abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 februari 2006 @ 12:42:22 #26
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_35569763
Verdun was idd de hel. heb er een keer een docu over gezien.

wil er graag nog een keertje heen gaan
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_35569983
All Quiet on the Western Front heb ik gisteren nog gezien. Op Canvas zijn regelmatig documentaires over zowel WOI als WOII. Verdun ga ik zeker ook nog eens bezoeken. Moet gewoon de hel geweest zijn. Dag en nacht bommen over en rond je. Trenches die onder water staan, ratten die zich voeden met lijken. Slecht of weinig eten. Amper slaap. Ik denk dat je in zo'n situatie echt leeft van uur tot uur. Voor zover je dan nog over een leven kan spreken.
pi_35591667
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 21:30 schreef Soul79 het volgende:
En waar moest je dan heen? Ik geloof trouwens dat er in 1917 bij de Fransen vrij veel gedeserteerd werd. Maar dat had dan niet eens te maken met oorlogsmoeheid of afkeer van de slachtingen, maar met interne ontevredenheid over luie officieren enzo.
Nee hoor, de Franse soldaat ('le poilu') had liever een luie dan een ijverige officier. Want zo'n strebertje kwam met geweldige aanvalsplannen en dat leidde onherroepelijk tot nog meer overbodige oorlogsslachtoffers. Zo'n officier wachtte dan ook vaak een roemloos einde ... afgeschoten door zijn eigen manschappen.
Volgens het informele circuit zou het merendeel van de gesneuvelde Franse officieren omgekomen zijn door Franse kogels. Het formele circuit heeft deze geruchten nooit bevestigd of ontkend.
pi_35594179
De waanzin van de loopgravenstrijd tart bij mij telkens weer alle verbeelding. Hoe die ‘Frische, Fröhliche Krieg’ aangegaan werd, hoe een hele generatie bijna blijmoedig, opgestookt door vaderlandsliefde en nationalisme met een instelling als ‘dulce et decorum est pro patria mori’ zich opgaf en ten prooi viel aan een van de meest bizarre vernietigingen van mensenlevens.

‘Im Westen nichts Neues’ (All Quiet on the Western Front) van Remarque is wat dat betreft een aanrader om de ‘sfeer’ die aan het front was te proeven, want het was waanzin, ronduit.
  woensdag 15 maart 2006 @ 17:14:23 #30
143884 Daedalus_11
Drenthe Go Bragh
pi_36061473
Een naamgenoot van me (de achternaam en innitialen van voornamen komen overeen) kwam gedurende het Somme-offensief in 1916 om het leven. Ondanks zijn oer-Nederlandse achternaam vechtte hij aan Britse zijde, hij was afkomstig uit Liverpool (ik heb zijn thuisadres). Hoe deze familie precies daar is terechtgekomen heb ik nog niet uit kunnen vinden. (De kans dat het echt familievan me is, is echter buitengewoon klein:) Gekke ervaring om je eigen naam in te typen en zo'n hit te krijgen. Ben van plan zijn grafmonument in Cernais te bezoeken.

Ik heb sindsdien veel meer interesse in WO1. Ik hoop ooit het verhaal van dit persoon zo goed als mogelijk te kunnen reconstrueren. (Moet dan naar de UK gaan om daar in het archief te rommelen.)
Milhouse: Look out Itchy! He's Irish!
pi_36237738
Ik moet daar nodig eens naartoe
"Ongeluk is het verschil tussen het talent en de verwachtingen van de mens"
pi_36238076
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 21:36 schreef LSS het volgende:

[..]

Met massaler bedoel ik eigelijk meer in grote groepen. Bataljons, regimenten of divisies die zeggen "vergeet het maar, hier doen wij niet meer aan mee". Ze kunnen toch niet in 1 klap een paar 1000 man tegen de muur zetten.
Er zijn officieel 306 man geexecuteerd door de britten wegens desertie en lafheid

http://www.historylearningsite.co.uk/world_war_one_executions.htm

Lees vooral de laatste paragraaf eens, dat is mischien de meest schokkende van het artikel.

Interessant artikel in het Nederlands:

http://www.greatwar.nl/frames/default-lafheid.html

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 21-03-2006 17:47:04 ]
pi_36300430
ik ben 2 jaar geleden ook naar Verdun geweest, t was zeeer indrukwekkend!
je vind er echt nog overal troep zoals kledingsstukken, bommen, ruines van forten en weet ik t allemaal! moet echt een hel geweest zijn
"Don't waste your time, always searching for those wasted years beers"
  Admin donderdag 23 maart 2006 @ 17:03:12 #34
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_36301861
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 17:43 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Er zijn officieel 306 man geexecuteerd door de britten wegens desertie en lafheid

http://www.historylearningsite.co.uk/world_war_one_executions.htm

Lees vooral de laatste paragraaf eens, dat is mischien de meest schokkende van het artikel.

Interessant artikel in het Nederlands:

http://www.greatwar.nl/frames/default-lafheid.html
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=3095

Een heel uitgebreid topic hierover.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')