abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35414783
In engeland staat men gewoon gezellig rechts op de roltrap, zodat je, als je haast hebt, via de linkerkant de roltrap omhoog kan hollen.In nederland staat iedereen hutje mutje die hele roltrap vol te bouwen, zodat je er nooit op een normale manier langs kan.
2 studenten hebben daarom maar het initatief genomen nederlanders roltrap etiquette bij te brengen,inclusief bijbehorende website: http://www.rechtsopderoltrap.nl .

van de site:
quote:
Wie kent het niet? Je hebt 2 minuten overstaptijd maar door een volgepakte roltrap red je het niet om jezelf op tijd door de mensenmassa te werken en je trein te halen. Roltrappen zijn van oorsprong ontwikkeld om mensen sneller van A naar B te vervoeren. In Nederland is vaak het tegenovergestelde de realiteit.

Zoals de internationale reizigers onder ons wel weten is er in vele landen een ongeschreven regel dat mensen rechts op de roltrap gaan staan zodat de linkerhelft open blijft voor mensen met haast en de sportievelingen onder ons.
Dit bevordert het gebruikers gemak en de doorstroming voor bijvoorbeeld reizigers op drukke stations. Maar ook in de grotere warenhuizen is het fijn dat er voor zowel de snelle als de wat minder snelle shopper plek en doorgang is!

Rechts staan, links lopen is de spil van de campagne om de doorstroming en het gemak van roltrappen te verbeteren! Een blije gebruiker is veel waard!

'Rechts staan, links lopen!!'.
De campagne is een initiatief van Sander van den Dries en Sjors Gerritsen.
Ik vind het eigenlijk wel een grappig initiatief, ik erger me ook altijd aan mensen die links op de roltrap staan.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  donderdag 23 februari 2006 @ 19:13:00 #2
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_35416158
Ja, zodat de doorstroom minder wordt, en je hele groepen krijgt vóór de roltrap, waar je je dan als haastige forens eerst door moet worstelen, alvorens je de halflege roltrap kan betreden.
Puik plan. En ik geloof dus echt niet dat de helft van de mensen ineens gaat lopen op roltrappen. Als je sportief wilt doen is er altijd nog de gewone trap. Of 5 minuten eerder je bed uit.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_35418221
In veel andere landen is die 'etiquette' doodnormaal en het werkt. Moet je een aansluiting hebben dan kun je doorlopen. Dat een roltrap halfleeg zou blijven valt mee, mensen houden van nature onderling een beetje afstand en gaan daarbij niet vaak met z'n allen op 1 trede staan. In plaats van pontificaal in het midden aan de rechterkant blijven zou een hoop schelen. Maar dan moet iedereen het doen.

Het gaat in Nederland niet werken vrees ik. Hier is het 'ieder voor zich', ook al schiet niemand er iets mee op. Die keren dat ik met het OV ga verbaas ik me over het feit dat mensen soms zo'n haast hebben met instappen dat uitstappende passagiers geen kant opkunnen. En zo gaan er -kennelijk- 'kostbare' seconden verloren. En ach, kijk naar het rijgedrag op een doorsnee snelweg. Altijd zijn er mensen die stug in het midden c.q. links blijven plakken en voortsukkelen, liefst onder de max. Al heb je er maar een paar, het is voldoende om de vaart eruit te halen.

Hoe dan ook, het is m.i. een aardig initiatief.
pi_35419072
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 19:13 schreef Yildiz het volgende:
Ja, zodat de doorstroom minder wordt, en je hele groepen krijgt vóór de roltrap, waar je je dan als haastige forens eerst door moet worstelen, alvorens je de halflege roltrap kan betreden.
Puik plan. En ik geloof dus echt niet dat de helft van de mensen ineens gaat lopen op roltrappen. Als je sportief wilt doen is er altijd nog de gewone trap. Of 5 minuten eerder je bed uit.
idd langs elke roltrap ligt ook een gewone trap.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 23 februari 2006 @ 22:14:48 #5
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_35423467
Een roltrap is helemaal niet ontworpen om op te lopen, maar om mensen stilstaand te vervoeren. Het uitgangspunt is dus al helemaal verkeerd. Mensen die vinden dat ze haast hebben, pakken maar gewoon de trap.
  donderdag 23 februari 2006 @ 22:20:59 #6
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_35423707
Gewoon bordjes ophangen.

In Tsjechië zag ik die bordjes wel, en waarempel!, mensen volgen die bordjes ook nog eens op. Eén nuance: door de diepe ligging van veel metrostations is het ook een stuk praktischer om zo'n regel (recht staan, links lopen) in te voeren.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
  donderdag 23 februari 2006 @ 22:52:48 #7
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_35424931
het is gewoon het recht van de sterkste,

'ga aan de kant of ik ros je op je smoel.'

