Kleine dorpjes zuigen
![]()
Om met m'n eigen te beginnen, Tilligte. Iets van 800 inwoners, zeer kleine groei over de afgelopen decennia en dat komt met name door de verpauperde ligging.
Boodschappen doen kan vanaf 4 km afstand, zoek je wat meer winkeltjes (nog steeds erg beperkt) dan moet je naar een ander dorp, 6 km verwijderd. Wil je naar de middelbare school voor brugklassers, dan ben je in dat 6 km ver weg liggende dorp aan het goede adres. Wordt je wat ouder dan mag je een heerlijke 14 kilometer door de stinkende boerderijenrimboe van Twente fietsen. We komen dan wel langs enkele 'fraaie' locaties van de TV Oost-serie
Van Jonge Leu en Oale Grond maar die vallen ook wel flink tegen als de zon er een keer níet op schijnt, er gewoon geen reet te doen is (het cafeetje) en je niet snel verder wil fietsen vanwege de culinaire stankproducties & paardenkeutels die langs de gehele route te vinden zijn.
Het dorp zelf, tja.. Echt zo'n CDA-dorp, allemaal lamme boeren die al tientallen jaren op 'hun' partij stemmen. Een kerk in het midden waar alle oudjes (zo'n 70% van de totale bevolking schat ik) hun zondagochtendgebed kunnen doen, met daarnaast 2 cafés waarvan er één alleen voor feesten en zondagavond-patatavond is, de ander voor enkele 40-jarige vrijgezelle boeren en het honk voor zendpiraten en bierdrinkwedstrijden tot vroeg in de zondagochtend, met het nodige geschreeuw over de straat heen (ik merk er niks van gelukkig
![]()
). Het straatje waar ik in woon ligt parallel aan de bijzonder korte 'hoofdstraat' en is zowaar nog meer vergrijsd dan een bejaardenhuis dat al 20 jaar niet meer geverfd is. De hoofdstraat wordt ingeperkt door 2 rotondes die het begin en einde van het lachwekkende dorpje aankondigen.
Wat is er te doen qua boodschappen? Niks dus.
Overige voorzieningen in die trant? Een kledingzaak, 3 cafés aan de hoofdweg (waarvan er één gaat sluiten) en een restaurant/terras iets buiten het dorp. Ook is er een bakkersfiliaal die goederen krijgt aangeleverd uit een naburig dorpje en elke zaterdag ofzo wel geopend is. Tenslotte nog een garage, basisschool met gymzaal en 2 voetbalvelden van de lokale voetbalvereniging. En dat was het dan. Qua uitgaansgelegenheden dus helemaal niks, tenzij je opgescheept wil zitten met een paar gezellige boerenjongens van een jaar of 16 die gezellig tientallen glazen bier (Grolsh) achteroverslaan aan een ouderwets ongezellige bar.
Genoeg geluld, meer dan 75% van de viewers heeft deze openingspost niet eens helemaal gelezen (schat ik), maar de echte leesbikkels uit even schijterige dorpjes (iets minder mag ook) kunnen hier hun ei kwijt.
(Stedelingen openen maar een eigen topic over hun stad waar dan wel allerlei voorzieningen zijn, maar het krioelt van ehm.. nou ja, vul dat zelf maar in
![]()
)