FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Admiral Graf Spee
stinkiemaandag 27 februari 2006 @ 13:32
quote:
Adelaar gezonken Duitse schip in trek

MONTEVIDEO/HAMBURG - Voor de enorme bronzen adelaar van het eind 1939 gezonken Duitse slagschip Admiral Graf Spee is drie miljoen dollar geboden. De adelaar van vierhonderd kilo en een spanwijdte van 2,8 meter, die de achtersteven sierde, was onlangs voor de kust van het Zuid-Amerikaanse Uruguay geborgen.



De vondst is in een hotellobby in de Uruguayaanse hoofdstad Montevideo tentoongesteld. Volgens de Duitse televisie kwamen al duizenden belangstellenden op de adelaar af.

Een internationaal team particulieren begon begin 2004 met de berging van de Graf Spee. Het schip wordt in onderdelen boven water gehaald.

De kapitein bracht het roemruchte Schlachtschiff zelf in de ondiepe baai Rio del Plata tot zinken, nadat hij door de geallieerden in het nauw was gedreven.
Ten eerste is het al heel wat dat er miljoenen worden geboden voor wat Duits oudijzer, maar ik vind de naam van het ship veel interesanter. Spee.

Zou Spee's stamboom teruggaan die kant op? Het zou wel het een en ander verklaren natuurlijk
Sjoewemaandag 27 februari 2006 @ 14:06
Schip:


Graf Spee
Who's Who: Maximilian von Spee
Updated - Sunday, 26 August, 2001

Maximilian von Spee (1861-1914), who was born in Copenhagen, joined the Imperial German Navy in 1878. Between 1887-88 Spee commanded the Cameroon ports, a German colony.

Prior to the declaration of war in 1914 he held various responsible positions relating to weapons development until, in 1908, he was appointed Chief of Staff on the North Sea Command, rising to Rear Admiral in 1910. Two years later, in 1912, he was given command of the German East Asian Cruiser Squadron.

From the outbreak of war Spee's squadron concentrated on destroying British merchant and troop shipping, enjoying great success.

At the Battle of Coronel on 1 November 1914 off the coast of Chile, Spee sunk two British cruisers under the command of Sir Christopher Cradock, outclassing the British in terms of both gunnery and seamanship.

Embarrassed by the defeat, the Royal Navy determined to chase down and destroy Spee's squadron. At the Battle of the Falkland Islands, on 8 December 1914, Spee attempted a raid upon British wireless and coaling facilities at Port Stanley.

Unbeknownst to Spee however, a British squadron, including two fast, modern battle cruisers, Invincible and Inflexible, were at that same time coaling at Port Stanley, sent by First Sea Lord Admiral Fisher to reverse the British defeat at Coronel, commanded by Vice Admiral Frederick Sturdee.

Heavily outgunned, six German ships - including Spee's own flagship, Scharnhorst - were sunk, with some 2,200 sailors drowned, among them Spee.

In 1934 the Hitler government named a pocket battleship, Graf Spee, in his memory.
PNGmaandag 27 februari 2006 @ 16:47
Nou... were sunk, ze hebben de Graf Spee zelf maar laten zinken in de haven van Montevideo.
Tenminste zo stond dat vroeger als klein kiendje in de Kijk
JMS00maandag 27 februari 2006 @ 17:50
quote:
Op maandag 27 februari 2006 16:47 schreef PNG het volgende:
Nou... were sunk, ze hebben de Graf Spee zelf maar laten zinken in de haven van Montevideo.
Tenminste zo stond dat vroeger als klein kiendje in de Kijk
Dat stukje gaat over de persoon Spee, waar de boot naar is vernoemd.
Blackheartmaandag 27 februari 2006 @ 17:54
De heer Graaf Spee was in de val gelopen op de Falkland eilanden. Zijn oudere pantserkruisers Gneisenau en Scharnhorst waren geen partij voor de nieuwere , veel snellere en beter bewapende slagkruisers van de Britten.
Dit was in het begin van W O I

Het Duitse vestzakslagschip Graf Spee werd opgejaagd door 3 Britse kruisers, en moest zwaar gehavend de haven van Monte Video in. Daar mochten ze 3 dagen blijven, of anders werd het schip aan de ketting gelegd en de bemanning geïnterneerd. De Kapitein van graf Spee zag dat niet goed zitten, en beval zijn bemanning het schip te vernielen en tot zinken te brengen. Hijzelf pleegde zelfmoord een paar dagen later.
ThaFreakmaandag 27 februari 2006 @ 18:15
niks voor pta
dicht ermee