abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 17 februari 2006 @ 11:01:55 #1
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_35181554
Vraagje voor alle mensen die vroeger wel hebben opgelet bij Wondere Wereld:
Is het mogelijk om kunstmatig zeewater om te zetten in drinkbaar water? Zo ja, hoe gaat dat? En is dat een kostbaar proces of niet?
Mensen die zich snel gekwetst voelen zijn een grotere bedreiging voor de vrije samenleving dan mensen die graag bewust andere mensen beledigen. Ik hoop dat ik hiermee niet andere mensen kwets. Het is slechts mijn mening :-)
pi_35181674
De zon doet dit voortdurend, zeewater verdampt (zout blijft achter) en wolken trekken over het land en veroorzaken regen, allemaal gratis en voor niets.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_35181726
Met natuurkunde liet een leraar een keer zien dat hij vervuild water d.m.v een bak met grind en nog meer zooi kon zuiveren.
Ik weet niet of je het zout er zo ook uithaald? denk het niet eigenlijk
pi_35181743
Is mogelijk door verdamping, maar niet rendabel genoeg om er een heel dorp/stad mee te voorzien.
JJ72 - Heat
  vrijdag 17 februari 2006 @ 11:09:56 #5
835 Mars
Stilt stevige trek
pi_35181748
Je kunt drinktuitjes kopen bij de betere buitensport-winkel waarmee je uit verontreinigd water of bijv. de zee kunt drinken!
  vrijdag 17 februari 2006 @ 11:14:00 #6
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_35181836
Volgens mij zijn zeeschepen 'van het betere type' uitgerust met systemen die doormiddel van membranen en elektrolyse (oid) zeewater ontzouten. In die situaties is het rendabel aangezien je anders drinkwater moet inslaan en goedhouden.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_35181841
Gewoon het zeewater koken en een stuk katoenen stof boven het pannetje hangen. Het verdampte, zoutloze water wordt dan door het stof opgevangen. Als je de stof er op een bepaalde manier boven hangt, kan je het zo regelen dat het water automatisch in een bakje of beker druppelt.
pi_35181851
zand werkt toch ook als een soort filter?
  vrijdag 17 februari 2006 @ 11:15:15 #9
47543 Eronymus
[DPC]Fokschaap
pi_35181871
yeps met verdampen en condenseren dus... maaruh als je zelf het water moet verwarmen kost het veel energie.
<Mèt twie dobbelstein dertien oage goeje>
pi_35181971
Het kan met verdamping en condensatie. Kost redelijk wat energie maar er zijn besparingen mogelijk.
Uiteraard gebruik je de warmte die vrijkomt bij het condenseren weer voor het verwarmen van het binnenkomende water.
Maar het kan nog beter:
Zoek maar eens op Multi Stage Flash.

En met membramen die geen zout-atomen doorlaten maar wel water kan het ook; deze hebben wel een hoge druk (dus energie) nodig, het gaat niet vanzelf.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 11:21:54 #11
13969 JAG
Judge Advocate General
pi_35182048
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 11:14 schreef Invictus_ het volgende:
Volgens mij zijn zeeschepen 'van het betere type' uitgerust met systemen die doormiddel van membranen en elektrolyse (oid) zeewater ontzouten. In die situaties is het rendabel aangezien je anders drinkwater moet inslaan en goedhouden.
Onderzeeboten gebruiken electrolyse om zuurstof uit zeewater te halen, het zout haal je daarmee er niet direct uit. Voor drinkwater gebruiken schepen een verdampingstechniek.
There are 10 types of people in this world: those that understand binary and those that don't
pi_35182827
Volgens mij gebeurt dat ook alleen maar op kernonderzeeers omdat het nogal wat energie kost.
JJ72 - Heat
  vrijdag 17 februari 2006 @ 11:51:38 #13
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_35183017
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 11:19 schreef mgerben het volgende:
En met membramen die geen zout-atomen doorlaten maar wel water kan het ook; deze hebben wel een hoge druk (dus energie) nodig, het gaat niet vanzelf.
Dat heet een "osmotisch filter".
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_35198688
Zout zoet gedestilleerd (ontzilting)

Je kunt zeewater verhitten zodat het verdampt onder achterlating van het zout.
Als je de waterdamp daarna weer afkoelt, condenseert het tot water.
Zowel verhitting als koeling vreet energie.
Jan Koopmans van Holland Mineral Water Machinery BV uit Enschede kwam op het idee de warmte die vrijkomt bij koelen te gebruiken voor het verhitten en andersom.

Hij laat zeewater een tijdje rondstromen door een roestvrij stalen constructie van 2,30 bij 1,25 bij 1,50 meter, waarin het steeds een warmtewisselaar passeert.
In die warmtewisselaar kronkelen leidingen met hete waterdamp langs leidingen met koud zeewater.
Door het contact warmt het zeewater op en koelt de zoutloze damp af.
Daarmee weet Koopmans negentig procent op energie te besparen.
Op dezelfde manier is vuil rivierwater te zuiveren van opgeloste chemicaliën.
De machine kost dertigduizend dollar.

Volgens Koopmans kun je er vijfduizend liter water per dag mee produceren, genoeg voor 1500 mensen, een gemiddeld Aziatisch dorp.
De installatie behoeft nauwelijks onderhoud. Als hij na twintig maanden continu gebruik onherstelbaar kapot zou gaan, heeft hij voor zo'n tien dollar per kuub ofwel een dollarcent per liter drinkwater geleverd.
Maar als de pomp wel eens gesmeerd wordt gaat de installatie veel langer mee. De eerste is onlangs verkocht aan Indonesië.

Voor de toekomst mikt Kleinendorst op ontzilting van zeewater en brak grondwater langs de kust.
De zee bevat 97 procent van 's werelds watervoorraad en de grootste bevolkingsconcentraties liggen aan de kust. "Ontzilting wordt allengs goedkoper", zegt hij.
"Omgekeerde osmose, waarbij zeewater door een membraan wordt geperst, kan grote hoeveelheden zeewater ontzilten voor zo'n zestig dollarcent per kuub.
Met brak grondwater ben je voor dertig cent klaar. Dat wordt acceptabel voor drinkwater.
Maar het vreet energie. Zonnepanelen hebben hooguit capaciteit voor zeewaterdestillatie voor één familie."
In kuststeden wordt daarom geëxperimenteerd met ontzilting op energie uit warm afvalwater van energiecentrales.
Er is ook een nieuw, energiezuinig procédé voor grootschalige ontzilting door destillatie.

WATER
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_35198839
How to Turn Salt Water Into Drinking Water

1. Get a pan and put an empty glass cup inside it in the center.
2. Slowly pour the salt water into the pan and stop a little before the water level has reached the mouth of the glass. Make sure no salt water gets into the glass.
3. Place the cover upside down so the highest point or handle is right above and facing the glass.
4. Start boiling the water.
5. As the water boils it becomes steam, which recondenses in the cover's surface and fall right into the glass. As you probably know, when water boils it becomes pure steam, leaving all the solid parts dissolved in it behind.
6. Wait a little bit before drinking the water from inside the glass as both the water and the glass will be very hot.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 21:52:53 #16
129784 tijnzz
Je moeder. Mét avatar
pi_35204134
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 11:01 schreef Karzeuler het volgende:
Vraagje voor alle mensen die vroeger wel hebben opgelet bij Wondere Wereld:
Is het mogelijk om kunstmatig zeewater om te zetten in drinkbaar water? Zo ja, hoe gaat dat? En is dat een kostbaar proces of niet?
Ontzilting? Wordt toch ook gebruikt in de golfstaten?
Hoi
pi_35217612
Vraag me niet waarom ik erover nadenk.. maar ik snap niet waarom dit idee nog niet in de praktijk uitgevoerd is..

Als we nu in afrika langs de kust gigantische kassencomplexen zouden wegzetten, op de bodem een dun laagje zeewater pompen. De daken van kassen hebben altijd zo'n vorm /\/\/\/\ hé

Als we nu onder elke \/ een gootje hangen dat verdampt water opvangt.. Hoeveel schoon water kan je daar wel niet mee maken???

Volgens mij wel genoeg om van half afrika de landbouwgrond 'nat' te maken, zodat ze zelf meer voedsel kunnen verbouwen en daardoor het voedseltekort kunnen oplossen??????

Echt.. dit idee spookt al jáááren in mijn hoofd hahahha

Wat vinden jullie ervan?
My washing machine doesn't work
Why did u fuck my washing machine
FUCK!
pi_35224116
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 12:43 schreef Et-Cetera het volgende:
Vraag me niet waarom ik erover nadenk.. maar ik snap niet waarom dit idee nog niet in de praktijk uitgevoerd is..

Als we nu in afrika langs de kust gigantische kassencomplexen zouden wegzetten, op de bodem een dun laagje zeewater pompen. De daken van kassen hebben altijd zo'n vorm /\/\/\/\ hé

Als we nu onder elke \/ een gootje hangen dat verdampt water opvangt.. Hoeveel schoon water kan je daar wel niet mee maken???

Volgens mij wel genoeg om van half afrika de landbouwgrond 'nat' te maken, zodat ze zelf meer voedsel kunnen verbouwen en daardoor het voedseltekort kunnen oplossen??????

Wat vinden jullie ervan?
Kosten van de bouw en onderhoud weegt niet op tegen wat je er mee wint
pi_35224906
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 12:43 schreef Et-Cetera het volgende:

Wat vinden jullie ervan?
Geld, geld, geld, helaas. Ik heb geen hoop meer voor Afrika om eerlijk te zijn. Ontzilting is simpelweg veel en veel te duur voor die landen en het ziet er allerminst naar uit dat westerse landen bereid zijn de kosten op zich te nemen.
pi_35224920
Er zijn toch ook speciale ontziltingstabletten?
Don't hurry, be crappy!
pi_35225111
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 16:49 schreef LedZep het volgende:

[..]

Geld, geld, geld, helaas. Ik heb geen hoop meer voor Afrika om eerlijk te zijn. Ontzilting is simpelweg veel en veel te duur voor die landen en het ziet er allerminst naar uit dat westerse landen bereid zijn de kosten op zich te nemen.
Ik heb een plan in mijn hoofd en wanneer ik genoeg geld heb om te investeren dan komt dat wel goed. Helemaal als straks de olieindustrie wegvalt en de koolzaad productie en dergelijke belangrijker wordt. En dan is er in Afrika ineens veel plaats en zon.
  zaterdag 18 februari 2006 @ 17:04:46 #23
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_35225454
Dank voor alle reacties. De conclusie van verdamping had ik al getrokken. Was benieuwd of er ook al apparaten bestaan die bijvoorbeeld in droge gebieden zeewater filteren om daarmee dorstige kelen alsmede dorstige grond te lessen.
Mensen die zich snel gekwetst voelen zijn een grotere bedreiging voor de vrije samenleving dan mensen die graag bewust andere mensen beledigen. Ik hoop dat ik hiermee niet andere mensen kwets. Het is slechts mijn mening :-)
pi_35225481
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 16:55 schreef HenkieVdV het volgende:

[..]

Ik heb een plan in mijn hoofd en wanneer ik genoeg geld heb om te investeren dan komt dat wel goed. Helemaal als straks de olieindustrie wegvalt en de koolzaad productie en dergelijke belangrijker wordt. En dan is er in Afrika ineens veel plaats en zon.
Maar waar wilde jij al het geld weghalen om koolzaad te produceren, dat zijn denk ik nog steeds de grote problemen. Plus het feit dat je nog steeds olie nodig hebt voor kunstmest en tractoren.
  zaterdag 18 februari 2006 @ 17:07:43 #25
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_35225570
Wat betreft Afrika: Je moet niet vergeten dat dat land een enorme energiebron heeft, namelijk de zon.
Je kan daar veel uit zonne energie halen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')