abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 11 april 2006 @ 03:29:06 #226
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_36845663
Mischien moest ik maar eens twee servers gaan draaien
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_36862130
Wow vet dat dit spel nog steeds bestaat. Heb het jaren terug ook uren gespeeld, ik zal eens kijken of ik dat openttd aan de praat krijg.

Ik ben benieuwd!
pi_36862639
Shit, dit gaat weer vele uren spelen worden.
  woensdag 12 april 2006 @ 18:45:01 #229
130426 armmoetzaaier
ik type me suf
pi_36895218
ja erg he het is mij ook overkomen. verschikkelijk spel
ik type ook mar wat
pi_36941819
Die Integrated Nightly is geweldig!


sorry voor de jpg

PBS! En nu ook het signal type menuutje dat je op de screenshot ziet, inclusief autocompletion



Nieuwe brugbouw-tool, waarmee je duidelijk kunt zien waar de brug komt en of het mogelijk is om daar te bouwen



Waypoints stats, zodat je kunt zien wat de drukste lijnen zijn en je netwerk beter maken met die info

Overigens vind ik die electric rails maar een functie van niks. Het ziet er gewoon niet uit (zie 1e screenshot). Verder is het alleen maar meer moeite, maar goed. Je moet wat voor realisme over hebben blijkbaar.
pi_36946852
Kun je nu ook al bruggen bouwen over seinen heen? Over schuine stukken rails nog niet neem ik aan?
pi_36951015
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 10:50 schreef Piles het volgende:
Kun je nu ook al bruggen bouwen over seinen heen? Over schuine stukken rails nog niet neem ik aan?
Nee, beide niet. Daarvoor moeten we wachten op de 'new map engine', of iets dergelijks. Dat lees ik erg vaak op tt-forums. Zou een geweldige toevoeging zijn, tunnels bouwen neemt gewoon teveel ruimte in
  vrijdag 14 april 2006 @ 13:22:19 #233
60994 allardh
Carpe diem
pi_36951798
Ook jammer dat je geen signals in tunnels kan bouwen.
  vrijdag 14 april 2006 @ 17:38:47 #234
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_36959652
Werken die PBS signalen nu ook als pre-signal? Ik bedoel, als ik een zootje van die PBSjes neerzet voor 4 perrons, waarop 4 treinen staan.... wacht de 5e trein dan netjes voor een pre-signal totdat er een perron vrij is?
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_36959685
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 17:38 schreef maartena het volgende:
Werken die PBS signalen nu ook als pre-signal? Ik bedoel, als ik een zootje van die PBSjes neerzet voor 4 perrons, waarop 4 treinen staan.... wacht de 5e trein dan netjes voor een pre-signal totdat er een perron vrij is?
Dat werkte altijd al toch?
  vrijdag 14 april 2006 @ 17:44:50 #236
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_36959811
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 17:40 schreef Piles het volgende:
Dat werkte altijd al toch?
Ja, maar daarvoor moest je pre-signals neerzetten. Als je alleen gewone signalen gebruikt zal een 5e trein een perron kiezen, en vlak achter een andere trein blijven wachten, en daarmee word de kans op een opstopping groot. Met pre-signals kun je dat voorkomen, en blijft de trein netjes wachten voor een signaal voor de wissels voor het station.

Ik heb nog nooit met PBS gewerkt, en ik snap het idee volledig, maar vraag me alleen af wat er dus gebeurd bij PBS als alle perronnen vol zijn en er komt een trein aan.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_36960342
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 17:44 schreef maartena het volgende:
Ik heb nog nooit met PBS gewerkt, en ik snap het idee volledig, maar vraag me alleen af wat er dus gebeurd bij PBS als alle perronnen vol zijn en er komt een trein aan.
Zo ver ik weet wacht ie dan
In mijn nightly iig (r3464)
pi_36960369
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 17:44 schreef maartena het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit met PBS gewerkt, en ik snap het idee volledig, maar vraag me alleen af wat er dus gebeurd bij PBS als alle perronnen vol zijn en er komt een trein aan.
Ze wachten op de goede plek
  vrijdag 14 april 2006 @ 18:18:37 #239
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_36960695
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 18:05 schreef Nevermind het volgende:
Ze wachten op de goede plek
[afbeelding]
Stoompluimpjes bij de stilstaande treinen!

Maar niet bij de trein die voor het signaal staat?
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 14 april 2006 @ 18:20:29 #240
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_36960747
Mijn server is *net* herstart naar 1950 trouwens.... 2051 was bereikt.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  zaterdag 15 april 2006 @ 18:10:12 #241
386 Harrie
Geile Neuk Furby
pi_36985684
HELP

Ik denk doe eens gek Harrie en ga ook eens aan de OpenTTD

Mooi, lachen leuk enzo maaaaaaaaaaaar.................

Nu ben ik al 2 dagen bezig om die seinen enzo te begrijpen en ik kom er niet uit.

Het gaat me nu even niet over efficient ofzo alleen over die signalering.

Stel ff dat ik een station heb met 4 sporen dan zet ik pre-signaling dingen neer en dan gaat trein 1 naar spoor 1 en 2 naar 2 enz.

dan doe ik exit signal aan het einde van dat perron en als trein 1 vertrekt gaan bij alle sporen die lampen mooi op rood gaat goed alleen die blijven dus op rood lijkt het en dat is niet goed

Dan zet ik nog een sein neer een eindje NA het station, gaat de trein daar langs springen alle sporen weer op groen, MOOI dat werkt alleen als de 2de trein vertrekt dan blijft die andere op rood staan, die trein wacht en wacht en wacht.

Ik heb al meer dan 50 pagina's in het engels zitten lezen over die dingen en ik kom er NIET meer uit.

Kan iemand mij ff in normaal Nederlands voor een TTD leek uitleggen hoe die basis princiepes werken

Ik wil dus 1 richting treinen spoor aan en spoor afvoer en dat alles gewoon doorloopt bedoel ik dus.

Ik heb even een plaatje gemaakt om het misschien een beetje duidelijk te maken.

Wat moet ik nu bij elke letter en cijfer voor een sein neerzetten en welke moeten er nog meer bij ???

pi_36985896
A= het eerste sein (geel bordje)
1,2,3,4 = tweede sein (wit bordje)
5,6,7,8 = normaal sein

Maar dit kun je toch gewoon namaken uit de OP
  zaterdag 15 april 2006 @ 18:25:56 #243
386 Harrie
Geile Neuk Furby
pi_36986013
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 18:20 schreef Piles het volgende:
A= het eerste sein (geel bordje)
1,2,3,4 = tweede sein (wit bordje)
5,6,7,8 = normaal sein

Maar dit kun je toch gewoon namaken uit de OP
Nee want dan stoppen die klote treinen op een bepaald moment allemaal
  zaterdag 15 april 2006 @ 18:29:23 #244
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_36986082
sein 1 2 3 en 4 moeten two-way seinen zijn
dit stond ook al in de OP:
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  zaterdag 15 april 2006 @ 18:35:29 #245
386 Harrie
Geile Neuk Furby
pi_36986196
maar dat two way, wil dat zeggen dat die trein daar 2 richtingen op mag dan ???
pi_36987111
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 18:35 schreef Harrie het volgende:
maar dat two way, wil dat zeggen dat die trein daar 2 richtingen op mag dan ???
In principe wel, maar omdat er van de andere kant geen treinen aankomen (de rest is wel allemaal one-way), heb je dat probleem niet
pi_36987519
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 18:35 schreef Harrie het volgende:
maar dat two way, wil dat zeggen dat die trein daar 2 richtingen op mag dan ???
Ik heb met hetzelfde ook nog een tijdje problemen gehad, dat kun je een paar pagina's terug nog wel lezen. Maar de samenvatting: Bij two-way signalen kiest de trein voor het beschikbare signaal, bij one-way signalen kiest de trein voor de kortste route. Waarom is me nog steeds een raadsel, maar op plekken waar je treinen wilt laten KIEZEN bou je dus two-way signalen.

Voor de ingang van je station een entrysignal (één keer controlclick), one-way, bij elk perron een exitsignal (twee keer controlclick), two-way.
  zaterdag 15 april 2006 @ 22:18:07 #248
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_36991699
het waarom is dat dit de makkelijkste manier was voor de programmeurs om deze feature te implementeren
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  maandag 17 april 2006 @ 02:36:40 #249
386 Harrie
Geile Neuk Furby
pi_37023852
Oke oke het begint langzaam, ik bedoel heeeeeeeeeeeel langzaam aan te werken.

maar ik kom er nog niet helemaal uit wat die verschillende seinen nu allemaal precies doen.

Ik krijg het rollend en zonder botsingen enzo maar ik heb hem nog niet door, kan iemand dat ff verhelderen ???
pi_37024621
Omdat ik in een behulpzame bui ben. Even een volledig overzicht voor de duidelijkheid:



Dit zijn dus de typen signalen. Er is ook nog een pbs-signaal, maar die is niet in huidige versies van OpenTTD.

Het standaardsignaal zet je overal op je lijn neer, zodat treinen dicht achter elkaar aan kunnen rijden. Mocht je het nog niet weten, je kunt signalen makkelijk plaatsen door een signaal neer te zetten, en met de sign-tool vanaf die sign over de rails te slepen. Je kunt de afstand tussen je signs instellen bij Kies patches -> Constructie. Ik vind 2 altijd prettig werken.

Entrysignals en exitsignals horen bij elkaar. Je plaatst de entrysignal op de plek waar de treinen een keuze moeten maken. Deze is meestal one-way. De exitsignals zet je neer op elke keuzemogelijkheid. Bij stations dus voor elk perron, bij kruizingen na elke afslag. De exitsignals moeten two-way zijn, dat is drie posts hierboven uitgelegd. De trein kiest nu voor de eerst beschikbare exitsignal. Als alle exitsignals op rood staan, blijft de trein voor de entrysignal wachten tot er een plek vrij is.

Het combosignal wordt hieronder uitgelegd.



Station 1 heeft capaciteit voor twee treinen. De trein kiest het vrije perron.
Station 2 heeft capaciteit voor meer treinen. De trein kiest het vrije perron indien mogelijk, als alles bezet is wacht het voor de entrysignal.
Station 3 heeft capaciteit voor nog meer treinen, en er kunnen meerdere treinen vlak achter elkaar het station binnen. Als er een rechter perron beschikbaar is en als er geen trein op spoor A rijdt, staat combo 2 op groen. Als er een linker perron beschikbaar is en als er geen trein op spoor B rijdt, staat combo 1 op groen. Als één van de twee combosignalen op groen staat, staat de entrysignal ook op groen. Een trein remt af een paar tiles voor het einde van het station. Bij dit stations storen treinen die afremmen voor een perron het andere spoor niet.

Nog een ander punt, handig om te weten, is welke bochten het best zijn:


90 graden bochten zijn, behalve onrealistisch, ook bijzonder onpraktisch. De trein remt af tot 61 km/h, en pas als de trein de bocht door is accelereert die weer. Vermijd deze dus altijd, tenzij het niet anders kan of de bocht aan een onbelangrijk spoor zit. 88km/h bochtjes zijn meestal niet te vermijden, maar probeer als het kan de laatste bocht zoveel mogelijk gebruiken. Als de trein korter is dan de lengte van de bocht, blijft die op topsnelheid rijden. Makkelijk om te onthouden is dat een trein nooit meer dan één knik mag hebben om op topsnelheid te blijven.




In de verre toekomst komt de waarschijnlijk wel de mogelijkheid om signs op bruggen en in tunnels te bouwen (er is nu al een patch voor), maar bij de huidige versie kan dat niet. Om een druk netwerk toch snel te houden kun je voor tunnels/bruggen die langer zijn dan de trein zelf presignals gebruiken, zodat treinen niet hoeven te wachten door het gebrek aan signals.

Als je het spel snel en goed wil leren moet je het eens online proberen
We zitten met een groepje FOK!kers vaak op maarten(a)'s server. Zie daarover meer in dit topic. We zijn meestal niet te beroerd om wat hulp te bieden, dus als je vragen hebt kom eens langs, dan kunnen we direct je vragen te beantwoorden door het je te laten zien.

[ Bericht 3% gewijzigd door Nevermind op 17-04-2006 05:01:06 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')