FOK!forum / Fotografie en Digital Art / Hema (digitale) afdrukservice: wat een ge***!
furoremaandag 20 februari 2006 @ 14:37
Ik ben de afgelopen twee uur bezig geweest een aantal digitale foto's bij HEMA-online te gaan laten afdrukken.

En ik geef het op.

Wat een gekut, zeg: formaat en uitsnede verandert voortdurend, als "bekijk en bewerk"; en dus niet alleen van de foto waar ik mee bezig ben, maar van allemaal.

Kan ik bij HEMA alleen maar in één formaat en in één uitsnede bestellen soms? Dacht het niet.

Waardeloos.

*vloek*
pea4funmaandag 20 februari 2006 @ 14:42
Ik ben van de hema overgestapt naar de appie, omdat het uploaden bij de hema steeds mis ging. Alleen als ik 40 x 60 afdrukken wil of iets dan doe ik nog aan hema.

Maaruh.... FOT-----> KLAAGBAAK
furoremaandag 20 februari 2006 @ 14:45
Oh. Sorry hoor.
pea4funmaandag 20 februari 2006 @ 14:49
maar probeer het eens bij de AH bij mij zit ie nog dichter in de buurt als de hema ook, en qua kwaliteit en prijs erg vergelijkbaar. Ze hebben ook zo'n makkelijk dingetje dat je meteen vanaf je mapje afbeeldingen kan bestellen
Jozmaandag 20 februari 2006 @ 15:11
pff k laat ze altijd bij pixaco afdrukken, die zitten in duitsland, dat is een stuk dichterbij dan hema of de ah die laten ze namelijk vaak ook in duitsland afdrukken, daar zit zo'n mega foto-afdruk-fabriek.
furoremaandag 20 februari 2006 @ 16:19
quote:
Op maandag 20 februari 2006 14:49 schreef pea4fun het volgende:
maar probeer het eens bij de AH bij mij zit ie nog dichter in de buurt als de hema ook, en qua kwaliteit en prijs erg vergelijkbaar. Ze hebben ook zo'n makkelijk dingetje dat je meteen vanaf je mapje afbeeldingen kan bestellen
Ik wilde eerst voor d-foto's gaan, maar daar kun je kiezen uit twee (klein-)formaten. Bij Kruidvat krijg je niet te zien, als er evt iets van je foto wordt afgesneden, en AH leek me erg duur, maar die ga ik nu toch proberen.
En sorry voor m'n kortaf-e "oh. sorry hoor": ik stond op het punt om m'n pc het raam uit te gooien
abletonmaandag 20 februari 2006 @ 16:42
Schlecker!

lekker goedkoop, lekker afdrukprogramma (via hun site downloaden), lekker Duits!
Shark.Baitmaandag 20 februari 2006 @ 17:00
agfanet rulez
Vliegvragermaandag 20 februari 2006 @ 18:05
Ik heb prima ervaringen met de Hema anders. Als ik je OP goed lees, zit het probleem vooral in het online bestellen en dan vooral nog in het online bewerken. Ik bewerk altijd in PS en ga dan met het kaartje naar de Hema. Kaartje in de masjien, selecteren. Klaar. En prima afdrukken imho.
Elefesmaandag 20 februari 2006 @ 18:18
Ik heb ook goede ervaringen met de Hema. Een keer wel een beetje lang op een bestelling gewacht, maar over het algemeen zijn de foto's juist heel snel klaar. Kwaliteit ben ik ook tevreden over .
Ik heb ook nooit last gehad van terugspringende instellingen enzo? Soms lijkt het wel zo dat de uitsnede die je bij 2:3 foto's hebt ingesteld, weer staat zoals hij standaard is, maar dat is dan niet zo.
huizmaandag 20 februari 2006 @ 18:19
Ik heb ook nooit problemen met de Hema via online bestellingen. De site doet af en toe raar maar als je weet hoe hun systeem werkt, is er geen enkel probleem.
furoremaandag 20 februari 2006 @ 19:03
quote:
Op maandag 20 februari 2006 18:18 schreef Elefes het volgende:
[...].
Ik heb ook nooit last gehad van terugspringende instellingen enzo? Soms lijkt het wel zo dat de uitsnede die je bij 2:3 foto's hebt ingesteld, weer staat zoals hij standaard is, maar dat is dan niet zo.
Daar heb ik ook aan gedacht, maar voor ik er 65 bestel, wil ik dat wel zeker weten. Plus dat wanneer ik iets veranderd heb, springen alle formaten weer terug naar 9x13. Om gek van te worden. Ik ga het ergens anders proberen.
Elefesmaandag 20 februari 2006 @ 19:33
quote:
Op maandag 20 februari 2006 19:03 schreef furore het volgende:

[..]

Daar heb ik ook aan gedacht, maar voor ik er 65 bestel, wil ik dat wel zeker weten. Plus dat wanneer ik iets veranderd heb, springen alle formaten weer terug naar 9x13. Om gek van te worden. Ik ga het ergens anders proberen.
Ik heb dat volgens mij ook wel eens gehad, dat die formaten terug springen.
Verder kun je dan even ter controle op de foto klikken (wat je ook doet bij het bewerken van de uitsnede) en dan zie je of het nog goed is of niet
furoremaandag 20 februari 2006 @ 19:55
quote:
Op maandag 20 februari 2006 19:33 schreef Elefes het volgende:

[..]

Ik heb dat volgens mij ook wel eens gehad, dat die formaten terug springen.
Verder kun je dan even ter controle op de foto klikken (wat je ook doet bij het bewerken van de uitsnede) en dan zie je of het nog goed is of niet
Ja, als ik op de foto klik, staat die nog op het goede formaat (niet altijd op de juist uitsnede!), maar als ik dan weer terug ga naar de lijst, staat-ie weer verkeerd. Ik ga het niet riskeren. Het is niet zo dat het om 15 foto's gaat, maar "ietsje" meer...
Nikonnijntjedonderdag 23 februari 2006 @ 12:46
Ehm, HEMA vind ik qua fotoafdrukken niet echt super. Met heel licht verlopende kleurvlakken gaat het de mist in...vlekken...ondanks dat de jpg's in allerhoogste kwaliteit zijn gesaved.
Bijv. blauwe lucht, Ferrari rode motorkappen...

Iets waar Fuji of Kodak geen enkele moeite mee hebben. (Camex rules), kost wat meer qua afdruk maar het is het wel waard.
Elefesdonderdag 23 februari 2006 @ 18:01
quote:
Op maandag 20 februari 2006 19:55 schreef furore het volgende:

[..]

Ja, als ik op de foto klik, staat die nog op het goede formaat (niet altijd op de juist uitsnede!), maar als ik dan weer terug ga naar de lijst, staat-ie weer verkeerd. Ik ga het niet riskeren. Het is niet zo dat het om 15 foto's gaat, maar "ietsje" meer...
In de algemene lijst staat ie altijd hetzelfde, in het venstertje waar je de uitsnede kunt bewerken staat ie wel goed? Heb ik erg vaak (volgens mij altijd zelfs) en altijd gewoon af laten drukken. Geen probleem . Kan me wel voorstellen dat je het misschien niet wilt riskeren.
miss_bleuvrijdag 24 februari 2006 @ 15:38
quote:
Op maandag 20 februari 2006 18:05 schreef Vliegvrager het volgende:
Ik heb prima ervaringen met de Hema anders. Als ik je OP goed lees, zit het probleem vooral in het online bestellen en dan vooral nog in het online bewerken. Ik bewerk altijd in PS en ga dan met het kaartje naar de Hema. Kaartje in de masjien, selecteren. Klaar. En prima afdrukken imho.
Wat voor formaat kies je dan? 11,4 /15 ? (digitaal formaat)
Want wat er dan idd gebeurt is dat de machine waarmee we werken automatisch de beste grote pakt zoals de foto is. Als je 10/15 besteld krijg je ook echt 10/15 en vallen er soms belangrijke details van de foto af. Dat advies geven wij altijd mee.

En er zit een heel groot verschil tussen online meerdaags laten afdrukken of bij de kiosk meerdaags af laten drukken. We hebben vaak problemen bij ons dat mensen die online besteld hebben rare strepen, matte kleur, te donker enz enz op foto's hebben. Meerdaags kiosk wordt door ons opgeslagen op een MO-schijf en verzonden met de meerdaagsanaloog. Als er dan wat fout gaat met uploaden naar de schijf dan krijg je vaak meteen bij de kiosk een error te zien en dat is online helaas niet het geval.
miss_bleuvrijdag 24 februari 2006 @ 15:39
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 12:46 schreef Nikonnijntje het volgende:
Ehm, HEMA vind ik qua fotoafdrukken niet echt super. Met heel licht verlopende kleurvlakken gaat het de mist in...vlekken...ondanks dat de jpg's in allerhoogste kwaliteit zijn gesaved.
Bijv. blauwe lucht, Ferrari rode motorkappen...

Iets waar Fuji of Kodak geen enkele moeite mee hebben. (Camex rules), kost wat meer qua afdruk maar het is het wel waard.
met 1 uur-service kunnen wij nog spelen met kleurbalans op de machine he. Dus als er een foto niet zo uitkomt zoals hij zou moeten zijn dan kan je gewoon naar de medewerker stappen. Wij (op zaterdag) gaan dan kijken of we hem er beter naar de klant zijn zin uit kunnen laten komen. Klant is koning en wat betreft foto's en portfolio fotos helemaal
Nikonnijntjemaandag 27 februari 2006 @ 08:55
@Missblue
Ehm...toch nog maar eens een keer proberen dan, ik heb nog wel wat moeilijke foto's
Ik laat niet zoveel foto's afdrukken maar die ik laat afdrukken moeten wel perfect zijn, heb ook niet voor niets een perfecte camera.
prupkemaandag 27 februari 2006 @ 12:18
Wij hebben bij de bij verschillende zaken foto's laten afdrukken (ook bij de hema) maar voor ons is het kruidvat het beste uit de verf gekomen. Goed kwaliteit papier en het uploaden is ook geen probleem daar. Hema vonden wij de fotos ook niet zo super.
Gizzmaandag 27 februari 2006 @ 17:27
quote:
Op maandag 27 februari 2006 08:55 schreef Nikonnijntje het volgende:
Ik laat niet zoveel foto's afdrukken maar die ik laat afdrukken moeten wel perfect zijn, heb ook niet voor niets een perfecte camera.
Misschien een stomme vraag, maar waarom ga je voor bijzonder kritische afdrukken naar een consumentenafdrukker als de Hema en niet naar een vaklab zoals bijvoorbeeld Kleurgamma?

En de perfecte camera bestaat niet
furorewoensdag 1 maart 2006 @ 00:27
Even een update.

Ik heb gekozen voor AH (upload-programma werkt heel fijn!), en het resultaat is prima, en heel snel: dag t+2 kon ik ze al ophalen.
veldmuiswoensdag 1 maart 2006 @ 20:44
Bij welke fotoboer kan je gewoon een kleurprofiel downloaden?
Nikonnijntjedonderdag 2 maart 2006 @ 12:23
@Gizz
quote:
Misschien een stomme vraag, maar waarom ga je voor bijzonder kritische afdrukken naar een consumentenafdrukker als de Hema en niet naar een vaklab zoals bijvoorbeeld Kleurgamma?

En de perfecte camera bestaat niet
Nou HEMA is goedkopen en sneller. Maar goed, doordat ze nog wel eens de mist in kunnen gaan ben ik overgestapt naar Camex.
Nou goed voor de grotere afdrukken ga ik nog steeds naar Camex, alleen op 10x15 zou ik soms nog wel meer foto's willen afdrukken en dan zou Hema een aardig alternatief zijn.

p.s
de Analoge afdrukken zijn wel perfect bij de Hema...nog nooit problemen gehad. ;-)

p.s
Perfecte camera niet, maar wel een goede met goede lenzen
Vliegvragerdonderdag 2 maart 2006 @ 14:01
quote:
Op maandag 27 februari 2006 17:27 schreef Gizz het volgende:

[..]

Misschien een stomme vraag, maar waarom ga je voor bijzonder kritische afdrukken naar een consumentenafdrukker als de Hema en niet naar een vaklab zoals bijvoorbeeld Kleurgamma?
Het simpele antwoord is natuurlijk: de Hema is goedkoper.

Maar in je vraag ligt besloten dat je denkt of vind dat de Hema slechte kwaliteit zou leveren. Dat hoor ik vaker. Maar gezien heb ik het nog nooit. Daarom ben ik tot de hypothese gekomen dat het erg fashionable is om te zeggen of suggereren dat de Hema slechte kwaliteit zou leveren. Dat kan voortkomen uit napraterij of misschien is het ooit waar geweest. Misschien is het nog wel waar, en heb ik tot nu toe steeds geluk gehad. Dat maakt eigenlijk niet uit. Mijn ervaring is dat de Hema een kwaliteit levert die slechts met de grootste moeite is te onderscheiden van die van een vaklab. Ik heb ook meegemaakt dat mensen die niets dan negatiefs wisten te melden over de Hema ondertussen wel de mijn afdrukken (yep, Hema) mooi vonden.
lostmindsdonderdag 2 maart 2006 @ 14:14
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 20:44 schreef veldmuis het volgende:
Bij welke fotoboer kan je gewoon een kleurprofiel downloaden?
bij profotonet kan dat

http://www.profotonet.nl/profotonetnl/html/icc.html
Brightdonderdag 2 maart 2006 @ 15:16
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 14:01 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Het simpele antwoord is natuurlijk: de Hema is goedkoper.

Maar in je vraag ligt besloten dat je denkt of vind dat de Hema slechte kwaliteit zou leveren. Dat hoor ik vaker. Maar gezien heb ik het nog nooit. Daarom ben ik tot de hypothese gekomen dat het erg fashionable is om te zeggen of suggereren dat de Hema slechte kwaliteit zou leveren. Dat kan voortkomen uit napraterij of misschien is het ooit waar geweest. Misschien is het nog wel waar, en heb ik tot nu toe steeds geluk gehad. Dat maakt eigenlijk niet uit. Mijn ervaring is dat de Hema een kwaliteit levert die slechts met de grootste moeite is te onderscheiden van die van een vaklab. Ik heb ook meegemaakt dat mensen die niets dan negatiefs wisten te melden over de Hema ondertussen wel de mijn afdrukken (yep, Hema) mooi vonden.
Tja ... ik bestel m'n foto's echt altijd bij de hema. Ik neem bijna altijd 10x15 en soms zitten daar wat 13x18 of 20x30 tussen en alles gaat gewoon goed.
Slechts 1 minpunt: uploaden werkt slecht; als ik meer dan ongeveer 15 foto's in 1x doorstuur, dan gaat het fout en kan ik weer overnieuw beginnen. Ik weet niet waardoor dat komt (timeout, buffer vol?) maar als ik steeds 15 foto's per keer doe kan ik ook gemakkelijk tot 100+ foto's komen zonder verdere fouten.
dutchiewoensdag 4 oktober 2006 @ 22:07
Even een trapje omhoog, omdat het om de Hema gaat en hun digitale afdrukservice.

Heb een hele stapel foto's weer af laten drukken. Maarrr.. ik ben teleurgesteld in het resultaat. De gezichten op de foto's lijken wel geplamuurd met make-uppoeder terwijl dat niet het geval was. Op de computer was daar niets van te zien. Heb een Canon Powershot S50.
Waar ligt dit nu aan; aan mijn camera, de Hema, of mijn instellingen?
miss_bleudonderdag 5 oktober 2006 @ 09:03
1 uur over meerderedagen?

1 uur- dan hebben de instellingen bij het filliaal op fout gestaan. Terug gaan en laat ze maar overnieuw drukken op hun kosten

meerderedagen - dan hebben ze in het lab weer wat lopen kutten. Kan je ook gewoon mee terug gaan naar het filliaal waar je ze hebt opgehaald. Vragen of er meer klachten zijn geweest. Ze kunnen alles terug sturen, maar dan ben je wel je foto's weer een aantal dagen kwijt.
freuddonderdag 5 oktober 2006 @ 09:24
Ik bestel ook bijna alles bij de 1 uur service, de meerdagen van de hema zuigt grote tijden qua kwaliteit. Grote prints (>40x60) bestle ik wel online, met het programma van de Hema. De online zooi is inderdaad goed kl*te... Het programma is marginaal beter, maar dat is bij veel van de toko's hetzelfde, omdat dezelfde software gebruikt wordt.
dutchiedonderdag 5 oktober 2006 @ 11:11
Meerdere dagen idd. Ik vind het zo jammer, vooral omdat het om echt heel veel foto's gaat. O.a. van de geboorte van mijn jongste kindje.
Dan toch maar even terug gaan ermee.
Brightdinsdag 10 oktober 2006 @ 09:48
Freud, sinds wanneer is die meerdaagse slecht qua kwaliteit? Het is alweer een tijd geleden dat ik foto's besteld heb, maar het wordt wel weer eens tijd, dus wil ik graag weten of ik al die 'slechte kwaliteit' foto's heb gehad of niet.
freuddinsdag 10 oktober 2006 @ 09:55
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 11:11 schreef dutchie het volgende:
Meerdere dagen idd. Ik vind het zo jammer, vooral omdat het om echt heel veel foto's gaat. O.a. van de geboorte van mijn jongste kindje.
Dan toch maar even terug gaan ermee.
Gelukkig doen ze meestal niet moeilijk over terugbrengen. Je kan een paar foto's met de 1 uursservice af laten drukken, om het verschil te zien.
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 09:48 schreef Bright het volgende:
Freud, sinds wanneer is die meerdaagse slecht qua kwaliteit? Het is alweer een tijd geleden dat ik foto's besteld heb, maar het wordt wel weer eens tijd, dus wil ik graag weten of ik al die 'slechte kwaliteit' foto's heb gehad of niet.
De meerdaagse is slechter dan de 1 uursservice. De kwaliteit van de meerdagen wil ook nog wel eens verschillen. Je kan een keertje dezelfde foto met de 1 uur doen voor het verschil.
VinoTintodinsdag 10 oktober 2006 @ 10:30
quote:
Op maandag 20 februari 2006 14:37 schreef furore het volgende:


Ik ben de afgelopen twee uur bezig geweest een aantal digitale foto's bij HEMA-online te gaan laten afdrukken.

En ik geef het op.

Wat een gekut, zeg: formaat en uitsnede verandert voortdurend, als "bekijk en bewerk"; en dus niet alleen van de foto waar ik mee bezig ben, maar van allemaal.

Kan ik bij HEMA alleen maar in één formaat en in één uitsnede bestellen soms? Dacht het niet.

Waardeloos.

*vloek*
Dit is idd waar
Verder hebben ze ook een gigantische kutservice, als het je eindelijk gelukt is om alles in het juiste formaat te uploaden dan begint het gelazer...
Je krijgt netjes je bericht dat je de foto's in het betreffende filiaal kan ophalen, om daar vervolgens een zielig 15 jarig kneusje te horen zeggen dat ze ze niet hebben
Dan maar een klacht sturen op HEMA.nl en dan een reactie krijgen dat het een computerstoring was, en de volgende dag krijg ik weer een mailtje dat het klaar is Deze keer bel ik eerst of ze het hebben liggen....
Weer een klacht opsturen, geen reactie.
Conclusie: eerst keilang lopen kloten met het uploaden om vervolgens niks te krijgen.
Geen mij maar Kruidvat.
freuddinsdag 10 oktober 2006 @ 10:37
Ik heb bij de 1 uursservice foto's weggebracht die in photoshop aardig gecropped waren in rare formaten. Ik heb ze op 13x18 besteld bij zo'n kiosk. Ik kreeg ze allemaal netjes gerpint, bijgesneden en prima kwaliteit! Ook vierkante foto's en erg langwerpige die echt langer dan 18cm waren volgens mij. Meerdagen doe ik niet aan, en de software van de hema is inderdaad echt kl*te.
Brightdinsdag 10 oktober 2006 @ 17:43
quote:
Op maandag 20 februari 2006 17:00 schreef Shark.Bait het volgende:
agfanet rulez
Ziet'r leuk uit, maar is wel flink duur zeg!
miss_bleudinsdag 10 oktober 2006 @ 20:28
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 09:48 schreef Bright het volgende:
Freud, sinds wanneer is die meerdaagse slecht qua kwaliteit? Het is alweer een tijd geleden dat ik foto's besteld heb, maar het wordt wel weer eens tijd, dus wil ik graag weten of ik al die 'slechte kwaliteit' foto's heb gehad of niet.
heb zelf 6 jaar bij de hema parttime gewerkt waarvan 2 jaar fotoservice. Er komen zoveel klachten over die meerdagse-service aan de balie. Lab is kennelijk niet goed afgesteld.
Brightwoensdag 11 oktober 2006 @ 07:38
hmm.. nooit last van gehad. Kun je aangeven waarin ze zo slecht zijn?

* Heb alleen een keer gekniekte foto's gehad, omdat er 2 grote exemplaren (20x30) samen met een stapel van zo'n 120 kleinere (13x18) in 1 envelop waren gestopt.
Ynskewoensdag 11 oktober 2006 @ 07:42
bij de upload paste de foto's precies, ook klopte het formaat in photoshop... ga je vervolgens die dingen ophalen, blijkt de bovenkant afgesneden te zijn, en opnieuw afdrukken doen ze niet, want de data staat niet meer op de pc bij hun.
geld terug doen ze ook niet, dus maak ik eerst stennis dat ik ze will zien, dat mocht de vorige keer niet
freudwoensdag 11 oktober 2006 @ 09:04
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 07:42 schreef Ynske het volgende:
bij de upload paste de foto's precies, ook klopte het formaat in photoshop... ga je vervolgens die dingen ophalen, blijkt de bovenkant afgesneden te zijn, en opnieuw afdrukken doen ze niet, want de data staat niet meer op de pc bij hun.
geld terug doen ze ook niet, dus maak ik eerst stennis dat ik ze will zien, dat mocht de vorige keer niet
Huh? Geld terug moet gewoon kunnen! Klacht richting hema landelijk moet het een en ander oplossen lijkt me.
VinoTintowoensdag 11 oktober 2006 @ 10:45
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 09:04 schreef freud het volgende:

[..]

Huh? Geld terug moet gewoon kunnen! Klacht richting hema landelijk moet het een en ander oplossen lijkt me.
Ze reageren helemaal niet op klachten.