Veel mensen zien het echter toch nog als een voorspellende droom. Ik heb er ook veel last van, en ik zou ook gewoon durven zweren dat ik het heb gedroomt. Maar waarom weet je het dan 's ochtends nooit? Wie heeft er wel eens een deja-vu opgeschreven?
Ja, het is heel makkelijk om jezelf dan te herkennen.. Je droomt van een man op een weg, je schrijft op "ik zag een man en een weg". Nou, je loopt de volgende dag over straat, voila, een meneer loopt op straat, HEJ voorspellende droom! Niet dus...
Zo gaat het trouwens met (te) veel dingen: mensen denken te snel dat ze iets herkennen. Hier zullen in de psychologie boeken vol van zijn geschreven.
Deja-vu: It's not just a dream: it's a shortcut!
GRTZ ArchAngel
maar ik heb ook vaak gehad dat ik op straat iemand zie lopen, die ik herken, ik weet alleen niet waarvan, en dan spreek ik hem aan, blijken we elkaar NIET te kennen, maar ik herken zijn stem, en alles... heb zelfs ooit gehad dat ik zijn naam kende!
raarrr
quote:
op 07-07-2000 om 07:25 PM schreef PM het volgende:
maar ik heb ook vaak gehad dat ik op straat iemand zie lopen, die ik herken, ik weet alleen niet waarvan, en dan spreek ik hem aan, blijken we elkaar NIET te kennen, maar ik herken zijn stem, en alles... heb zelfs ooit gehad dat ik zijn naam kende!
raarrr
Hehe leuke openingszin
"Hej ik ken jou, ik heb een DejaVu!"
Je zegt dat je z'n stem kende. Heel veel stemmen lijken op elkaar. Als ik radio3 luister denk ik ook "Hej daar heb je Ronald en Frank", terwijl ze het toch niet zijn .
Z'n naam kennen, tja. Heette hij Jan of Kees
Ik heb een keer gehad bij economie, ik zat nast een meisje, en zat een beetje te tekenen.
Nou wat teken je, huisje, nee ik ga een hoofd tekenen. Dus ik ben een hoofd aan et tekenen. Gewoon, uit m'n gedachten. Hoppa baardje eraan. Zegt dat meisje ineens "HEJ DIE KEN IK! Hoe kan jij die kennen die woont weetikveelwaar!" Hm ik ken em niet, ik verzin em gewoon! Ja dat was zeeeeeer vaag.. Maargoed, dat was wel maf, maar hoe snel herken je niet iemand he...
Heb het ook regelmatig, maar het leuke is dat ik dan al weet wat er gezegd gaat worden voordat het uitgesproken is.
Hoe zou ik dat dan moeten verklaren?
quote:
op 07-08-2000 om 02:14 PM schreef Herman het volgende:
Het wil er nog niet helemaal in dat je hersens een 'verwerkingskronkel' maken.
quote:
Heb het ook regelmatig, maar het leuke is dat ik dan al weet wat er gezegd gaat worden voordat het uitgesproken is.
quote:
op 07-08-2000 om 06:49 PM schreef Xamira het volgende:
Herman, dat heb ik dus ook vaak. Dan weet ik bijvoorbeeld ook al wat ik straks ga zeggen, en dan zeg ik lekker stiekem iets anders! vind ik altijd leuk om uit te proberen, meestal is het deja-vu gevoel dan ook gelijk weg.
quote:
op 07-08-2000 om 08:03 PM schreef Ulx het volgende:
Wat ik dus vaker heb is dat ik enkele dagen van te voren al dingen voel/voorzie. Heel vreemd. Ik heb het een aantal keren getest en een aantal zaken klopten.
heel vaag
oke, ik wil het best geloven...
Maar dan wil ik HARDE BEWIJZEN zien...
Schrijf van te voren eens op wat er dan gaat gebeuren. Laat het aan anderen, die er niet bij betrokken zijn, het lezen en bewaren. En als et DAN klopt, dan mag je spreken van een paranormale gave. Anders is et gewoon toeval..
Ennuh dat van "ik weet wat ik zeggen ga", kan ik ook wel, als ik 2 ons gehakt moet hebben weet ik dat ik ga zeggen "mag ik 2 ons gehakt van u"
quote:
Herman schreef een keer:
Hoe zou ik dat dan moeten verklaren?
OK Ik had net ineens een heeeeeel vreemde gedachte.. Ik zat te denken en toen ontwikkelde ik een mooie theorie.
Hij is wel ingewikkeld, ik weet niet of ik em goed kan uitschrijven, maar ik doe m'n best. Komt ie:
Wat als wij eerder leven dan ons bewust is? Kijk, ik bedoel dat nu ik dit type, het wel tot me doordringt, maar ik het al 2 uur geleden heb getyped. Dat alles 2 uur nodig heeft ofzo om tot je bewustzijn door te dringen. Dan heb je gelijk het Deja-vu probleem opgelost: als je een deja-vu hebt schemert er even iets door van de werkelijkheid, die eigenlijk 2 uur eerder is, zodat je weet wat je mee gaat maken! Snappen we het nog? Mooi.
Er is echter een probleem: hoe verklaar je dan dat je denkt wat je doet? Ik bedoel, nu ik dit zit te typen bedenk ik alles in m'n hoofd. Nou, dat heb je dus, onbewust, 2 uur geleden al bedacht. Het is net als met een SMSberichtje: een berichtje is al wel verstuurd en geschreven, maar als je telefoon uitstaat wordt hij niet geopend. Pas als je telefoon aangaat krijg je het berichtje binnen. En dat is nu precies aan de hand: het "SMS-berichtje" komt pas 2 uur later aan.
Zo, dat vind ik wel even een mooiere verklaring dan die 1e, saaie, duffe, wetenschappelijke van mij!
Who the man?
Yeah c'est moi..
GRTZ ArchArroAngel
quote:
op 07-07-2000 om 04:15 PM schreef ArchAngel het volgende:
Een deja-vu wordt veroorzaakt door een "kortsluiting" in je hersenen.
Het gaat als volgt:
Je krijgt een signaal binnen via een zenuw, en gaat je hersens binnen. Het word normaal gesproken eerst naar je bewustzijn, de verwerking, gestuurd, en DAARNA in je geheugen opgeslagen. Bij een deja-vu wordt het EERST in je geheugen opgeslagen, en daarna wordt het pas verwerkt. Als je hersens dan "kijken" in je geheugen, zien ze dat het er al staat, waardoor het overkomt als een herinnering.
WAUW! Wat réte-interessant, zeg! Dat verklaart PRECIES wat ik soms wel 's heb, inderdaad. Dan doe je iets in een bepaalde situatie en denk je: "Shit, dit heb ik al eerder gedaan!". En dan ook echt exact hetzelfde dus. Dan kijk ik altijd om me heen en denk ik: "oh nee, want dat was er zeker nog niet eerder". Dat je bijvoorbeeld naar de finale van het E.K. zit te kijken en gewoon wéét dat je dat nog nooit eerder hebt meegemaakt. De hele situatie dus, inclusief de deja-vu.
Dit is ook hetgeen waar jij op doelt dus, ArchAngel? Ik bedoel dus niet voorspelende dromen of iets dagen van te voren aanzien komen zoals Ulx zijn. Puur even zo'n heel kort moment dat je een bepaalde situatie eerder denkt te hebben meegemaakt.
Vreemd genoeg lijkt het dan wel vaak of het om dezelfde deja-vu's gaat. Dat past niet binnen het "de hersenen geven het per ongeluk eerst aan het geheugen door" verhaal, want dan zou het steeds om iets nieuws moet gaan.
Maar goed, heel erg interessant dit. Moet ik maar 's wat meer over gaan lezen...
quote:
op 07-07-2000 om 05:31 PM schreef PluizZzje het volgende:
Nee nee nee.
Jullie begrijpen er niets van...Bij een deja vu zit er een foutje in de Matrix!
Klopt! , Dat was op TV, dus het is waar
maar hoe werkt een reja-vu dan (jaja, discworld ,voor niet discworld lezers: een reja-vu is het gevoel "dit ga ik nog eens meemaken")
als ik opsta en naar het toilet ga, heb ik dat dus al bedacht terwijl ik nog half in een coma lag? (of andersom: ik word me pas bewust dat ik ga slapen als ik al twee uur slaap?)
verklaar....
quote:
op 07-08-2000 om 11:02 PM schreef Arcee het volgende:
Vreemd genoeg lijkt het dan wel vaak of het om dezelfde deja-vu's gaat. Dat past niet binnen het "de hersenen geven het per ongeluk eerst aan het geheugen door" verhaal, want dan zou het steeds om iets nieuws moet gaan.
Hoe bedoel je dat het om "dezelfde deja-vu's"?? Dat het in dezelfde situaties voorkomt? Ik heb vooral deja-vu's als ik erg moe ben. Als ik een week lang slecht geslapen heb.. Niet dat me ogen dichtvallen, maar dat ik toch wel moe ben. Op school heb ik er erg veel...
quote:
op 07-09-2000 om 12:45 AM schreef WouterB het volgende:
Archangel: dan gaan we het nu wat moeilijker maken...:als ik opsta en naar het toilet ga, heb ik dat dus al bedacht terwijl ik nog half in een coma lag? (of andersom: ik word me pas bewust dat ik ga slapen als ik al twee uur slaap?)
verklaar....
![]()
Nou, je hebt het niks moeilijker gemaakt, je hebt 2 extra voorbeelden gegeven.
Je bedoelt dat als je wakker wordt gelijk naar de wc gaat? En dat je dat niet kan bedenken als je slaapt?
Dan begrijp je het verkeerd: je gaat niet alleen 2 uur eerder naar de wc dan dat je bedacht hebt, je wordt ook 2 uur eerder wakker.. Als je op de klok kijkt en je ziet dat het 12 uur is, IS het eigenlijk 2 uur, maar jij en iedereen denken dat het 12 uur is, omdat de bewustwording 2 uur duurt.
Het is niet zo dat alleen je GEDACHTES 2 uur achterlopen, ook je handelingen en inkomende prikkels lopen 2 uur achter.. Nee, dat zeg ik verkeerd.. De bewustwording ervan dat je die prikkels binnenkrijgt komt 2 uur later...
Snap je het nu?
GRTZ ArchAngel
quote:
op 07-10-2000 om 03:32 PM schreef ArchAngel het volgende:
Hoe bedoel je dat het om "dezelfde deja-vu's"?? Dat het in dezelfde situaties voorkomt?
Nee, dat het ook echt exact dezelfde deja-vu is. Dus de handeling inclusief de situatie. Het lijkt dan of ik juist die deja-vu al meerdere malen gehad heb. Maar dat kan natuurlijk komen juist omdat het een deja-vu is en dus geïnterpreteerd wordt als een herinnering. Tja, moeilijk uit te leggen. Ik hoop dat 't duidelijk is zo.
Wat mij regelmatig (dat varieert van meerdere keren per dag tot een keer in de 2 weken denk ik) overkomt is dat ik ergens aan denk, meestal in een vage situatie, en dat ik dat later, diezelfde dag nog, of een week later, concreet meemaak. Om een paar voorbeelden te geven: laatst dacht ik aan een vriend en aan een droom. Later had ik het met die vriend over dromen. En dus niet omdat ik het daar met hem over wou hebben, maar hij bracht het stomtoevallig (??) naar voren.
Ander voorbeeld: soms zie ik beelden van plaatsen die ik niet kan thuisbrengen, omdat het beeld dat ik zie als het ware te ver 'ingezoomd' is, ik zie alleen een detail uit een kamer bijvoorbeeld. Een week later was ik voor mij werk bij een klant van ons (waar ik nog nooit eerder geweest was) en daar zie ik datzelfde beeld weer, zij het vanuit een iets andere hoek, maar ik weet zeker dat het daar was, het bureau met de telefoon was precies hetzelfde.
Eigenlijk sta ik er nooit bij stil, omdat het meest maar kleine dingetjes zijn die me op deze manier overkomen. Maar ik heb het al wel zo lang als ik me kan herinneren.
Nou vraag ik jullie, hebben meer mensen dit, is dit een soort deja-vu, of is dit minder (of misschien wel meer)?
[Dit bericht is gewijzigd door Borgia op 14-07-2000 14:55]
Als we et toch even over reincarnatie hebben heb ik ook nog 2 mooie dingen:
Mijn neefje is ooit geopereerd aan zijn oog, omdat hij zo scheel wie de tering was. Op z'n 5e ofzo vroeg hij "mama, weet je nog dat ik geopereerd werd?" ja, aan je oog.. "nee niet aan m'n oog, aan m'n been!" nee, je bent nooit aan je been geopereerd.. "jawel, toen ik doodging..."
Daar wordt je echt eng van.. Hij had het ook wel eens over zijn andere familie enzo..
Echt vaag..
Ikzelf heb een sterke bintenis met Canada en Schotland.. Als sinds ik piepklein was had ik daar iets mee, vooral met Canada. Mijn opa was ooit naar de VS op vakantie geweest, en kwam bij de grens van Canada aan.. Hij vertelde dat, en ook dat hij even Canada in was gegaan. Ik schijn toen gereageerd te hebben met (ik weet et zelf niet meer, ik was nog heel klein) "Canada, daar kom ik vandaan he papa!"
Echt zoooooooo vaag dat je et gewoon niet kan begrijpen...
Mijn geloof gaat ook uit van reïncarnatie. Maar ook van de hogere niveau's. Ik heb het ooit aan Keroppi uitgelegd, en wil het nog wel ooit doen, maar ik heb geen zin om et opnieuw te vertellen.. Keropp: log?
[ ArchAngel ]
.:[ www.visiongfx.com ]:.
quote:
op 07-07-2000 om 04:00 PM schreef Barb het volgende:
*Barb haakt voor de tweede keer vandaag in ...
jaaaaa, polonaise mensen..polonaise
[Dit bericht is gewijzigd door Borgia op 14-07-2000 14:56]
[Dit bericht is gewijzigd door Borgia op 14-07-2000 14:53]
quote:
op 07-11-2000 om 08:47 AM schreef Borgia het volgende:
Pardon......... mijn verhaal is vaag? zeker nog wel?
quote:
Misschien til ik er wel te zwaar aan, de gemoederen elders op FOK zijn nogal verhit. Dus als ik wat overtrokken zou reageren, bij voorbaat mijn excuus, is niet de bedoeling.
quote:
op 07-11-2000 om 08:47 AM schreef Borgia het volgende:
Pardon......... mijn verhaal is vaag? zeker nog wel?
Neem me nou niet kwalijk maar ik vind jouw verhaal "dan kom ik van canada' opmerkelijk minder onderbouwd dan de vondst van het skelet of de bevestiging van de onderaardse tunnels onder Allegre, door het Historisch Archief in Uzes, departement 30? Sorry, dat vind ik niet vaag.
Hiere was bewijs, maar nog begrijp ik het nog niet. Maar het is geen vaag verhaal met zulke bewijzen.
WOW RELAAAAAAAAAAX MAN KEREL..
take een dikke chillpill ofzo, even uitblazen..
Met jouw verhaal is zeker vaag bedoelde ik dat het vaag is dat zulke dingen gebeuren, niet zo van "fuck dat verhaal slaat als kut op dirk"
Shit, relax..
quote:
Misschien til ik er wel te zwaar aan, de gemoederen elders op FOK zijn nogal verhit. Dus als ik wat overtrokken zou reageren, bij voorbaat mijn excuus, is niet de bedoeling.
Oh in dat geval excuses aanvaard
Probeer de volgende keer de zinsconstructie even anders te zien
Oja je zet jezelf niet voor paal, you've got the balls to say it in front of us all..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |