De flits is inderdaad een krachtige. Zonder red je het echt niet bij normaal licht. Alleen als de TV er is en alle registers opengetrokken worden qua verlichting kun je het reden om de schaatsers scherp op de foto te krijgen zonder flits. Meestal nam ik ze zo van 5-10m onder vuur. Dan valt het nog mee voor het lijdend voorwerp
![]()
. Ik ben zelf ook vaker geflitst in een wedstrijd, echt merken doe je het niet, je bent teveel bezig met andere zaken. De dame die nr. 1 werd staat er overigens ook op (7 en 8), dus koersbeïnvloeding was 't niet
![]()
Echt naar de camera kijken was 't trouwens niet, ik stond vlak bij het rondebord.
Eigenlijk zou je per rijder/pak moeten gaan corrigeren qua flitssterkte. Ieder pak reageert anders op een flinke stoot licht. Met name de moderne pakken van Nike en Bioracer hebben wat vervelende reflectievlakken, dan flits je al snel te hard in. De meer klassieke pakken worden weer snel wat te donker.
Puckzzz, voor de leek kunnen ze idd erg op elkaar lijken. Maar je moet de schaatsers niet de kost geven die zondagavond alleen aan de hand van de weergave op het 2inch schermpje al elkaars techniek stonden te bediscussiëren