Voor zover ik weet heb ik mijn hele leven op een woensdag de gang naar de stembus gemaakt. Op zich al raar omdat in de meeste andere europese landen op zondag wordt gestemd, maar goed...
Nu vroeg laatst iemand aan mij "hey zijn de gemeenteraadsverkiezingen nu op 7 of 8 maart?" en ik antwoordde "zal wel 8 maart zijn, want dat is een woensdag!"
Niet dus.
Want:
quote:
In 2006 zullen de gemeenteraadsverkiezingen op dinsdag 7 maart worden gehouden wegens het samenvallen van woensdag 8 maart met de Biddag voor gewas en arbeid. Hiertoe is de dag van kandidaatstelling bij koninklijk besluit op de voordracht van minister Pechtold voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties met een dag vervroegd naar maandag 23 januari, waardoor de stemming een dag eerder uitvalt. Het koninklijk besluit van 28 juni 2005 is met een nota van toelichting gepubliceerd in het Staatsblad onder nummer 361.
bronWtf? We hebben de gristenhonden van het CDA in de regering en opeens moeten we op dinsdag stemmen omdat de eerder geplande woensdag "Biddag voor gewas en arbeid" is? Is niet op zondag stemmen niet fijn genoeg voor Balkenende en co?
Ik verklaar hierbij voor mijzelf 7 maart tot "Biddag voor het spoedige vertrek van Balkenende"...