quote:
Op donderdag 23 februari 2006 12:03 schreef Miss_B het volgende:Je kan daar ook stof bestellen
![]()
En in die kleur is het toch wel leuk? En naar welke show ga je in welke plaats? Ik ben wel benieuwd hoe zon show nou in zijn werk gaat. Want je mag daar als 'bezoeker' toch ook komen?
Zag op de site ook een showgordijntje, maar vond de zebrastreep niet zo leuk
![]()
En ik ga eens op Ebay kijken dan als spetter het leukt blijkt te vinden
![]()
We gaan 19 maart naar Houten. Ik ben als de dood dat de katten weer een ziekte oplopen, maar ja, het is echt heel gezellig, en zonder kat is het toch minder leuk. En het is een Birmanenspecial, dus er komen heel veel Birmanen, daarom wilde ik ook graag. Omdat Flynn meegaat gaat mijn vriend ook mee, we gaan met m'n beste vriendin en de fokster van onze katten. Je kunt inderdaad als bezoeker komen, alle katten bekijken en tegelijkertijd catteries checken, als het keuren een beetje open gebeurt de keuringen volgen en een beetje winkelen voor mooie kattenspullen. Als exposant ken je meestal ook wel een aantal mensen, kun je een beetje bijpraten, je bent bezig met je eigen katten voor de keuring etc. Vorige keer dat mijn katten meededen heb ik maar de helft van zaal bekeken en heb ik nonstop gestaan, gepraat etc, en dat van 8-18 uur. De katten daarentegen lagen lekker te maffen.
De kooien staan in dubbele rijen, de exposanten zitten aan de binnenkant en de bezoekers lopen via de buitenkant. Tussen de kooien zitten gordijntjes zodat de katten elkaar niet zien, anders krijg je dikke stress en blaasfestijnen. 's Ochtends (meestal ergens tussen 7 en 9 uur
![]()
) moet je je met je kat melden voor de keuring van de dierenarts, daarna je kooi inrichten en dan om 10 uur komen de bezoekers en beginnen de keuringen, na de keuring van je kat bepaalt de keurmeester of je kat Uitmuntend, Zeer goed, of Goed is, als er meerdere katten met zo'n kwalificatie in dezelfde klasse zijn (zelfde geslacht, leeftijd, kleur en ras, bv dEUS castraat kater sealtabby Birmaan, Flynn kater 6-10 maanden wildkleur Somali) dan worden ze op volgorde genummerd, U1 is de beste uitmuntend, U2 tweede plek uitmuntend etc. Na de keuring van de katten is er meestal een uitreiking voor BIV (best in varieteit, beste kat van een bepaalde kleur) dan middagpauze, na de middagpauze gaan de keurmeesters nadenken wat ze nu de beste katten van de show vonden in een bepaalde klasse (gaat op haarlengte, bij halflanghaar moeten de Somali's en de Birmanen, Ragdolls Maine Coons, Noren etc tegen elkaar) iedere keurmeester nomineert de beste katten die hij/zij die dag gekeurd heeft, die worden teruggeroepen en door meerdere keurmeesters wordt uitgemaakt welke kat de beste daarvan is, die wordt BIS (best in show), in iedere klasse zijn er dan BIS poes, BIS kater, BIS gecastreerde poes en BIS gecastreerde kater, daaruit wordt de Best of best gekozen (BOB) er worden 4 of 5 katten BOB (1 langhaar, 1 halflanghaar, 1 korthaar en 1 van elk ras van de special, in Houten de Birmaan en de Brits korthaar). Van al die BOB katten word dan de allerbeste gekozen, de Best Over All (BOA). Zelfde systeem met kittens 3-6 maanden en 6-10 maanden samen, daaruit worden ook BIS, BOB en BOA kitten gekozen. Daarnaast is er nog de ereklasse (voor katten die alles al gewonnen hebben wat er te winnen viel en eigenlijk niet meer mee mogen doen op een gewone, nationale show), de nestklasse en de huiskattenklasse. na het uitreiken van de BOA prijs krijg je het keurrapport van je katten met eventuele linten en kun je naar huis.
Flynn gaat nog een keertje mee omdat ik hem nog een keer wil laten keuren, vorige keer heeft Duncan hem laten keuren maar van hem werd ik niet veel wijzer hoe het nu gegaan was
![]()
dEUS toonde zich vorige keer een echte showkat, ik wist niet dat hij zo'n uitslovertje was maar hij wond iedereen om z'n pootje. Als ik er goed over nadenk is hij thuis ook zo. Met hem wil ik nog wel af en toe showen, hij is gecastreerd en zou de titel Premior kunnen halen (ongecastreerde katers Champion), maar dan zijn we minstens drie shows verder, dus dat wordt een meerjarenplan. Hij moet dan drie keer de beste sealtabby castraat kater zijn, ik verwacht dat deze keer helemaal niet want hij is dan nog maar 2 weekjes 10 maanden en moet dan tegen volwassen (ex)katers. Ik heb donkerblauwe tafelkleedjes met zilveren sterretjes erop bij de Zeeman gekocht, dat worden mijn showgordijntjes. Ik moet ook nog iets hebben om voor de kooi te hangen zodat bezoekers er niet met hun vingers in gaan prikken, meestal is dat plexiglas of plastic.
Ben benieuwd naar je catterybezoek morgen, ik weet dat er meerdere catteries in Hilversum zijn, (ook eentje die minder goed bekend staat, Playa del magic) dit keer wel colourpointjes ?