abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 22 februari 2006 @ 11:35:24 #51
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_35359659
quote:
De gemiddelde Overijsselaar beschouwt trouwens inwoners uit een groot deel van het land tot 'streekgenoten', denk ik. Van de Achterhoek tot in Drenthe. Gemeenschappelijk kenmerk is uiteraard het Nedersaksische dialect.
Dit wil ik even beamen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  woensdag 22 februari 2006 @ 15:22:47 #52
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_35367020
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 07:48 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Wat een onzin idee. De enige zinnige afscheiding is die van Friesland....
Tot daar aan toe blijf je realistisch
quote:
Om er vervolgens alle Marokkanen te dumpen en daarna de zaak plat te bombarderen.
Dat wordt idd meer gewenst ja
Drugs are good mkay?
  woensdag 22 februari 2006 @ 16:32:15 #53
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_35369782
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 11:35 schreef AgLarrr het volgende:

quote:De gemiddelde Overijsselaar beschouwt trouwens inwoners uit een groot deel van het land tot 'streekgenoten', denk ik. Van de Achterhoek tot in Drenthe. Gemeenschappelijk kenmerk is uiteraard het Nedersaksische dialect.


Dit wil ik even beamen.
Woar ben ie d'r ene van

Twenthe is toch weer anders dan de Achterhoek of Salland.
Dit schijnt een quote van Bennie Jolink te zijn:
quote:
In de ogen van zanger Bennie Jolink is de gemoedelijke sfeer in Salland ook vergelijkbaar met die van de eigen Achterhoek. Twente is anders, dat lijkt op Drenthe: turf, jenever en achterdocht. "Maar we spelen er graag."
Maar soms ben ik, als Sallander, wel een jaloers op de sterke regio identificatie die Tukkers hebben met Twenthe. Dat zie je in Salland niet. De inwoners zijn meer gefocused op hun eigen dorp
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  Moderator woensdag 22 februari 2006 @ 16:33:38 #54
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_35369844
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 16:32 schreef DiRadical het volgende:

[..]

Woar ben ie d'r ene van

Twenthe is toch weer anders dan de Achterhoek of Salland.
Dit schijnt een quote van Bennie Jolink te zijn:
[..]

Maar soms ben ik, als Sallander, wel een jaloers op de sterke regio identificatie die Tukkers hebben met Twenthe. Dat zie je in Salland niet. De inwoners zijn meer gefocused op hun eigen dorp
salland boven alles (zie mijn icoon voor dorpsindicatie)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 22 februari 2006 @ 16:52:42 #55
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_35370661
[fantasie mode]
Zal ik alvast een campagne beginnen om een Zuid-Nederlands-Vlaams vrijwilligers leger op te zetten? iemand een naam??
In de Zuidelijke Nederlanden zijn redelijk veel militaire bases aanwezig. Eveneens in Vlaanderen.
Gelijk ook maar oprukken om Rotterdam in te nemen vanwege het strategisch belang van die haven.
[/fantasie mode]

Nederland zal blijven zoals het is. Elke provincie is teveel met elkaar verbonden. En bovendien zijn we geen "vechters".
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  woensdag 22 februari 2006 @ 16:55:03 #56
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_35370768
quote:
Maar soms ben ik, als Sallander, wel een jaloers op de sterke regio identificatie die Tukkers hebben met Twenthe. Dat zie je in Salland niet. De inwoners zijn meer gefocused op hun eigen dorp
Dat heb ik als Drent ook wel. Maar als ik dan in de kroeg sta, en ik zie een kluitje echte drentenaren, dan distancieer ik mij toch liever...
quote:
Woar ben ie d'r ene van?
Moet dat niet "Woar ko'j weg dán?" zijn..? "Woar bint ie d'r ene ván" is meer doelend op familie toch? ("Ik bin d'r ene van Jáns'n").
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  woensdag 22 februari 2006 @ 16:58:18 #57
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_35370922
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 16:33 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

salland boven alles (zie mijn icoon voor dorpsindicatie)
Ik kom uit het dorp dat nogal last van 'wind' heeft
Ongeveer 20 km naar het zuiden.

Nu expat (in Groningen, 'Ain Pronkjewail in gaolden raand
is Grönnen, Stad en Ommelaand')
Maar hoop in juli te gaan verhuizen naar Zwolle. Back to my roots
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  woensdag 22 februari 2006 @ 17:01:56 #58
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_35371066
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 16:55 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Dat heb ik als Drent ook wel. Maar als ik dan in de kroeg sta, en ik zie een kluitje echte drentenaren, dan distancieer ik mij toch liever...
[..]
Veen of zand
quote:
Moet dat niet "Woar ko'j weg dán?" zijn..? "Woar bint ie d'r ene ván" is meer doelend op familie toch? ("Ik bin d'r ene van Jáns'n").
De familie is ook het belangrijkst.
Ik ben d'r ene van Hein van de Sterr'nkieker

[ Bericht 2% gewijzigd door DiRadical op 22-02-2006 17:11:04 ]
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_35371370
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 23:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

Limburgers voelen zich volgens mij helemaal geen apart soort Nederlanders, maar überhaubt geen Nederlanders.


Maar dan wel alleen als het uitkomt natuurlijk
pi_35371388
Eens kijken of de noorderlingen ook zo ontevreden waren met Limburg toen de hongerwinter uitbrak..
"I think greed is healthy. You can be greedy and still feel good about yourself" - Ivan Boesky.
'Only government can take perfectly good paper, cover it with perfectly good ink and make the combination worthless.' - Milton Friedman
  woensdag 22 februari 2006 @ 17:12:32 #61
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_35371478
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 17:09 schreef axis303 het volgende:
Eens kijken of de noorderlingen ook zo ontevreden waren met Limburg toen de hongerwinter uitbrak..
Er was in het Noorden en Oosten eten genoeg.
Alleen in het Westen niet.
Limburg was volgens mij al bevrijd gebied (in ieder geval een deel). Dus daar kwam je niet zo makkelijk.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  woensdag 22 februari 2006 @ 17:52:17 #62
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_35372940
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 16:52 schreef ErwinRommel het volgende:
[fantasie mode]
Zal ik alvast een campagne beginnen om een Zuid-Nederlands-Vlaams vrijwilligers leger op te zetten? iemand een naam??
Dat zou dan het Vrijwilligerslegioen Vlaanderen of het Vrijwilligerslegioen Zuid-Nederland kunnen gaan heten.
Klinkt me om de een of andere reden nu al bekend in de oren.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 22 februari 2006 @ 21:54:19 #63
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_35384219
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 06:28 schreef Speth het volgende:
Hoe kom je daarbij? De rijke plaatsen in Nederland zijn bijvoorbeeld Bloemendaal, Wassenaar, Bussum, Laren en Rozendaal, en in mindere mate Lochem, Ommen, Dalfsen, Haren, Delden enzovoorts. Nu zal je vast wel welvarende voorstadjes hebben in noord brabant, maar alle rijkste plaatsen liggen in het noorden.
Het gaat niet om rijkste plaatsen in de zin van plaatsen waar het meeste kapitaal aanwezig is (wat overigens ook nog eens fictief is), maar plaatsen waar de hoogste toegevoegde waarde wordt geproduceerd. En dan staat Noord-Brabant en met name Zuid-Oost Brabant wel degelijk in de hogere regionen.
pi_35384309
Dat zou betekenen dat er een ranzige debielenprovincie (limburg) bij een mooi stuk natuur en cultuur (noord-brabant) komt .
pi_35385009
Ik zou er niks op tegen hebben om als proef een jaartje bij de Belgen te willen horen. De Vlamingen dan wel want die Walloniers zijn bijna nog erger dan de Hollanders met hun grote bakkes. Nee serieus, de Vlamingen zijn veel toffer, hebben meer humor en overschatten zich zelden. Ik ben voor een bom onder de Moerdijk.
pi_35385154
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 21:56 schreef veldmuis het volgende:
Dat zou betekenen dat er een ranzige debielenprovincie (limburg) bij een mooi stuk natuur en cultuur (noord-brabant) komt .
Brabanders hebben niet eens een volkslied, en dan spreek jij van cultuur? En Limburg heeft natuurlijk een veel mooiere natuur. Dat van die debielen zal ik je niet tegen spreken maar die heb je maar in een mindere mate in Brabant ook
pi_35385441
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 22:12 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Brabanders hebben niet eens een volkslied, en dan spreek jij van cultuur? En Limburg heeft natuurlijk een veel mooiere natuur. Dat van die debielen zal ik je niet tegen spreken maar die heb je maar in een mindere mate in Brabant ook
Ja goftedomme, je woont in tilburg en landgraaf, dus je bent gewoon fucking partijdig!
  Moderator woensdag 22 februari 2006 @ 22:22:21 #68
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_35385737
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 16:58 schreef DiRadical het volgende:

[..]

Ik kom uit het dorp dat nogal last van 'wind' heeft
Ongeveer 20 km naar het zuiden.
deventer ? rijssen ?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_35385784
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 22:17 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Ja goftedomme, je woont in tilburg en landgraaf, dus je bent gewoon fucking partijdig!
hehehehe
pi_35386199
quote:
Op maandag 20 februari 2006 20:17 schreef Floripas het volgende:

[..]

Waarom zou je?
Om de pallatalisering van de g te bewaren?
Die zachte G verdwijnt niet zomaar hoor.

Het lijkt me juist verstandiger om Nederland en Vlaanderen samen te voegen, en Wallonie bij Frankrijk te voegen. Zodat beide regio's aangesloten zijn bij een groter geheel waarmee ze een gemeenschappelijke taal delen.

Dit is overigens geen pleidooi om Belgie helemaal op te heffen. Een confederatie lijkt me een prima idee.
pi_35389382
ach ik denk dat het best zou kunnen, de provincie's Zeeland, Noord Brabant en Limburg, en daarbij dan de belgische noordelijke provincie's, inc Antwerpen. Ik denk dat je dan een heel erg sterk land hebt dat zich zelf van alles kan voorzien, ze hebben haven, vliegveld, landbouw, industrie, enz enz kortom perfect!

geen leger trouwens, we worden neutraal, net zoals Zwitserland!
Vrijwilliger
  donderdag 23 februari 2006 @ 00:00:59 #72
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_35390556
Zuid Nederland afscheiden? We moeten juist verder oprukken naar het Zuiden!

Hef België compleet op, en verdeel het!

- Nederlandstalig België (Vlaanderen) bij Nederland. (De provincies West Vlaanderen, Oost Vlaanderen, Antwerpen, Brabant en Limburg)

- Franstalig België (Wallonie) bij Frankrijk. (De provincies Namur, Henegouwen, Belgisch Luxemburg het grootste deel van Luik en een klein deel van de provincie Brabant.)

- Duitstalig België bij Luxemburg, dan word dat land ook weer wat groter. (Een gedeelte van de provincie Luik)

- Brussel word Hoofdstad van Europa op een eigen, Federaal gebied, vergelijkbaar met het federale district Washington DC, of het Distrito Federalo in Brazilië, met een eigen regelgeving.

- Duitsland mag geen aanspraak doen op de in de 1e wereld oorlog verloren gebieden, die gaan dus naar Luxemburg.

- Limburg word weer 1 provincie door het Belgische en Nederlandse deel samen te voegen.


Vervolgens krijgt Nieuw Nederland 3 bestuurlijke regios:

- Zuid Nederland. - bestaande uit de provincies Oost Vlaanderen, West Vlaanderen, Brabant, Limburg, Noord Brabant, Antwerpen, en Zeeland.
- Midden Nederland. - bestaande uit Noord Holland, Zuid Holland, Utrecht, Flevoland en Gelderland.
- Noord Nederland. - bestaande uit Friesland, Groningen, Drenthe en Overijsel.

Deze bestuurlijke regios krijgen een eigen regering met een eigen staatshoofd, opgezet naar het Duitse voorbeeld met deelstaten/bundeslander. Tevens krijgen alle 3 regios een vergelijkbare vertegenwoordiging in de 1e kamer in Den Haag, waarbij elke regio 1/3e van de Senaat leverd, 25 senators per regio.

Nieuw Nederland zal volgens de huidige Nederlandse grondwet worden geregeerd.

Het Belgische Koningshuis zal blijven bestaan, maar zal geen bestuurlijke functie meer hebben, en net als de Duitse adel gewoon een fictieve functie hebben. Waar mogelijk word het Belgische koningshuis geintegreerd in het Nederlandse koningshuis en en het Groothertogs huis van Luxemburg.

En zo lossen we het probleem Belgie op.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 23 februari 2006 @ 00:10:50 #73
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_35390994
Goed plan. Je vergeet alleen het welliswaar kleine, maar zeker vanuit historisch perspectief belangrijke, gebied rond Duinkerken en Kales. Van oorsprong Nederlandstalige gebieden in Frankrijk. Die moeten we dan ook nog bij Nederland trekken. Lijkt mee een eerlijke ruil tegenover heel Wallonië.
Als we slim handelen kunnen we wellicht ook de stad Rijssel weer terugkrijgen!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_35391400
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 00:00 schreef maartena het volgende:
Zuid Nederland afscheiden? We moeten juist verder oprukken naar het Zuiden!
Ja, makkelijk praten als je in de VS woont. Dan zitten wij in 1 keer met al die maffe Vlamingen in 1 schuitje. neen bedankt. Taal is niet alles. We voegen Duitsland, Oostenrijk, Noord-Zwitserland , N.Italie en O-Belgie toch ook niet samen omdat ze er Duits spreken. En we voegen het VK toch ook niet samaen met Ierland?
  donderdag 23 februari 2006 @ 00:27:43 #75
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_35391586
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 00:10 schreef LXIV het volgende:
Goed plan. Je vergeet alleen het welliswaar kleine, maar zeker vanuit historisch perspectief belangrijke, gebied rond Duinkerken en Kales. Van oorsprong Nederlandstalige gebieden in Frankrijk. Die moeten we dan ook nog bij Nederland trekken. Lijkt mee een eerlijke ruil tegenover heel Wallonië.
Als we slim handelen kunnen we wellicht ook de stad Rijssel weer terugkrijgen!
Inderdaad. Alleen denk ik dat de Fransen Rijssel niet graag op gaan geven....

Hoe dan ook, dit lijkt me een mooi begin:



Wellicht kunnen we dat stukje Rijssel/Duinkerken ook wel krijgen van de Fransen.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 23 februari 2006 @ 00:30:08 #76
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_35391643
Je kaartje is nog enigzins politiek-correkt. De taalgrens volgt in het uiterste westen nog de landsgrens van België en Frankrijk. In werkelijkheid kun je de horizontale lijn die net onder Maastricht begint, en vlak onder Brussel doorgaat helemaal doortrekken tot aan de Noordzee.
Dan heb je de werkelijke taalgrens.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 23 februari 2006 @ 00:35:54 #77
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_35391834


Hier een mooi kaartje van het hele verspreidingsgebied van het Nederduits. (Klikken is beter)

Aan de Nederlandse oostgrens is van een taalgrens geen sprake. De verschillende dialecten lopen vloeiend in elkaar over. De scheiding tussen het Nederlands en het Niederdeutsch is puur politiek. In heel het noorden van Duitsland wordt nog steeds een taal gesproken die veel meer met het Nederlands overeenkomt als veel mensen vermoeden. Helaas wordt ook daar het Hochdeutsch steeds meer overgenomen. Net als hier het ABN. Maar woorden als Ick in plaats van Ich zijn nog steeds deel van het dagelijkse spraakgebruik.

Dit kaartje geeft de verspreiding aan van voor de tweede Wereldoorlog. Tot in de Baltische staten werd er nog Nederduits gesproken! Wij zouden dat makkelijk verstaan kunnen hebben. Köningsberg, nu Kaliningrad, was ook zo een stad.

Let nota bene ook op het kleine hoekje in noordwest-Frankrijk. Ook dat is geel!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_35391895
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 06:28 schreef Speth het volgende:

[..]

Hoe kom je daarbij? De rijke plaatsen in Nederland zijn bijvoorbeeld Bloemendaal, Wassenaar, Bussum, Laren en Rozendaal, en in mindere mate Lochem, Ommen, Dalfsen, Haren, Delden enzovoorts. Nu zal je vast wel welvarende voorstadjes hebben in noord brabant, maar alle rijkste plaatsen liggen in het noorden.
denk je maar, omdat ze een grotere bek opentrekken, en meer aandacht vragen, en krijgen,
met Carnaval ga ik t onderzoeken. ik, Limburger, woon al bijna 30 jaar in Helmond ontvlucht t carnaval al jaren, deze keer in een zeer decadent hotel in Wassenaar, eens kijken hoe de mensen daar zijn. erna beraad ik me of we dit deel afkunnen steken, en in zee kunnen dumpen.
De Puta Madre
  donderdag 23 februari 2006 @ 00:38:20 #79
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_35391924
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 00:35 schreef LXIV het volgende:
Dit kaartje geeft de verspreiding aan van voor de tweede Wereldoorlog.
Ik wil weten wie er stiekum de Markerwaard heeft ingepolderd en het mij heeft vergeten te vertellen!
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 23 februari 2006 @ 00:39:22 #80
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_35391957
En nog een aardigheidje (heb dit al een keer gepost hoor!), dat Limburg dus niet tot het Nederduitse gebied gerekend wordt!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_35393104
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 00:39 schreef LXIV het volgende:
En nog een aardigheidje (heb dit al een keer gepost hoor!), dat Limburg dus niet tot het Nederduitse gebied gerekend wordt!
te veel katholiken, en in de rest van Nederland te veel moslims?
Rellen.............
De Puta Madre
pi_35394100
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 00:37 schreef Killer_Mom het volgende:

[..]

denk je maar, omdat ze een grotere bek opentrekken, en meer aandacht vragen, en krijgen,
met Carnaval ga ik t onderzoeken. ik, Limburger, woon al bijna 30 jaar in Helmond ontvlucht t carnaval al jaren, deze keer in een zeer decadent hotel in Wassenaar, eens kijken hoe de mensen daar zijn. erna beraad ik me of we dit deel afkunnen steken, en in zee kunnen dumpen.
Ik baseer het op een onderzoek door Elsevier van een jaar geleden, het gebruikte criterium was (bruto)inkomen, en dan komen die plaatsen dus daadwerkelijk als beste uit de bus.
pi_35399088
gewoon bij Belgie..

medaillespiegel volgende O.S

Belgie 8-5-3
Nederland 2-2-3
rosmalen
  donderdag 23 februari 2006 @ 11:52:17 #84
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_35400553
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 22:22 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

deventer ? rijssen ?
Nee, geboren en getogen in Raalte (katholieke enclave en het Hart van Salland)
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_35400761
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 00:35 schreef LXIV het volgende:
[afbeelding]

Hier een mooi kaartje van het hele verspreidingsgebied van het Nederduits. (Klikken is beter)

Aan de Nederlandse oostgrens is van een taalgrens geen sprake. De verschillende dialecten lopen vloeiend in elkaar over. De scheiding tussen het Nederlands en het Niederdeutsch is puur politiek. In heel het noorden van Duitsland wordt nog steeds een taal gesproken die veel meer met het Nederlands overeenkomt als veel mensen vermoeden. Helaas wordt ook daar het Hochdeutsch steeds meer overgenomen. Net als hier het ABN. Maar woorden als Ick in plaats van Ich zijn nog steeds deel van het dagelijkse spraakgebruik.

Dit kaartje geeft de verspreiding aan van voor de tweede Wereldoorlog. Tot in de Baltische staten werd er nog Nederduits gesproken! Wij zouden dat makkelijk verstaan kunnen hebben. Köningsberg, nu Kaliningrad, was ook zo een stad.

Let nota bene ook op het kleine hoekje in noordwest-Frankrijk. Ook dat is geel!
Dit is een verouderd kaartje, waarop nog geen onderscheid wordt gemaakt tussen het Nederlands(eigenlijk Nederfrankisch) en het Nedersaksisch, terwijl dit in de moderne opvattingen worden gezien als twee afzonderlijke talen. Weliswaar met veel raakvlakken, maar die zijn er vooral door onderlinge beinvloeding, oorspronkelijk kun je spreken over drie talen in het Nederlandse taalgebied, het Nederfrankisch, het Nedersaksisch en het Fries.

Als je echter gaat kijken naar de verspreiding van het huidige Standaard Nederlands, dan kom je uit op het huidige Nederland en Vlaanderen als 1 taalgebied. Volgens mij wordt er in het gebied van Duinkerken en Rijssel vrijwel geen Nederlands/Vlaams meer gesproken. Geen wonder ook, het hoort al sinds 1678 bij Frankrijk...
  donderdag 23 februari 2006 @ 13:43:03 #86
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_35404537
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 11:57 schreef Jalu het volgende:

[..]

Dit is een verouderd kaartje, waarop nog geen onderscheid wordt gemaakt tussen het Nederlands(eigenlijk Nederfrankisch) en het Nedersaksisch, terwijl dit in de moderne opvattingen worden gezien als twee afzonderlijke talen. Weliswaar met veel raakvlakken, maar die zijn er vooral door onderlinge beinvloeding, oorspronkelijk kun je spreken over drie talen in het Nederlandse taalgebied, het Nederfrankisch, het Nedersaksisch en het Fries.

Als je echter gaat kijken naar de verspreiding van het huidige Standaard Nederlands, dan kom je uit op het huidige Nederland en Vlaanderen als 1 taalgebied. Volgens mij wordt er in het gebied van Duinkerken en Rijssel vrijwel geen Nederlands/Vlaams meer gesproken. Geen wonder ook, het hoort al sinds 1678 bij Frankrijk...
Het jaartal 1678 klopt niet.
In 1662 verkocht Engeland Duinkerken aan Frankrijk.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_35405150
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 00:00 schreef maartena het volgende:
Zuid Nederland afscheiden? We moeten juist verder oprukken naar het Zuiden!

Hef België compleet op, en verdeel het!

- Nederlandstalig België (Vlaanderen) bij Nederland. (De provincies West Vlaanderen, Oost Vlaanderen, Antwerpen, Brabant en Limburg)

- Franstalig België (Wallonie) bij Frankrijk. (De provincies Namur, Henegouwen, Belgisch Luxemburg het grootste deel van Luik en een klein deel van de provincie Brabant.)

- Duitstalig België bij Luxemburg, dan word dat land ook weer wat groter. (Een gedeelte van de provincie Luik)

- Brussel word Hoofdstad van Europa op een eigen, Federaal gebied, vergelijkbaar met het federale district Washington DC, of het Distrito Federalo in Brazilië, met een eigen regelgeving.

- Duitsland mag geen aanspraak doen op de in de 1e wereld oorlog verloren gebieden, die gaan dus naar Luxemburg.

- Limburg word weer 1 provincie door het Belgische en Nederlandse deel samen te voegen.


Vervolgens krijgt Nieuw Nederland 3 bestuurlijke regios:

- Zuid Nederland. - bestaande uit de provincies Oost Vlaanderen, West Vlaanderen, Brabant, Limburg, Noord Brabant, Antwerpen, en Zeeland.
- Midden Nederland. - bestaande uit Noord Holland, Zuid Holland, Utrecht, Flevoland en Gelderland.
- Noord Nederland. - bestaande uit Friesland, Groningen, Drenthe en Overijsel.

Deze bestuurlijke regios krijgen een eigen regering met een eigen staatshoofd, opgezet naar het Duitse voorbeeld met deelstaten/bundeslander. Tevens krijgen alle 3 regios een vergelijkbare vertegenwoordiging in de 1e kamer in Den Haag, waarbij elke regio 1/3e van de Senaat leverd, 25 senators per regio.

Nieuw Nederland zal volgens de huidige Nederlandse grondwet worden geregeerd.

Het Belgische Koningshuis zal blijven bestaan, maar zal geen bestuurlijke functie meer hebben, en net als de Duitse adel gewoon een fictieve functie hebben. Waar mogelijk word het Belgische koningshuis geintegreerd in het Nederlandse koningshuis en en het Groothertogs huis van Luxemburg.

En zo lossen we het probleem Belgie op.
Neenee nog niet. Wachten! Steeds meer nederlanders (talig) trekken Walonie in. Andersom gebeurt dat nauwelijks. We moeten de grens nog ff (oa door de hra) wat naar het zuiden duwen en dan pas toeslaan. Dan hebben we meer grondgebied. Met dit soort macroculturele verschuivingen moet je timing en geduld hebben.
  Moderator donderdag 23 februari 2006 @ 15:40:15 #88
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_35408954
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 11:52 schreef DiRadical het volgende:

[..]

Nee, geboren en getogen in Raalte (katholieke enclave en het Hart van Salland)
ah rieskese vęnte

of hoe je dat ook spelt
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 23 februari 2006 @ 22:48:04 #89
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_35424771
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 06:28 schreef Speth het volgende:

[..]

Hoe kom je daarbij? De rijke plaatsen in Nederland zijn bijvoorbeeld Bloemendaal, Wassenaar, Bussum, Laren en Rozendaal, en in mindere mate Lochem, Ommen, Dalfsen, Haren, Delden enzovoorts. Nu zal je vast wel welvarende voorstadjes hebben in noord brabant, maar alle rijkste plaatsen liggen in het noorden.
Je vergeet al die belastingvluchtelingen in Vlaanderen die we er dan bij krijgen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 8 maart 2006 @ 18:57:10 #90
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_35852955
Nog even wat leuke info over het verspreidingsgebied van het Nederduits.

Dit stond toevallig op de voorpagina van wikipedia:

Tot 1780 werd in de Krim (dat is helemaal in het zuiden van Rusland) nog het zogenaamde Krimgotisch gesproken. Er zijn nog wat woorden uit deze taal bewaard gebleven. Let op hoeveel ze op het Nederlands lijken. Ik denk dat iemand uit Overijssel deze woorden helemaal letterlijk kan verstaan!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Krimgotisch

broe : bread (from *brauth)
Plut : blood (from blot)
Stul : seat (from -stol)
Hus : house (from hus)
Wingart : vineyard (from winagart)
Reghen : rain
Bruder : brother (from brothar)
schwister : sister (from swistar)
Alt : old
Wintch : wind (from winds)
siluir : siver (from *silubr)
Goltz : gold (from gulth)
Kor : wheat (from *korn)
Salt : salt
Fisct : fish (from fisk)
Hoef : head (from haubith)
Thurn : door (from daur)
Handa : hand (from handus)
Boga : bow
Miera : ant
Ringo : ring (from *hrings)
Brunna : spring (from Brunna)
Waghen : car
Apel : apple (from Apls)
Schietn : to shoot (from skiutan)
Schlipen : to sleep (from slepan)
Kommen : to come (from qiman)
Singhen : to sing (from singan)
Lachen : to laugh
Geen : to go
Breen : to roast
Schwalth : death

We zijn te bescheiden geweest met onze claim dat Nederland van Kales tot aan Koningsbergen loopt.
Met recht kunnen we dus zeggen dat het Nederlandse grondgebied van het Kanaal tot aan de Wolga rijkt!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 8 maart 2006 @ 21:25:53 #91
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_35859119
Vlaanderen bij Nederland wordt bittere oorlog
Voor de rest is alles onder de moerdijk welkom, en zouden bijde partijen geschokt zijn door het prompte en ongekende wederzijdse respect Iets wat beide regio's binnen hun huidige landsgrenzen niet kennen.

Voor binnen een jaartje of 20 ofzo
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_35859392
Ik zet onze heilige grond nog liever onder water dan dat we het weggeven aan het Roemenië van West-Europa...
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruďneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  woensdag 8 maart 2006 @ 21:32:33 #93
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_35859475
ik denk dat de dacia's beter in NL dan in VL verkopen
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_35862803
quote:
Op maandag 20 februari 2006 20:21 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

nee idd. De vlaaientechnologie ligt mijlen voor op de rest van Nederland
Ik moest lachen
pi_35862906
quote:
Op maandag 20 februari 2006 20:19 schreef gelly het volgende:
Het gemiddelde IQ van Nederland gaat omhoog.
Dat kan niet. IQ is gedefinieerd als een normale verdeling met een vast gemiddelde, namelijk 100.
pi_35863455
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 23:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar Gelderland kent maar weinig provinciaal volksnationalisme. In tegenstelling tot Brabant.

Kom jij in het buitenland (Spanje bij voorkeur) wel eens een bende dronken jongeren tegen die "Gelderland, Gelderland" roepend met een Gelderse vlag het centrum van het pittoresque? dorpje terroriseert? Nee, daarvoor heb je Brabanders nodig!
Ben ik even blij dat ik geen brabo ben, maar een gelderlander.
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
  FOK!fotograaf woensdag 8 maart 2006 @ 23:24:39 #97
73911 ultra_ivo
pi_35863958
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 23:50 schreef LXIV het volgende:

Limburgers voelen zich volgens mij helemaal geen apart soort Nederlanders, maar überhaubt geen Nederlanders.

De laatste keer dat de Limburgers zich democratisch mochten uiten over bij welk land ze wilden horen stemden 90% op de seperatist van Scherpenzeel-Heusch.
pi_35864405
Wassenaar , wat een week, je valt in t ene na t anderen, veel Kak, Hoter Duinoord, en je weet genoeg. en iets verder Den Haag. bedoel wel buiten t centrum, BV De Haagse markt, en de mensen die ons de weg wezen, en een ervan meereed, dat we zeker aankwamen, met alle waarschuwingen vandien. t was er heel gezellig, en " kleurrijk"
Scheveningen, Katwijk. niks mis mee.
Wassenaar - Zuid? mag je afsteken, steek dan een van die keten af naar Helmond, met personeel.
De Puta Madre
pi_35865871
Ik zeg al jaren dat Nederlands Limburg samen moet gaan met Belgisch Limburg en dan een aparte staat moet vormen

pi_35866607
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 23:24 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]


De laatste keer dat de Limburgers zich democratisch mochten uiten over bij welk land ze wilden horen stemden 90% op de seperatist van Scherpenzeel-Heusch.
http://www.parlement.com/9291000/biof/04100

Die gast was in Oosterhout geboren
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')