abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35015699
Liep tegen deze vraagstelling aan tijdens een discussie in een andere thread. Ik heb hierover wat ge-googled en kwam verschillende zaken tegen. Met dit topic wil ik graag alleen wat meer over dit onderwerp leren dus kinderen met lompe opmerkingen, ajb reageer niet!!!

Dit ...
quote:
In de tachtiger jaren besliste het Hoger Gerechtshof van de Verenigde Staten dat Joden een ras waren, tenminste voor de toepasselijkheid van bepaalde anti-discriminatie-wetten. Hun redenering: toen deze wetten gemaakt werden, spraken de mensen routinematig over het „Joodse ras” of het „Italiaanse ras” zowel als over het „neger ras,” en dat was hetgene wat de wetgevers wilden beschermen.

Maar vele Joden waren diep beledigd door deze beslissing, beledigd door iedere hint dat Joden beschouwd konden worden als een ras. Dit idee van Joden als een ras brengt de nachtmerrie in herinnering van de visie van Nazi-Duitsland, waar de Joden niet alleen tot een ras werden verklaard, maar tot een inferieur ras, dat moest worden opgeruimd en uitgeroeid als schadelijk ongedierte.

Maar zelfs als we alle emoties opzij zetten, dan blijkt dat Joden duidelijk geen ras zijn.
http://www.hoor-israel.org/

Dit ...
quote:
Antisemitische politieke partijen in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk zorgden echter op het einde van de 19de eeuw weer voor een oplevend antisemitisme. Het goed of slecht zijn van een mens werd bepaald door het ras waartoe zij behoorden en het Jodendom werd afgeschilderd als een ras dat er op uit was de arische cultuur te vernietigen. Hitler greep dit argument aan om de joden te isoleren, te vervolgen om uiteindelijk het jodendom uit te roeien.
http://rhc.tilburg.nl/RECEPTIE/wo2/tilburg/shoah.htm

Maar ook dit ...
quote:
Later uitte de Jodenhaat zich vooral als een sociaal verschijnsel en tegen het einde van de 19e eeuw ontstond er zelfs een zogenaamd biologische motivering. Wanneer de reacties op Joden een overwegend religieus karakter hebben, wordt er gesproken van antijudaïsme. Slechts op het ogenblik dat vanuit het sociaaldarwinisme het Jodendom als een ras en niet langer als religie werd beschouwd, werd antijudaïsme antisemitisme.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Antisemitisme

Kan iemand bronnen vinden waarin bijv. door Joodse geleerden en teksten wordt beweerd dat de joden een apart ras zijn??!
Before all else, be armed.
  zondag 12 februari 2006 @ 21:44:07 #2
44963 MadMarine
geregistreerde gek
pi_35016136
het jodendom is toch een religie?
dus als je je bekeerd tot dit geloof behoor je ineens tot een ander ras?
kan niet hè?
ga maar even met die witte meneer mee...
[b]best bekeken topic, ooit[/b]
pi_35016202
Wat ik mij telkens afvraag, is waarom je jood/joden met een hoofdletter schrijft ?
  zondag 12 februari 2006 @ 21:46:47 #4
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_35016253
quote:
Op zondag 12 februari 2006 21:44 schreef MadMarine het volgende:
het jodendom is toch een religie?
dus als je je bekeerd tot dit geloof behoor je ineens tot een ander ras?
kan niet hè?
Kan dat dan? Ik dacht dat je alleen Joods kon zijn als je moeder het is. En anders niet.
  zondag 12 februari 2006 @ 21:48:26 #5
88071 elmark
Fruittellarolgambler
pi_35016324
Met het Jodendom zit het iets anders dan met bijvoorbeeld het Christendom, omdat je als je je zou bekeren tot het Jodendom een andere status hebt dan dat je Jood zou zijn vanaf je geboorte.. Volgens mij wordt deze term op 2 verschillende manieren gebruikt, maar betekenen ze dus 2 verschillende dingen. Ik interpreteer het dat het zowel een ras als geloof zou betekenen.
Correct me if I'm wrong
pi_35016410
quote:
Op zondag 12 februari 2006 21:48 schreef elmark het volgende:
Met het Jodendom zit het iets anders dan met bijvoorbeeld het Christendom, omdat je als je je zou bekeren tot het Jodendom een andere status hebt dan dat je Jood zou zijn vanaf je geboorte.. Volgens mij wordt deze term op 2 verschillende manieren gebruikt, maar betekenen ze dus 2 verschillende dingen. Ik interpreteer het dat het zowel een ras als geloof zou betekenen.
Correct me if I'm wrong
en wat zou volgens zou "Israelieten" dan zijn?
  zondag 12 februari 2006 @ 21:55:02 #7
8369 speknek
Another day another slay
pi_35016627
Mensenrassen bestaan niet. Te weinig genetische verschillen onderling.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 12 februari 2006 @ 21:55:18 #8
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_35016642
quote:
Op zondag 12 februari 2006 21:45 schreef The_Dijkstra het volgende:
Wat ik mij telkens afvraag, is waarom je jood/joden met een hoofdletter schrijft ?
Dit zal met de invoering van de nieuwe spelling dan ook niet meer zo zijn. Tenminste, als je over de joodse mensen praat. Net zoals je moslim of christen ook niet met een een hoofdletter schrijft.
Maar Jodendom en Joods moet wel met een hoofdletter, net als Islamitisch en Christendom.

Joden zijn overigens Semieten, net als Arabieren en zij zijn dus een onderdeel van het Kaukasische ras.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_35016887
volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Joden of http://nl.wikipedia.org/wiki/Jodendom zijn joden ook niet makkelijk als ras te kwalificeren.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_35016946
Rassen bestaan (wetenschappelijk) niet..
Joden zijn echter wel een apart volk, zoals hierboven al wordt uitgelegd. (je kan niet joods worden, je wordt joods geboren of niet)

edit* wat speknek dus zegt
  zondag 12 februari 2006 @ 22:02:29 #11
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_35017021
quote:
Op zondag 12 februari 2006 21:55 schreef speknek het volgende:
Mensenrassen bestaan niet. Te weinig genetische verschillen onderling.
Inderdaad.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  zondag 12 februari 2006 @ 22:03:18 #12
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_35017058
quote:
Op zondag 12 februari 2006 22:01 schreef x-uk het volgende:
(je kan niet joods worden, je wordt joods geboren of niet)
Moet jij The Big Lebowski even kijken
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  zondag 12 februari 2006 @ 22:09:25 #13
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_35017354
Maakt het wat uit trouwens
  zondag 12 februari 2006 @ 22:11:43 #14
134391 TranceAction
It's me Leclerc
pi_35017477
Joden zijn toch supporters van Ajax?
Trek, trek ?? In Europa hebben ze trek, hier in Afrika hebben we gewoon honger
  zondag 12 februari 2006 @ 22:12:39 #15
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_35017525
quote:
Op zondag 12 februari 2006 22:11 schreef TranceAction het volgende:
En Nederlanders. En Surinamers. En Chinezen.

Of was het grappig bedoeld
pi_35017793
quote:
Wie een kuil graaft voor een ander is een werknemer.
pi_35017826
quote:
Op zondag 12 februari 2006 21:50 schreef Triggershot het volgende:

[..]

en wat zou volgens zou "Israelieten" dan zijn?
Inwoners van Israel? Er is verder toch geen verplichting om jood te zijn om in Israel te wonen?
  zondag 12 februari 2006 @ 22:55:29 #18
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_35019550
quote:
Dat zijn joden, oekel!
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
  maandag 13 februari 2006 @ 00:22:46 #19
44963 MadMarine
geregistreerde gek
pi_35022656
quote:
Op zondag 12 februari 2006 22:55 schreef Ludwig het volgende:

[..]

Dat zijn joden, oekel!
en tot dat geloof bekeren alle meeloop feyenoorders zich als ajax weer eens kampioen wordt
ga maar even met die witte meneer mee...
[b]best bekeken topic, ooit[/b]
pi_35022844
die discussie is al eens uitgebreid gevoerd, jammer dat de fok search nog steeds nauwelijks werkt
Jusqu'ici tout va bien...
pi_35022862
NB de discussie of Joden nou een ras zijn of niet
  maandag 13 februari 2006 @ 12:44:52 #22
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35032328
Mensenrassen bestaan wetenschappelijk gezien wèl. Je hebt drie rassen: mongolide, negroide en europide. De meeste joden behoren tot het laatste ras, maar je hebt mengvormen en bekeerlingen van de andere twee rassen.

De bijbelse traditie wil dat de rassen zijn ontstaan door de nakomelingen van Noach: Sem, Cham en Iaphet.

Arabieren en joden zijn semitische volkeren.
Afrikanen zijn hammitische volkeren.
Japhet zijn Europeide mensen.
pi_35033040
Joden zijn volgens mij geen ras zoals hierboven ook al wordt gezegd. Ze kunnen deel uitmaken van elk ras.

Daarnaast geldt het joods zijn via je moeder alleen bij orthodoxen dacht ik. Als je kijkt op de website van het Ministerie van Buitenlandse zaken van Israël kan je ook joods worden en daardoor een paspoort krijgen door je te bekeren.
quote:
Acquisition of Nationality according to the Law of Return

On the establishment of the State, its founders proclaimed "...the renewal of the Jewish State in the Land of Israel, which would open wide the gates of the homeland to every Jew..." In pursuance of this tenet, the State of Israel has absorbed survivors of the Holocaust, refugees from the countries in which they had resided, as well as many thousands of Jews who came to settle in Israel of their own volition.

The Law of Return (1950) grants every Jew, wherever he may be, the right to come to Israel as an oleh (a Jew immigrating to Israel) and become an Israeli citizen.

For the purposes of this Law, "Jew" means a person who was born of a Jewish mother, or has converted to Judaism and is not a member of another religion.
bron: Buitenlandse Zaken
pi_35036493
quote:
Op maandag 13 februari 2006 12:44 schreef Floripas het volgende:
Mensenrassen bestaan wetenschappelijk gezien wèl. Je hebt drie rassen: mongolide, negroide en europide. De meeste joden behoren tot het laatste ras, maar je hebt mengvormen en bekeerlingen van de andere twee rassen.

De bijbelse traditie wil dat de rassen zijn ontstaan door de nakomelingen van Noach: Sem, Cham en Iaphet.

Arabieren en joden zijn semitische volkeren.
Afrikanen zijn hammitische volkeren.
Japhet zijn Europeide mensen.
Wat is een japhet?
pi_35039057
[quote]Op maandag 13 februari 2006 14:39 schreef The_Dijkstra het volgende:
Wat is een japhet?

moeluk, google

http://www.pantheon.org/articles/j/japhet.html
Encyclopedia Mythica™ Search (access key + s) Search for:

You are here: » Home » Areas » Mythology » Other mythologies » Japhet
Cite/copy/print/rate article
References Japhet
by Micha F. Lindemans

The third son of Noah. The peoples connected with Japhet occupy the northern part of the world, and include the Madai (Medes) and Javan (Ionians, i.e. Greeks).

Een uitleg volgens wikipedia

Jafeth

Jafeth From Sterwiki Jafeth is een bijbelse figuur. Zijn naam komen we tegen in Genesis 5 tot en met 10. Zijn naam betekent: uitbreiding. Hij is de middelste zoon van Noach. De oudste zoon van Noach is Sem. De jongste zoon van Noach is Cham. Tegenover zijn vader heeft Jafeth zich zeer gewetensvol gedragen. In dronkenschap en naaktheid gelegen heeft Jafeth samen met Sem zijn vader bedekt. Cham heeft zijn vader in die situatie bespot. Jafeth wordt om zijn daad gezegend. In de bijbelse visie zijn de Indo-Europese stammen uit hem voortgekomen. Er zijn duidelijke aanwijzingen dat Japeth daadwerkelijk voorvader van de Indo-Europese stammen en volken is, aangezien zijn naam door de eeuwen heen aanbeden is als god. De Oude Grieken aanbaden hem als Japetos, of Japetus. In India werd hij aanbeden als Pra-Japati. Door de Romeinen is dit overgenomen, zij aanbaden de verbastering Jupiter. Ook namen van afstammelingen van Japheth zijn terug te vinden in Indo-Europeaanse volken, zoals bijvoorbeeld Tarsis, wiens nageslacht zich verspreid zou hebben richting Spanje (de Middelandse zee heette ooit de Tarsische zee en in de 9e eeuw v. Chr. werd dit land al in sommige archeologische vondsten Tarsis genoemd met de hoofdstad Tarshish, in het grieks Tartessos genaamd), Tubal, wiens nageslacht zich richting het huidige Rusland getrokken zou hebben (voor het eerst genoemd door Tiglath-Pileser I, Koning van Assyrie, 1100 v. Chr..; hij noemt hen de 'Tabali', Flavius Josephus beschreef hen als de Thobelieten die volgens hem in Iberië, het huidige Georgie leefden. In de namen van de rivier de Tobol en de stad Tobolsk herkennen we nog steeds de stamvader Tubal) en Mesech, die ook richting Rusland getrokken zou zijn (de Assyriërs noemden hen in één adem met de afstammelingen van Tubal, namelijk 'Tabal and Musku', Herodotus schreef over de 'Tiberanoi en Moschoi', Tiglath-Pileser schreef in 1100 v.C. over de 'Muska-a-ia'. Later werden ze Mosochenu genoemd, nog later Muskovieten die hun naam gaven aan de stad Moskou). Externe link NOAH'S THREE SONS online (http://custance.org/Library/Volume1/index.html), door Arthur C. Custance (1910 - 1985) over de nakomelingen van Noach gezien vanuit evangelisch-orthodox standpunt Categorie:Bijbels persoon ca:Jàfet de:Jafet en:Japheth fr:Japhet sv:Jafet
Bron "Jafeth" : Wikipedia.org
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')