'probeer maar!'
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
  donderdag 23 februari 2006 @ 23:31:26 #8
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_35426561
Ik laat me niet dwingen, en sta waar dat voor mij op dat moment het lekkerst staat. En ik ben duidelijk niet de enige
  donderdag 23 februari 2006 @ 23:36:04 #9
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_35426785
In Engeland staan ze ook keurig netjes in een rijtje op een taxi te wachten.
Dat doen Hollanders niet, hier is het inderdaad de brutaalste die de eerste taxi pakt.
Wij doen niet aan queueuen
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_35426812
Volgens mij zijn de roltrappen in Nederland vaak veel te smal
  donderdag 23 februari 2006 @ 23:37:34 #11
45511 TimmyAsd
pi_35426864
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 23:36 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Volgens mij zijn de roltrappen in Nederland vaak veel te smal
Mwaw, op de meesten (iig in Amsterdam), pas je er wel met zijn 2en naast elkaar. Krap is het wel..
  vrijdag 24 februari 2006 @ 00:10:36 #12
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_35428256
ik vond een dergelijke ongeschreven regel heel fijn in Londen en zou het fijn vinden als het hier ook ingevoerd zou worden. Heb een aantal keren de trein gemist omdat mensen voor me niet aan de kant wilden gaan
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_35428268
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 23:31 schreef TimmyAsd het volgende:
Ik laat me niet dwingen, en sta waar dat voor mij op dat moment het lekkerst staat. En ik ben duidelijk niet de enige
Typisch Nederlandse houding weer... ikke ikke ikke

Als het mogelijk is (dus niet in de spits op Amsterdam CS) ga ik altijd rechts staan zodat de mensen die haast hebben makkelijk kunnen passeren
I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
pi_35428361
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 19:13 schreef Yildiz het volgende:
Of 5 minuten eerder je bed uit.
Vertel dat eens aan mijn conducteur die voor mijn haastige aansluitingen zorgt .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_35428679
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 22:14 schreef NewOrder het volgende:
Een roltrap is helemaal niet ontworpen om op te lopen, maar om mensen stilstaand te vervoeren. Het uitgangspunt is dus al helemaal verkeerd. Mensen die vinden dat ze haast hebben, pakken maar gewoon de trap.
Onzin.
quote:
De roltrap is bedacht, om in dezelfde tijd een groter aantal mensen van de ene naar de andere verdieping te brengen. Omdat de meeste mensen echter blijven staan, is het effect dat, in vergelijking met een even grote vaste trap, er minder mensen worden vervoerd.
Bron.
Knappe jongen die dit nog kan onderschatten.
pi_35429030
Het is werkelijk onvoorstelbaar hoe bijna iedereen ineens lepra heeft als er een roltrap in zicht is. Ik vraag me af hoeveel tijd je er werkelijk mee zou winnen, maar het is voor een hele grote groep een grote winst als je er gewoon voorbij kan. Dan kunnen ouderen of mensen met veel bagage rechts blijven staan.
Kortom: topactie, mijn steun hebben ze.

En over die te vroeg instappende mensen bij een trein: m'n elleboog heeft jong en oud, man en vrouw al menig maal ervan weerhouden te vroeg in te kunnen stappen. Dàt zouden meer mensen moeten doen.
pi_35431139
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 23:31 schreef TimmyAsd het volgende:
Yep, en als iemand dat doet en ik heb haast dan ga ik er dwarst door heen , ik laat mij namelijk ook niet dwingen , ik loop in het tempo dat IK lekker vind ....
Lekker egoistisch weer ....
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=oAVjF_7ensg" rel="nofollow" target="_blank">“We simply do not understand our place in the universe and have not the courage to admit it”</a>
  vrijdag 24 februari 2006 @ 10:19:17 #18
45511 TimmyAsd
pi_35435226
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 02:06 schreef dontcare het volgende:

[..]

Yep, en als iemand dat doet en ik heb haast dan ga ik er dwarst door heen , ik laat mij namelijk ook niet dwingen , ik loop in het tempo dat IK lekker vind ....
Lekker egoistisch weer ....
Dat is vaker geprobeerd, jammerlijk mislukt
  vrijdag 24 februari 2006 @ 10:22:00 #19
92279 N.icka
Windforce 11
pi_35435312
Ik treuzel altijd express bovenaan de roltrap met afstappen , dat irriteerd ook menig mens
  vrijdag 24 februari 2006 @ 10:23:46 #20
45511 TimmyAsd
pi_35435368
Als mensen het trouwens gewoon netjes vragen of ze er langs mogen, dan gun ik ze dat. Ik ga er echter niet rekening mee houden..
  vrijdag 24 februari 2006 @ 10:26:01 #21
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_35435434
Superinitiatief!
Ik heb nooit begrepen dat het in heel veel landen wel zo werkt maar in nederland niet.
Mén... de rolbanden op Schiphol zijn al net zo'n ergernis!
Het is dé manier om op een snelle manier van de ene naar de andere gate te komen, maar het gaat wel met hindernissen hoor.
pi_35435492
ach stoor me nergens aan ,zeker niet op een roltrap en hallo laat iedereen eens het geduld hebben om ook gewoon rustig te wachten op dat je kan afstappen..
heb je haast,moet je maar zorgen dat je op tijd weg gaat hoor!!

trouwens staat altijd wel rechts
Salsa Española
  vrijdag 24 februari 2006 @ 10:27:49 #23
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_35435496
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 10:23 schreef TimmyAsd het volgende:
Als mensen het trouwens gewoon netjes vragen of ze er langs mogen, dan gun ik ze dat. Ik ga er echter niet rekening mee houden..
Rekening houden met anderen, zeker als je daar zelf geen enkele last van ondervindt, is minder belangrijk dan jouw recht om te staan waar je wilt, hè?
  vrijdag 24 februari 2006 @ 10:56:46 #24
45511 TimmyAsd
pi_35436253
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 10:27 schreef Frollo het volgende:

[..]

Rekening houden met anderen, zeker als je daar zelf geen enkele last van ondervindt, is minder belangrijk dan jouw recht om te staan waar je wilt, hè?
Ik kom altijd op nummer 1. Als ik naast een vriend/vriendin wil staan of het komt mij op dat moment vanwege drukte bv. beter uit om links te staan, dan doe ik dat
pi_35436324
Die bordjes hangen er toch al jaren op Utrecht CS?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')