abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35159305
maarre, waar moetik die dooie pestvogel die voor mijn deur lag aamelden?
hij is wel al meegenomen door een stel vogelgeile vogelspotters..
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_35159339
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 17:54 schreef MissyMirjaM het volgende:
maarre, waar moetik die dooie pestvogel die voor mijn deur lag aamelden?
hij is wel al meegenomen door een stel vogelgeile vogelspotters..
aanmelden? geen idee, ik woon in 'de grote stad' he...
pi_35159367
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 17:55 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

aanmelden? geen idee, ik woon in 'de grote stad' he...
ik ook
pi_35159375
EU neemt maatregelen tegen vogelgriep
quote:
BRUSSEL - De Europese Unie verscherpt de maatregelen als ergens de 'Aziatische vogelgriep' van het type H5N1 ergens uitbreekt. Niet alleen moeten bedrijven in een straal van 10 kilometer rond de besmetting goed worden gecontroleerd. Voortaan kan een lidstaat een veel groter gebied, bijvoorbeeld een provincie, tot 'risicogebied' verklaren.

Dat heeft de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, voorgesteld. Het is overigens niet zo dat alle pluimvee in zo'n gebied moet worden afgemaakt. Dat geldt alleen voor kippen in bedrijven zeer dicht bij de besmetting.

Deskundigen uit de EU-landen hebben donderdag ingestemd met een voorstel om kippenvlees, veren, eieren en veerwild uit bepaalde delen van Bulgarije te weren. Dat is een reactie op de ontdekking van een besmette wilde zwaan in de regio Vidin vorige week.

Duiven

In Nederland zijn vanaf maandag wedstrijden, markten en tentoonstellingen met duiven wegens de dreigende vogelgriep verboden. De duiven moeten net als ander pluimvee vanaf die dag afgeschermd danwel opgehokt zijn, heeft minister Veerman van Landbouw donderdag aan de Tweede Kamer geschreven.

In de brief meldt de bewindsman niet alleen de vervroeging van de aangekondigde ophokplicht naar 20 februari (in plaats van 1 maart), maar ook een aantal aanscherpingen van bestaande maatregelen. Zo geldt de ophokplicht straks in heel Nederland voor al het pluimvee - commercieel en hobbymatig gehouden dieren, gehouden duiven en niet-gevaccineerde vogels in dierentuinen.

Kanaries

Met de aanscherpingen is het voor de lol vervoeren en samenbrengen van vogels vanaf maandag eigenlijk taboe. Alleen tentoonstellingen met kanaries en andere zangvogels mogen nog doorgaan, mits deze binnen worden gehouden. Alle andere markten, tentoonstellingen en shows met (sier)pluimvee, loopvogels, post- en andere duiven zijn vanaf dan verboden.

De aanscherpingen zijn volgens de minister nodig na de vondst van het gevaarlijke H5N1-virus in wilde zwanen in Griekenland, Italië, Oostenrijk en Duitsland. Hoewel de afschermplicht pas maandag ingaat, heeft Veerman alle bezitters van pluimvee opgeroepen de dieren ook daarvoor al te beschermen.

Meldingen

De Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) krijgt de laatste week meer meldingen van gevonden dode vogels. De aandacht in de media voor het oprukken van het vogelgriepvirus in Europa is daarvan de oorzaak, stelt de VWA. "Mensen zijn duidelijk alerter", zegt woordvoerder Annemieke Herberigs. Ook overlijden nu meer vogels, omdat zij verzwakt zijn aan het einde van de winterperiode.

Zwanen en reigers worden altijd onderzocht. Ook wanneer twintig of meer meeuwen of spreeuwen tegelijk worden gevonden, of vijf of meer andersoortige vogels, wordt altijd een onderzoek ingesteld. De vondst van een enkel dood dier is niet verontrustend, benadrukt de VWA. Dagelijks sterven vele vogels aan natuurlijke oorzaken.

Pandemie

Virologen vrezen dat de voor mensen gevaarlijke variant van het vogelgriepvirus, H5N1, muteert tot een van mens op mens overdraagbare variant. Minister van Volksgezondheid Hans Hoogervorst (VVD) schrijft donderdag aan de Tweede Kamer dat niet te voorspellen is of en wanneer dat gebeurt. Hoogervorst noemt het 'waarschijnlijk' dat ooit een wereldwijde griepuitbraak onder mensen, een zogenoemde pandemie, uitbreekt. "Het is mogelijk dat deze pandemie veroorzaakt wordt door het H5N1-virus. Dit is echter niet zeker."
pi_35159381
pi_35159429
en een paniek-zaai-berichtje van het AD

'Vrees vogelgriep Lelystad en Kampen'
quote:
ROTTERDAM - De vrees bestaat dat de voor de mens gevaarlijke variant van de vogelgriep Nederland heeft bereikt.

