Ik heb nu 10 klassen, de meeste leerlingen op de ene locatie ken ik wel, maar op de andere locatie heb ik nu een paar 2-havo-klassen en die moet ik echt effe snel uit mijn hoofd gaan leren. Ik zeg altijd maar: "Als ik je naam ken, heb je óf een positieve indruk, óf een negatieve indruk op me gemaakt". Welke indruk het was, laat ik dan in het midden. Of ik kijk effe snel in de klassenplattegrond naar de naam van een leerling, en die dan even terloops noemen. Zo van: "Als ik je naam ken, hè Ivo, dan ..." Dan zie je ze kijken... *grijns*quote:Op dinsdag 5 september 2006 18:09 schreef karoltje het volgende:
Ik had voor de eerste pauze alle namen in mn kop! Maar ik heb dan ook 1 vaste klas . Ben er gewoon erg goed in! Ik vind het ook belangrijk, is lekker voor mezelf en ook prettig voor de kinderen.
Ja, precies. En de leerlingen vertellen mij ook gewoon eerlijk als ze iets uitgevreten hebben of zo, maar nu had ik zoiets van: ik kan ze eigenlijk geen ongelijk geven. En het leuke is dan, dan ga je naar de persoon in kwestie toe, vraag je terloops hoe het met je klas gaat - en dan is het allemaal: "oh, en ze zijn zo leuk en werken hard". Terwijl ik via de achterdeur (de klas) dus het compleet tegenovergestelde hoor. Wie hou je dan voor de gek?quote:Op dinsdag 5 september 2006 18:45 schreef thaleia het volgende:
Ik heb ook al iets soortgelijks. Er is in mijn sectie een nieuwe collega aangenomen die ik niet zag zitten. Nu komt m'n mentorklasje met klachten over hem, en van andere mentoren hoor ik soortgelijke verhalen. Ik heb uiteraard m'n klasje gewezen op hun verantwoordelijkheden om zich fatsoenlijk te gedragen, maar tegelijkertijd zit ik ook wel met in m'n achterhoofd een 'tja, dit zag ik aankomen'. Nouja, we zullen wel zien hoe het verder loopt.
Drie verzorging... Tja, je kunt er geluk of pech mee hebben. Mijn eerste jaar kreeg ik ook een 3-verzorging voor m'n kiezen. Wimpers tot aan het plafond en de hele tijd maar mooi zitten wezen nagellakken en lippenstiften. En een verdwaalde jongen er tussen. Wat een ellende was dat toen. "Meneertjuhhhhh... ik kan geen huiswerk maken hoor, want meneertjuhhhhhh.... weet u.... mijn nagel was afgebroken....." Ik heb ook een 3-verzorging gehad, dat was gewoon geweldig om les aan te geven. Niet van die opgetutte dames, maar een leuk klasje, met een fiks aantal heren er bij. Gelachen dat we hebben, en gewoon een leuke les geven.quote:Op dinsdag 5 september 2006 18:45 schreef leonieke het volgende:
Ik geef er nu mijn derde jaar les in, het kan een hele verrassing worden Zeker als je een hoger niveau gewoon bent Maar het is wel erg leuk om er les te geven, vind ik.
Ja, inderdaad. Dan weet je soms al genoeg. Zo van: "wat is de overeenkomst tussen de nieuwe collega en een kalkoen? - ze halen allebei de kerstmis niet".. Best erg, maar sommige mensen moeten tegen zichzelf beschermd worden.quote:Op dinsdag 5 september 2006 18:50 schreef leonieke het volgende:
Raar hoe je dat soms zo vlug kan merken he? Een collega van mij en ik hadden precies hetzelfde gevoel toen de leerkrachten tijdens de personeelsvergadering moesten rechtstaan en zichzelf voorstellen.
quote:Op dinsdag 5 september 2006 23:03 schreef Baba-O-Riley het volgende:
"wat is de overeenkomst tussen de nieuwe collega en een kalkoen? - ze halen allebei de kerstmis niet"..
quote:Op dinsdag 5 september 2006 23:06 schreef thaleia het volgende:
[..]
(mago, ben je online? Heb een vakinhoudelijk vraagje en m'n collega's kan ik na elven niet meer lastigvallen. En wanneer begint ondergetekende haar lessen voor te bereiden? Juist, na elven)
Het zijn voor al die klassen de eerste keren dat ik ze heb, hahaha. Ik moet me even voorstellen, samen even de opzet van het boek doornemen, vertellen wat we ongeveer gaan doen elke les/week en wat er van ze verwacht wordt om hun takenkaart elke vrijdag af te kunnen tekenen etc.quote:Op dinsdag 5 september 2006 23:17 schreef Baba-O-Riley het volgende:
"Ga maar even zelfstandig werken... als je er niet uit komt, probeer je maar met potlood in te vullen, dan kijken we dat morgen samen na. Is niet erg als je het niet weet, maar probeer eerst zélf maar eens".
Hmm.. misschien had ik het hierboven een beetje té zwart/wit geschetst, maar de nieuwe docenten kunnen op mijn school in ieder geval rekenen op een goede begeleiding, ook door het zittende docententeam. We hebben een grote groep jonge docenten (en met jong pak ik even tot een jaar of 35), die nieuwe docenten goed oppakt en helpt. We hebben immers allemaal in hetzelfde schuitje gezeten. Je hebt echter ook van die koppige nieuwelingen die zich te goed voelen en dingen zeggen als: "Ik heb geen hulp nodig. Ik weet het allemaal al, dus ik red me wel ". Kijk, dan heb je zoiets van: "okee....." (En na 2 weken kwam die docent inderdaad vragen of we hem alsjeblieft tips konden geven).quote:Op woensdag 6 september 2006 14:58 schreef Neuralnet het volgende:
Andere leraren en leidinggevenden zijn bij voorbaat al zo sceptisch zoals hierboven beschreven wordt dat de nieuwe docent op veel minder steun en rugdekking kan rekenen dan de docent die er al jaren werkt.
Gelukkig werk ik op een school (en eigenlijk alle scholen waar ik stagiair ben geweest) waar bovenstaande niet van toepassing is. LIO's hebben bij ons net zoveel rechten als de 'gewone' docent. Kan natuurlijk ook anders zijn op sommige scholen.quote:Als leerling merkte ik het al. Werd ik er door een LIO uitgestuurd, dan volstond een bewering dat "die man geen les kon geven" en "ik het echt niet gedaan had" al om geen straf te krijgen. Nieuwe docenten mogen haast niet meer rekenen op enige rugdekking.
Bij ons zijn er vanaf dit jaar 2 mensen (één leerkracht en één iemand van het administratief personeels) aangesteld om de nieuwe leerkrachten op te vangen. Uiteraard worden nieuwe leerkrachten in de vakgroep ook goed opgevangen. Worden ze overstelpt met informatie die ze kunnen gebruiken (werkblaadjes, afsprakenbladen, uitleg waar ze alles kunnen vinden, ...).quote:Op woensdag 6 september 2006 16:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Hmm.. misschien had ik het hierboven een beetje té zwart/wit geschetst, maar de nieuwe docenten kunnen op mijn school in ieder geval rekenen op een goede begeleiding, ook door het zittende docententeam. We hebben een grote groep jonge docenten (en met jong pak ik even tot een jaar of 35), die nieuwe docenten goed oppakt en helpt. We hebben immers allemaal in hetzelfde schuitje gezeten. Je hebt echter ook van die koppige nieuwelingen die zich te goed voelen en dingen zeggen als: "Ik heb geen hulp nodig. Ik weet het allemaal al, dus ik red me wel ". Kijk, dan heb je zoiets van: "okee....." (En na 2 weken kwam die docent inderdaad vragen of we hem alsjeblieft tips konden geven).
En laten we eerlijk zijn: soms worden ook docenten aangenomen waarvan je al meteen denkt: hoe kúnnen ze zó iemand nou in godsnaam aannemen? Daar straalt het al bijna vanaf dat ze het niet zullen redden voor de klas. En meestal wordt dat na enkele weken al pijnlijk duidelijk.
[..]
Gelukkig werk ik op een school (en eigenlijk alle scholen waar ik stagiair ben geweest) waar bovenstaande niet van toepassing is. LIO's hebben bij ons net zoveel rechten als de 'gewone' docent. Kan natuurlijk ook anders zijn op sommige scholen.
wij hebben één leerkracht die bijna op haar pensioen is en altijd loopt te roepen tegen leerlingen die op de deur van de leraarskamer kloppen. Op den duur durft er niemand nog iets komen vragen als ze haar zien rondlopen op schoolquote:Ik moet zeggen dat ik het wel gezellig vind dat ons topicje weer zo lekker loopt. Het is net alsof je hier een virtuele docentenkamer hebt, alleen word je hier niet gestoord door leerlingen aan de deur Kan ik voor iemand een kopje koffie meenemen?
Euh, ja, ik was er dus nietquote:Op dinsdag 5 september 2006 23:06 schreef thaleia het volgende:
(mago, ben je online? Heb een vakinhoudelijk vraagje en m'n collega's kan ik na elven niet meer lastigvallen. En wanneer begint ondergetekende haar lessen voor te bereiden? Juist, na elven)
quote:Op woensdag 6 september 2006 20:03 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vandaag eerste lesdag: 22 nablijvers en 2 schorsingen in ons kernteam (á iets meer dan 100 leerlingen)
Dat belooft wat....
... wow...quote:Op woensdag 6 september 2006
20:03 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vandaag eerste lesdag: 22 nablijvers en 2 schorsingen in ons kernteam (á iets meer dan 100 leerlingen)
Dat belooft wat....
Ah, da's altijd leuk ja. Ik mag 18 september een tweetal daagjes op kamp. Hopen dat het goed weer is. Heb er zin in.quote:Op woensdag 6 september 2006 19:50 schreef Roellio het volgende:
aangezien ik vrijdag afwezig ben i.v.m. kamp vmbo-2.
Onze school heeft nogal een aparte doelgroep zeg maar.quote:
Wat is dat voor uitroep? Klinkt als de lokroep van een hitsige pauwquote:Op woensdag 6 september 2006 20:20 schreef TheSilentEnigma het volgende:
'Woella
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |