Dat is heel mooi. Het is voor Christenen goed om alleen te studeren om kennis te verkrijgen, maar we mogen het vergaderen niet nalaten, inderdaad om onszelf en anderen te sterken en om nog meer kennis te krijgen.quote:Op donderdag 2 maart 2006 23:30 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Maar een kerk is niet zozeer een plaats om God te vinden, maar het kan wel een goede plek zijn om wat met het geloof te doen. Ik ben zelf ook wel een redelijke einzelgänger, maar ik probeer toch een gemeente te vinden, niet om wat ze voor mij kunnen doen (indirect natuurlijk weer wel), maar om wat ik voor hun kan doen.
quote:Hebr 10
24 En laten wij op elkaar letten ten einde tot liefde en voortreffelijke werken aan te sporen, 25 het onderling vergaderen niet nalatend, zoals voor sommigen gebruikelijk is, maar laten wij elkaar aanmoedigen, en dat te meer naarmate GIJ de dag ziet naderen.
Ooit was er een landheer, die 's ochtends enkele arbeiders ophaalden van het plein en voor 1 zilverstuk werk liet verrichten. In de middag haalde hij extra arbeiders erbij, die hij ook 1 zilverstuk zou betalen. In de namiddag haalde hij voor de 3e keer extra arbeiders, die hij ook 1 zilverstuk zou betalen.quote:Op donderdag 2 maart 2006 23:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
de laatsten komen later aan het woord.
Ik heb wel iets met alternatieve interpretaties zoals de gnostiek, dat kan wel kloppen. Ik ben nu iets aan het lezen over de katharen, erg interessant!quote:Op donderdag 2 maart 2006 23:47 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Het was in combinatie met wat je over de slang zei, dat ik me dat bedacht, ik heb even een stukje over de slang in de gnostiek opgezocht:
[..]
bron De gnostiek interpreteert de zondeval als iets positiefs, men kreeg kennis van goed en kwaad. Ze vertelt precies het tegenovergestelde verhaal als het Christendom en het Jodendom, vanuit Christelijk oogpunt zou je kunnen beweren dat ze de tegenpartij zijn, hier staat wel een aardige uiteenzetting van het een en ander.
erg relevant, en waarde toevoegend aan discussie, thnx.quote:Op donderdag 2 maart 2006 23:50 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ooit was er een landheer, die 's ochtends enkele arbeiders ophaalden van het plein en voor 1 zilverstuk werk liet verrichten. In de middag haalde hij extra arbeiders erbij, die hij ook 1 zilverstuk zou betalen. In de namiddag haalde hij voor de 3e keer extra arbeiders, die hij ook 1 zilverstuk zou betalen.
Op het einde van de dag betaalde hij elke arbeider 1 zilverstuk, zoals beloofd. De arbeiders die 'sochtend waren begonnen waren vol wrok en zeiden: "maar wij werkten veel langer voor u, waarom krijgen wij niet meer loon dan hen?" De heer zei: "Heb ik u niet gegeven, wat ik u heb beloofd?"
Snap je die essentie?
Welk gedeelte van dat ik niet op jou zou reageren is niet duidelijk? Ik ga dus ook inhoudelijk niet op je in.quote:Op donderdag 2 maart 2006 23:48 schreef djenneke het volgende:
[..]
stormseeker vindt het heerlijk om hier over te discussieren. Kritisch kijken naar het geloof is niks mis mee, tochl?
Dat was niet mijn vraagquote:Op donderdag 2 maart 2006 23:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
erg relevant, en waarde toevoegend aan discussie, thnx.![]()
Ik had er een bedoeling mee, het was de uitleg van de eersten zijn de laatsten. Ook voor jou geldt het volgende: ik ga verder niet op jou in. Welterusten.quote:
Dat jij er verder niet inhoudelijk op in gaat prima, maar heb het dan ook niet over mijn reacties bij anderen.quote:Op donderdag 2 maart 2006 23:53 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik had er een bedoeling mee, het was de uitleg van de eersten zijn de laatsten. Ook voor jou geldt het volgende: ik ga verder niet op jou in. Welterusten.
quote:Op donderdag 2 maart 2006 23:51 schreef Integrity het volgende:
[..]
Welk gedeelte van dat ik niet op jou zou reageren is niet duidelijk? Ik ga dus ook inhoudelijk niet op je in.
Nee, de Drieeenheid was als praktische oplossing bedoelt, omdat men vond dat men Bijbelversen op een andere manier niet uitgelegd kreeg.quote:Op donderdag 2 maart 2006 23:36 schreef djenneke het volgende:
De drie eenheid heeft eigenlijk een zelfde soort doel. Het scheppen van heiligheid (lees: goedheid, vs kwaadheid dus, oftewel dualisme) via rituelen, tradities, mythen, symbolen etc. Iets wat een aantal andere ideologieen handig hebben overgenomen (communisme, nazisme etc.)
Ook misschien.quote:Op donderdag 2 maart 2006 23:57 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Nee, de Drieeenheid was als praktische oplossing bedoelt, omdat men vond dat men Bijbelversen op een andere manier niet uitgelegd kreeg.
@Stormseeker, ik heb nog een aardig linkje gevonden over de orthodoxe visie op de plaats van de H. Geest in de Drieeenheid, als je tijd en zin hebt, zou je daar dan commentaar op willen geven?
Ok.quote:Op donderdag 2 maart 2006 23:39 schreef djenneke het volgende:
Lees mijn vorige post... eh... die daarvoor bedoel ik
Daar moet ik even op reageren.quote:Op donderdag 2 maart 2006 23:36 schreef djenneke het volgende:
Welnee, dat is een interpretatie die men heeft gegeven aan de slang. Satan betekent namelijk tegenhanger.
Dat is niet waar. Voordat er ook maar iets was, was God er en God is goed. Dus kan er goedheid bestaan zonder kwaad. Ook na de vernietiging van Satan en zijn stelsel zal er alleen nog maar goed zijn.quote:Oftewel: alles wat tegen de wil van god is, of gaat is satan. Om een balans te houden in de wereld, om god goed te kunnen noemen, is een tegenhanger daarvan een absolute noodzaak. Er is geen goed zonder kwaad namelijk.
Er is geen hel nodig om een hemel te hebben. (sowieso leert de bijbel geen hel naar mijn onderbouwde mening, zoals je weet)quote:Satan is veel te letterlijk genomen door veel gelovigen, vroeger en nu. Om een hemel te kunnen hebben, heb je een tegenhanger nodig, dus vandaar de hel. Het dualisme komt vaak naar boven in de bijbel. En dat is dus niet voor niets.
En God had het nooit zo op met symbolen en rituelen. Die waren namelijk over het algemeen heidens.quote:De drie eenheid heeft eigenlijk een zelfde soort doel. Het scheppen van heiligheid (lees: goedheid, vs kwaadheid dus, oftewel dualisme) via rituelen, tradities, mythen, symbolen etc. Iets wat een aantal andere ideologieen handig hebben overgenomen (communisme, nazisme etc.)
In de visie van de gnostiek is lucifer dus ook de slang, dus op dat vlak lijken ze op elkaar, in dat linkje kan je er ook een Christelijke reflectie over vinden. Als je ooit nog eens benieuwd bent naar een Christelijk weerwoord over de katharen, dan kan ik je dit linkje aanbevelen.quote:Op donderdag 2 maart 2006 23:50 schreef djenneke het volgende:
Ik heb wel iets met alternatieve interpretaties zoals de gnostiek, dat kan wel kloppen. Ik ben nu iets aan het lezen over de katharen, erg interessant!
quote:Op vrijdag 3 maart 2006 00:03 schreef STORMSEEKER het volgende:
Kan iedereen graag stoppen met kibbelen?![]()
Laten we gewoon rustig elkaars mening respecteren en elkaar overtuigen met argumenten!
