abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35247772
Hallo,

Ik heb een probleem waar ik niet uitkom. Ik heb een website gemaakt, maar daar mist nog wat aan.
Ik heb op die site een afbeelding geplaatst als achtergrond en daaroverheen staat tekst. Nou wil ik tussen de text en de afbeelding een halfdoorzichtig vlak maken, zodat je de text nog goed kan lezen, maar je ook de afbeelding nog ziet.

Op dit moment heb ik het zo opgelost: www.hocuspokus.nl/index2.html
(even op een menu-item klikken voor de tekst)

Wie weet hoe ik bovenstaande voor elkaar krijg?
Heb de beschikking over Photoshop CS, The Gimp, Fireworks en Graphicconverter.
pi_35247849
Gooi die '/pict/grijs.gif' eens weg en kijk dan nog eens.
pi_35247896
dan staat de text dus direct over de afbeelding en is die op sommige punten niet meer goed leesbaar, vind ik.
Bovendien heb ik al consessies gedaan, want eigenlijk wilde ik het achtergrondplaatje scherp hebben, zoals op de frontpage (www.hocuspokus.nl) , maar dan is de text helemaal niet te lezen.
Dat grijze vlak moet eigenlijk half-doorzichtig. Kan dat? Of vraag ik iets dat helemaal niet kan?
pi_35247931
heb grijs.gif effe gedelete, zodat je kunt zien hoe het eruitziet zonder vlak
pi_35248032
Oké, dan begreep ik je verkeerd.
Grijs plaatje maken in Photoshop met een transparante achtergrond. Vervolgens de opacity op bv. 50% zetten Safe for web (als gif!) en zorgen dat transparency aangevinkt staat.
deze zou het bv. moeten doen
Ik vraag me alleen af of het er mooier van wordt. Vind het een beetje zonde van de mooie foto die nu niet echt goed uitkomt.

Edit:
Dit soort plaatjes kan je ook gewoon 1x1 pixel maken en dan mb.v. de [img] tag de juiste maat geven. Scheelt weer laadtijd en webspace
pi_35248123
Oke, bedankt voor de instructie! (ik wist echt niet hoe ik het voor elkaar kreeg, schaam)
pi_35248251
Nou kan ik dus die achtergrondafbeelding weer scherp maken!
pi_35248288
Preciezz
Lijkt me beter dan die geblurde versie.
  zondag 19 februari 2006 @ 11:25:56 #9
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_35248550
Je kan een layer (div-je) maken in html en die met css half transparant maken en dan de tekst in een andere layer daaroverheen, lijkt me.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  zondag 19 februari 2006 @ 11:27:51 #10
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_35248573
oh... "uw start naar succes" zou ik nog even over nadenken.... dat klinkt raar in mijn oren.... je start niet "naar" iets, toch? "de start van uw succes" lijkt me grammaticaal meer correct.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_35249062
hejj, strakke opmerking!
ik pas het aan!

verder nog op/aan merkingen? (nou we toch bezig zijn)
Kleuren goed?
Leesbaarheid?
Algemene indruk?
pi_35249065
is het nu al opgelost want het ziet er nog verschrikkelijk uit

Freelance webdesigner huren?
pi_35249197
quote:
Op zondag 19 februari 2006 11:50 schreef YoopY het volgende:
verder nog op/aan merkingen? (nou we toch bezig zijn)
Ik zou in oog2 (het groene oog) even die rode puntjes wegshoppen en in beide versies de ringflits wat minder aanwezig maken.
Verder gaat je layout hier fout als ik via het oog (home) weer terug ga naar het menu. De menu tekst loopt dan door je plaatje.
pi_35249228
nee, jouw website is lekker bereikbaar....
mafkees
pi_35249348
quote:
Op zondag 19 februari 2006 11:59 schreef YoopY het volgende:
nee, jouw website is lekker bereikbaar....
mafkees
je moet ook niet op me profiel kijken
pi_35249351
quote:
Op zondag 19 februari 2006 11:58 schreef djengizz het volgende:

[..]

Ik zou in oog2 (het groene oog) even die rode puntjes wegshoppen en in beide versies de ringflits wat minder aanwezig maken.
Verder gaat je layout hier fout als ik via het oog (home) weer terug ga naar het menu. De menu tekst loopt dan door je plaatje.
Tja, beetje vaag probleem, denk dat het ergens in de html verkeerd staat, maar daar is dit forum niet voor, toch?

Anyway, ik heb veel moeite gedaan voor die foto, en ook die rode puntjes vond ik wel passen...

Hmmm... ik denk er over na.
Die rode puntjes waren een side-effect bij het veranderen van de kleur op de 1 of andere rare manier.
Had trouwens de orginele foto bewerkt in fireworks, omdat ik toch al met dreamweaver bezig was.
  zondag 19 februari 2006 @ 12:23:26 #17
40714 Subhuman
Televised confession
pi_35249828
Schopje FOT > DIG
pi_35250195
Ga trouwens voor je tekst wat meer met koppen werken.
En je menu loopt over op het plaatje, is niet zo mooi in mijn ogen.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  zondag 19 februari 2006 @ 12:39:10 #19
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_35250330
quote:
Op zondag 19 februari 2006 12:34 schreef SHERMAN het volgende:
Ga trouwens voor je tekst wat meer met koppen werken.
En je menu loopt over op het plaatje, is niet zo mooi in mijn ogen.
idd... zou ook iets meer "padding" binnen dat grijze vlak doen zodat de tekst niet helemaal tegen de rand aan komt... dat oogt wat onrustig.
pi_35251174
thnx voor de op/aanmerkingen.
Maar initiële probleem is opgelost dus thnx daarvoor!
pi_35251416
Neem hier anders ook even een kijkje; Site checks deel 36 - aub geen spam ! .
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  zondag 19 februari 2006 @ 13:15:26 #22
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_35251492
Ik geloof niet dat ik het probleem snap, maar ga geen grote half-transparante dingen op je site zetten, dat vinden mensen die geen high-end PC hebben niet zo tof. Misschein gewoon voorrenderen in PS en er dan gewoon inzetten?
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_35261276
ik vraag wel even feedback van mn moeder, die heeft een traag bakkie ;-)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')