abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 februari 2006 @ 19:10:31 #1
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_35047502
Ik ga binnenkort op bezoek bij een (zeer grote) Duitse verzekeringsmaatschappij in keulen. Nu ben ik niet erg bekend met het Duitse bedrijfsleven, hoe kan ik me het best opstellen en het gesprek voeren? Direct en to the point zoals in Nederland, of indirect en na een diner en 6 Leffes(zoals in Belgie)Ik heb altijd het idee dat Duitsers erg hierarchisch zijn ingesteld en houden van formaliteiten (correct me if I;m wrong) Nu ben ik niet alleen , dus alles hangt niet van mij af, maar mijn collega heeft ook niet zoveel Duitsland ervaring. Het gaat om een vriendschappelijk bezoek, waar evt later nog een zakelijk vervolg aan zit. Kortom hoe ga je in Duitsland het gesprek in.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 13 februari 2006 @ 19:43:02 #2
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_35049022
niemand/
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_35049498
ik zou zeggen doe je lederhosen aan en luister vantevoren wat slager-muziek en je bent binnen
pi_35049539
ff zonder gekkigheid ik zou zo niet weten hoe het er in het duitse bedrijfsleven aan toe gaat..
  Moderator maandag 13 februari 2006 @ 21:24:33 #5
45833 crew  Fogel
pi_35054587
quote:
Op maandag 13 februari 2006 19:10 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik ga binnenkort op bezoek bij een (zeer grote) Duitse verzekeringsmaatschappij in keulen. Nu ben ik niet erg bekend met het Duitse bedrijfsleven, hoe kan ik me het best opstellen en het gesprek voeren? Direct en to the point zoals in Nederland, of indirect en na een diner en 6 Leffes(zoals in Belgie)Ik heb altijd het idee dat Duitsers erg hierarchisch zijn ingesteld en houden van formaliteiten (correct me if I;m wrong) Nu ben ik niet alleen , dus alles hangt niet van mij af, maar mijn collega heeft ook niet zoveel Duitsland ervaring. Het gaat om een vriendschappelijk bezoek, waar evt later nog een zakelijk vervolg aan zit. Kortom hoe ga je in Duitsland het gesprek in.
Het Duitse bedrijfsleven is inderdaad zeer formeel als je mensen net ontmoet. Zogauw de ontvangende partij zich met voornaam voorstelt, is het verder ongeveer net zo als in Nederland. Ik heb meerdere keren daadwerkelijk 2 voorstelrondes meegemaakt in Duitsland, waarbij mensen in de eerste ronde als 'herr doktor XYZ' zich voorstelden, of voorgesteld werden, en in ronde twee, enkele uren, soms zelfs pas de volgende dag als 'Klaus'.
Soms komt de tweede ronde ook niet (zoals bij een van 's werelds grootste re-insurance bedrijven gevestigd in München...) en dan is en blijft alles strict formeel.
Bij het bovenstaande natuurlijk wel de oorsprong van de ontmoeting in acht nemen, maar aangezien je hier naar de normale gang van zaken vraagt qua formaliteiten, ga ik ervanuit dat het een formeel bezoek is.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_35055116
Keulen is wel redelijk ontspannen, vergeleken met andere bondslandern is dat wel een stuk ontspannener en redelijk joviaal (Kölsch, dat is meestal juist synoniem voor een 'recht-voor-zijn-raap cultuur)..
verder is er in Keulen een stevige media-concentratie (Pro7, Viva, een aantal produktebedrijven, Vox en Premiere) met een behoorlijk international uitstraling..., daar is het eigenlijk al direkt 'je' en 'jij'.

het is wel gewoon belangrijk om op Titulatuur te letten, niet te tutoyeren, tenzij duidelijk is dat dit toegestaan is ...., als het om het zakendoen gaat is en protokoll van een ontmoeting enorm belangrijk (zaken die niet in het protokoll staan, zijn _niet_ vastgelegd) en is vor een offerte een Pflichtheft essentieel, dat doient exact te zijn ...

Duitsers leggen meestal heel veel waarde op zulke exactheden en precies vastleggen van afspraken, maar als dat ook gewoon gebeurt, zijn ze des te prettiger en betrouwbaar als klant, en komen er meestal weinig 'verrassingen achteraf'.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_35063145
quote:
Op maandag 13 februari 2006 19:10 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Kortom hoe ga je in Duitsland het gesprek in.
In het Deutsch!!!!!
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  donderdag 16 februari 2006 @ 14:48:12 #8
75265 Intergalactrick
Ik ook Ik ook Ik ook Ik ook
pi_35152530
Wens ze veel succes op het WK.
Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook
____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____
Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook
pi_35152730
Heb er een paar jaar gewoond. (Hannover). Yep, de duitsers zijn erg strikt. Hechten aan titels en het duurt even voor je op first name base aankomt, als je daar uberhaupt al aankomt.

Denk er trouwens aan , dat de vrouw van bijv. een Dr. niet alleen de naam van haar man krijgt, maar tevens ook zijn titel mag voeren.... Een vrouwelijk Dr. hoeft dus niet een Dr. te zijn, maar kan deze door huwelijk hebben verkregen.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_35164104
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:54 schreef Gompy58 het volgende:

Denk er trouwens aan , dat de vrouw van bijv. een Dr. niet alleen de naam van haar man krijgt, maar tevens ook zijn titel mag voeren.... Een vrouwelijk Dr. hoeft dus niet een Dr. te zijn, maar kan deze door huwelijk hebben verkregen.
Wat idioot. En als ze scheiden?
pi_35166816
Dan mag ze de titel zover ik weet blijven voeren.... maar prik me er niet op vast. Ja kweet het, ik heb het ook altijd raar gevonden maar goed...

Wat je je moet bedenken is dat een vrouw die een titel op deze manier heeft gekregen en zich ermee voorstelt, er ook op gebrand is. Vrouwen die laten we zeggen, nederlands denken, gebruiken um niet.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 18:30:11 #12
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_35197722
bedankt voor de tips, het was een geslaagd bezoek!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_35207753
Ah, mooi. Hoe weet je dat?

Maar goed, als mosterd na de maaltijd tip: Nederlandse zakenlieden staan in Duitsland bekend als 'Bata-mannetjes'. Bata is een nogal goedkoop merk schoenen... Het valt de duitsers op dat de nederlandse zakenlieden vaak goedkoop, ongepoetst schoeisel hebben. Als je daarop let geef je bij je zakenpartner al meteen aan dat je anders bent dan je concurrentie.
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
  zaterdag 18 februari 2006 @ 18:58:03 #14
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_35229490
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 18:30 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
bedankt voor de tips, het was een geslaagd bezoek!
Waar heb je allemaal rekening mee gehouden?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 18 februari 2006 @ 19:02:14 #15
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_35229663
ik had een net pak aan en ik heb Duits gepraat, ging me redelijk af. De sfeer was uitstekend, wat toch het belangrijkste is bij zon vriendschappelijk bezoek. Verder vrij formeel, maar toch wel losjes. Natuurlijk geen "franz" , of "Manfred" , maar zeker ook niet alleen koude uitwisseling van formaliteiten.

Gewoon voorgesteld en over zaken gepraat en later ook nog over dingen als voetbal enzo. gewoon gezellig.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_35245633
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 19:02 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
....over zaken gepraat en later ook nog over dingen als voetbal enzo. gewoon gezellig.
Dat voetbal gebabbel he, dat kan toch best nog wel als pijnelijk zijn ervaren...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')