abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35089837
Ok, ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende probleem.
Ik heb een mooie baan (voor een student) waar ik erg tevreden mee ben. Nu is het probleem alleen dat mijn directe collegae een beter contract (financieel gezien in ieder geval) hebben dan mij. Tuurlijk: zij werken fulltime, en doen dus méér. Maar simpel gezegd: wat zij kunnen, kan ik ook, en doe ik ook wanneer dat nodig is.
Ik heb dan ook een tijd terug al gevraagd om een soortgelijk contract. “Groot gelijk, we gaan er werk van maken”, werd mij verteld.

3 maanden (give or take) later: niks. “We zijn er mee bezig, nu ligt het bij deze/die persoon” etc. etc. krijg ik continue te horen.
Ik word er schijtziek van, en ga hier deze week over een gesprek aanvragen met mijn direct leidinggevende. Nu is mijn vraag alleen: sta ik in mijn recht? Is er een wet die een soort ‘gelijke behandeling’ van mensen die dezelfde werkzaamheden op de werkvloer uitvoeren eist?

Oftewel: wat zijn mijn mogelijkheden, en kan ik ergens mee schermen?
pi_35090380
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 21:20 schreef Man_Made_God het volgende:

3 maanden (give or take) later: niks. “We zijn er mee bezig, nu ligt het bij deze/die persoon” etc. etc. krijg ik continue te horen.
Ik word er schijtziek van, en ga hier deze week over een gesprek aanvragen met mijn direct leidinggevende. Nu is mijn vraag alleen: sta ik in mijn recht? Is er een wet die een soort ‘gelijke behandeling’ van mensen die dezelfde werkzaamheden op de werkvloer uitvoeren eist?

Voer je de werkzaamheden op dit moment al uit en kun je dit aantonen tevens met de uren die je maakt dan hoef je je niet zo veel zorgen te maken. Het contract is maar een papiertje en stelt niet erg veel voor. Het gaat om de werkzaamheden en de uren die je maakt daar zal ook bij een conflict een rechter naar kijken.

Ik zelf heb een lange periode een hogere functie bekleed zonder dat ik hiervoor een contract ondertekent / aanvulling getekent heb.

Zolang je maar wel kan aantonen dat je deze werkzaamheden heb uitgevoerd en dat je hiervoor ook beloont bent.
pi_35090504
Wacht even, zaken als leeftijd en aantal dienstjaren tellen ook nog mee. Het is helaas niet zo dat zelfde werk = zelfde salaris.
Heads I win, tails you lose
Out of my way, I'm coming through
pi_35090682
Ja klopt dat is inderdaad zo alleen maar tot je 23ste jaar want vanaf dat moment tellen de dienstjaren niet meer mee. (klinkt vreemd).

Het zegt inderdaad niet dat als je andere werkzaamheden hebt ook je salaris veranderd maar hebben ze dit al betaald dan zitten ze er wel aan vast (geld niet als ze dit in vorm van provisie betalen)
pi_35090732
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 21:34 schreef vlaspld het volgende:

[..]

Voer je de werkzaamheden op dit moment al uit en kun je dit aantonen tevens met de uren die je maakt dan hoef je je niet zo veel zorgen te maken. Het contract is maar een papiertje en stelt niet erg veel voor. Het gaat om de werkzaamheden en de uren die je maakt daar zal ook bij een conflict een rechter naar kijken.

Ik zelf heb een lange periode een hogere functie bekleed zonder dat ik hiervoor een contract ondertekent / aanvulling getekent heb.

Zolang je maar wel kan aantonen dat je deze werkzaamheden heb uitgevoerd en dat je hiervoor ook beloont bent.
Volgens mij gaan we hier langs elkaar heen. Ik word hier juist niet voor beloond, maar wil er wel voor beloond worden d.m.v. het contract.
Aantonen dat ik het werk ook daadwerkelijk doe is geen enkel punt: naast de desbetreffende collega’s die compleet achter mij staan, heb ik bewijs in de vorm van e-mails dat ik de werkzaamheden doe.
pi_35090755
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 21:41 schreef vlaspld het volgende:
Ja klopt dat is inderdaad zo alleen maar tot je 23ste jaar want vanaf dat moment tellen de dienstjaren niet meer mee. (klinkt vreemd).

Het zegt inderdaad niet dat als je andere werkzaamheden hebt ook je salaris veranderd maar hebben ze dit al betaald dan zitten ze er wel aan vast (geld niet als ze dit in vorm van provisie betalen)
En laat ik nu 21 (bijna 22) zijn...
pi_35090866
Zoals ik net al zei zegt andere werkzaamheden niet altijd dat je met meer salaris zou moeten krijgen. Op dit punt heb je eigenlijk geen mogenlijkheid om mee te schermen.
pi_35090941
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 21:43 schreef Man_Made_God het volgende:

[..]

En laat ik nu 21 (bijna 22) zijn...
Dan zou ik je hiervoor naar de CAO van jouw bedrijfstak verwijzen, daarin staat tot 23 of 23.5 jaar beschreven wat je zou moeten verdienen op basis van een 40 uur werkweek
pi_35091049
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 21:46 schreef vlaspld het volgende:
Zoals ik net al zei zegt andere werkzaamheden niet altijd dat je met meer salaris zou moeten krijgen. Op dit punt heb je eigenlijk geen mogenlijkheid om mee te schermen.
Ook niet als degene die dit werk doen wanneer ik er niet ben, meer verdienen met een ander contract? Wij zitten op dezelfde afdeling, en hadden dezelfde functie, totdat zij een ander contract kregen (ik was toen nog redelijk kort aanwezig op die afdeling).

[ Bericht 0% gewijzigd door Man_Made_God op 15-02-2006 07:50:09 ]
pi_35100856
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 21:47 schreef vlaspld het volgende:

[..]

Dan zou ik je hiervoor naar de CAO van jouw bedrijfstak verwijzen, daarin staat tot 23 of 23.5 jaar beschreven wat je zou moeten verdienen op basis van een 40 uur werkweek
Ook per functie?

Ja, call me stupid, maar op dit soort gebieden ben ik echt een enorme knurft. Ik had gewoon gehoopt dat er één of ander wetsartikel o.i.d. zou zijn wat ik in hun gezicht zou kunnen gooien onder het motto: "wanneer is mijn contract nu klaar?".
  woensdag 15 februari 2006 @ 14:47:02 #11
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_35112431
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 21:46 schreef vlaspld het volgende:
Het enige dat hij heeft is een mondelinge toezegging dat het in orde gemaakt zou worden en hij diezelfde arbeidsvoorwaarden krijgt. Maar zie dat maar eens hard te maken.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_35112742
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 21:20 schreef Man_Made_God het volgende:

Bovenstaande is toch de vraag? Ik zie veel reacties waarbij leeftijd e.d. wordt aangehaald, als ook minimum loon. Maar de vraag: "Is er een wet die een soort ‘gelijke behandeling’ van mensen die dezelfde werkzaamheden op de werkvloer uitvoeren eist?" wordt niet beantwoord.

Er zijn een aantal richtlijnen waaraan een werkgever moet voldoen:
- Bij leeftijd < 23 het juiste jeugdloon betalen.
- Bij dezelfde salarisschaal, hetzelfde betalen.
- Indien er een functiegebouw bestaat in een toepasselijke CAO met een daarbij genoemde salarisschaal geldt de schaal (of de aanloopschaal ervan) voor ieder die die functie uitvoerd. Let wel, dit geldt vaak alleen voor functiebenamingen en niet voor functie inhoud.

Maar de werkgever staat vrij om verschillende medewerkers verschillende salarissen te betalen voor hetzelfde werk (let wel: functieinhoud, maar kan verschillende functiebenamingen hebben). Er is geen wet o.i.d. die bepaald dat ieder hetzelfde loon zou moeten hebben. Als de werknemer een bepaald salaris accepteerd voor het uitvoeren van bepaalde taken, is dat prima.

Maar let wel: e.e.a. afhankelijk van functiebenaming, cao e.d.
pi_35124283
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 14:55 schreef Neptun3 het volgende:

[..]

Bovenstaande is toch de vraag? Ik zie veel reacties waarbij leeftijd e.d. wordt aangehaald, als ook minimum loon. Maar de vraag: "Is er een wet die een soort ‘gelijke behandeling’ van mensen die dezelfde werkzaamheden op de werkvloer uitvoeren eist?" wordt niet beantwoord.

Er zijn een aantal richtlijnen waaraan een werkgever moet voldoen:
- Bij leeftijd < 23 het juiste jeugdloon betalen.
- Bij dezelfde salarisschaal, hetzelfde betalen.
- Indien er een functiegebouw bestaat in een toepasselijke CAO met een daarbij genoemde salarisschaal geldt de schaal (of de aanloopschaal ervan) voor ieder die die functie uitvoerd. Let wel, dit geldt vaak alleen voor functiebenamingen en niet voor functie inhoud.

Maar de werkgever staat vrij om verschillende medewerkers verschillende salarissen te betalen voor hetzelfde werk (let wel: functieinhoud, maar kan verschillende functiebenamingen hebben). Er is geen wet o.i.d. die bepaald dat ieder hetzelfde loon zou moeten hebben. Als de werknemer een bepaald salaris accepteerd voor het uitvoeren van bepaalde taken, is dat prima.

Maar let wel: e.e.a. afhankelijk van functiebenaming, cao e.d.
Met alle respect voor de users die eerder antwoord gaven, maar dit is volgens mij de info die ik zoek.
Als ik je reactie lees, gaat het volgens mij om de laatste zinnen, vooral:
quote:
Ik heb het salaris en het contract wat ik nu heb destijds geaccepteerd, mét de mondelinge (zucht, ja alweer alleen mondelinge) toezegging dat er een maand later gekeken zou gaan worden naar het contract waar ik naar streef. Dat is nu dus alweer een aantal maanden geleden. Maar dat zal dus ook geen verschil maken I assume?

Ik heb vandaag te horen gekregen dat er vrijdag overleg is over bovenstaande. Ik zal dan ook horen of er sowieso een contract komt of niet (terwijl ik dacht dat het meer een kwestie van tijd was ).
pi_35124355
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 14:47 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Het enige dat hij heeft is een mondelinge toezegging dat het in orde gemaakt zou worden en hij diezelfde arbeidsvoorwaarden krijgt. Maar zie dat maar eens hard te maken.
Ik hier?

Wat je zegt is inderdaad mijn punt. Wat zou het toch mooi zijn als er een wet is die roept dat ik gelijk heb, en ze dat dus in hun gezicht kan gooien...
  woensdag 15 februari 2006 @ 19:39:09 #15
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_35124487
Nou ja, dis is er dus. Alleen is het jammer dat het verdomd moeilijk te bewijzen is dat ze het toegezegd hebben. Dus ik zou maar eens afwachten wat ze te zeggen hebben erover. Ze er ook op wijzen dat het toegezegd is en dat een mondelinge overeenkomst bindend is. Maar als ze het vorige keren dat je ernaar vroeg niet ontkenden, zullen ze dat nu wellicht ook niet doen.

Maar ja, laat ze er maar een beetje vaart achter zetten.
pi_35124678
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 19:39 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Nou ja, dis is er dus. Alleen is het jammer dat het verdomd moeilijk te bewijzen is dat ze het toegezegd hebben. Dus ik zou maar eens afwachten wat ze te zeggen hebben erover. Ze er ook op wijzen dat het toegezegd is en dat een mondelinge overeenkomst bindend is. Maar als ze het vorige keren dat je ernaar vroeg niet ontkenden, zullen ze dat nu wellicht ook niet doen.

Maar ja, laat ze er maar een beetje vaart achter zetten.
Ontkent zal het zeker niet worden, daar het vanmiddag alweer niet ontkend is, en ik een goede relatie met mijn leidinggevende heb.
Het punt is ook dat er nare verhalen de ronde doen binnen de onderneming over dit soort dingen. Zaken worden mondeling beloofd, en uiteindelijk komt men terug op die beslissingen. Een collega van mij heeft bijvoorbeeld een nieuwe interne functie aangeboden gekregen & geaccepteerd. En ook dat wordt nu langzamerhand teruggedraaid. En bij het horen van dat soort verhalen begint het bij mij wel te jeuken als ik naar mijn eigen situatie kijk.
pi_35125418
Val je sowieso onder een cao? Zo nee, dan mag je hopen dat ze je meer gaan betalen, gewoon uit vriendelijkheid. Ze zijn je dan namelijk helemaal niets verplicht.

Val je wel onder een cao, dan zijn functies ingedeeld in schalen. Je hebt dan meestal een begin schaal, en een eindschaal. En binnen die schalen zitten vaak ook weer verschillende trappen. Je schaal is dan wel bepaald, de trappen blijven redelijk subjectief. Maar het geeft je dan wel een indicatie. Vraag dus om het cao boekje!
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_35139296
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 21:37 schreef Fling het volgende:
Wacht even, zaken als leeftijd en aantal dienstjaren tellen ook nog mee. Het is helaas niet zo dat zelfde werk = zelfde salaris.
A je bv een lekker wijf bent: je krijgt meer iha
pi_35534059
Om de mensen die mij hebben geholpen maar even up-to-date te houden:
Ik heb een schriftelijke toezegging van 'de grote baas' gekregen. Zelfde werkzaamheden, zelfde contract, met terugwerkende kracht etc. etc. De hele rambam!

Ik hoefde gelukkig niet zo ver te gaan dan ik dacht toen ik topic begon, maar toch: bedankt allemaal!
  maandag 27 februari 2006 @ 12:32:10 #20
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_35538435
Mooi.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: