Maarja, wat als de moeder zelf de veroorzaker van het ongeluk is?quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:56 schreef ymme het volgende:
Vind ik wel ja Troel.
Had ze maar beter moeten oppassen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:56 schreef Troel het volgende:
[..]
Maarja, wat als de moeder zelf de veroorzaker van het ongeluk is?
Ja, maar je kan helaas niet altijd wat doen aan een ongeluk. Je hoeft maar te laat te remmen met je auto en je veroorzaakt tegenwoordig een kettingbotsing.Je kan vallen met een fiets, noem maar op.quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:57 schreef ymme het volgende:
[..]
Had ze maar beter moeten oppassen.
Ze weet dan toch dat er wat in haar leeft.
![]()
In dit geval vind ik niet dat de veroorzaker moet worden aangeklaagd voor doodslag.quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:58 schreef Troel het volgende:
[..]
Ja, maar je kan helaas niet altijd wat doen aan een ongeluk. Je hoeft maar te laat te remmen met je auto en je veroorzaakt tegenwoordig een kettingbotsing.Je kan vallen met een fiets, noem maar op.
Een ongelukje zit in een klein hoekje.
klopt maar als het niet een eenzijdig ongeval is waarom zou dan de veroorzaker wél aangeklaagd moeten worden... Dan zou bij een eenzijdig ongeval de moeder óók aangeklaagd moeten kunnen worden.quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:58 schreef Troel het volgende:
[..]
Ja, maar je kan helaas niet altijd wat doen aan een ongeluk.
Ja daar heb je dan weer 100% gelijk in.quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:58 schreef Troel het volgende:
[..]
Ja, maar je kan helaas niet altijd wat doen aan een ongeluk. Je hoeft maar te laat te remmen met je auto en je veroorzaakt tegenwoordig een kettingbotsing.Je kan vallen met een fiets, noem maar op.
Een ongelukje zit in een klein hoekje.
Nou, ik ben benieuwd hoe men hier over denkt.quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:59 schreef Brighteyes het volgende:
Troel, wat is precies je doel van dit topic?
Ik ben er namelijk niet zeker van dat dit in OUD hoort. Ik neig meer naar WGR maar als het puur speculatie is dan mss zelfs nog wel ergens anders...
Juridisch is het -volgens mij- zo dat een mens pas bestaat nadat hij/zij geboren is, althans in erfrecht enzo. Ik weet niet hoe dat zit in het strafrecht.quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:54 schreef Troel het volgende:
Je leest het steeds vaker:
Zwanger vrouw krijgt auto-ongeluk, en door de stress en eventuele verwondingen overlijdt het kindje.
Naast dat het natuurlijk ontzettend verdrietig is, en hopelijk vaak per ongeluk, is er wel het leven van iemand afgenomen. En dan hebben we het nog niet over emotionele schade bij de betrokkenen.
Op het moment dat je iemand aanrijdt en die persoon overlijdt, heb je kans dat je een aanklacht jegens doodslag krijgt, moet dat ook zo zijn als het kindje in iemands buik overlijdt?
Ja, maar is dat reeel? Als jij gewoon in huis over iets struikelt en je ongeboren kindje overlijdt daardoor, ben je dan meteen strafbaar? En is het te controleren? Een autoongeluk valt te controleren, maar een struikeling ofzo niet.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:00 schreef jack4ya het volgende:
[..]
klopt maar als het niet een eenzijdig ongeval is waarom zou dan de veroorzaker wél aangeklaagd moeten worden... Dan zou bij een eenzijdig ongeval de moeder óók aangeklaagd moeten kunnen worden.
Dat ligt voor iedereen verschillend bij z'n gevoel.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:02 schreef thefunny het volgende:
Als dat zo zou zijn, dan zou abortus dus OOK moord zijn, TS
Ik heb geen wetskennis, dus ik weet niet of het doodslag of dood door schuld is. Het zou best kunnen zijn dat een foetus niet als mens gekenmerkt wordt in de wet, maar is dit dan wel juist? Juist bij abortus en dergelijke wordt vaak geroepen dat het wel degelijke een mens is!quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:02 schreef Levitation het volgende:
[..]
Juridisch is het -volgens mij- zo dat een mens pas bestaat nadat hij/zij geboren is, althans in erfrecht enzo. Ik weet niet hoe dat zit in het strafrecht.
Denk trouwens dat het geen doodslag, maar dood door schuld zal zijn.
Maar of voor de wet een foetus dus een mens is, weet ik dus niet. En als de foetus dat niet is, kun je hem ook niet doden.
Bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:02 schreef Beessie-Jen het volgende:
en dan???? alleen nog maar thuis op de bank zitten???
Als iemand in beschonken toestand op een zwangere vrouw inrijdt spreek ik niet van per ongeluk. Vandaar die laatste zin.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:03 schreef bixister het volgende:
nou ik vind 't wel een heel leerzaam topic anders. echt dingen om over na te denken:
"een ongeluk zit in een klein hoekje"
en "Zwanger vrouw krijgt auto-ongeluk [..] hopelijk vaak per ongeluk[..] "
!!
Vind je dat ja.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:05 schreef Sjeen het volgende:
Pfff, moeilijk... Ik denk overigens dat de situatie vergelijkbaar is met het overlijden van een kindje dat (netjes in de maxicosi of het autostoeltje) op de achterbank zit komt te overlijden bij een ongeluk.
hmm dus al je kindertjes wilt houdt dat in dat je geen eigen leven meer mag hebbenquote:
Struikeling niet nee... maar houd het eens bij een al-dan-niet eenzijdig ongeval.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:02 schreef Troel het volgende:
[..]
Ja, maar is dat reeel? Als jij gewoon in huis over iets struikelt en je ongeboren kindje overlijdt daardoor, ben je dan meteen strafbaar? En is het te controleren? Een autoongeluk valt te controleren, maar een struikeling ofzo niet.
Volgens de wet geldt dat inderdaad zo ja.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:05 schreef Isabeau het volgende:
Kom op zeg, ik vind dat als een kindje nog niet geboren is dat er nooit sprake kan zijn van doodslag of moord. Pas als een kindje geboren is is het een echt mensje.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |