abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 februari 2006 @ 18:22:15 #1
64438 Bucko
##Prison Break##
pi_35374031
Ik ben nu bezig met mijn afstudeeronderzoek en dat moet ik begin mei inleveren. Daarna heb ik in juni nog een eindpresentatie. Ik ga er van uit dat ik mijn diploma gewoon haal. Nu heb ik gisteren al een sollicitatiebrief de deur uit gedaan. Er stond niets bij van wanneer de startdatum zou zijn van de baan.

Wat doen jullie, al beginnen met sollicteren of wachten jullie nog twee maanden?
pi_35374702
ik ben toen ook al begonnen met solliciteren, ik had toen al een baan toen ik nog niet eens klaar was met de opleiding. Omdat het allemaal goed ging kon ik toen het laatste stukje nog even sneller doen.... dus ik vind het wel een aanrader om vast te beginnen, en ook al krijg je de baan niet, je hebt dan al wel gesnuffeld aan het solliciteren. En het staat natuurlijk wel gemotiveerd dat je gelijk wilt gaan werken na je studie! in de brief schrijf je neem ik aan wel dat je per eind juni beschikbaar bent??? Succes!!
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
  woensdag 22 februari 2006 @ 18:51:54 #3
64438 Bucko
##Prison Break##
pi_35375329
nou ik heb in mijn CV vermeld wanneer ik klaar ben met de studie ongeveer juni. Verder heb ik in de breif gezet dat ik nog af aan het studeren ben. In een gesprek kan ik me dan wel nader toelichten.

En in principe kan ik begin mei al van start, ik heb geen les meer daarna en mocht ik wel een dag naar school moeten, en ze willen me graag hebben op de nieuwe baan, dan roosteren ze dat maar in

[ Bericht 35% gewijzigd door Bucko op 22-02-2006 19:18:30 ]
pi_35384178
Tuurlijk, zo lang je vermeld wanneer je niet beschikbaar bent zal het geen problemen opleveren lijkt mij.
Viva los Vatos Locos
  woensdag 22 februari 2006 @ 23:27:26 #5
14018 Adagio
Agree to disagree
pi_35389040
Ik heb het ook gedaan, maar het bleek allemaal wel erg ambitieus. Niet gek dus dat ik ben afgewezen. Maarja, ik begin dan ook pas nu met afstuderen
"Avoid employing unlucky people - throw half of the pile of CVs in the bin without reading them." - "Al dat Rev tuig moet hard aangepakt worden, TUIG is het TUIG ZEG IK JE!!"
pi_35391804
Ik heb het ook gedaan en ben daar erg blij om! Ik ga op 10 maart afstuderen en heb voor daarna meteen een fulltime baan gekregen. Ik heb nu na mijn afstuderen 2 weken vrij en kan dan beginnen met werken. Erg relaxed; het lijkt mij echt verschrikkelijk irritant als je na je afstuderen gewoon echt "werkloos" bent en je geen uitzicht op een baan hebt.
Ik heb gewoon op mijn cv gezet wanneer ik ongeveer mijn studie verwachtte af te ronden
  donderdag 23 februari 2006 @ 14:29:19 #7
64438 Bucko
##Prison Break##
pi_35406210
maar wat ik me dan afvroeg is we zitten nu bijna in maart, in halverwege mei, begin juni zou ik best al willen beginnen met werken, Is die tijd tussen nu en eind mei niet te lang? Dus hoelang doen ze over de gesprekken en de daadwerkelijk ingang van een eventueel contract? Want er zitten ongeveer twee a drie maanden tussen. Normaal geven ze toch ook iemand de kans om bij de vorige werkgever uit werken. Dta kan dan toch ook zeker een maand duren.

[ Bericht 14% gewijzigd door Bucko op 23-02-2006 14:45:34 ]
pi_35409921
als je zeker bent dat je t gaat halen waarom niet? zit je niet langer thuis te zoeken,
maar wil je niet effe een pauze ofzo voordat je er echt tegen aan moet?
Sammy said:
"if you put all the sick people on a field with a fence around it and then you put all the hunger people in that same field,you will let the hunger people eat the sick people.
after that you won't have any sick or hungry people"
pi_35410952
Sja, waarom niet. Sollicitatieprocedures kosten ook nog wel tijd. Ik ben zelf eind november begonnen met solliciteren en had toen in gedachten om eind feb te gaan afstuderen; dat is nu 10 maart geworden. Maar bij mij zat er dus ook nog wel een tijd tussen. Als je het gewoon aangeeft op je cv is dat toch geen probleem?
pi_35411021
Niet onverstandig om daar tijdig mee te beginnen...
I don't know what's gonna happen but I'm gonna get my kicks before the whole shithouse blows up in flames! All right!
pi_35411178
Ik heb het ook gedaan, en dat beviel goed. Afstuderen duurde van september tot 2004 tot januari 2005. Afstudeerdatum en diplomauitreiking lagen al vast, en je kunt redelijk snel inschatten of je afstudeerproject gaat lukken of niet. Ik heb ook bij de sollicitatie vermeld dat ik pas per februari beschikbaar was.

Ik heb zo'n beetje eind oktober de eerste brieven eruit gedaan, en had in december2 gesprekken, waarvan een bij m'n huidige baas. Op de dag voor m'n afstudeerpresentatie hoorde ik dat ik aangenomen was, en als ik had gewild, had ik per 1 februari kunnen beginnen daar, terwijl ik op 4 februari m'n diploma kreeg. Het zou wel leuk zijn geweest, je tekent, en de decaan vraagt wat je nu gaat doen: "Bier drinken, ik ben moe van m'n eerste werkweek"

Ik ben dus maar de maandag erop begonnen, zwaar na een weekend afstudeerfeesten

maar, samenvattend: beginnen met solliciteren tijdens je afstuderen is handig, als je maar wel duidelijkheid geeft over wanneer ze over je kunnen beschikken
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  donderdag 23 februari 2006 @ 17:27:11 #12
64438 Bucko
##Prison Break##
pi_35413025
ben eens benieuwd of ik wel wordt uitgenodigd, de ontvangstbevestiging heb ik al binnen. Is toch klote solliciteren als je weinig ervaring hebt, maar ja niet geschoten is altijd mis
pi_35413703
Gewoon doen. Je weet al vrij zeker wanneer je helemaal beschikbaar zal zijn en het duurt niet al te lang meer. Als een bedrijf je graag wil hebben zal die 2 maanden niets uitmaken (langer dan dat zal het niet zijn, want zo'n sollicitatieprocedure kost ook nog wel even).
pi_35413789
Gewoon doen .
Ik ben eind maart hopelijk afgestudeerd en heb mijn contract al 2 maanden geleden getekend dat ik 1 mei begin. Was allemaal geen probleem .
pi_35419540
als jij een erg goede kandidaat bent voor de functie en ze willen je graag hebben dan willen ze vast wel even wachten!
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_35431576
Precies! Ik heb ook al een baan voor na mijn afstuderen; helaas nog geen contract (zou dinsdag arbeidsvoorwaardengesprek hebben, maar helaas is de manager met wie ik dat gesprek had ziek naar huis gegaan die dag, dus is verzet) maar dat komt er wel aan. Als jij goed binnen de functie en het bedrijf past, en ze niet perse per direct iemand nodig hebben dan willen ze echt wel wachten hoor
  vrijdag 24 februari 2006 @ 12:08:03 #17
64438 Bucko
##Prison Break##
pi_35438553
ja dat lijkt me ook echt heerlijk al gelijk een baan hebben na het afstuderen. Anders wordt het een rot tijd met waarschijnlijk overal wat werk voor korte periodes. Ik hoor pas na 6 maart of ze me uitnodigen op gesprek, dus even afwachten nog
  vrijdag 24 februari 2006 @ 12:13:13 #18
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_35438712
Gewoon zsm beginnen, dat is de enige manier om een flink gat tussen je afstuderen en werken te voorkomen.
Vampire Romance O+
pi_35462068
Hangt denk ik ook af van de sector waar je in wilt werken? Als voorbeeld: IT is een snelle wereld, als ze iemand nodig hebben dan hebben ze diegene nu nodig en niet over 3 maanden bijvoorbeeld. Maar zo zijn er ook andere sectoren waar het wel kan.