(ANP- foto)Medewerkers van de vakgroep Virologie van de Erasmus Universiteit onderzoeken twee dode knobbelzwanen, die mogelijk het slachtoffer zijn geworden van de ziekte. Het eerste kadaver werd al op 12 februari bij Lelystad aangetroffen door waarnemers van Sovon Vogelonderzoek. Gisteren vonden zij bij Kampen een tweede dode knobbelzwaan. Dat schrijft dagblad De Stentor.
pi_35159447
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 17:56 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

ik ook
ooh.. daar komt vast geen vogelgriep... er zitten hier nu al amper vogels
pi_35159518
de telegraaf

die eerste reactie van de bezoekers is - hoe belachelijk ook - kenmerkend voor de situatie. Mensen weten van niets... helemaal niets.
pi_35159557
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 17:58 schreef indahnesia.com het volgende:
en een paniek-zaai-berichtje van het AD

'Vrees vogelgriep Lelystad en Kampen'
[.konijntjes.]
Pff, inderdaad wat je zegt met paniekzaaien zeg, het is niet eens vastgesteld, waarom dit dan al publiceren?
Ich bin der Führer.
pi_35160451
'Geen handel met vogelgriepgebieden'
quote:
HOEVELAKEN - Om het Nederlandse pluimvee te beschermen tegen besmetting met het vogelgriepvirus moet handelscontact met bedrijven in de risicogebieden worden verboden.

De Nederlandse Belangenvereniging van Hobbydierhouders (NBvH) stelt dat een dergelijk verbod beter werkt dan de afgekondigde ophokplicht.
,,In 2003 hebben we kunnen zien hoe snel het virus zich kon verspreiden van bedrijf naar bedrijf. Een verbod op het vervoer van pluimvee en eieren tussen Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Italië em Oost-Europa is een betere maatregel om het dreigende gevaar te keren,’’ aldus NBvH-voorzitter P. Polman.
Voorzitter J. Wolleswinkel van de Nederlandse Organisatie van Pluimveehouders (NOP) noemt de oproep van de hobbydierhouders door de grote handelsbelangen ,,helemaal geen realistisch verhaal.’’ ,,Als je dat zegt, kun je ook zeggen: we houden op met pluimveehouden. Een stap verder zou een maatregel als geen toerisme meer zijn.’’ De sector vindt de huidige maatregelen logisch en naar verhouding tot de dreiging goed.
De eigenaren van de hobbykippen en ander (sier)pluimvee vinden dat het commercieel gehouden pluimvee verplicht moet worden gevaccineerd. Ook het vervoer van de kippen, ganzen, eenden en kalkoenen binnen Europa moet in algemeen zin aan banden worden gelegd. Dat is volgens de belangenorganisatie ook in het belang van de volksgezondheid.
Minister Veerman (Landbouw) heeft een scala aan maatregelen getroffen om insleep en uitbraak van het H5N1-virus in Nederland te voorkomen. Hiermee wil de bewindsman eveneens verhinderen dat belangrijke handelstromen voor de Nederlandse pluimveesector met bijvoorbeeld Duitsland in gevaar komen.
Duitsland is voor de pluimveesector veruit de belangrijkste buitenlandse handelspartner. Van de 606.000 ton Nederlands pluimveevlees, dat volgens de cijfers van de Productschappen Vee, Vlees en Eieren (PVE) in 2004 over de grens ging, kwam bijna een derde (32,9 procent) bij de oosterburen terecht.
Voor de eierproducenten zijn de Duitse afnemers nog belangrijker. Jaarlijks leggen Nederlandse kippen samen 9,2 miljard eieren, waarvan 8,2 miljard geëxporteerd worden. Het overgrote deel (91,9 procent van de geëxporteerde consumptie-eieren en 52,1 procent van de eiproducten) is voor Duitse klanten.
dan blijft er straks niet veel meer te handelen over
pi_35162463
sjeez, zolang het niet muteerd zijn wij redelijk veilig...
<hr>
  donderdag 16 februari 2006 @ 19:31:17 #15
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_35162747
quote:
Bedrijven zijn niet klaar voor uitbraak vogelgriep

Zieke werknemers, een verbod op im- en export, leveranciers die geen producten meer kunnen leveren: de uitbraak van een grieppandemie, zoals de vogelgriep kan worden, is een van de grootste bedreigingen voor het functioneren van bedrijven.

'Tijdens gesprekken met Nederlandse bedrijven valt op dat zij prioriteiten elders hebben liggen: het verlies van it-capaciteit, het wegvallen van communicatiemiddelen, brand, ontoegankelijkheid tot de website, stroomstoringen en door terroristen veroorzaakte schade. Het gevaar is dat we, net als bij SARS, ook van de vogelgriep een onbeheersbaar risico maken', stelt Armand Hoftijzer van AON Risk Consultants.

Onbewust van risico's
Volgens de virologen is een wereldwijde griepuitbraak geen kwestie van 'of' maar van 'wanneer'. Toch blijkt volgens Aon dat sommige bedrijven weinig doen om de risico's aan te pakken.
Een uitbraak van een grieppandemie zal gevolgen hebben voor zakenreizen, toerisme en internationale handel. Werknemers worden ziek of nemen vrij om voor familieleden te zorgen. De toelevering van brandstoffen komt in gevaar, materialen en voorraden worden in quarantaine geplaatst. Ondernemingen die afhankelijk zijn van buitenlandse leveranciers zullen bedrijfsprocessen moeten stilleggen. 'Allemaal risico's met grote gevolgen voor de bedrijfscontinuïteit', zegt Hoftijzer.

Onverzekerbaar
'Doordat verzekeraars geen volledige dekking kunnen bieden voor de bedrijfsrisico's als gevolg van een besmettelijke pandemie, zullen de kosten van deze calamiteit ten laste komen van het bedrijf. Risicobeperkende maatregelen en een calamiteitenplan moeten ook om deze reden nu de hoogste prioriteit krijgen op de agenda's van ondernemingen', aldus Hoftijzer.
Bron

Zou de Europese economie tot stilstand komen bij een wereldwijde pandemie?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_35164284
het kabinet doet ons graag geloven dat er totaal niets aan de hand is.
  donderdag 16 februari 2006 @ 20:09:49 #17
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_35164529
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 20:04 schreef indahnesia.com het volgende:
het kabinet doet ons graag geloven dat er totaal niets aan de hand is.
Idd het kabinet denkt dat alles wel door zal blijven draaien
quote:
Kabinet: bij pandemie draait economie door
DEN HAAG - Als een pandemie (een wereldwijde griepuitbraak) Nederland treft, zal de economie daarvan schade ondervinden, maar niet totaal ontwricht raken. Minister Hoogervorst van Volksgezondheid heeft dat woensdag, namens premier Balkenende en de ministers Brinkhorst (Economische Zaken) en Remkes (Binnenlandse Zaken) geantwoord op vragen van de VVD.

Het kabinet vertrouwt op de flexibiliteit van het Nederlandse bedrijfsleven, zo schrijft Hoogervorst. De bedrijven zijn volgens het kabinet immers zelf in eerste instantie verantwoordelijk voor het bestrijden van een crisis in hun bedrijfsvoering.

Wereldwijd
Een pandemie is een wereldwijde uitbraak van een nieuw griepvirus, waartegen de mens nog geen weerstand heeft kunnen opbouwen. Bij eerdere uitbraken in de vorige eeuw stierven miljoenen mensen. Het RIVM, het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, gaat ervan uit dat in Nederland bij een pandemie ongeveer 40.000 mensen zullen sterven. Een kwart van de bevolking, ongeveer vier miljoen mensen, zal ziek worden.

Wetenschappers zijn bang dat het huidige vogelgriepvirus, dat steeds dichter in de buurt van Nederland komt, zich zal omvormen tot een nieuw virus dat overspringt van mens op mens. Vervolgens kan het zich razendsnel verspreiden over de wereld.

Chaos
Diverse deskundigen in binnen- en buitenland voorspellen totale chaos als een pandemie uitbreekt. Mensen zullen massaal in paniek raken, zich opsluiten in huis en het openbare leven zal stil komen te liggen, verwachten ze. Viroloog Osterhaus, bijvoorbeeld, voorspelde enkele weken geleden dat de economie een "meltdown" zal ondergaan, een totale ineenstorting. Het kabinet is aanmerkelijk optimistischer, zo schrijft het in antwoord op de vragen van de VVD-Tweede-Kamerleden Schippers en Dezentjé Hamming.

Draaiboek
Als er tegen de verwachting in toch voedselschaarste ontstaat, doordat de supermarkten niet meer functioneren, stelt het ministerie van Landbouw het draaiboek crisisbeheersing voedselvoorziening in werking. De overheid zal de kaders scheppen om de vitale infrastructuur in Nederland overeind te houden, zodat bedrijven kunnen blijven functioneren.
Ben benieuwd wat er werkelijk gaat gebeuren mocht het zo ver komen. Volgens mij gaat door de angst onder de burgers het hele land plat.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_35164563
aah, bedankt voor het plaatsen. Deze stond alleen in deel 1. Ik had alleen wat nieuwe berichten toegevoegd, en die was dus vergeten.

mijn reactie erop
quote:
Haha.. het kabinet heeft er alle vertrouwen in dat de mensen over de hele wereld gewoon blijven reizen in tijden van paniek. Wat een onzin. Die viroloog is het andere uiterste (een viroloog die zich uitlaat over de economie (?)), maar het kabinet weet ook niet waar ze het over heeft denk ik.
ik heb in inmiddels jarenlange ervaring met klanten geleerd dat hoe harder men nee zegt, hoe minder er van waar is ("ik heb me niet aangemeld, dat is vanzelf gegaan", "Jullie hebben mij aangemeld, dat was ik echt niet"). Dit zal voor een deel ook vast van toepassing zijn op leden van de overheid.
  donderdag 16 februari 2006 @ 20:14:03 #19
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_35164705
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 20:10 schreef indahnesia.com het volgende:
aah, bedankt voor het plaatsen. Deze stond alleen in deel 1. Ik had alleen wat nieuwe berichten toegevoegd, en die was dus vergeten.

mijn reactie erop
[..]

ik heb in inmiddels jarenlange ervaring met klanten geleerd dat hoe harder men nee zegt, hoe minder er van waar is ("ik heb me niet aangemeld, dat is vanzelf gegaan", "Jullie hebben mij aangemeld, dat was ik echt niet"). Dit zal voor een deel ook vast van toepassing zijn op leden van de overheid.
Ik denk juist dat mensen minder gaan reizen dat zag je toen met SARS ook
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_35164785
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 20:14 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ik denk juist dat mensen minder gaan reizen dat zag je toen met SARS ook
Dat weet ik wel zeker, en het begint met de toeristen. Turkije heeft 40% minder boekingen dan vorig jaar dezelfde periode. Hier hoor je niet veel over, omdat er anders een grote economie naar de klote geholpen wordt. Stilzwijgen dus.
  donderdag 16 februari 2006 @ 20:20:38 #21
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_35164950
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 20:16 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

Dat weet ik wel zeker, en het begint met de toeristen. Turkije heeft 40% minder boekingen dan vorig jaar dezelfde periode. Hier hoor je niet veel over, omdat er anders een grote economie naar de klote geholpen wordt. Stilzwijgen dus.
Ja, en straks gaat het mis en dan blijkt dat het kabinet een inschattigns fout heeft gemaakt en dan......????
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_35164982
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 20:20 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ja, en straks gaat het mis en dan blijkt dat het kabinet een inschattigns fout heeft gemaakt en dan......????
en dan hebben we geen vaccin, geen goed werkend rampenplan, een economie die op z'n gat licht.. en als het tegen zit moeten we ook nog gaan stemmen rond die tijd (begin 2007)
  donderdag 16 februari 2006 @ 20:24:43 #23
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_35165110
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 20:21 schreef indahnesia.com het volgende:
en dan hebben we geen vaccin, geen goed werkend rampenplan, een economie die op z'n gat licht.. en als het tegen zit moeten we ook nog gaan stemmen rond die tijd (begin 2007)
Wat zou de impact wereldwijd eigenlijk zijn?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_35165176
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 20:24 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Wat zou de impact wereldwijd eigenlijk zijn?
Geen idee. Als ik nu kijk naar Indonesië zie ik dat daar vrijwel geen actie ondernomen wordt. Elders worden wat plannetjes op papier gezet, maar als puntje bij paaltje komt zullen we denk ik niet beter voorbereid zijn (als dat uberhaupt al kan) dan enig ander land in de wereld.
pi_35178240
NU staat de vogelgriep weer even prominent op de hoofdpagina bij CNN.

En het special report wordt aangehaald

Bird flu
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')