abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35071755
Zoals sommigen hier weten ben ik met onze zolder bezig.
Nu wil ik een vliering maken waarop nog wat spullen kan worden opgeborgen. Maar we hebben zo'n dak zonder van die zware balken in de breedte, waardoor het wat moeilijk wordt om de dwarsbalken (waarop de multiplex platen als vloer komen) te bevestigen aan het dak.

Ik heb gezocht naar die metaalverbindingen om balken ergens aan vast te maken, maar die zijn er alleen in 90 graden, terwijl ik 45 graden nodig heb.
Een klein schemaatje:

/
/
/=======
/
ik moet dus eerst aan het dak een richel o.i.d. bevestigen, waaraan ik dan weer de dwarsbalken kan zetten. Maar dat kan niet zomaar een balk zijn waarop de dwarsbalken rusten, omdat aan de onderkant nog gipsplaten als plafond moeten komen.

Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen is?
pi_35072350
Kun je een foto van de huidige construktie posten? Zoals je het beschrijft zijn er geen gordingen en de manier van werken zoals jij wilt lijkt me dan dubieus.
pi_35072420
Ik durf het bijna niet te vragen, maar... wat zijn gordingen? Zijn dat vertikale balken van het dakbeschot?

Een foto - hmm... dat kan wel, maar dan zie je eenvoudig een foto van de binnenkant van het dak, een soort van muur op 45 graden, dus niet echt zinvol
Maar ik zal eens kijken.
pi_35072475
Kun je niet van muur tot muur een stevige balk maken. Hierop kun je vervolgens de balken onder een hoek van 45 graden bevestigen. Deze kun je met de hand in de juiste hoek zagen en met lange schroeven aan de balk van muur tot muur zetten.
Zorg er wel voor dat dat dragende balk sterk genoeg is, omdat die het hele gewicht draagt van de consturctie en de spullen die erop liggen.
pi_35073658
gordingen: balken die evenwijdig aan de goot en nok lopen

sporen: balken die dwars op de goot en nok lopen

als je geen balken ziet lopen, heb je kant en klare dakplaten (Sporen, met hiertussen isolatie, en aan de binnenkant direct afgetimmerd), hier kan je niet zomaar een vliering onder schroeven.

Dan moet je gaan voor de oplossing van deom, de balken van muur naar muur laten lopen
pi_35073712
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 12:53 schreef Bright het volgende:
Ik durf het bijna niet te vragen, maar... wat zijn gordingen? Zijn dat vertikale balken van het dakbeschot?

2e hit google, pand met gordingen.
quote:
Een foto - hmm... dat kan wel, maar dan zie je eenvoudig een foto van de binnenkant van het dak, een soort van muur op 45 graden, dus niet echt zinvol
Maar ik zal eens kijken.
Een foto van de hele zolder, eventueel een tekening.

Ik denk trouwens dat er wel gordingen zijn, maar dat je ze niet ziet. Wegetimmerd en weg geisoleerd.
pi_35073759
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 13:31 schreef Gurb het volgende:
gordingen: balken die evenwijdig aan de goot en nok lopen

sporen: balken die dwars op de goot en nok lopen

als je geen balken ziet lopen, heb je kant en klare dakplaten (Sporen, met hiertussen isolatie, en aan de binnenkant direct afgetimmerd), hier kan je niet zomaar een vliering onder schroeven.

Dan moet je gaan voor de oplossing van deom, de balken van muur naar muur laten lopen
En dan mag je wel een berekening gaan uitvoeren hoe dik de balken moeten zijn. Meestal zijn dat aardige overspaningen. En een zoldertje wordt vaak volgedouwd met zware spullen (Boeken en zo)
pi_35074805
Aan 1 kant is er een dikke balk (die ook aan de muur vast zit), dus daar kan ik wel wat mee 'rommelen', maar aan die andere kant is niet zoveel. Wel om de 60cm een vertikale lat, maar ik denk dat die niet sterk genoeg is, dsu daar moet ook iets van muur tot muur komen.
(Afstand van muur tot muur = 6 meter)

Die gordingen zijn toch nooit sterk genoeg? Ze zijn toch alleen maar bedoeld om de pannen erop te houden?

Volgens mij is het zo'n dak zoals Gurb schrijft: direct afgetimmerd (groene spaanplaat die om de 60cm vastgeniet zijn)
pi_35075467
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 14:12 schreef Bright het volgende:
Aan 1 kant is er een dikke balk (die ook aan de muur vast zit), dus daar kan ik wel wat mee 'rommelen', maar aan die andere kant is niet zoveel. Wel om de 60cm een vertikale lat, maar ik denk dat die niet sterk genoeg is, dsu daar moet ook iets van muur tot muur komen.
(Afstand van muur tot muur = 6 meter)

Die gordingen zijn toch nooit sterk genoeg? Ze zijn toch alleen maar bedoeld om de pannen erop te houden?

Volgens mij is het zo'n dak zoals Gurb schrijft: direct afgetimmerd (groene spaanplaat die om de 60cm vastgeniet zijn)
Bij sommige woningen had je nog van die hele dikke balken lopen waarop je wel het een en ander kunt bevestigen.

Jij hebt die blijkbaar niet. Ik neem aan dat je minstens 2 rechte muern in de ruimte hebt. Als je daar met flinke keilbouten horizontale balken aan vast zet, kun je daar weer op verder werken. 6 meter is een behoorlijke overspanning. Het moet echter wel kunnen als de balken maar dik genoeg zijn. Ik heb hier geen boekje bijd e hand waarin staat hoe de belasting zou moeten zijn en hoe dik de balken dan moeten zijn. Was je nog van plan een scheidingswandje in de ruimte te maken? Anders kun je in die wand een extra pilaar maken voor ondersteuning.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 14:49:37 #10
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_35075804
reken voor de hoogte van de balk op 1/10e tot 1/15e van de overspanning.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_35076077
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 14:49 schreef lipje het volgende:
reken voor de hoogte van de balk op 1/10e tot 1/15e van de overspanning.
WoW, balken van 60cm. Dat zijn geen lullige bomen, maar komt wel een beetje in de buurt van wat ik in mijn hoofd had.

Succes met tillen!
  dinsdag 14 februari 2006 @ 15:02:58 #12
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_35076207
die maat is trouwens de doorbuiging doorslaggevend, ze kunnen wel wat kleiner..
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_35076957
Op 2 meter afstand uit een muur komt inderdaad een tussenwand (van 7cm gasbeton)
De breedte van het vloeroppervlak van de vliering wordt ongeveer 2m50 en op ong. 1m50 is in de lengte ook een wand van 7cm gasbeton die ook wat belasting van de vloerbalken kan dragen.

Een overspanning dus van 4 meter, dat betekent dan 40cm. Hoe groot zijn die standaard balken zo'n beetje? 20cm?

Trouwens, ik vind het fijn dat jullie meedenken Ik zal vanavond wat foto's maken.
pi_35077930
Kijk als de breedte maar 2,50 meter is, moet je kijken of je op de een of andere manier in de breedte kan werken.

Balken hebben wel standaard maten, maar ik weet niet tot hoe dik die gaan. Als je aan de onderkant van de berekening gaat zitten 1/15e van de overspanning kom je op 25 centimer dik uit. Volgens mij heb ik dergelijk balken wel bij de bouwmarkt zien staan.

Als je een dergelijk grote constructie aan je huis gaat toevoegen, met je misschien eens nadenken of je er niet een aannemer bij in de hand kan nemen. Als is het alleen maar om wat op papier te zetten. Als die balken naar beneden komen doet dat best veel zeer op je hoofd.
pi_35078351
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 14:12 schreef Bright het volgende:

Dan heb je idd een prefab dak, dus kant en klare dakplaten, met daarin de draagconstructie ook meteen.

Waar je ookop kan rekenen, is dat op elke plaats waar gespijkerd is, er een balk loopt, die wel een beetje overgedimensioneerd is. Hier zou je dus wel een klein zoldervloertje in kunnen maken.

Dat is sowieso ff de vraag, maak je er een zolder in, waar je echt op gaat wonen, of gewoon een opbergvloertje, waar je hooguit op je knieen kunt zitten.
pi_35078786
Als je kiest voor 10 cm dikke gasbetonwanden, dan mogen die ook dragend zijn dacht ik. Kijk maar eens op de site van Ytong. EN dat zou aanmerkelijk schelen in balkdikte/hoogte.
pi_35079018
Ik kan dit vinden:
Dragend of niet dragend

Maar de site van Ytong is wel eens beter geweest met info. En dan kiezen bij teksten voor dikte bepaling.
pi_35080047
Gurb, het word een vliering (ongeveer 1 meter hoog) waar dus wat spullen komt te liggen.

10cm gasbeton? Tja, dat past niet in de kozijnen van de deuren, vrees ik.
Aan 1 kant is wel een flinke balk, dus daar kan ik al gebruik van maken (maar hoe te bevestigen?)
pi_35080350
Hier alvast wat foto's:

De voorzijde (daar stond al een kleine dakkapel)

Vanaf de andere kant gezien, hier kun je al een deel van de muur waarover het vlierinkje komt zien:

Aan de achterzijde van het huis is al een dakkapel. Daarvoor zijn drie balken geplaatst: 1 achter de aftimmering en 2 ervoor. Achteraan kun je ongeveer zien hoe de balken van het vlierinkje moeten komen (voor de hoogte had ik die alvast opgehangen):

Hier nog een keer, maar dan van iets verder weg gezien. Dan zie je ook waar de 'dwarsmuur' komt te staan:
pi_35090770
Het lijkt inderdaad dat Gurb gelijk heeft, je hebt geen gordingen, maar een sporenkap. Je kunt een balk van muur naar muur laten lopen, en bij het traphek een paal maken. Daarmee verkort je de totaal te overbruggen afstand en kan de balk dunner worden uitgevoerd. Maar dit lijkt mij eerlijk gezegd best wel werk voor een aannemer.
pi_35091141
Als het zoldertje maar een meter hoog wordt, zou ik het als volgt doen:

Langs de schuine kap leg je een balk, die je bij elk spijkergat een keer vastschroeft met goede lange schroeven in de sporen die achter je betimmering zitten. tussen de balken maak je dwarsbalken, die je aan de hoofdbalk koppelt met balkschoenen (zoals op je eerste foto)
Ook maak je een zware balk vast aan je muur.
Op de balklaag leg je een 18 mm multiplex vloer, en voila: klaar

qua hout: randbalk: 171 x 71 mm, en balklaag: 44 x 96 mm

dit is goed zat om een vlierinkje te maken
pi_35091322
Tjonge, is het zo erg dan? Ik bedoel, ik kan nog wel een balk aan de muur bevestigen hoor, net zoals de balk die er nu aan de andere kant op zit. Als 1 zo'n balk voldoende is, prima, graag zelfs. Ik ben nog vergeten te meten hoe groot de balk is die er nu op zit, maar ze hebben 2 balken gebruikt; 1 'plat' tegen het dak en 1 met de smalle kant tegen het dak, net onder die andere balk. Ik kan toch ook zoiets doen en daar wat aan vast zetten?

Of moet ik dan aan die kant toch maar de vloerbalken op de grote balk leggen? Dan mou ik dat aan beide kanten kunenn doen, zodat de vloer mooi vlak is. Wel staat die dan wat hoger, dus moet ik even kijken of het niet te hoog wordt dan.
pi_35091516
oh Gurb, je laatste reply had ik nog niet gelezen. Dat klinkt eigenlijk helemaal niet zo moeilijk.
En uiteraard moet ik die grote balk ook om de 60cm aan de sporen vastmaken, dat zou ik toch wel gedaan hebben.
Die randbalk, komt die dan plat tegen het dak, dus op de 171mm kant, of op de 71mm kant? (laat maar - domme vraag eigenlijk; plat natuurlijk)

Wat je aangeeft wilde ik al doen, met nog 1 probleem: die randbalk is dan ook 45 graden. Hoe krijg ik dan in 's hemelsnaam de balken van de balklaag met een balkschoen vast?
Ik heb geen balkschoenen met 45 graden gezien.
pi_35091912
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 21:53 schreef Gurb het volgende:
Als het zoldertje maar een meter hoog wordt, zou ik het als volgt doen:

Langs de schuine kap leg je een balk, die je bij elk spijkergat een keer vastschroeft met goede lange schroeven in de sporen die achter je betimmering zitten. tussen de balken maak je dwarsbalken, die je aan de hoofdbalk koppelt met balkschoenen (zoals op je eerste foto)
Ook maak je een zware balk vast aan je muur.
Op de balklaag leg je een 18 mm multiplex vloer, en voila: klaar

qua hout: randbalk: 171 x 71 mm, en balklaag: 44 x 96 mm

dit is goed zat om een vlierinkje te maken
Dat zou mij iets te risicovol zijn. Alles hangt dan werkelijk maar aan een paar schroeven vast... Als er 1 losschiet, komt er een kettingreactie en valt alles .... en het valt wel, maar niet mee ...
pi_35092232
Marsepein, wat Gurb er niet bij heeft geschreven, is het stevig vastmaken aan beide muren. Dat doe ik ook (net zoals aan die andere kant)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')