Ok, waar zit de de grote fout dan?quote:Op woensdag 22 februari 2006 19:24 schreef het_fokschaap het volgende:
dat is te kort door de bocht geredeneerd.
voortschrijdend inzicht. wacht nog maar even op het post post modernismequote:Op woensdag 22 februari 2006 22:21 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Ok, waar zit de de grote fout dan?
Nou, deze zinsnede viel me op in het wikipedia artikeltje:quote:Op woensdag 22 februari 2006 23:37 schreef Haushofer het volgende:
Waarom zou volgens jou het postmodernisme ervoor hebben gezorgd dat zo'n theorie niet mogelijk is?
Vandaar dus.quote:Door de vooruitgang van de exacte wetenschappen heeft men ontdekt dat de werkelijkheid te complex is om nog in 'allesverklarende theorieën' te passen
Ja, die viel mij ook op, maar een passende verklaring zie ik niet.quote:Op donderdag 23 februari 2006 00:00 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Nou, deze zinsnede viel me op in het wikipedia artikeltje:
[..]
Vandaar dus.![]()
Veel postmoderne filosofen zeggen dat ook al bestaat er kennisaccumulatie op 'winkel' niveau (we weten tegenwoordig veel meer dan vroeger over het menselijk lichaam, over mechanica, over chemie, etc) dat dat niet per se gelijkstaat aan een kennisaccumulatie over de wereld an sich (over 'alles', god, betekenis, rechtvaardigheid, etc) dus op 'groothandel' niveau. Dit betekent niet dat een 'theorie van alles' niet zou bestaan, maar als ze zou bestaan dan zouden we die nooit adequaat kunnen beschrijven, juist vanwege de inherente beperkingen van taal. Daaruit volgt dat 'vooruitgang' voor postmoderne filosofen in de eerste plaats een metafoor is die een bepaalde 'staat van de wereld' in taal reflecteert. Maar die reflectie blijft dus altijd inadequaat. Het ligt dus iets anders dan de uitspraak 'postmodernisme heeft een 'theorie van alles' onmogelijk gemaakt'. Postmoderne filosofen beschouwen gewoon de 'sjablonen' die mensen gebruiken om hun kennis over de wereld te beschrijven en over te brengen (met name structuren binnen taal), zij zijn daarbij op fundamentele beperkingen gestuit die het onmogelijk maken om een uitspraak te doen over het wel of niet bestaan van een 'theorie van alles'. Maar goed, ik dwaal af...quote:Op woensdag 22 februari 2006 17:28 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Geregeld zie je wel eens een 'Theorie van alles' voorbijkomen, zoals de Snaartheorie maar ook minder serieuze theorieen. Ook zijn er zaten mensen die geloven dat de wetenschap ooit in principe alles kan verklaren. Mijn vraag is nu, hebben de bevindingen van de postmodernisten een 'theorie van alles' onmogelijk gemaakt of is dat te kotrt door de bocht geredeneerd? (Ik heb zo'n vermoeden van welmaar goed, daarom leg ik de vraag maar neer bij de deskundigen.)
Bedankt dat je even de moeite hebt genomen om een bijdrage te plaatsen trouwensquote:Op donderdag 23 februari 2006 11:38 schreef zodiakk het volgende:
Veel postmoderne filosofen zeggen dat ook al bestaat er kennisaccumulatie op 'winkel' niveau (we weten tegenwoordig veel meer dan vroeger over het menselijk lichaam, over mechanica, over chemie, etc) dat dat niet per se gelijkstaat aan een kennisaccumulatie over de wereld an sich (over 'alles', god, betekenis, rechtvaardigheid, etc) dus op 'groothandel' niveau. Dit betekent niet dat een 'theorie van alles' niet zou bestaan, maar als ze zou bestaan dan zouden we die nooit adequaat kunnen beschrijven, juist vanwege de inherente beperkingen van taal. Daaruit volgt dat 'vooruitgang' voor postmoderne filosofen in de eerste plaats een metafoor is die een bepaalde 'staat van de wereld' in taal reflecteert. Maar die reflectie blijft dus altijd inadequaat. Het ligt dus iets anders dan de uitspraak 'postmodernisme heeft een 'theorie van alles' onmogelijk gemaakt'. Postmoderne filosofen beschouwen gewoon de 'sjablonen' die mensen gebruiken om hun kennis over de wereld te beschrijven en over te brengen (met name structuren binnen taal), zij zijn daarbij op fundamentele beperkingen gestuit die het onmogelijk maken om een uitspraak te doen over het wel of niet bestaan van een 'theorie van alles'. Maar goed, ik dwaal af...
Als het zo is dat een wiskundige taal wordt gebruikt als representatie van verschijnselen in de wereld dan lijkt het mij dat er ook beperkingen gelden. Wordt een wiskundige taal hiervoor niet gebruikt dan is er geen beperking om een wiskundige waarheid te vinden, maar het is dan wel zo dat deze waarheid volstrekt betekenisloos is buiten die wiskundige taal. Dus er kan zeker wel een wiskundige waarheid zijn, maar het domein daarvan is beperkt.quote:Op donderdag 23 februari 2006 15:25 schreef speknek het volgende:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar hun rationale achter een eventuele weerlegging daarvan. Je zou kunnen zeggen dat ook de wiskundige taal gebreken heeft en slechts een benadering is van de wiskundige waarheid. Maar wat nou als die wiskundige waarheid besloten ligt in de wiskundige taal?
Als er al zoiets als een wiskundige waarheid is.quote:Op donderdag 23 februari 2006 15:25 schreef speknek het volgende:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar hun rationale achter een eventuele weerlegging daarvan. Je zou kunnen zeggen dat ook de wiskundige taal gebreken heeft en slechts een benadering is van de wiskundige waarheid. Maar wat nou als die wiskundige waarheid besloten ligt in de wiskundige taal?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |