abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35151980
Dit was Sophietje tijdens haar eerste verhuizing:

Zaterdag gaat ze voor de tweede keer verhuizen, maar dan heeft ze het rijk niet meer voor zichzelf. Er wonen al twee mannetjes, en die zijn een stuk groter. Ik heb al nachtmerries van een grote rode kat met een brede grijns waar zwarte pluisjes tussenuit steken.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn poesje het overleeft? Het zou natuurlijk ook fijn zijn als ze het gewoon leuk met elkaar kunnen hebben. De eerste ontmoeting zet de toon, zo heb ik begrepen. Hoe pak ik de verhuizing het verstandigst aan?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_35152601
Ik mag aannemen dat Sophietje ook wel iets aan postuur gewonnen heeft inmiddels?
pi_35152625
zet ze dan nu even bij elkaar om te kijken wat ze doen en om ze al wat te laten wennen.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_35152714
ik zou er niet bang voor wezen. misschien dat ie 1 keer met wat bloed thuis komt.
Maar de rangorde is snel bepaald onder katten. Alleen als jouw kat blijft bitchen, zal hij klappen blijven krijgen. Maar ik zou er niet van uitgaan dat dat gebeurd
Extremistisch gematigd.
pi_35152783
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:50 schreef Gellius het volgende:
Ik mag aannemen dat Sophietje ook wel iets aan postuur gewonnen heeft inmiddels?
Jawel, jawel.

Drie kilo schoon aan de haak. Geloof ik.
pi_35152816
ik zou haar wel laten steriliseren. een klein schattig poesje is een lustobject voor grote lompe katers
Extremistisch gematigd.
pi_35152856
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:54 schreef P8 het volgende:
ik zou er niet bang voor wezen. misschien dat ie 1 keer met wat bloed thuis komt.
Maar de rangorde is snel bepaald onder katten. Alleen als jouw kat blijft bitchen, zal hij klappen blijven krijgen. Maar ik zou er niet van uitgaan dat dat gebeurd
Ik zal d'r vertellen dat ze niet mag bitchen. Meestal is ze in het begin wat timide, maar de buurpoes had ze aardig onder de duim. Ik denk alleen dat ze daar bij de heren niet mee wegkomt. Of misschien juist wel, dat valt te bezien.

Oh, en ze is gesteriliseerd. En de heren zijn ook geholpen.
  donderdag 16 februari 2006 @ 14:59:50 #8
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_35152882
Hey, je leest Onze Taal, goed zo
pi_35152914
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:59 schreef Frollo het volgende:
Hey, je leest Onze Taal, goed zo
De vervlakking van het Nederlands gaat ook Sophietje na aan het hart.
  donderdag 16 februari 2006 @ 15:00:58 #10
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_35152926
Lol, het zou me niets verbazen dat zij straks de baas in huis is hoor Soms kunnen de kleinste het felst zijn en de baas spelen hoor!
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_35152931
Maak je niet druk,ze leert vanzelf van zich af te bijten.
Ik heb er 3 tegelijk uit het asiel gehaald en na een paar weekjes konden ze het prima met elkaar vinden!
pi_35152971
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik zal d'r vertellen dat ze niet mag bitchen. Meestal is ze in het begin wat timide, maar de buurpoes had ze aardig onder de duim. Ik denk alleen dat ze daar bij de heren niet mee wegkomt. Of misschien juist wel, dat valt te bezien.
nou dan hoef je je nergens bang voor te maken toch? Katten vermoorden elkaar niet volgens mij. Ik heb er tenminste nog nooit over gehoord. En elke kat die in een omgeving leeft met veel andere katten, komt wel eens gehavend thuis. niks ergs aan toch?
Extremistisch gematigd.
pi_35153023
Noteer: een paar weken geduld hebben.

Maar wanneer wordt het te gortig? En moet ik dan ingrijpen? Of juist niet?
pi_35153082
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 15:03 schreef Claudia_x het volgende:

wat wil je eraan doen? bij de baasjes van die katten klagen?
het lijkt mij dat je er weinig aan kan doen.
Extremistisch gematigd.
pi_35153194
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 15:04 schreef P8 het volgende:

wat wil je eraan doen? bij de baasjes van die katten klagen?
het lijkt mij dat je er weinig aan kan doen.
Nou, aangezien de katten in hetzelfde huis wonen, zou ik ze bijvoorbeeld tijdelijk van elkaar af kunnen sluiten. Dan kan ze in een deel van het huis vast wennen en haar eigen territorium maken. Verhuizen op zich zal natuurlijk ook even vervelend zijn. Ik verscheep haar wel eens naar mijn moeder als ik op vakantie ga. Dan zit ze een paar dagen achter de bank, en daarna gaat het prima. Maar ik kan me voorstellen dat verandering van omgeving in combinatie met wennen aan huisgenoten in het begin even te veel is.

En ik kan die andere katten te lijf gaan met een plantenspuit, als dat moet.
pi_35153287
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 15:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nou, aangezien de katten in hetzelfde huis wonen, zou ik ze bijvoorbeeld tijdelijk van elkaar af kunnen sluiten. Dan kan ze in een deel van het huis vast wennen en haar eigen territorium maken. Verhuizen op zich zal natuurlijk ook even vervelend zijn. Ik verscheep haar wel eens naar mijn moeder als ik op vakantie ga. Dan zit ze een paar dagen achter de bank, en daarna gaat het prima. Maar ik kan me voorstellen dat verandering van omgeving in combinatie met wennen aan huisgenoten in het begin even te veel is.