Misschien handig als jullie zeggen wat voor beroep jullie dus hebben of willen hebben straks?
pi_35463520
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 23:15 schreef obl het volgende:
Hangt denk ik ook af van de sector waar je in wilt werken? Als voorbeeld: IT is een snelle wereld, als ze iemand nodig hebben dan hebben ze diegene nu nodig en niet over 3 maanden bijvoorbeeld. Maar zo zijn er ook andere sectoren waar het wel kan.

Misschien handig als jullie zeggen wat voor beroep jullie dus hebben of willen hebben straks?
Aan de andere kant hebben ze momenteel zo veel mensen nodig in de IT dat ze je best 3 maanden van te voren aan willen nemen .
  zaterdag 25 februari 2006 @ 06:02:54 #21
78918 SeLang
Black swans matter
pi_35469289
Niks mis mee om een paar maanden eerder al te solliciteren.
Zelf had ik ook m'n eerste gesprekken al 4-5 maanden voordat ik was afgestudeerd.
Overigens was dat wel op uitnodiging van de bedrijven zelf, die kwamen werven op de universiteit.

Het heeft ook veel voordelen voor jezelf, want je hebt meer tijd om rond te kijken bij verschillende bedrijven. Het bedrijf waar je solliciteert kan je niet onder druk zetten om snel een baan te accepteren omdat ze weten dat je pas een paar maanden later afstudeert. Je kunt dus alles rustig afwegen en overdenken. Een paar weken voor je afstuderen kies je dan uit alle opties het beste bedrijf.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 25 februari 2006 @ 18:17:25 #22
64438 Bucko
##Prison Break##
pi_35483247
ik ben straks afgestudeerd als sociaal juridische dienstverlener, en ik heb nu gesollicteerd bij een gemeente. Daar zijn ze meestal niet zo snel denk ik
  zaterdag 25 februari 2006 @ 18:24:30 #23
83828 RelaxedM
Beetje jammer!
pi_35483503
Totaal niks mis mee, ik had mijn vaste job al 4,5 maanden voordat ik mijn HBO diploma had gehaald.
pi_35507788
Het beste is om te solliciteren ruim voordat je gaat afstuderen (als je die datum vantevoren weet). Je hebt tegenwoordig niet zo maar een baan gevonden, daar kunnen zo drie, vijf of meer maanden overheen gaan.

Solliciteren als je net bent afgestudeerd is niet slim. De kans dat je dan minstens een aantal maanden werkloos bent is supergroot.
  zondag 26 februari 2006 @ 13:36:39 #25
64438 Bucko
##Prison Break##
pi_35507969
quote:
Op zondag 26 februari 2006 13:29 schreef Sanvean het volgende:
Het beste is om te solliciteren ruim voordat je gaat afstuderen (als je die datum vantevoren weet). Je hebt tegenwoordig niet zo maar een baan gevonden, daar kunnen zo drie, vijf of meer maanden overheen gaan.

Solliciteren als je net bent afgestudeerd is niet slim. De kans dat je dan minstens een aantal maanden werkloos bent is supergroot.
Daarom had ik inderdaad ook zoiets van schrijf maar alvast. Alleen heb ik zelf het idee dat werkgevers denken van, "die is nog niet klaar, dus laten we hem/haar maar niet uitnodigen".

Maar goed ik heb zelf altijd zoiets van, niet geschoten is altijd mis
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')