quote:Op dinsdag 14 februari 2006 12:53 schreef Bright het volgende:
Ik durf het bijna niet te vragen, maar... wat zijn gordingen? Zijn dat vertikale balken van het dakbeschot?
Een foto van de hele zolder, eventueel een tekening.quote:Een foto - hmm... dat kan wel, maar dan zie je eenvoudig een foto van de binnenkant van het dak, een soort van muur op 45 graden, dus niet echt zinvol
Maar ik zal eens kijken.
En dan mag je wel een berekening gaan uitvoeren hoe dik de balken moeten zijn. Meestal zijn dat aardige overspaningen. En een zoldertje wordt vaak volgedouwd met zware spullen (Boeken en zo)quote:Op dinsdag 14 februari 2006 13:31 schreef Gurb het volgende:
gordingen: balken die evenwijdig aan de goot en nok lopen
sporen: balken die dwars op de goot en nok lopen
als je geen balken ziet lopen, heb je kant en klare dakplaten (Sporen, met hiertussen isolatie, en aan de binnenkant direct afgetimmerd), hier kan je niet zomaar een vliering onder schroeven.
Dan moet je gaan voor de oplossing van deom, de balken van muur naar muur laten lopen
Bij sommige woningen had je nog van die hele dikke balken lopen waarop je wel het een en ander kunt bevestigen.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 14:12 schreef Bright het volgende:
Aan 1 kant is er een dikke balk (die ook aan de muur vast zit), dus daar kan ik wel wat mee 'rommelen', maar aan die andere kant is niet zoveel. Wel om de 60cm een vertikale lat, maar ik denk dat die niet sterk genoeg is, dsu daar moet ook iets van muur tot muur komen.
(Afstand van muur tot muur = 6 meter)
Die gordingen zijn toch nooit sterk genoeg? Ze zijn toch alleen maar bedoeld om de pannen erop te houden?
Volgens mij is het zo'n dak zoals Gurb schrijft: direct afgetimmerd (groene spaanplaat die om de 60cm vastgeniet zijn)
WoW, balken van 60cm. Dat zijn geen lullige bomen, maar komt wel een beetje in de buurt van wat ik in mijn hoofd had.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 14:49 schreef lipje het volgende:
reken voor de hoogte van de balk op 1/10e tot 1/15e van de overspanning.
Dan heb je idd een prefab dak, dus kant en klare dakplaten, met daarin de draagconstructie ook meteen.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 14:12 schreef Bright het volgende:
Volgens mij is het zo'n dak zoals Gurb schrijft: direct afgetimmerd (groene spaanplaat die om de 60cm vastgeniet zijn)
Dat zou mij iets te risicovol zijn. Alles hangt dan werkelijk maar aan een paar schroeven vast... Als er 1 losschiet, komt er een kettingreactie en valt alles .... en het valt wel, maar niet mee ...quote:Op dinsdag 14 februari 2006 21:53 schreef Gurb het volgende:
Als het zoldertje maar een meter hoog wordt, zou ik het als volgt doen:
Langs de schuine kap leg je een balk, die je bij elk spijkergat een keer vastschroeft met goede lange schroeven in de sporen die achter je betimmering zitten. tussen de balken maak je dwarsbalken, die je aan de hoofdbalk koppelt met balkschoenen (zoals op je eerste foto)
Ook maak je een zware balk vast aan je muur.
Op de balklaag leg je een 18 mm multiplex vloer, en voila: klaar
qua hout: randbalk: 171 x 71 mm, en balklaag: 44 x 96 mm
dit is goed zat om een vlierinkje te maken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |