Op donderdag 16 februari 2006 09:59 schreef Vipers het volgende:Geachte Toyota Starlet bezitter,
Graag wil ik attenderen op het feit dat het rijden op de openbare weg bepaalde vaardigheden met zich meebrengt. Deze vaardigheden kunt u leren (bij een verkeerschool) en tevens testen bij het CBR (Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) door middel van een speciaal examen.
Om de drempel voor u wat te verlagen zal ik u een korte uitleg van het fenomeen autorijden geven. De meeste auto’s hebben drie pedalen, die afzonderlijke functies hebben. De meest linkse heeft als functie
het ontkoppelen, dat wil zeggen dat u, na het indrukken, van dit pedaal een andere versnelling naar keuze kan kiezen. Het kiezen van een versnelling kan door middel van de versnellingsbak. Deze kunt u bedienen met de oh zo mooie versnellingspook die zich rechts van u bevindt.
Het middelste pedaal heeft als mooie functie
het remmen. Dit heeft als gevolg dat uw mooie Toyota Starlet vaart mindert. Een bijkomend resultaat van het indrukken van dit pedaal is dat uw achterlichten oplichten met een mooie rode gloed. Na verschillende waarnemingen van mij kant, heb ik het vermoeden dat uw de eerste functie niet helemaal begrijpt. Dit pedaal dient alleen beroerd te worden indien daar aanleiding toe is, bijvoorbeeld een rood stoplicht. De mooie rode gloed mag nimmer een reden zijn om gebruik te maken van dit pedaal. Ter kennisgeving, bij een afstand van 100 meter tot uw voorganger hoeft u dit pedaal niet plotseling te beroeren. Uw mede weggebruikers zullen u steeds meer waarderen indien u het laatst genoemde niet meer zal doen, waarvoor bij voorbaat mijn dank.
Het laatste pedaal waarvan ik de functie wil omschrijven is het meest rechtse pedaal, het zogehete
gaspedaal. Het woord zegt het eigenlijk al, dit pedaal zorgt er voor dat er een toevoer van een hoeveelheid gas (benzine) naar uw automotor geregeld kan worden. Het indrukken van dit pedaal heeft als verbijsterend resultaat dat uw auto zich voortbeweegt. Met dit pedaal kunt u de gewenste snelheid bereiken en tevens vasthouden. Een goede tip is om u aan de gewenste snelheid te houden. Dit betekent dat als u een rond bord ziet met een rode rand en in het midden het getal 70 staat, dat u daar maximaal 70km/u mag. Uw mede weggebruikers zullen u meer waarderen indien u in de buurt van de gewenste snelheid komt, waarvoor bij voorbaat mijn dank.
Als laatste wil ik even attenderen op de spiegels die in en rondom uw prachtige Toyota Starlet zitten. Deze spiegels zijn bedoeld om het overige verkeer rondom uw Toyota Starlet te kunnen waarnemen. Natuurlijk snap ik ook wel dat zo’n binnenspiegel makkelijk gebruikt kan worden voor het verfraaien van uw gezicht. Dit laatste heeft als nare gevolg dat u minder oplettend deelneemt aan het verkeer. Uw mede weggebruikers zullen u meer waarderen indien u het verfraaien van uw gezicht niet tijdens het autorijden zou willen doen, waarvoor bij voorbaat mijn dank.
Ik hoop u voldoende te hebben geïnformeerd over bepaalde vaardigheden die vereist zijn om deel te nemen aan het verkeer.
Hoogachtend,
Een bezorgde weggebruiker.