En ik kan die andere katten te lijf gaan met een plantenspuit, als dat moet.
owzo, noujah, zeker als ze samen leven kunnen ze vanzelf met elkaar opschieten
Extremistisch gematigd.
  donderdag 16 februari 2006 @ 15:17:20 #17
137085 bolletje_25
Nuance is voor mietjes
pi_35153502
Ze lijkt wel een beetje op onze poes

"Welcome to the internet - where men are men, women are men and little girls are FBI agents"
  donderdag 16 februari 2006 @ 15:21:32 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_35153616
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 15:03 schreef Claudia_x het volgende:

Nee, niet ingrijpen. Ze moeten het toch onderling uitvechten. Als jij er tussen komt, straf je de kat(ten) voor natuurlijk gedrag. De dominante kat zal daardoor alleen nog maar heftiger zijn/haar plek gaan bevechten.

Je kunt ze, als ze bij elkaar zijn, iets lekkers geven. Dan associëren ze het samenzijn met iets leuks.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 16 februari 2006 @ 15:23:09 #19
8372 Bastard
Persona non grata
pi_35153670
Zon makkelijke inkopper op deze TT

Nee.. ik doe het niet!!
The truth was in here.
  donderdag 16 februari 2006 @ 15:25:45 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_35153750
Ik vind het trouwens best een goed idee om de poes eerst te laten wennen in een ruimte apart van de jongens. Na een paar dagen zou je dan de katers even moeten opsluiten/naar buiten doen, en dan poes op haar gemak de rest van het huis laten verkennen (inclusief de geuren).

En dan daarna een keertje kennismaken. Misschien tegen etenstijd, zodat je ze na de eerste minuten een bakje eten kunt geven (zie ook wat ik eerder zei).
  donderdag 16 februari 2006 @ 15:26:16 #21
15967 Frollo
pi_35153767
Ik zou me er niet zo druk over maken. Zoals anderen ook al zeggen: het lost zich na een tijdje echt wel op. Katten moeten zelf hun onderlinge rangorde bepalen; als mens kun en moet je daarin niet ingrijpen.

Je zou in elk geval kunnen zorgen dat jouw kamer een veilige haven is. Zo doe ik dat thuis ook: er komt geen enkele andere kat over de drempel (hoe gezellig die schattige rooie van de buren ook met me mee probeert te lopen soms), want ik wil dat mijn eigen kat zich 100% veilig kan voelen in 'haar' huis. Maar wat ze buitenshuis verder uitspookt, is mijn zaak niet.
  donderdag 16 februari 2006 @ 15:28:58 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_35153853
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 15:26 schreef Frollo het volgende:
Ik zou me er niet zo druk over maken. Zoals anderen ook al zeggen: het lost zich na een tijdje echt wel op. Katten moeten zelf hun onderlinge rangorde bepalen; als mens kun en moet je daarin niet ingrijpen.
(...)
Nu ben ik het niet met je eens. Het lost zich echt niet altijd vanzelf op. Je kunt met een slechte kennismaking een hoop verstieren. Dat weet ik uit ervaring.

Een kat kan zo ongelukkig zijn met de situatie dat hij/zij bijv. buiten de bak gaat piesen.
  donderdag 16 februari 2006 @ 15:29:51 #23
15967 Frollo
pi_35153891
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 15:28 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nu ben ik het niet met je eens.
Dan maar wachten op Alicey, hè?

Maar serieus: ik ken de ervaringen niet die jij beschrijft, dus wellicht denk ik er te makkelijk over. Wat voor maatregelen dacht je aan dan?
  donderdag 16 februari 2006 @ 15:31:18 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_35153950
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 15:29 schreef Frollo het volgende:

[..]

Dan maar wachten op Alicey, hè?
Zou Alicey ook Onze Taal lezen?
  donderdag 16 februari 2006 @ 15:34:52 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_35154087
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 15:29 schreef Frollo het volgende:

[..]

Maar serieus: ik ken de ervaringen niet die jij beschrijft, dus wellicht denk ik er te makkelijk over. Wat voor maatregelen dacht je aan dan?
Bij mij is 't een keer goed fout gegaan en een keer goed, maar dat was meer geluk dan wijsheid.

Ik heb hierboven al een paar dingetjes genoemd, over niet ingrijpen bij 'vechten' en de poes eerst aan haar nieuwe huis laten wennen.

Ik kan nog wel wat zaken bedenken, maar da's meer voor als het niet goed blijkt/lijkt te gaan (als het na een paar weken nog steeds tot bloedens toe vechten is of inderdaad gedragsstoornissen als piesen zich gaan voordoen).

Eentje wil ik wel alvast noemen: een Feliwaystekker (zowel in de kamer van de heren als van de dame) kan de beestjes in een goede stemming brengen waardoor waarschijnlijk ook de kennismaking prettiger zal verlopen. Maar het zijn prijzige dingen, dus misschien toch eerst kijken hoe het gaat zonder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')