abonnement Unibet Coolblue
pi_36961928
Ik merkte mijn eigen teleurstelling toen ik begreep dat "het echte leven" na de middelbare school niet zo "leuk" ingekleed werd als men al die jaren had gesuggereerd. Opeens kom je op de universiteit en merk je dat je urenlang moet stilzitten om te luisteren en honderden krukdroge bladzijden per maand in je kop moet stampen. Daar zit je dan met je "samenwerkend leren" kennis. Je weet hoe je op een leuke manier in 1 uur 1 bladzijde kan leren, maar je weet ook dat je volgende maand 1000 bladzijden moet kennen...
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  vrijdag 14 april 2006 @ 20:10:25 #102
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_36963689
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 18:51 schreef thaleia het volgende:
En af en toe moet je in dit leven nu eenmaal iets doen dat je saai vindt en het is ook een onderdeel van je onderwijs c.q. opvoeding dat je leert dat je niet kunt verwachten dat iedereen om je heen zich voortdurend in bochten wringt om de dingen voor jou zo boeiend mogelijk te maken. DAT ben ik wel met Williams eens, al kleedt ie het zo te lezen tamelijk belachelijk in.
Ja, inderdaad.
.
  vrijdag 14 april 2006 @ 21:16:23 #103
56819 Kimske
Juf in wording
pi_36965819
Thnx voor de reacties Heb een oude kolen-strijkbout gevonden en een olielamp, dus ga met ze aan de praat over stroom. Dat was er vroeger nog niet ( toen opa en oma klein waren) hoe deden ze dan de was? En, belangrijk: er waren geen computers! hoe speelden ze dan! Gaat helemaal leuk worden
Stem:
http://www.businesschallenge.nl/261-dhr_l_tome.html
en maak kans op een notebook!
  vrijdag 14 april 2006 @ 22:59:01 #104
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_36968715
Ik denk dat deze beste man een punt heeft.

Leren moet maar zo leuk mogelijk maar tegelijkertijd bereiden wij voor op de maatschappij. Dat is idd wel eens saai en mijn lessen zijn ook weleens saai.Soms moet er gewoon stof worden behandeld. Ik probeer altijd zoveel mogelijk voorbeelden bij de leefwereld te geven en dat kan wel lekker met maatschappijleer, bovendien loop ik altijd wel te geinen in de les waardoor het nog enigzins te doen is voor ze

Maar soms heb je gewoon saaie taaie stof waar je door moet. Je lessn varieren is wel lekker, ik denk dat leerlingen dan ook mee rgeboeid blijven en dat het voor jezelf ook wel lekker is.
  zaterdag 29 april 2006 @ 18:21:27 #105
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_37407915
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 22:59 schreef Silmarwen het volgende:
Soms moet er gewoon stof worden behandeld. Ik probeer altijd zoveel mogelijk voorbeelden bij de leefwereld te geven en dat kan wel lekker met maatschappijleer, bovendien loop ik altijd wel te geinen in de les waardoor het nog enigzins te doen is voor ze
Inderdaad. Ik probeer de lesstof zo smeuïg mogelijk aan te bieden. Actuele voorbeelden er bij, inspelen op de leefwereld en uitstralen dat je zélf in ieder geval wél plezier hebt. Ik ga ook niet elke les alle toeters, bellen, rookmachines, confettibommen, cheerleaders en vuurwerk uit de kast trekken. Daar worden leerlingen na verloop van tijd ook imuun voor.
quote:
Maar soms heb je gewoon saaie taaie stof waar je door moet. Je lessn varieren is wel lekker, ik denk dat leerlingen dan ook mee rgeboeid blijven en dat het voor jezelf ook wel lekker is.
Helemaal mee eens. Ik moet er zélf immers ook wat plezier aan beleven, anders ga ik mezelf vervelen en dat wil ik de leerlingen echt niet aan doen.

Ben overigens terug van een leuk weekje Londen met 2 vmbo. Super sfeer, lekker weer.. kortom, een van de grotere krenten in de pap als docent. Ontzettend leuk met de leerlingen bezig geweest.
.
pi_37408857
ik zat me iets af te vragen...
Ik las gisteren in een van de damesbladen een verhaal van een lerares, die van een leerlinge in vertrouwen te horen kreeg dat ze een relatie had met een leraar... En die leraar was haar zo ongeveer aan het stalken.. Ik schrok er wel van, en ik vroeg me ineens wel af hoe vaak dat voorkomt, hebben jullie het wel eens gezien, en wat werd er toen mee gedaan?
Die lerares had geheimhouding beloofd, maar is in haar boosheid wel op die docent afgestapt, en dat is nu een hele moeilijke situatie... Sowieso, als er een leerling(e) op je afkomt met zo'n verhaal, kun je het dan wel NIET vertellen aan anderen?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_37409822
Je moet ook nooit geheimhouding beloven, dat is één van de eerste dingen die aan bod kwamen bij de mentorcursus die ik gevolgd heb. Je kunt zeggen dat je het niet zomaar door zult vertellen, dat je echt heel zorgvuldig kunt zijn, maar je kunt ook eerlijk vertellen dat je sommige dingen nu eenmaal niet voor je kunt houden. Als een leerling hulp vraagt, kun je die hulp bijna nooit bieden zonder met iemand anders te overleggen, zeker als je moet doorverwijzen. En soms kan wat je hoort ook gewoon zo schokkend zijn dat je zélf je ei bij iemand kwijt moet.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  zaterdag 29 april 2006 @ 22:31:58 #108
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_37415029
Je moet het heel voorzichtig aankaarten, en zeker niet voor jezelf houden. Dan kun je wel geheimhouding beloofd hebben, wat sowieso al dom is, dan breek je die belofte maar. Als je het niet vertelt kunnen de gevolgen desastreus zijn.
pi_37419729
Belofte maakt morele schuld. Wie die schuld niet op zich wil of kan nemen door te zwijgen, moet die belofte niet maken. Zodra een leerling daarom vraagt, zou je moeten aangeven wat WEL mogelijk is en de leerling zou alsnog de kans moeten hebben om van de hulpvraag af te zien. Aan de leraar de taak ervoor te zorgen dat de leerling het toch wil vertellen en de hulp wil aanvaarden. Want dat er hulp ingeschakeld moet worden is zeker. Al is de verleiding groot om zelf even verhaal te halen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_37483899
Tja, maar gedane zaken nemen geen keer. Ze zal zelf ook wel spijt hebben van die belofte. In dit geval heb je niet alleen te maken hebt met een leerlinge in een moeilijke situatie, maar ook met een collega die volledig buiten zijn boekje gaat. Wat betreft dat laatste heb je volgens mij de plicht om daar iets mee te doen. Je kunt bijvoorbeeld naar een vertrouwenspersoon stappen.

Dat meisje zou ik in een gesprek duidelijk maken dat je, ondanks de belofte, toch iets moet doen. Ook om te voorkomen dat een andere leerlinge het slachtoffer van deze man wordt. Je kunt uitleggen dat je die belofte eigenlijk niet had moeten maken. Daarnaast kun je voorstellen samen met die vertrouwenspersoon te gaan praten.

Dit zijn echt situaties waar je niet op zit te wachten hè.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_38419199
Stil hier!

Het "bijna vakantie!"-gevoel heeft bij de leerlingen NU al hard toegeslagen, en nog harder bij mij
  woensdag 31 mei 2006 @ 19:01:35 #112
61183 leonieke
Dan toch?
pi_38419323
Ook zo zwaar aan het aftellen?
Nog 6 lesdagen hier, alle punten zijn afgesloten (en de leerlingen weten dat maar al te goed )
Nog een geluk dat ik in bijna al mijn klassen al de volledige leerstof heb gezien voor dit jaar. Nog in een paar klassen een laatste stukje theorie en dan rustig uitbollen met herhalingsoefeningen

De examens zijn ondertussen al alle 19 opgesteld, samen met alle modeloplossingen. Morgen ga ik ze gaan inleveren bij de directie
pi_38419871
Ik ben zo ontzettend blij dat mijn stage er bijna op zit. En het schooljaar qua studie ook, ik ben zo moe! Mijn logopediste vandaag: "Zo, jij ziet er moe uit.. en je klinkt ook een beetje verrot. Ben je zo erg aan vakantie toe? Pas alsjeblieft op dat je niet instort ofzo.."

Ik ben het echt even helemaal moe.
Mon 'en!
pi_38419955
ik ben nu zeker dat ik in september als LIO mag beginnen, eindelijk...
Ik ben al aan het meekijken op de school waar ik in september aan de slag ga en ik heb er zin in...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 31 mei 2006 @ 19:47:46 #115
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_38421112
Ik heb nog maar één echte stagedag dit jaar en een geweldige stage aangeboden gekregen bij een nieuwe school!
pi_38427191
Qua werk kan ik nog makkelijk dat laatste maandje door. Heb nog allerlei leuke projecten opgestart om de aankomende vakantiesfeer bij de leerlingen nog een beetje te onderdrukken in mijn lessen.
Alleen met m'n studiejaar afronden ben ik een beetje klaar.

Ah, en hoewel het er lange tijd naar uitzag dat men een nieuwe bevoegde docent zou aannemen (met dank aan PZ ) mag ik, na inspanning van de coördinatrice nieuwe docenten en de directeur VMBO toch blijven. Volgend jaar 4e studiejaar en weer eigen uurtjes en doekoes!!
  donderdag 1 juni 2006 @ 09:58:40 #117
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_38427503
Het schijnt nogal lastig te zijn he als nieuwe docent vast werk vinden. Ik hoop dat mijn volgende stage me ook als docent willen aanhouden voor LIO en daarna. Volgend jaar doe ik nog vakken van dit jaar maar hey ik heb volgend jaar maarliefst 4 vakken En ik moet een minor kiezen. Twijfel tussen geschiedenis met aardrijkskunde (of andersom) bekwaamheid, speciaal onderwijs of doorstroming naar eerste graads minor.
  donderdag 1 juni 2006 @ 23:18:33 #118
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_38458069
Ben nu bezig met examens na te kijken. Laatste restjes van het schooljaar, heb geloof ik nog 6 lesdagen of zo, plus nog een survival met mijn mentorklas (gaat erg gezellig worden).. ach, komt wel goed. Nog energie genoeg
.
pi_38467147
Ik wilde gisteren ook nog zeggen dat ik nog zat energie had, maar vanochtend word ik opeens wakker met een dikke keel en een hoofd vol griep. En dat terwijl er nog zo veel te doen is, want ik heb dit jaar voor het eerst een planning gemaakt die ervoor zorgt dat we niet al een maand voor het einde klaar zijn, maar dat we mooi tot de laatste les kunnen doorwerken.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  maandag 26 juni 2006 @ 18:06:37 #120
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_39257432
Ben vandaag begonnen aan het laatste weekje. Vorige week o.a. survival gehad, was erg geslaagd. Ik merk toch wel dat de klas het jammer vindt om na 2 jaar uit elkaar te gaan. Ik ben twee jaar mentor van ze geweest, maar ik denk dat het wel goed is dat ze eens bij andere mensen in de klas komen te zitten. Volgende week nog een dagje naar school, dan ga ik mijn lokaal weer eens uitmesten.
.
pi_39268135
Deze week nog repetitieweek en bijkomende surveillances. De hele k*tzooi nog snel nakijken, rapport- en overgangsvergaderingen en dan is 't af.
pi_39268721
Ik heb al het ultieme vakantiegevoel. Postvak al uitgeruimd enz., alle dingen waar je tijdens het schooljaar totaal niet aan toekomt zijn weer op orde. Het is nu alleen nog 'n beetje vergaderen en in de zon zitten omdat de ene vergadering om 9:00 is en de volgende pas weer om 15:00

Ja, lekker hoor. Ben wel aan het overwegen 'n baantje te zoeken voor in de zomer. Ergens vind ik het erg kansloos, als 30+-er "vakantiewerk" gaan doen, maar heb het geld nodig! En natuurlijk wel lekker lang vrij....
  maandag 26 juni 2006 @ 23:39:56 #123
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_39270247
Kun je niet ergens bij een bijspijkerkamp werken?
pi_39270283
Ik ga morgen ook even langs het uitzendbureau voor een kansloos baantje.

Ik ga in principe 2/3 weken naar Ecuador, dus extra geld is fijn!
  dinsdag 27 juni 2006 @ 21:52:04 #125
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_39300186
Waarom werken in de vakantie? Je krijgt gewoon doorbetaald.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')