Haha, ja kan ik me voorstellen. Lijkt me wel melig hoor... Tenzij je te zeer aangeschoten raakt en de mentor in kwestie je naderhand komt afvragen hoe je in godsnaam die klassenplattegrond had kunnen maken...quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 16:59 schreef thaleia het volgende:
Gisteren in de kroeg met twee collega's een klasseplattegrond gemaakt voor een andere collega die de klas waarvan hij mentor wordt nog niet kent en wij wel. Dolle pret, schuiven met namen op een bierviltje
Ik heb de eerste week er inmiddels al weer opzitten. Het was weer even wennen om in het ritme te komen. Gisteren brugklasfeest, dag ervoor even naar een brugklaskamp geweest (dat werd uiteindelijk tot 2 uur 's nachts, maar 't was ook zo gezellig), dus we zijn weer druk bezig.quote:Heb best wel weer zin om te beginnen, maar vervloek nu al mijn wekker.
Ik vroeg meestal 10 gulden per uur (in het guldentijdperk dan he). Maar ik deed het dan ook niet voor het geld.quote:Vraagje aan degenen hier die ook bijles geven: welk tarief hanteren jullie? Ik heb met vier dagen werken best wat tijd over en een zwarte bijverdienste is nooit weg
Ik zou ze dan het tweede uur aan het werk zetten, of gewoon een tandje lager werken, een beetje een relaxte sfeer creëeren en dan wat vertalen of zo.. ieder voor zich, of samen wat met die zinnen scrabbelen. De heavy kost gewoon in het eerste uur stoppen, hebben ze dat tenminste al gehad.quote:Op vrijdag 1 september 2006 22:50 schreef imago het volgende:
Dat wordt zwaar. Iemand tips hoe ik vooral dat blokuur interessant kan houden? Werkvormen afwisselen OK, maar ook daar gaat de sleur optreden natuurlijk... Misschien het ene uur grammatica en het andere uur vertalen ofzo.
Krijg je dan geen problemen met de directie als je zo maar leerlingen naar huis laat gaan? Bij ons hebben ze nu weer een nieuw mode-woord dit schooljaar - "onderwijstijd". Dus als er ook maar 1 les wegvalt om wat voor reden dan ook, dan is er meteen weer allerhande trammelant.quote:Zit ook de denken aan een beloningstructuur waarbij ze eht 8e uur mogen wegblijven!
Volle klassen in de bovenbouw zijn inderdaad best lastig bij de klassieke talen. Ik heb dit jaar een vijfde klas Latijn met maar liefst 32 leerlingen, wat echt groepsmanagement op het hoogste niveau is. Wel een enorme uitdaging ook ergens. Deze klas heb ik opgedeeld in een aantal vertaalgroepen van ongeveer 8 leerlingen (drie groepen werken enigszins zelfstandig, de laatste groep bestaat uit de zwakste leerlingen, die extra sturing van mij krijgen). In een blokuur ben je meestal het eerste halfuur bezig met het bespreken van de vertalingen die ze de vorige lessen hebben gemaakt. Voor de rest van de les geef ik dan meestal een aantal regels op, die ze bij moeten aftekenen, waarna ze in principe weg mogen gaan. In de praktijk is ongeveer 80% van de leerlingen gewoon de volle twee uur daar mee bezig.quote:Op vrijdag 1 september 2006 22:50 schreef imago het volgende:
Ik ben woensdag begonnen. Wel even moeilijk opstarten, want ik zit ook in een stress-periode met studie en verhuizing, dus ik voelde me niet écht voorbereid. Maar inmiddels lopen de meeste zaken wel. De eerste weken zijn zo hectisch: het rooster verandert af en toe nog (moet nog gefinetuned worden), even een brugklaskamp tussendoor, vergadering hier en daar. Maar over een tijdje zit ik weer helemaal in m'n ritme en gaat het vast weer lekker
Ben allen niet zo blij met m'n rooster: de (hele volle!) vijfde klas Grieks op het 8e uur terwijl ze daarvoor een tussenuur hebben, of een blokuur tijdens het 7e en 8e... Dat wordt zwaar. Iemand tips hoe ik vooral dat blokuur interessant kan houden? Werkvormen afwisselen OK, maar ook daar gaat de sleur optreden natuurlijk... Misschien het ene uur grammatica en het andere uur vertalen ofzo. Zit ook de denken aan een beloningstructuur waarbij ze eht 8e uur mogen wegblijven als het werk dan thuis wordt gedaan, maar het is de vraag in hoeverre ze zo zelfstandig zijn om dat ook écht te doen. Moeilijk!
Ook een lekkere redenatie...quote:Op zaterdag 2 september 2006 18:59 schreef thaleia het volgende:
Dat kon wel, vond de schoolleiding, want er zaten zoveel zwakke leerlingen in dat er met kerst vast al wel een stuk of vijf zouden zijn overgestapt naar een ander niveau.
Ik heb nog geen vastomlijnde plannen, ben een beetje aan het rondkijken nog. Maar het zal wel iets binnen de overheid wordenquote:Op zaterdag 2 september 2006 20:03 schreef nickybol het volgende:
Welk werk ben je van plan te gaan doen imago?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |