abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35064946
Ik had een tijdelijk contract bij een bedrijf (6 maanden).
In die tijd heb ik 5 examens gedaan om m'n citrix certificering te behalen.

Dit waren zelfstudies, dus alleen het examen hoefde betaald te worden. Ik heb thuis gewoon alles geleerd en vervolgens de examens gedaan op kosten van het bedrijf.
Ik heb hiervoor geen studieovereenkomst oid. voor ondertekend.

Nu ben ik weggegaan bij dat bedrijf en nu krijg ik een eindbrief waarin staat dat er EUR 658,80 van mijn laatste salaris wordt ingehouden (die examenkosten dus).

Dat kunnen ze toch niet maken? Ik moest mezelf van hun certificeren, dat was een eis, het was niet eens mijn keuze

Weet iemand hoe dat zit?

Alvast bedankt.
pi_35065624
Volgens mij als je niks hebt getekend van een studie overeenkomst kunnen ze niet zomaar inhouden maar weet het niet zeker
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 06:55:00 #3
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_35065633
zonder studieovereenkomst hebben ze geen aanspraak op terugbetaling.
reach out and touch faith
pi_35065640
Staat er ook niks in je tijdelijke contract wat je getekend hebt over terugbetalen van de kosten?
this bitch bites
pi_35065818
Wat ozzy zegt.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 07:59:54 #6
6622 Abonides
Zo af en toe...
pi_35065945
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 06:51 schreef Joene het volgende:
Volgens mij als je niks hebt getekend van een studie overeenkomst kunnen ze niet zomaar inhouden maar weet het niet zeker
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 06:55 schreef ozzyat105 het volgende:
Wat zij zeggen!!! Zolang je geen overeenkomst heb getekend over het terugbetalen van de studiekosten kunnen ze je, volgens mij, niets maken.

Heb je geen rechtsbijstandverzekering? (of je ouders?) Of, als je tenminste lid bent, vraag het eens bij de consumentenbond.
Be careful what you wish, you may regret it.
Be careful what you wish, you might just get it.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 08:01:12 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_35065953
Staat er misschien iets over in de CAO?
The love you take is equal to the love you make.
pi_35065999
Zou even nachecken idd, vaak nemen ze in het contract wel iets op over opleidingskosten. Dit met name als je dus binnen bepaalde tijd vertrekt of naar een concurrent gaat.
BLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLA!
pi_35066134
Terugbetaling wordt vaak geregeld in de arbeidvoorwaarden. De opmerking over het tekenen is dus zeker niet altijd waar.
pi_35066177
bij mijn vorige bedrijf kon ik ook een opleiding volgen maar heb ik niet gedaan omdat ik wist dat ik weg zou gaan en anders de opleidingskosten terug zou moeten betalen....

ze investeren in je en verwachten daar ook wat voor terug.. als je binnen een korte tijd weg gaat willen ze dus graag wel die kosten terug zien...
  dinsdag 14 februari 2006 @ 08:36:08 #11
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_35066226
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 06:55 schreef ozzyat105 het volgende:
En al helemaal niet als je werd "verplicht" om dat examen af te leggen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 08:36:34 #12
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_35066230
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 08:30 schreef laika het volgende:
bij mijn vorige bedrijf kon ik ook een opleiding volgen maar heb ik niet gedaan omdat ik wist dat ik weg zou gaan en anders de opleidingskosten terug zou moeten betalen....

ze investeren in je en verwachten daar ook wat voor terug.. als je binnen een korte tijd weg gaat willen ze dus graag wel die kosten terug zien...
Leuk, maar zolang er geen afspraken over gemaakt zijn, kunnen ze niet zomaar een deel van zijn loon inhouden als afbetaling voor die studiekosten...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  dinsdag 14 februari 2006 @ 09:15:00 #13
6622 Abonides
Zo af en toe...
pi_35066742
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 08:25 schreef L_Jinx het volgende:
Terugbetaling wordt vaak geregeld in de arbeidvoorwaarden. De opmerking over het tekenen is dus zeker niet altijd waar.
Wanneer het in je arbeidsvoorwaarden is opgenomen, dan teken je er wel degelijk voor. Je tekent tenslotte een arbeidsovereenkomst.
Be careful what you wish, you may regret it.
Be careful what you wish, you might just get it.
pi_35066786
in de meeste contracten staat er een stanaard clausule, met meestal dat na behalen van diploma je een x-tijd bij bedrijf moet werken, zou dat nog keer goed doorlezen, kleine lettertjes met onzichtbare inkt misschien?
  dinsdag 14 februari 2006 @ 09:35:26 #15
57086 Allantois
Vis een optie?
pi_35067095
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 08:36 schreef sanger het volgende:

[..]

En al helemaal niet als je werd "verplicht" om dat examen af te leggen.
Dit is niet helemaal waar. Een bedrijf kan je prima verplichten een examen te doen en een overeenkomst met je hebben dat als je binnen een bepaald termijn weggaat je het examenbedrag moet terugbetalen.
Je moet pas oversteken als er niets aankomt.
pi_35067198
Heb je na je tijdelijk contract van 6 maanden weer een nieuw contract aangeboden gekregen?
Zo niet, dan lijkt het me dat ze geen poot hebben om op te staan, aangezien ze zelf niet meer verder wilden met je.
Anders moet je inderdaad eens je arbeidsvoorwaarden doorlezen.
"I'm just not happy. I'm just not happy. I'm just not happy because my life didn't turn out the way I thought it would."
- Hey! Join the fucking club, ok!?
  dinsdag 14 februari 2006 @ 09:42:00 #17
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_35067218
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 09:35 schreef Allantois het volgende:

[..]

Dit is niet helemaal waar. Een bedrijf kan je prima verplichten een examen te doen en een overeenkomst met je hebben dat als je binnen een bepaald termijn weggaat je het examenbedrag moet terugbetalen.
Maar een bedrijf kan je niet laten dokken voor een opleiding die je MOET doen, waar ook nog eens geen studieovereenkomst voor is.

Tenzij het in het contract staat.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 09:43:38 #18
71513 _Liquid_
Pimp maintenance
pi_35067259
Lekker duidelijk weer
:r Patty Brard :r
pi_35070285
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 09:40 schreef CertLog het volgende:
Heb je na je tijdelijk contract van 6 maanden weer een nieuw contract aangeboden gekregen?
Zo niet, dan lijkt het me dat ze geen poot hebben om op te staan, aangezien ze zelf niet meer verder wilden met je.
Anders moet je inderdaad eens je arbeidsvoorwaarden doorlezen.
Eh nee ik heb er zelf voor gekozen het contract niet te verlengen.
Maar in de ontslagbrief die ik kreeg staat:

'Wij bevestigen hierbij dat de tijdelijke arbeidsovereenkomst per 07 februari NIET zal worden verlengd.'

Er staat dus niet letterlijk wie hem niet verlengt, ik of zij dus is het mijn woord tegen dat van hun.

Kijk als ik een dure cursus doe onder werktijd van EUR 500 per dag kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar ik heb alles in m'n eigen tijd zitten leren ze hebben enkel de examens betaald.

En tja ze kunnen wel van alles in het arbeidscontract zetten of in de huisregels whatever maar dat wil niet zeggen dat het rechtsgeldig is.
In mijn branche hebben we trouwens geen CAO.
pi_35070907
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 11:46 schreef Marve het volgende:
En tja ze kunnen wel van alles in het arbeidscontract zetten of in de huisregels whatever maar dat wil niet zeggen dat het rechtsgeldig is.
Da's heel kort door de bocht. Als in het contract staat dat je moet betalen, dan moet je betalen.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_35071504
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 12:06 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Da's heel kort door de bocht. Als in het contract staat dat je moet betalen, dan moet je betalen.
Nee maar je snapt wat ik bedoel.
Ze kunnen ook wel in het contract zetten dat ze voor elk WC bezoek EUR 100 van je loon inhouden maar dat wil niet zeggen dat het wettelijk is.

Maargoed ze zullen die contracten waarschijnlijk wel na hebben laten kijken door een handvol juristen dus ik zal wel weer geen poot hebben om op te staan as usual
  dinsdag 14 februari 2006 @ 12:41:59 #22
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_35072034
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 12:25 schreef Marve het volgende:

[..]

Nee maar je snapt wat ik bedoel.
Ze kunnen ook wel in het contract zetten dat ze voor elk WC bezoek EUR 100 van je loon inhouden maar dat wil niet zeggen dat het wettelijk is.

Maargoed ze zullen die contracten waarschijnlijk wel na hebben laten kijken door een handvol juristen dus ik zal wel weer geen poot hebben om op te staan as usual
Staat er in je contract dat je dat geld terug moet betalen of niet? Daar gaat het nu om. Als dat er niet in staat, hoef je volgens mij niets terug te betalen.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  dinsdag 14 februari 2006 @ 13:27:55 #23
30733 horney_dorney
Illiud Latine dici non potest
pi_35073555
mocht het toch zo zijn, informeer ff bij je nieuwe werkgever of die niet mee wil delen in de kosten of beter nog, deze rekening oppikt. Ikzelf ga ook binnenkort een dure training doen. Verwacht niet weg te gaan, maar ben niet bang om dat hierom te laten omdat ik dat in ieder geval zou aangeven bij een mogelijk nieuwe werkgever.
Jesus loves you...everyone else thinks you're an asshole
http://www.evertdoorn.nl
http://www.evertdoorn.nl/blog
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')