abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 5 september 2006 @ 23:03:19 #276
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41532902
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:09 schreef karoltje het volgende:
Ik had voor de eerste pauze alle namen in mn kop! Maar ik heb dan ook 1 vaste klas . Ben er gewoon erg goed in! Ik vind het ook belangrijk, is lekker voor mezelf en ook prettig voor de kinderen.
Ik heb nu 10 klassen, de meeste leerlingen op de ene locatie ken ik wel, maar op de andere locatie heb ik nu een paar 2-havo-klassen en die moet ik echt effe snel uit mijn hoofd gaan leren. Ik zeg altijd maar: "Als ik je naam ken, heb je óf een positieve indruk, óf een negatieve indruk op me gemaakt". Welke indruk het was, laat ik dan in het midden. Of ik kijk effe snel in de klassenplattegrond naar de naam van een leerling, en die dan even terloops noemen. Zo van: "Als ik je naam ken, hè Ivo, dan ..." Dan zie je ze kijken... *grijns*
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:45 schreef thaleia het volgende:
Ik heb ook al iets soortgelijks. Er is in mijn sectie een nieuwe collega aangenomen die ik niet zag zitten. Nu komt m'n mentorklasje met klachten over hem, en van andere mentoren hoor ik soortgelijke verhalen. Ik heb uiteraard m'n klasje gewezen op hun verantwoordelijkheden om zich fatsoenlijk te gedragen, maar tegelijkertijd zit ik ook wel met in m'n achterhoofd een 'tja, dit zag ik aankomen'. Nouja, we zullen wel zien hoe het verder loopt.
Ja, precies. En de leerlingen vertellen mij ook gewoon eerlijk als ze iets uitgevreten hebben of zo, maar nu had ik zoiets van: ik kan ze eigenlijk geen ongelijk geven. En het leuke is dan, dan ga je naar de persoon in kwestie toe, vraag je terloops hoe het met je klas gaat - en dan is het allemaal: "oh, en ze zijn zo leuk en werken hard". Terwijl ik via de achterdeur (de klas) dus het compleet tegenovergestelde hoor. Wie hou je dan voor de gek?
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:45 schreef leonieke het volgende:
Ik geef er nu mijn derde jaar les in, het kan een hele verrassing worden Zeker als je een hoger niveau gewoon bent Maar het is wel erg leuk om er les te geven, vind ik.
Drie verzorging... Tja, je kunt er geluk of pech mee hebben. Mijn eerste jaar kreeg ik ook een 3-verzorging voor m'n kiezen. Wimpers tot aan het plafond en de hele tijd maar mooi zitten wezen nagellakken en lippenstiften. En een verdwaalde jongen er tussen. Wat een ellende was dat toen. "Meneertjuhhhhh... ik kan geen huiswerk maken hoor, want meneertjuhhhhhh.... weet u.... mijn nagel was afgebroken....." Ik heb ook een 3-verzorging gehad, dat was gewoon geweldig om les aan te geven. Niet van die opgetutte dames, maar een leuk klasje, met een fiks aantal heren er bij. Gelachen dat we hebben, en gewoon een leuke les geven.
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:50 schreef leonieke het volgende:
Raar hoe je dat soms zo vlug kan merken he? Een collega van mij en ik hadden precies hetzelfde gevoel toen de leerkrachten tijdens de personeelsvergadering moesten rechtstaan en zichzelf voorstellen.
Ja, inderdaad. Dan weet je soms al genoeg. Zo van: "wat is de overeenkomst tussen de nieuwe collega en een kalkoen? - ze halen allebei de kerstmis niet".. Best erg, maar sommige mensen moeten tegen zichzelf beschermd worden.
.
pi_41533058
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 23:03 schreef Baba-O-Riley het volgende:
"wat is de overeenkomst tussen de nieuwe collega en een kalkoen? - ze halen allebei de kerstmis niet"..



(mago, ben je online? Heb een vakinhoudelijk vraagje en m'n collega's kan ik na elven niet meer lastigvallen. En wanneer begint ondergetekende haar lessen voor te bereiden? Juist, na elven)
pi_41533335
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 23:06 schreef thaleia het volgende:

[..]




(mago, ben je online? Heb een vakinhoudelijk vraagje en m'n collega's kan ik na elven niet meer lastigvallen. En wanneer begint ondergetekende haar lessen voor te bereiden? Juist, na elven)


Jij begint het jaar graag gedegen!

Ik moet morgen de eerste 4 uur lesgeven uit een methode die ik niet heb en nog nooit heb ingezien. En ik kan er niet vanaf wijken door even iets anders te doen, anders komt onze werkplein-studiewijzer niet uit, qua tijd.

Ik steel wel even een boek van een nieuwe brugger!
  dinsdag 5 september 2006 @ 23:17:29 #279
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41533516
"Ga maar even zelfstandig werken... als je er niet uit komt, probeer je maar met potlood in te vullen, dan kijken we dat morgen samen na. Is niet erg als je het niet weet, maar probeer eerst zélf maar eens".

.
pi_41533729
pi_41533752
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 23:17 schreef Baba-O-Riley het volgende:
"Ga maar even zelfstandig werken... als je er niet uit komt, probeer je maar met potlood in te vullen, dan kijken we dat morgen samen na. Is niet erg als je het niet weet, maar probeer eerst zélf maar eens".

Het zijn voor al die klassen de eerste keren dat ik ze heb, hahaha. Ik moet me even voorstellen, samen even de opzet van het boek doornemen, vertellen wat we ongeveer gaan doen elke les/week en wat er van ze verwacht wordt om hun takenkaart elke vrijdag af te kunnen tekenen etc.


En uhm..

pi_41540484
Poeh, als ik jullie zo hoor, dan vraag ik me al bijna af hoeveel mensen denken dat ik het slecht ga doen als LIO.....

positief denken, het zal wel meevallen...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_41548496
Joh, wij krijgen elk jaar hier meerdere LIO's en voor het merendeel geldt dat ze het al vanaf dag 1 beter doen (voor zover ik dat kan inschatten dan he) dan bepaalde van mijn collega's, hoor
pi_41550096
Orde kunnen houden is het directe gevolg van het hebben van autoriteit. Vroeger was de autoriteit hoog en waren er nooit orde problemen. Je moest het eens wagen om je mond open te doen als de leraar het niet wilde. Tegenwoordig is het allemaal veel softer geworden en wordt de keuze bij de leerlingen gelegd om mee te werken of niet.

Kijk maar eens goed bij wie er orde problemen ontstaan. Bij LIO's: logisch, want ze hebben geen ruk te zeggen en dat weten de leerlingen. Bij nieuwe docenten: ook logisch, want in hun proeftijd zittende moeten ze zich nog bewijzen. Andere leraren en leidinggevenden zijn bij voorbaat al zo sceptisch zoals hierboven beschreven wordt dat de nieuwe docent op veel minder steun en rugdekking kan rekenen dan de docent die er al jaren werkt.

Als leerling merkte ik het al. Werd ik er door een LIO uitgestuurd, dan volstond een bewering dat "die man geen les kon geven" en "ik het echt niet gedaan had" al om geen straf te krijgen. O wee o wee als ik bij een strenge oudgediende die er al 25 jaar werkte de klos was. Dezelfde bewering leverde me een lange strafmiddag op. Nieuwe docenten mogen haast niet meer rekenen op enige rugdekking. DAT maakt verschil. Respect voor de LIO, want alleen zij die van nature al een groot respect kunnen afdwingen kunnen het stellen zonder die rugdekking.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_41551102
En toch gaat het bij de meeste nieuwelingen hier wel aardig hoor Niet altijd, maar kennelijk weten ze hier wel een beetje in te schatten wie ze moeten aannemen, oid
pi_41551137
Mwah, als ik kijk naar de school waar ik nu zit, dan zal dat meevallen... Per week heb ik recht op 3 uur begeleiding, en ik heb daarnaast nog intervisie en dergelijke..
De school geeft zelf aan dat ze het niet over LIO's willen hebben, maar over beginnend docenten, en ik weet zeker dat als ik er iemand uit zou sturen, dat net zo serieus wordt genomen als bij de docenten die er al langer rondlopen..

En ordeproblemen zijn er overal, en lang niet altijd bij LIO's, vaak ook bij mensen die al veel langer in het vak zitten.. Al moet ik wel toegeven dat LIO's er misschien iets minder goed op inspelen..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_41551313
LIO's staat voor Leraar In Opleiding...

in mijn geval is dat dus een jaar lesgeven(6-8 lesuren per week), en nog veel theorie ernaast over leren, een onderzoek doen, en veel verslagen over jezelf schrijven...
Ik doe het aan de universiteit, als masteropleiding, anderen doen het als ze afgestudeerd zijn en dan nog een jaar, en hoe het via het hbo gaat weet ik eerlijk gezegd niet...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_41551530
Whoei! Net m'n 3e klas kader/verzorging gehad. Leuk!

Nu nog 1 2e klas kader, en als die ook ok is heb ik het weer grandioos getroffen, dit jaar.

Er zitten wel wat rotte appels tussen, maar die staan redelijk alleen, dus een kwestie van isoleren en uithongeren!
  woensdag 6 september 2006 @ 16:38:13 #290
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41553251
quote:
Op woensdag 6 september 2006 14:58 schreef Neuralnet het volgende:
Andere leraren en leidinggevenden zijn bij voorbaat al zo sceptisch zoals hierboven beschreven wordt dat de nieuwe docent op veel minder steun en rugdekking kan rekenen dan de docent die er al jaren werkt.
Hmm.. misschien had ik het hierboven een beetje té zwart/wit geschetst, maar de nieuwe docenten kunnen op mijn school in ieder geval rekenen op een goede begeleiding, ook door het zittende docententeam. We hebben een grote groep jonge docenten (en met jong pak ik even tot een jaar of 35), die nieuwe docenten goed oppakt en helpt. We hebben immers allemaal in hetzelfde schuitje gezeten. Je hebt echter ook van die koppige nieuwelingen die zich te goed voelen en dingen zeggen als: "Ik heb geen hulp nodig. Ik weet het allemaal al, dus ik red me wel ". Kijk, dan heb je zoiets van: "okee....." (En na 2 weken kwam die docent inderdaad vragen of we hem alsjeblieft tips konden geven).

En laten we eerlijk zijn: soms worden ook docenten aangenomen waarvan je al meteen denkt: hoe kúnnen ze zó iemand nou in godsnaam aannemen? Daar straalt het al bijna vanaf dat ze het niet zullen redden voor de klas. En meestal wordt dat na enkele weken al pijnlijk duidelijk.
quote:
Als leerling merkte ik het al. Werd ik er door een LIO uitgestuurd, dan volstond een bewering dat "die man geen les kon geven" en "ik het echt niet gedaan had" al om geen straf te krijgen. Nieuwe docenten mogen haast niet meer rekenen op enige rugdekking.
Gelukkig werk ik op een school (en eigenlijk alle scholen waar ik stagiair ben geweest) waar bovenstaande niet van toepassing is. LIO's hebben bij ons net zoveel rechten als de 'gewone' docent. Kan natuurlijk ook anders zijn op sommige scholen.


Ik moet zeggen dat ik het wel gezellig vind dat ons topicje weer zo lekker loopt. Het is net alsof je hier een virtuele docentenkamer hebt, alleen word je hier niet gestoord door leerlingen aan de deur Kan ik voor iemand een kopje koffie meenemen?
.
pi_41553498
quote:
Op woensdag 6 september 2006 16:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Hmm.. misschien had ik het hierboven een beetje té zwart/wit geschetst, maar de nieuwe docenten kunnen op mijn school in ieder geval rekenen op een goede begeleiding, ook door het zittende docententeam. We hebben een grote groep jonge docenten (en met jong pak ik even tot een jaar of 35), die nieuwe docenten goed oppakt en helpt. We hebben immers allemaal in hetzelfde schuitje gezeten. Je hebt echter ook van die koppige nieuwelingen die zich te goed voelen en dingen zeggen als: "Ik heb geen hulp nodig. Ik weet het allemaal al, dus ik red me wel ". Kijk, dan heb je zoiets van: "okee....." (En na 2 weken kwam die docent inderdaad vragen of we hem alsjeblieft tips konden geven).

En laten we eerlijk zijn: soms worden ook docenten aangenomen waarvan je al meteen denkt: hoe kúnnen ze zó iemand nou in godsnaam aannemen? Daar straalt het al bijna vanaf dat ze het niet zullen redden voor de klas. En meestal wordt dat na enkele weken al pijnlijk duidelijk.
[..]

Gelukkig werk ik op een school (en eigenlijk alle scholen waar ik stagiair ben geweest) waar bovenstaande niet van toepassing is. LIO's hebben bij ons net zoveel rechten als de 'gewone' docent. Kan natuurlijk ook anders zijn op sommige scholen.
Bij ons zijn er vanaf dit jaar 2 mensen (één leerkracht en één iemand van het administratief personeels) aangesteld om de nieuwe leerkrachten op te vangen. Uiteraard worden nieuwe leerkrachten in de vakgroep ook goed opgevangen. Worden ze overstelpt met informatie die ze kunnen gebruiken (werkblaadjes, afsprakenbladen, uitleg waar ze alles kunnen vinden, ...).
Dit vind ik eigenlijk wel een goed initiatief want ik weet nog hoe ik daar twee jaar geleden toekwam: ik werd voorgesteld aan de vakverantwoordelijke die op dat moment les aan het geven was en dus even uit zijn klas werd gehaald en mocht mijn e-mailadres opgeven zodat hij mij informatie ging bezorgen. Op zondagavond om 22u kreeg ik een mail terwijl ik op maandagmorgen 8.15u les moest beginnen geven, direct drie uur één klas op één dag, dus dan moet je maar even iets uitvinden

Aan die leerlingen heb ik slechts een maand lesgegeven (nieuw rooster) maar vandaag had ik er een aantal terug in mijn klas en begonnen ze hun hart te luchten over een collega van mij. Toen heb ik hen gezegd dat ze die persoon écht een paar kansen moeten geven omdat het voor haar allemaal nieuw is.
Toen zeiden ze: ja maar bij u is dat veel leuker mevrouw, want jij bent enthousiast en kan het goed uitleggen en dit en dat... (uiteraard wel leuk om te horen ) En toen heb ik hen even twee jaar terug in de tijd meegenomen en die allereerste lessen opgehaald We hebben wel gelachen maar uiteindelijk hebben ze toegegeven dat ze hun best gaan doen bij die nieuwe leerkracht want ook zij verdient (net zoals hen) voldoende kansen
quote:
Ik moet zeggen dat ik het wel gezellig vind dat ons topicje weer zo lekker loopt. Het is net alsof je hier een virtuele docentenkamer hebt, alleen word je hier niet gestoord door leerlingen aan de deur Kan ik voor iemand een kopje koffie meenemen?
wij hebben één leerkracht die bijna op haar pensioen is en altijd loopt te roepen tegen leerlingen die op de deur van de leraarskamer kloppen. Op den duur durft er niemand nog iets komen vragen als ze haar zien rondlopen op school
Maar heb je ook iets fris? Ik lust geen koffie of thee
pi_41554868
Bij ons komen leerlingen de docentenkamer inschuifelen alsof ze naar het schavot gaan.
  woensdag 6 september 2006 @ 17:39:42 #293
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_41555074
Ik merkte vandaag dat veel leerlingen heel erg racistisch zijn, leuk als maatschappijleer docent. Verder zijn ze echt reuze okay, veel uitproberen "het is toch maar een stagair" en bij de vraag of het wat zachter mag alsnog door babbelen. Ik kom volgens mij superstreng over nu Ik heb al 3 keer iemand anders neergezet (we hebben wel een leerdomein met 120 leerlingen in een dus opzich valt het mee, alleen heb je snel groepsvorming en veel gebabbel en sommige leerlingen kunnen daar niet zo goed tegen).

Verder moest ik invallen bij 4 vwo natuurkunde Daar weet ik dus helemaal niets meer van (en dat terwijl ik het meest exacte pakket had dat mogelijk was) maar ze moesten hun spul afhebben als de docent kwam, leuk als je ze niet echt kan helpen met de vragen Ik heb maar gezegd dat ze moesten zeggen tegen de docent dat als ze vragen niet wisten ze het van mij mochten overslaan als niemand anders ze kon helpen. Ben benieuwd naar volgende week.

Eerste indruk: veel rijke blanke racistische kindjes die eigenlijk heel leif en schattig zijn maar nu nog de grenzen opzoeken van wat wel en niet kan. Ik heb volgens mij kilometers gelopen en heb zere voeten. Ik hoop wel dat ik snel wat meer te doen krijg want anders is het erg saai zo een heel jaar.
pi_41558640
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 23:06 schreef thaleia het volgende:

(mago, ben je online? Heb een vakinhoudelijk vraagje en m'n collega's kan ik na elven niet meer lastigvallen. En wanneer begint ondergetekende haar lessen voor te bereiden? Juist, na elven)
Euh, ja, ik was er dus niet

Ik vind het opstarten dit jaar erg zwaar, ik hol de hele tijd achter mezelf aan. Komt door allerlei lessen die uitvallen en "even" een kamp tussendoor volgende week (maandag t/m woensdag kamp, en donderdag gewoon weer 8.15h beginnen, wie verzint dat?). Ik kan niets inplannen en heb het idee dat ik pas over zo'n twee weken weer een beetje "ingewerkt" ben.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_41559424
Ik had de eerste dag wel echt weer zoiets van: "Kan ik het nog wel? "

Maar het draait allemaal weer. M'n nieuwe brugklassen alweer blij, aangezien ik vrijdag afwezig ben i.v.m. kamp vmbo-2.
  woensdag 6 september 2006 @ 20:03:32 #296
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_41559845
Vandaag eerste lesdag: 22 nablijvers en 2 schorsingen in ons kernteam (á iets meer dan 100 leerlingen)

Dat belooft wat....
pi_41559925
quote:
Op woensdag 6 september 2006 20:03 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vandaag eerste lesdag: 22 nablijvers en 2 schorsingen in ons kernteam (á iets meer dan 100 leerlingen)

Dat belooft wat....


Doe eens uitleggen.
  woensdag 6 september 2006 @ 20:17:39 #298
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41560357
quote:
Op woensdag 6 september 2006
20:03
schreef TheSilentEnigma het volgende:

Vandaag eerste lesdag: 22 nablijvers en 2 schorsingen in ons kernteam (á iets meer dan 100 leerlingen)
Dat belooft wat....
... wow...
quote:
Op woensdag 6 september 2006 19:50 schreef Roellio het volgende:
aangezien ik vrijdag afwezig ben i.v.m. kamp vmbo-2.
Ah, da's altijd leuk ja. Ik mag 18 september een tweetal daagjes op kamp. Hopen dat het goed weer is. Heb er zin in.
.
  woensdag 6 september 2006 @ 20:20:29 #299
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_41560443
quote:
Op woensdag 6 september 2006 20:05 schreef Roellio het volgende:



Doe eens uitleggen.
Onze school heeft nogal een aparte doelgroep zeg maar.

Eén van de schorsingen was erg grappig. Er waren nog 5 nakomers over (waarvan 4 van mijn mentorklas die het gepresteerd hadden die dag zowel te laat op school te komen en later op de dag ook nog eens te laat in de les te verschijnen ), en mijn kernteamleider wilde juist de andere strafklant meedelen dat hij naar huis mocht.

Deze wilde echter deze mededeling niet afwachten en zei zoiets als: 'Woella, mijn vader gaat mij slaan als ik zo laat thuiskom'. Mijn kernteamleider pakt daarop de telefoon, belt de desbetreffende vader en meldt dat zoonlief een half uurje later thuiskomt.
Nadat mijn KTL had opgehangen, begint de leerling te vloeken en te tieren dat hij 'maar' 20 minuten te laat was. Mijn KTL pakt de telefoon weer, en meldt vader dat het half uurtje een uurtje wordt. Daarna werd mijn KTL helemaal verrot gescholden, waarvoor hij voor de derde keer de telefoon pakte en naar huis belde in 5 minuten tijd, dit keer om te vertellen dat zoonlief extern geschorst is.

De andere schorsing (intern) betrof een leerling die meubilair aan het onder tuffen was (niet handig als de KTL achter je staat).

De nakomers waren voornamelijk leerlingen die extreem te laat waren.
  woensdag 6 september 2006 @ 20:47:41 #300
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41561478
quote:
Op woensdag 6 september 2006 20:20 schreef TheSilentEnigma het volgende:
'Woella
Wat is dat voor uitroep? Klinkt als de lokroep van een hitsige pauw

wel een goed begin van het nieuwe schooljaar dus.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')