Een tegenstander is net zo goed een tegenhanger. De tegenhanger van goed is kwaad. Je post verandert dus niets.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 00:02 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Ok.
[..]
Daar moet ik even op reageren.
Enige tijd nadat Adam was geschapen, �zei Jehovah God [verder]: �Het is niet goed dat de mens alleen blijft. Ik zal een hulp voor hem maken, als zijn tegenhanger�� (Genesis 2:18).
God schiep Eva als �een tegenhanger�, niet als een rivaal.
De eerste vrouw, Eva, werd dus gegeven als een tegenhanger of aanvulling van Adam. Ze was volmaakt geschikt om een hulp voor hem te zijn.
DAT is een tegenhanger.
Het oude Hebreeuwse woord Satan betekent �Tegenstrever, Tegenstander� en heeft hier betrekking op de Voornaamste Tegenstrever van God, de Tegenstrever die er een begin mee maakte God tegen te staan en die alle andere schepselen in hemel en op aarde ertoe brengt zich tegen God en zijn goede voornemens te verzetten.
DAT is een tegenstrever.
Er is dus een wezenlijk verschil.
Het woord duivel betekent overigens �lasteraar� en verwijst dan ook naar iemand die boosaardige leugens over anderen vertelt. Zoals Satan dus.
Toch kon dit titeltje "goed" pas achteraf gegeven worden, toen het kwaad kwam te ontstaan. Het is net zoiets als dat een mens niet werkelijk geluk kan definieren, als men de tegenhanger, pech/ongeluk niet kent. God kon niet goed zijn. God "was". Pas achteraf is de bijbel geschreven! En de tegenhanger van goed was toen al lang bekend!quote:Dat is niet waar. Voordat er ook maar iets was, was God er en God is goed. Dus kan er goedheid bestaan zonder kwaad. Ook na de vernietiging van Satan en zijn stelsel zal er alleen nog maar goed zijn.
Goed is maar een woord en kwaad ook. Wat �goed� echter werkelijk inhoudt kan ook zonder �kwaad� bestaan.
Ik weet het. Maar ook jouw geloof kent een tegenhanger: het niets. En je gaat ervan uit dat de hemel te preferen is boven dat niets.quote:Er is geen hel nodig om een hemel te hebben. (sowieso leert de bijbel geen hel naar mijn onderbouwde mening, zoals je weet)
Makkelijk voorbeeld:
De hemel wordt Gods woonplaats genoemd. Die hemel + engelen was er al voordat de mens werd gemaakt.
Er zou pas een hel nodig zijn als er slechte mensen waren om ze in te gooien, maar die waren er immers nog niet.
Er was dus geen reden voor een hel (alsof die er ooit WEL zou zijn) en er was wel een hemel.
Ergo, het is onzin. Plus de hemel is niet alleen een plaats waar mensen naartoe gaan (sowieso niet alle, maar slechts een kleine groep, de rest blijft op aarde!) maar zoals gezegd Gods woonplaats dus waarom zou die niet kunnen bestaan zonder hel?
De duivel woont niet in de hel, want hij woonde in de hemel totdat hij werd neergeslingerd tot het domein van de aarde.
War heeft god dat gezegd?quote:En God had het nooit zo op met symbolen en rituelen. Die waren namelijk over het algemeen heidens.
En het doel van de drie-eenheid kan hoogstens een menselijk doel zijn, want God heeft er in ieder geval niets mee te maken![]()
Zal ik morgen even bekijken! (Nu is het me iets te laatquote:Op vrijdag 3 maart 2006 00:03 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
In de visie van de gnostiek is lucifer dus ook de slang, dus op dat vlak lijken ze op elkaar, in dat linkje kan je er ook een Christelijke reflectie over vinden. Als je ooit nog eens benieuwd bent naar een Christelijk weerwoord over de katharen, dan kan ik je dit linkje aanbevelen.
volgens mij betekende satan "opposerende/opstandige", mogelijke bron zal volgenquote:Op vrijdag 3 maart 2006 00:11 schreef djenneke het volgende:
[..]
Zal ik morgen even bekijken! (Nu is het me iets te laat)
Maar waar ik op doelde is dat satan niet een figuur is, maar slechts een tegenhanger van.
http://www.newadvent.org/cathen/04764a.htmquote:The name commonly given to the fallen angels, who are also known as demons (see DEMONOLOGY). With the article (ho) it denotes Lucifer, their chief, as in Matthew 25:41, "the Devil and his angels".
It may be said of this name, as St. Gregory says of the word angel, "nomen est officii, non naturæ"--the designation of an office, not of a nature. For the Greek word (from diaballein, "to traduce") means a slanderer, or accuser, and in this sense it is applied to him of whom it is written "the accuser [ho kategoros] of our brethren is cast forth, who accused them before our God day and night" (Apocalypse 12:10). It thus answers to the Hebrew name Satan which signifies an adversary, or an accuser.
Iedereen op het forum hier heeft weer een andere motivatie en dat jij geen vervelende motivatie hebt is in ieder geval fijnquote:Op donderdag 2 maart 2006 23:40 schreef Integrity het volgende:
@ Stormseeker: ga alsjeblieft niet teveel in op zulke reacties als de afgelopen paar reacties van voornamelijk djenneke en triggershot. Ik weet niet wat hun motivatie is, maar het is mijn motivatie niet.
Ik ben blij dat je het zo opvat!quote:Ik ben hier om iets te leren over het Christendom en ik weet dat ik bij jou aan het goede adres ben.
Ik zou het op zich wel willen, maar dat komt dan een andere keer, ok? Ik zal het eerst moeten lezen en het is nu nogal laat. Als ik erop inga, dan merk je het wel.quote:Op donderdag 2 maart 2006 23:57 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Nee, de Drieeenheid was als praktische oplossing bedoelt, omdat men vond dat men Bijbelversen op een andere manier niet uitgelegd kreeg.
@Stormseeker, ik heb nog een aardig linkje gevonden over de orthodoxe visie op de plaats van de H. Geest in de Drieeenheid, als je tijd en zin hebt, zou je daar dan commentaar op willen geven?
Mijn post was prima en blijft geheel overeind.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 00:10 schreef djenneke het volgende:
Een tegenstander is net zo goed een tegenhanger. De tegenhanger van goed is kwaad. Je post verandert dus niets.
Er moest iets komen om het te benoemen, natuurlijk. En nu kunnen wij dmv de bijbel inderdaad onderscheid maken tussen goed en kwaad. En gelukkig kan ik (persoonlijk iig) aannemen dat de bijbel is geinspireerd door iemand die er al was voor dat het kwaad zijn intrede deed.quote:Toch kon dit titeltje "goed" pas achteraf gegeven worden, toen het kwaad kwam te ontstaan. Het is net zoiets als dat een mens niet werkelijk geluk kan definieren, als men de tegenhanger, pech/ongeluk niet kent. God kon niet goed zijn. God "was". Pas achteraf is de bijbel geschreven! En de tegenhanger van goed was toen al lang bekend!
Ik zou zeggen: leven op aarde is te preferen boven niet-bestaan, maar goed wat wil je er mee zeggen?quote:Ik weet het. Maar ook jouw geloof kent een tegenhanger: het niets. En je gaat ervan uit dat de hemel te preferen is boven dat niets.
Natuurlijk kende het ware geloof ook bepaalde rituelen, zoals de offergaven e.d. (voornamelijk de Joodse Wet dus),quote:War heeft god dat gezegd?
Het gehele christendom en de bijbel is vol van symbolen en rituelen. Het kruis, bidden, de kerk, het huwelijk, de doop, de andere sacramenten, de bijbel op zich al, alle mythen in de bijbel... kom op stormseeker!
ik w8 op antwoordquote:Op vrijdag 3 maart 2006 00:54 schreef STORMSEEKER het volgende:
Ja? Kan ik EINDELIJK gaan slapen? FIJN!![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |