Ik denk dat men zich in de hoeveelheid werk die nog verzet moet worden lelijk vergist. 95% van de tijd gaat in de laatste 5% van de hoeveelheid werk zitten.
Ik denk ook dat toenemende gebruikersvriendelijkheid een omgekeerd evenredig effect heeft op de veiligheid en stabiliteit van een computeromgeving. (Afgaande op het feit dat updates voor bekende problemen allang en breed uit zijn, maar door menigeen gebruiker niet wordt geinstalleerd)
Ik heb nog niets voor Linux gezien wat in de buurt van Feurio terecht komt. (maar dat even terzijde)
Ik hou het voorlopig nog bij de console.
quote:Check ADSL4Linux eens. Daarmee had ik mijn adsl verbinding sneller up dan onder windows.
Op woensdag 28 november 2001 15:37 schreef speknek het volgende:
Linux is nog lang niet klaar voor de desktop en dat heb ik de laatste paar dagen aan den lijve ondervonden. Ja ik heb het nieuwste en -naar zeggen- makkelijkste pakket geïnstalleerd, maar ben nu al bijna een week aan het worstelen om een ADSL verbinding op te zetten. En ik studeer informatica!
quote:Kost minder? Beide zijn gewoon gratis te downloaden van internet. Linux is alleen legaal
Op woensdag 28 november 2001 15:38 schreef beelzebubu het volgende:[..]
Kost een stuk minder, het is het veiliger (denk aan virussen, wormen) en stabieler (het crasht minder)...
Nadelen zijn momenteel dus dat het qua gebruikersvriendelijkheid nogal een ramp is (met alle gevolgen vandien). Benieuwd of dat met bovenstaande speeltjes verholpen kan worden
Ik moet zeggen dat ik dit wel een leuk artikel vindt en dat ik ook maar eens wat meer met Linux moet gaan spelen.....als ik tijd heb
quote:Je vergeet het veiligheids gedeelte in Linux zelf.
Op woensdag 28 november 2001 16:40 schreef 4]-[ Highlander het volgende:
[..]
Kost minder? Beide zijn gewoon gratis te downloaden van internet. Linux is alleen legaal
Veiliger? Dat komt omdat windows gewoon heel veel gebruikt wordt, dus je pakt zo veel meer mensen. Als het andersom was geweest waren er vast meer virussen voor Linux.
Stabieler? Heb je Windows XP weleens zien draaien. Het lijkt net alsof M$ heeft geleerd van zijn fouten, ik heb nog geen enkel probleem met XP gehad.
Ik moet zeggen dat ik dit wel een leuk artikel vindt en dat ik ook maar eens wat meer met Linux moet gaan spelen.....als ik tijd heb
quote:
Op woensdag 28 november 2001 16:40 schreef 4]-[ Highlander het volgende:
Kost minder? Beide zijn gewoon gratis te downloaden van internet. Linux is alleen legaal
quote:Niet helemaal
Veiliger? Dat komt omdat windows gewoon heel veel gebruikt wordt, dus je pakt zo veel meer mensen. Als het andersom was geweest waren er vast meer virussen voor Linux.
Bekijk het volgende eens:
code:Dit soort dingen. Ik heb als user geen absolute toegang tot password bestanden enzo, alleen via de betreffende services. De gewone user merkt dit niet, je merkt het alleen als het dus fout had kunnen gaan# ./virus
./virus: /etc/shadow: permission denied
#
Overigens zijn veel van de veiligheidsmaatregelen (firewall in de kernel bijvoorbeeld) voor de desktop niet zozeer van belang...
quote:Kan ik weinig over zeggen. Heb één compu met winXP zien draaien en zodra je winXP, officeXP en al die shit hebt geinstalleerd wordt het voor mij onwerkbaar traag (linux werkte overigens ook niet al te snel - nogal oud ding)..... Hij crasht helaas vaker dan met linux (vooral de scanner geeft veel problemen)...
Stabieler? Heb je Windows XP weleens zien draaien. Het lijkt net alsof M$ heeft geleerd van zijn fouten, ik heb nog geen enkel probleem met XP gehad.
win2k vond ik beter dan winXP...
quote:Daar heb je denk ik gelijk in, maar het probleem is dat dat erg lastig is, aangezien het opensource is. En elke distriboer gaat toch echt z'n eigen voorkeuren pluggen.
Op woensdag 28 november 2001 16:26 schreef Anthraxx het volgende:Ik zou eigenlijk willen aanraden om 1 standaard te ontwikkelen. met 1 DESKTOP. (Gnome en KDE samen proberen te voegen/werken?)
Dan pas zal Linux klaar zijn om de desktop te veroveren...
Wat WEL een idee zou zijn is dat ze de installaties voor
desktops wat simpeler maken.
[ ] Install a desktop machine setup based on KDE
[ Select a Window manager to go with that ]
[ ] Install a desktop machine setup based on GNOME
[ ] Install a desktop machine setup based on WindowMaker
.. ETC ..
Ik weet niet in hoeverre de huidige dists dit doen. Ik
draai enkel Slackware en Debian.. Maar op die manier
zou het wat simpeler zijn. Om er achter te komen wat
in jouw ogen beter is zul je ze toch allemaal een keer moeten proberen..
quote:Redhat deed dit in 6.2 (my first linux
Op woensdag 28 november 2001 17:01 schreef CaPS_ het volgende:
Wat WEL een idee zou zijn is dat ze de installaties voor
desktops wat simpeler maken.
[ ] Install a desktop machine setup based on KDE
[ ] Install a desktop machine setup based on GNOME
Ik weet niet in hoeverre de huidige dists dit doen.
quote:Hmm die site was een paar dagen down. Maar hij doet het weer zo te zien, tenks.
Op woensdag 28 november 2001 16:30 schreef Schorpioen het volgende:
Check ADSL4Linux eens. Daarmee had ik mijn adsl verbinding sneller up dan onder windows.
quote:Geen enkele beveiliging is bestand tegen de wensen en onkunde van gewone gebruikers.
Op woensdag 28 november 2001 16:47 schreef CaPS_ het volgende:
Je vergeet het veiligheids gedeelte in Linux zelf.
Er zijn dingen waarvoor je 'Administrator' ('root' dus)
moet zijn.
quote:Kost ff tijd om het allemaal lekker te fine-tunen aan je eigen wensen, maar dan hoef je ook nooit weer
Op woensdag 28 november 2001 15:54 schreef Smike het volgende:
Mooi systeem Unix/Linux, maar dat installeren...
quote:Een veelal gebruikt gezegde:
Op woensdag 28 november 2001 17:38 schreef weerdo het volgende:
[..]
Geen enkele beveiliging is bestand tegen de wensen en onkunde van gewone gebruikers.
De veiligheid van een machine is linear gerelateerd aan de kennis van de beheerder. Een virus zal pas effectief kunnen zijn
als deze als root daemon of als kernel module draait en
voor je daar bent bij een knap afgericht systeem...
*Evolution = beta
*openoffice 6 = beta (btw als sun het uitbrengt dan heet het gewoon staroffice
)
*nautilus = bloatware incorperated
*Je vergeet KDE
*als RH naar 8.x gaat dan gaat Mandrake naar 9.x
*Mozilla is niet meer sloom + nu ook tabbed browsing
*Vergeten the Gimp te noemen.
quote:EXACT dit punt heeft mij doen besluiten een Mac te kopen. Ik ben een UNIX liefhebber die ook van mooie GUI's houdt.
Op woensdag 28 november 2001 15:25 schreef beelzebubu het volgende:Denk hierbij aan hetzelfde als wat MacOS X deed. Mijns inziens tot nu toe een geslaagd project.
MacOS X combineert deze twee perfect.
quote:Recente versies RedHat, Mandrake zijn eenvoudig te installeren.
Op woensdag 28 november 2001 15:54 schreef Smike het volgende:
Mooi systeem Unix/Linux, maar dat installeren...
Een week geleden had ik Conectiva binnen 15 min op mijn bak draaien.
quote:Tegen een belachelijk hoge prijs.
Op woensdag 28 november 2001 19:47 schreef TheMarco het volgende:[..]
EXACT dit punt heeft mij doen besluiten een Mac te kopen. Ik ben een UNIX liefhebber die ook van mooie GUI's houdt.
MacOS X combineert deze twee perfect.
quote:ik denk dat het grote probleem van linux is dat het vooral concurrentie heeft van illegale versies van windows. de groep gebruikers die linux overweegt weet ook wel hoe hij aan een illegale win xp kan komen. een groot voordeel, de prijs, wordt hierbij grotendeels teniet gedaan, want het is gewoon een feit dat een groot percentage van de windowsen illegaal is.
Kost een stuk minder, het is het veiliger (denk aan virussen, wormen) en stabieler (het crasht minder)...
Nadelen zijn momenteel dus dat het qua gebruikersvriendelijkheid nogal een ramp is (met alle gevolgen vandien). Benieuwd of dat met bovenstaande speeltjes verholpen kan worden
qua veiligheid is windows inderdaad niet optimaal. dit kun je grotendeels opvangen door een goede virusscan. in winxp zit trouwens standaard een firewall.
stabiliteit: sinds win2k is dat ook gewoon goed te noemen bij M$. onder w2k draaien spelletjes alleen soms niet optimaal. dat is weer grotendeels opgelost door XP.
wat ik hier mee wil zeggen is dat ik niet zou weten waarom ik over zou stappen van mijn illegale win2k naar linux. win2k draait werkelijk geweldig. misschien komt er nog een upgraden aan naar xp voor mij maar ik zie niet zoveel voordelen, je hebt een teletubbie stijl grafische interface, yeah. (die je godzijdank uit kunt zetten)
quote:dat stond er ook bij. Eind van dit jaar (of anders begin volgend jaar) klaar.
Op woensdag 28 november 2001 19:44 schreef DemonBox het volgende:
*Evolution = beta
quote:Zelfde verhaal. Bovendien dacht Netscape hetzelfde geintje mat mozilla uit te halen maar is Netscape ook zo goed als weg en is mozilla de nieuwe thing-to-use geworden...
*openoffice 6 = beta (btw als sun het uitbrengt dan heet het gewoon staroffice)
quote:1.0.6 is geen bloatware meer, 1.0 was idd een ramp - dat staat er ook. Het oog wil overigens ook wat.
*nautilus = bloatware incorperated
quote:Omdat ik het over Gnome had. KDE s mijns inziens minder goed dan Gnome. Bedenk: alle nieuwe grote applicaties (gstreamer, evolution, nautilus) worden voor gnome/gtk/glib geschreven en niet voor KDE. Daarnaast staan redhat, ximian en het inmiddels teloor gegane eazel allemaal 100% achter Gnome. Tel daarbij op dat IBM, HP en Sun actief Gnome steunen en je snapt dat mijns inziens Gnome zal winnen.
*Je vergeet KDE
Daarnaast is Gnome simpelweg mooier, maar da's persoonlijk ![]()
quote:Mozilla XUL userinterface is extreem sloom vergeleken met Galeon
*Mozilla is niet meer sloom + nu ook tabbed browsing
quote:Het ging om een basisdesktop, niet om specifieke functies. Ik heb wel meer niet genoemd (patience - verslaving no. 1 van menig windowser, video-editor, chat (IRC/ICQ/MSN), ...).
*Vergeten the Gimp te noemen.
quote:Hehe ik zie Evolution als de toekomstige Outlook van Linux.
Op woensdag 28 november 2001 20:05 schreef beelzebubu het volgende:
dat stond er ook bij. Eind van dit jaar (of anders begin volgend jaar) klaar.
quote:Alleen je vergeet dat zodra Sun eruit stapt de ontwikkeling van Openoffice instort.
Zelfde verhaal. Bovendien dacht Netscape hetzelfde geintje mat mozilla uit te halen maar is Netscape ook zo goed als weg en is mozilla de nieuwe thing-to-use geworden...
quote:1.0.6 is de versie die met Gnome 1.4 meekomt?
1.0.6 is geen bloatware meer, 1.0 was idd een ramp - dat staat er ook. Het oog wil overigens ook wat.
quote:Zowel KDE als Gnome zijn mooi te nomen.
Omdat ik het over Gnome had. KDE s mijns inziens minder goed dan Gnome. Bedenk: alle nieuwe grote applicaties (gstreamer, evolution, nautilus) worden voor gnome/gtk/glib geschreven en niet voor KDE. Daarnaast staan redhat, ximian en het inmiddels teloor gegane eazel allemaal 100% achter Gnome. Tel daarbij op dat IBM, HP en Sun actief Gnome steunen en je snapt dat mijns inziens Gnome zal winnen.Daarnaast is Gnome simpelweg mooier, maar da's persoonlijk
Na ongeveer een jaar met Gnome (tm 1.4) gewerkt te hebben, probeer ik nu KDE 2.2 uit.
Ik moet zeggen dat de hele interface van KDE beter is dan die van Gnome (IMHO).
Daarnaast zijn Knews, Kmail en Konqueror volwassener dan de Gnome equivalenten.
quote:Draai je een versie met debugopties aan? Hier is Mozilla zeker niet sloom.
Mozilla XUL userinterface is extreem sloom vergeleken met Galeon
quote:Voor veel mensen zijn zaken als IM en grafisch pakket basiszaken.
Het ging om een basisdesktop, niet om specifieke functies. Ik heb wel meer niet genoemd (patience - verslaving no. 1 van menig windowser, video-editor, chat (IRC/ICQ/MSN), ...).
quote:Sun stapt er niet uit, Sun wil veelstegraag MS pesten
Op woensdag 28 november 2001 20:41 schreef DemonBox het volgende:
Alleen je vergeet dat zodra Sun eruit stapt de ontwikkeling van Openoffice instort.
quote:Als ik de newssites mag geloven is daar met Galeon en Evolution dus definitief veradering in gekomen....
Daarnaast zijn Knews, Kmail en Konqueror volwassener dan de Gnome equivalenten.
quote:Ook dan - mozilla blijft slomer dan Galeon. Ligt aan de userinterface, geloof me. De rest is namelijk allemaal hetzelfde
Draai je een versie met debugopties aan? Hier is Mozilla zeker niet sloom.
quote:Kijk met zo'n instelling komen ze er wel.
Op woensdag 28 november 2001 23:23 schreef beelzebubu het volgende:
Sun stapt er niet uit, Sun wil veelstegraag MS pesten
quote:Hmm Niet mee eens.
Als ik de newssites mag geloven is daar met Galeon en Evolution dus definitief veradering in gekomen....
quote:Dat weet ik allemaal wel.
Ook dan - mozilla blijft slomer dan Galeon. Ligt aan de userinterface, geloof me. De rest is namelijk allemaal hetzelfde
Heb net Galeon weer geinstalleerd, hij is iets sneller qua interface. Maar met browsen merk je er echter niets van aangezien ze dezelfde render engine gebruiken.
Galeon is wel behoorlijk lelijk t.o.v. Mozilla. ![]()
Ik laat galeon er nog wel opstaan. Ik gebruik altijd meerdere browsers vanwege cookies.
quote:
Op woensdag 28 november 2001 19:10 schreef juss het volgende:
kep mn eigen tuxknuvvel
Ze zijn lieV he
quote:Och, als ze met die instelling met producten als openoffice komen vind ik alles goed
Op woensdag 28 november 2001 23:33 schreef DemonBox het volgende:
Kijk met zo'n instelling komen ze er wel.
quote:Hrmz..... Deed ie bij mij ooit rond versie 0.6, sindsdien nooit meer problemen gehad. Probeer het maar uit, you'll like it
Hmm Niet mee eens.
Evolution installeer pas weer als die beta af is, die heeft al 1x mijn mail opgevreten.
quote:Jij hebt geen smaak
Galeon is wel behoorlijk lelijk t.o.v. Mozilla.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |