| Bright | dinsdag 14 februari 2006 @ 12:33 |
| Zoals sommigen hier weten ben ik met onze zolder bezig. Nu wil ik een vliering maken waarop nog wat spullen kan worden opgeborgen. Maar we hebben zo'n dak zonder van die zware balken in de breedte, waardoor het wat moeilijk wordt om de dwarsbalken (waarop de multiplex platen als vloer komen) te bevestigen aan het dak. Ik heb gezocht naar die metaalverbindingen om balken ergens aan vast te maken, maar die zijn er alleen in 90 graden, terwijl ik 45 graden nodig heb. Een klein schemaatje: / / /======= / ik moet dus eerst aan het dak een richel o.i.d. bevestigen, waaraan ik dan weer de dwarsbalken kan zetten. Maar dat kan niet zomaar een balk zijn waarop de dwarsbalken rusten, omdat aan de onderkant nog gipsplaten als plafond moeten komen. Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen is? | |
| Marsepein | dinsdag 14 februari 2006 @ 12:51 |
| Kun je een foto van de huidige construktie posten? Zoals je het beschrijft zijn er geen gordingen en de manier van werken zoals jij wilt lijkt me dan dubieus. | |
| Bright | dinsdag 14 februari 2006 @ 12:53 |
| Ik durf het bijna niet te vragen, maar... wat zijn gordingen? Zijn dat vertikale balken van het dakbeschot? Een foto - hmm... dat kan wel, maar dan zie je eenvoudig een foto van de binnenkant van het dak, een soort van muur op 45 graden, dus niet echt zinvol Maar ik zal eens kijken. | |
| deom | dinsdag 14 februari 2006 @ 12:55 |
| Kun je niet van muur tot muur een stevige balk maken. Hierop kun je vervolgens de balken onder een hoek van 45 graden bevestigen. Deze kun je met de hand in de juiste hoek zagen en met lange schroeven aan de balk van muur tot muur zetten. Zorg er wel voor dat dat dragende balk sterk genoeg is, omdat die het hele gewicht draagt van de consturctie en de spullen die erop liggen. | |
| Gurb | dinsdag 14 februari 2006 @ 13:31 |
| gordingen: balken die evenwijdig aan de goot en nok lopen sporen: balken die dwars op de goot en nok lopen als je geen balken ziet lopen, heb je kant en klare dakplaten (Sporen, met hiertussen isolatie, en aan de binnenkant direct afgetimmerd), hier kan je niet zomaar een vliering onder schroeven. Dan moet je gaan voor de oplossing van deom, de balken van muur naar muur laten lopen | |
| Marsepein | dinsdag 14 februari 2006 @ 13:33 |
quote: 2e hit google, pand met gordingen. quote:Een foto van de hele zolder, eventueel een tekening. Ik denk trouwens dat er wel gordingen zijn, maar dat je ze niet ziet. Wegetimmerd en weg geisoleerd. | |
| Marsepein | dinsdag 14 februari 2006 @ 13:35 |
quote:En dan mag je wel een berekening gaan uitvoeren hoe dik de balken moeten zijn. Meestal zijn dat aardige overspaningen. En een zoldertje wordt vaak volgedouwd met zware spullen (Boeken en zo) | |
| Bright | dinsdag 14 februari 2006 @ 14:12 |
| Aan 1 kant is er een dikke balk (die ook aan de muur vast zit), dus daar kan ik wel wat mee 'rommelen', maar aan die andere kant is niet zoveel. Wel om de 60cm een vertikale lat, maar ik denk dat die niet sterk genoeg is, dsu daar moet ook iets van muur tot muur komen. (Afstand van muur tot muur = 6 meter) Die gordingen zijn toch nooit sterk genoeg? Ze zijn toch alleen maar bedoeld om de pannen erop te houden? Volgens mij is het zo'n dak zoals Gurb schrijft: direct afgetimmerd (groene spaanplaat die om de 60cm vastgeniet zijn) | |
| deom | dinsdag 14 februari 2006 @ 14:36 |
quote:Bij sommige woningen had je nog van die hele dikke balken lopen waarop je wel het een en ander kunt bevestigen. Jij hebt die blijkbaar niet. Ik neem aan dat je minstens 2 rechte muern in de ruimte hebt. Als je daar met flinke keilbouten horizontale balken aan vast zet, kun je daar weer op verder werken. 6 meter is een behoorlijke overspanning. Het moet echter wel kunnen als de balken maar dik genoeg zijn. Ik heb hier geen boekje bijd e hand waarin staat hoe de belasting zou moeten zijn en hoe dik de balken dan moeten zijn. Was je nog van plan een scheidingswandje in de ruimte te maken? Anders kun je in die wand een extra pilaar maken voor ondersteuning. | |
| lipje | dinsdag 14 februari 2006 @ 14:49 |
| reken voor de hoogte van de balk op 1/10e tot 1/15e van de overspanning. | |
| deom | dinsdag 14 februari 2006 @ 14:58 |
quote:WoW, balken van 60cm. Dat zijn geen lullige bomen, maar komt wel een beetje in de buurt van wat ik in mijn hoofd had. Succes met tillen! | |
| lipje | dinsdag 14 februari 2006 @ 15:02 |
| die maat is trouwens de doorbuiging doorslaggevend, ze kunnen wel wat kleiner.. | |
| Bright | dinsdag 14 februari 2006 @ 15:25 |
| Op 2 meter afstand uit een muur komt inderdaad een tussenwand (van 7cm gasbeton) De breedte van het vloeroppervlak van de vliering wordt ongeveer 2m50 en op ong. 1m50 is in de lengte ook een wand van 7cm gasbeton die ook wat belasting van de vloerbalken kan dragen. Een overspanning dus van 4 meter, dat betekent dan 40cm. Hoe groot zijn die standaard balken zo'n beetje? 20cm? Trouwens, ik vind het fijn dat jullie meedenken | |
| deom | dinsdag 14 februari 2006 @ 15:52 |
| Kijk als de breedte maar 2,50 meter is, moet je kijken of je op de een of andere manier in de breedte kan werken. Balken hebben wel standaard maten, maar ik weet niet tot hoe dik die gaan. Als je aan de onderkant van de berekening gaat zitten 1/15e van de overspanning kom je op 25 centimer dik uit. Volgens mij heb ik dergelijk balken wel bij de bouwmarkt zien staan. Als je een dergelijk grote constructie aan je huis gaat toevoegen, met je misschien eens nadenken of je er niet een aannemer bij in de hand kan nemen. Als is het alleen maar om wat op papier te zetten. Als die balken naar beneden komen doet dat best veel zeer op je hoofd. | |
| Gurb | dinsdag 14 februari 2006 @ 16:05 |
quote:Dan heb je idd een prefab dak, dus kant en klare dakplaten, met daarin de draagconstructie ook meteen. Waar je ookop kan rekenen, is dat op elke plaats waar gespijkerd is, er een balk loopt, die wel een beetje overgedimensioneerd is. Hier zou je dus wel een klein zoldervloertje in kunnen maken. Dat is sowieso ff de vraag, maak je er een zolder in, waar je echt op gaat wonen, of gewoon een opbergvloertje, waar je hooguit op je knieen kunt zitten. | |
| Marsepein | dinsdag 14 februari 2006 @ 16:17 |
| Als je kiest voor 10 cm dikke gasbetonwanden, dan mogen die ook dragend zijn dacht ik. Kijk maar eens op de site van Ytong. EN dat zou aanmerkelijk schelen in balkdikte/hoogte. | |
| Marsepein | dinsdag 14 februari 2006 @ 16:24 |
| Ik kan dit vinden: Dragend of niet dragend Maar de site van Ytong is wel eens beter geweest met info. En dan kiezen bij teksten voor dikte bepaling. | |
| Bright | dinsdag 14 februari 2006 @ 16:52 |
| Gurb, het word een vliering (ongeveer 1 meter hoog) waar dus wat spullen komt te liggen. 10cm gasbeton? Tja, dat past niet in de kozijnen van de deuren, vrees ik. Aan 1 kant is wel een flinke balk, dus daar kan ik al gebruik van maken (maar hoe te bevestigen?) | |
| Bright | dinsdag 14 februari 2006 @ 17:00 |
| Hier alvast wat foto's: De voorzijde (daar stond al een kleine dakkapel) ![]() Vanaf de andere kant gezien, hier kun je al een deel van de muur waarover het vlierinkje komt zien: ![]() Aan de achterzijde van het huis is al een dakkapel. Daarvoor zijn drie balken geplaatst: 1 achter de aftimmering en 2 ervoor. Achteraan kun je ongeveer zien hoe de balken van het vlierinkje moeten komen (voor de hoogte had ik die alvast opgehangen): ![]() Hier nog een keer, maar dan van iets verder weg gezien. Dan zie je ook waar de 'dwarsmuur' komt te staan: ![]() | |
| Marsepein | dinsdag 14 februari 2006 @ 21:43 |
| Het lijkt inderdaad dat Gurb gelijk heeft, je hebt geen gordingen, maar een sporenkap. Je kunt een balk van muur naar muur laten lopen, en bij het traphek een paal maken. Daarmee verkort je de totaal te overbruggen afstand en kan de balk dunner worden uitgevoerd. Maar dit lijkt mij eerlijk gezegd best wel werk voor een aannemer. | |
| Gurb | dinsdag 14 februari 2006 @ 21:53 |
| Als het zoldertje maar een meter hoog wordt, zou ik het als volgt doen: Langs de schuine kap leg je een balk, die je bij elk spijkergat een keer vastschroeft met goede lange schroeven in de sporen die achter je betimmering zitten. tussen de balken maak je dwarsbalken, die je aan de hoofdbalk koppelt met balkschoenen (zoals op je eerste foto) Ook maak je een zware balk vast aan je muur. Op de balklaag leg je een 18 mm multiplex vloer, en voila: klaar qua hout: randbalk: 171 x 71 mm, en balklaag: 44 x 96 mm dit is goed zat om een vlierinkje te maken | |
| Bright | dinsdag 14 februari 2006 @ 21:57 |
| Tjonge, is het zo erg dan? Ik bedoel, ik kan nog wel een balk aan de muur bevestigen hoor, net zoals de balk die er nu aan de andere kant op zit. Als 1 zo'n balk voldoende is, prima, graag zelfs. Ik ben nog vergeten te meten hoe groot de balk is die er nu op zit, maar ze hebben 2 balken gebruikt; 1 'plat' tegen het dak en 1 met de smalle kant tegen het dak, net onder die andere balk. Ik kan toch ook zoiets doen en daar wat aan vast zetten? Of moet ik dan aan die kant toch maar de vloerbalken op de grote balk leggen? Dan mou ik dat aan beide kanten kunenn doen, zodat de vloer mooi vlak is. Wel staat die dan wat hoger, dus moet ik even kijken of het niet te hoog wordt dan. | |
| Bright | dinsdag 14 februari 2006 @ 22:02 |
| oh Gurb, je laatste reply had ik nog niet gelezen. Dat klinkt eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. En uiteraard moet ik die grote balk ook om de 60cm aan de sporen vastmaken, dat zou ik toch wel gedaan hebben. Die randbalk, komt die dan plat tegen het dak, dus op de 171mm kant, of op de 71mm kant? (laat maar - domme vraag eigenlijk; plat natuurlijk) Wat je aangeeft wilde ik al doen, met nog 1 probleem: die randbalk is dan ook 45 graden. Hoe krijg ik dan in 's hemelsnaam de balken van de balklaag met een balkschoen vast? Ik heb geen balkschoenen met 45 graden gezien. | |
| Marsepein | dinsdag 14 februari 2006 @ 22:13 |
quote:Dat zou mij iets te risicovol zijn. Alles hangt dan werkelijk maar aan een paar schroeven vast... Als er 1 losschiet, komt er een kettingreactie en valt alles .... en het valt wel, maar niet mee ... | |
| Bright | dinsdag 14 februari 2006 @ 22:20 |
| Marsepein, wat Gurb er niet bij heeft geschreven, is het stevig vastmaken aan beide muren. Dat doe ik ook (net zoals aan die andere kant) | |
| Marsepein | dinsdag 14 februari 2006 @ 22:36 |
| OK, dat veranderd e.e.a. wel ... maar op een zoldertje zet je gauw meer dan je denkt. Een paar dozen boeken, en je hebt zo 100 tot 250 kilo op een kwart vierkante meter | |
| Bright | woensdag 15 februari 2006 @ 07:40 |
| Hm ... daar zulen we op moeten letten als we spullen gaan plaatsen: de boeken achteraan (bij de muur) Oh ja - de totale lengte van de zware randbalken is dus 5m70 maar het vlierinkje wordt 3m60 lang, waarbij dus aan 1 kant een stevige balk aan de muur wordt bevestigd en aan de andere kant een stevige balk op de 7cm gasbeton (met 2 hardhouten kozijnen erin) kan worden gelegd. Uiteraard zorgt dat ook weer dat het gewicht dat aan de lengte hangt wordt verminderd. Mensen, ik heb al een prima idee en zal het 1 en ander nog op papier zetten, zodat ik na de vakantie aan de slag kan gaan. Ik zit wel nog steeds met 1 probleem. Als dat is opgelost, kan ik aan de slag: de randbalken die aan het dak vastzitten staan onder een hoek van 45 graden. Hoe krijg ik dan de balken van de balklaag daaraan vast? | |
| Gurb | woensdag 15 februari 2006 @ 08:03 |
| Ik zou het als volgt doen: Je neemt een balk van 71 x 196 mm, deze zaag je schuin / laat je schuin zagen aan de bovenkant. Zorg ervoor dat er aan de lange kant 180 mm over is, de andere zijde zal dan iets van 130 mm zijn. het gedeelte wat je ervanaf zaagt, klap je als het ware om zijn as heen, en lijm en schroef je weer aan de balk vast (zo krijg je een groot raakvlak) Vervolgens zet je de balk "staand" tegen het dakvlak aan, en schroef je er een paar goede schroeven in (cm of 12 tot 15) Op deze manier heb ik al vaker gezien dat mensen in nieuwbouwhuizen hun bovenverdieping nuttiger hebben gebruikt. | |
| Gurb | woensdag 15 februari 2006 @ 08:39 |
| hier ter verduidelijking een tekening, en ook nog een alternatief | |
| BE | woensdag 15 februari 2006 @ 09:11 |
| Interessante en ambitiueze klus! * Brighteyes leest even mee want heeft ook zolder... | |
| Bright | woensdag 15 februari 2006 @ 09:17 |
| Gurb, dat ziet er prima uit. Dus dat bedoel je met 'staand' Ik had zoiets in gedachten (maar jou tekening is veel beter en duidelijker) Toch maar even posten dan ... ![]() Overigens moeten de balken wel vanaf de binennzijde aan het dakbeschot worden vastgemaakt. Jouw tekening impliceert dat het vanaf de buitenzijde gebeurt. (Maar met een paar lange bouten moet dit te doen zijn) Die eerste ziet er het sterkst uit, want die tweede kan nog wat wringen omdat de balklaag de randbalk probeert te 'verbuigen' en bij die eerste de randbalk al vertikaal is geplaatst. Ook is bij die eerste gemakkelijker een vlak plafond te bevestigen. | |
| Gurb | woensdag 15 februari 2006 @ 10:04 |
| de schroeven zijn idd schematisch getekend, dus je schroeft idd gewoon vanaf de binnenkant / zolderkant de schroeven (of houtdraadbouten) door de balk, je dakbeschot in. Wat ik bij het tweede tekeningetje heb getekend, kan je bij het eerste tekeningetje ook doen: de eerste paar centimeter voorboren. Gebruik sowieso ook een paar ringen achter de kop van de schroef/bout, dan heb je meer vlees om vast te houden | |
| Bright | woensdag 15 februari 2006 @ 10:09 |
quote:Ja, dat zou ik dan ook doen. En voor de zekerheid houtbouten gebruiken (daarmee heb je toch minder kans op bijv. een 'lamme' schroefkop) quote:Uiteraard voorboren en een centimeter verdiept 'voorboren' met pak'm'beet 20mm doorsnede, zodat er een grotere ring in past (Ik moet even kijken naar de mogelijke maten) BE, welkom in 'mijn' kluszolder | |
| Gurb | woensdag 15 februari 2006 @ 11:09 |
| houd er met boren wel rekening mee, dat er ook een dop van de dopsleutelset in past. (ik spreek uit ervaring) en wat betreft hout kopen, ga eens kijken bij een pont meyer, raab karcher, imabo, stiho, ipv een gamma, praxis oid. Hier kan je het hout gewoon netjes laten zagen, en heb je kwalitatief een stuk beter hout (vraag naar constructiehout, dit is mooier en sterker | |
| Bright | woensdag 15 februari 2006 @ 11:16 |
| ok, goede tip. Ik ga bij de imabo en vraag om constructiehout En, uiteraard moet de dop erin passen Ik heb de afgelopen paar dagen wel geleerd hier. Bedankt allemaal! Ik kan nu met een gerust hart op vakantie, wetende dat na de vakantie alles direct in elkaar kan worden gezet. | |
| Marsepein | woensdag 15 februari 2006 @ 11:19 |
| Fijne vakantie gewenst dan! | |
| Gurb | woensdag 15 februari 2006 @ 13:07 |
| fijne vakantie, wel foto's maken achteraf idd En idd, Imabo (nieuwegein is een goede, anders kan je ook nog naar de Stiho (nieuwegein) of Jongeneel (Utrecht) | |
| Bright | woensdag 15 februari 2006 @ 14:04 |
quote:Stiho ken ik niet, maar wel de imabo in Nieuwegein. Een prima manier om dit topic (voorlopig) in de kast te stoppen he (tenzij BE nog wat te vragen heeft) totdat er wat foto's te posten zijn. Ik ga vrijdag pas op vakantie hoor. |