Mn zusje sprak vroeger ook met een extreme marokkaanse tongval, met Walla! dit en dat erbij, maar sinds ze van school af is en dus niet meer in dat milieu zit, spreekt ze gewoon ABN. (is ook alweer 5-6 jaar geleden sinds ze van school is, maar goed..)
ik vind het jammer dat ik het onderzoek zelf niet kan bekijken, maar van hun resultaten moet uitgaan.
Ik vind hun redenering "Ja maar ze zijn in nederland geboren dus kan/hoor je toch ook perfect nederlands te spreken?" zo'n complete bullshit, ik woon mn hele leven al in nederland, ik woon nu in lelystad, en mn randstad tongval wordt alleen maar duidelijker! naast utrechts lul ik nu ook al half amsterdams omdat mn halve klas zo'n tongval heeft.
Ik denk dat tongval te maken heeft met de omgeving waarin je communiceert. Of je jezelf dit nou bewust of onbewust aanleert, lijkt me interessanter om te onderzoeken.
Maar opzich vind ik het geinig dat er (autochtone) jongeren zijn die zich de marokkaanse tongval eigen maken.. Waarom ze dit zograag willen......
Zelf ben ik wel het type dat zoveel mogelijk accenten probeert aan te leren, maar in het algemeen praat ik gewoon ABN (maar tegenwoordig op "miraculeuze" wijze dus heftig gekleurd door Utrechts en Amsterdams)