiest nu voor de eerst beschikbare exitsignal. Als alle exitsignals op rood staan, blijft de trein voor de entrysignal wachten tot er een plek vrij is.
Het combosignal wordt hieronder uitgelegd.
Station 1 heeft capaciteit voor twee treinen. De trein kiest het vrije perron.
Station 2 heeft capaciteit voor meer treinen. De trein kiest het vrije perron indien mogelijk, als alles bezet is wacht het voor de entrysignal.
Station 3 heeft capaciteit voor nog meer treinen, en er kunnen meerdere treinen vlak achter elkaar het station binnen. Als er een rechter perron beschikbaar is en als er geen trein op spoor A rijdt, staat combo 2 op groen. Als er een linker perron beschikbaar is en als er geen trein op spoor B rijdt, staat combo 1 op groen. Als één van de twee combosignalen op groen staat, staat de entrysignal ook op groen. Een trein remt af een paar tiles voor het einde van het station. Bij dit stations storen treinen die afremmen voor een perron het andere spoor niet.
Nog een ander punt, handig om te weten, is welke bochten het best zijn:
90 graden bochten zijn, behalve onrealistisch, ook bijzonder onpraktisch. De trein remt af tot 61 km/h, en pas als de trein de bocht door is accelereert die weer. Vermijd deze dus altijd, tenzij het niet anders kan of de bocht aan een onbelangrijk spoor zit. 88km/h bochtjes zijn meestal niet te vermijden, maar probeer als het kan de laatste bocht zoveel mogelijk gebruiken. Als de trein korter is dan de lengte van de bocht, blijft die op topsnelheid rijden. Makkelijk om te onthouden is dat een trein nooit meer dan één knik mag hebben om op topsnelheid te blijven.
In de verre toekomst komt de waarschijnlijk wel de mogelijkheid om signs op bruggen en in tunnels te bouwen (er is nu al een patch voor), maar bij de huidige versie kan dat niet. Om een druk netwerk toch snel te houden kun je voor tunnels/bruggen die langer zijn dan de trein zelf presignals gebruiken, zodat treinen niet hoeven te wachten door het gebrek aan signals.
Als je het spel snel en goed wil leren moet je het eens online proberen
We zitten met een groepje FOK!kers vaak op maarten(a)'s server. Zie daarover meer in
dit topic. We zijn meestal niet te beroerd om wat hulp te bieden, dus als je vragen hebt kom eens langs, dan kunnen we direct je vragen te beantwoorden door het je te laten zien.
[ Bericht 3% gewijzigd door Nevermind op 17-04-2006 05:01:06 ]