quote:
Op maandag 13 februari 2006 19:10 schreef BloodhoundFromHell het volgende:Ik ga binnenkort op bezoek bij een (zeer grote) Duitse verzekeringsmaatschappij in keulen. Nu ben ik niet erg bekend met het Duitse bedrijfsleven, hoe kan ik me het best opstellen en het gesprek voeren? Direct en to the point zoals in Nederland, of indirect en na een diner en 6 Leffes(zoals in Belgie)Ik heb altijd het idee dat Duitsers erg hierarchisch zijn ingesteld en houden van formaliteiten (correct me if I;m wrong) Nu ben ik niet alleen , dus alles hangt niet van mij af, maar mijn collega heeft ook niet zoveel Duitsland ervaring. Het gaat om een vriendschappelijk bezoek, waar evt later nog een zakelijk vervolg aan zit. Kortom hoe ga je in Duitsland het gesprek in.
![]()
Het Duitse bedrijfsleven is inderdaad zeer formeel als je mensen net ontmoet. Zogauw de ontvangende partij zich met voornaam voorstelt, is het verder ongeveer net zo als in Nederland. Ik heb meerdere keren daadwerkelijk 2 voorstelrondes meegemaakt in Duitsland, waarbij mensen in de eerste ronde als 'herr doktor XYZ' zich voorstelden, of voorgesteld werden, en in ronde twee, enkele uren, soms zelfs pas de volgende dag als 'Klaus'.
Soms komt de tweede ronde ook niet (zoals bij een van 's werelds grootste re-insurance bedrijven gevestigd in München...) en dan is en blijft alles strict formeel.
Bij het bovenstaande natuurlijk wel de oorsprong van de ontmoeting in acht nemen, maar aangezien je hier naar de normale gang van zaken vraagt qua formaliteiten, ga ik ervanuit dat het een formeel bezoek is.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan