abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 februari 2006 @ 19:06:20 #1
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_34945179
Hoi

Ik ben sinds een tijdje nu bezig met wat verder gaan in fotografie dan alleen vakantiefototjes. Voor mezelf en ook voor school. beetje zwart wit en nachtfotografie e.d.
Nu heb ik weer iets nieuws gevonden (het bestond natuurlijk al.. maar ok)

Ik ben dus aan film gekomen voor infrarood foto's. maar ik heb hier totaal geen ervaring mee...
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Infrarood fotografie?

Hoe ik het beste licht kan meten, foto's kan laten ontwikkelen.
Volgens de verkoper was er geen speciale filter nodig om foto's te maken, maar op sommige websites lees ik dat dat wel nodig is

Het gaat om zulke rolletjes:

Mooi:

▀█▀ █ █▀█▀█
Last.fm || 8bc.org || Timbob.nl
  vrijdag 10 februari 2006 @ 19:10:08 #2
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34945313

Ik fotografeer wel eens met de hierboven afgebeelde film--kodak HIE, die gaat tot en met 900 nanometer. 16 euro per rolletje, maar heel mooi resultaat...

Gebruik een (donker) rood filter op je objectief, dat geeft mooiere resultaten.

Lichtmeting is al lastig bij de HIE, ik weet niet hoe het bij jouw rolletje zit...
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  vrijdag 10 februari 2006 @ 19:13:27 #3
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_34945439
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 19:10 schreef Shark.Bait het volgende:
[afbeelding]

Ik fotografeer wel eens met de hierboven afgebeelde film. 16 euro per rolletje, maar heel mooi resultaat...

De enige filter die ik heb is een oranjefilter voor m'n zwartwit foto's
Kan je dat rolletje van jou gewoon ontwikkelen als zwartwit? of moet dat speciaal?

▀█▀ █ █▀█▀█
pi_34945500
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 19:10 schreef Shark.Bait het volgende:
[afbeelding]

Ik fotografeer wel eens met de hierboven afgebeelde film--kodak HIE, die gaat tot en met 900 nanometer. 16 euro per rolletje, maar heel mooi resultaat...

Lichtmeting is al lastig bij de HIE, ik weet niet hoe het bij jouw rolletje zit...
De film van de TS is zw/w film, die zou je dus zelf kunnen ontwikkelen. Kan dat met die van jou ook?
en er moet toch een manier zijn om een beetje fatsoenlijk je instellingen te bepalen? Een belichtingstrappetje schieten á 18¤ de film lijkt me een dure hobby.
"So, I cant be a Bi without having sexual feelings towards girls?"
  vrijdag 10 februari 2006 @ 19:17:07 #5
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_34945572
Ik kreeg mijn rolletje mee voor 4 eu

Maar ok.. das bijzaak.

▀█▀ █ █▀█▀█
  vrijdag 10 februari 2006 @ 19:23:55 #6
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34945779
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 19:13 schreef timbob het volgende:
De enige filter die ik heb is een oranjefilter voor m'n zwartwit foto's
Kan je dat rolletje van jou gewoon ontwikkelen als zwartwit? of moet dat speciaal?
Oranje zal ook wel kunnen, maar rood is toch beter (donker rood nog beter--je luchten zijn dan donkerder, zwart soms ) en een IR filter is optimaal--bij HIE, bij die jij postte weet ik het niet.

Het is ws verstandiger om zelf het rolletje te ontwikkelen; sommige ontwikkelmachines hebben IR geleiders, en dat zie je dan op je film terug. Zelf ontwikkelen kan heel makkleijk, in het kartonnetje van je fotorolletje staat een tabel met ontwikkelaar, verdunning, temperatuur en tijd.

Ik ben zelf aan het experimenteren met HIE, want da's toch wel lastig. f/5.6 bij 1/125 s en dan in de XTOL voor 8 minuten--bleek niet goed te zijn. Ik ben nu dus ook op internet aan het zoeken naar een andere tactiek. Gelukkig trekt mijn scanner het allemaal weer recht, maar ik heb liever dat het rolletje meteen goed is.

Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  vrijdag 10 februari 2006 @ 19:28:06 #7
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34945921
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 19:17 schreef timbob het volgende:
Ik kreeg mijn rolletje mee voor 4 eu

Maar ok.. das bijzaak.
ik heb ook hele goedkope duitste zooi geprobeerd, met het volgende resultaat:

vrijdag 10 februari 2006 @ 19:29:30 #8
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_34945962
PdeHoog!
That's the way the cookie crumbles
pi_34946073
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 19:28 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

ik heb ook hele goedkope duitste zooi geprobeerd, met het volgende resultaat:

[afbeelding]
Deed het op bomen en ander groen het zelfde? Dan kun je idd net zo goed zw/w fotograferen.

En nog een vraagje, bij digitale IR zie je vaak van die hele dramatische luchten, krijg je die analoog ook of moet je dan weer met een Pola gaan werken en nog langer belichten?
"So, I cant be a Bi without having sexual feelings towards girls?"
  vrijdag 10 februari 2006 @ 19:40:56 #10
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_34946301
Nouja, mijnes is iig nog Konica, das tenminste nog een beetje Merk.
Zelf ontwikkelen kan misschien wel, maar bij m'n vader in z'n donkere kamer.

maar wat bedoel je met "sommige ontwikkelmachines hebben IR geleiders, en dat zie je dan op je film terug"
hoe zie je dat terug dan?

▀█▀ █ █▀█▀█
  vrijdag 10 februari 2006 @ 19:41:54 #11
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34946337
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 19:33 schreef PoseidonVS het volgende:
Deed het op bomen en ander groen het zelfde? Dan kun je idd net zo goed zw/w fotograferen.
Bomen enzo zijn heel mooi wit; en de luchten krijg ik met zw/w niet zo mooi. Bovendien heeft HIE geen anti-halation layer, waardoor er een soort halo rond de belichtte gedeeltes komt (zie lantaarn, molen zelf, etc)

quote:
En nog een vraagje, bij digitale IR zie je vaak van die hele dramatische luchten, krijg je die analoog ook of moet je dan weer met een Pola gaan werken en nog langer belichten?
pola en rood geeft nog dramatischere luchten dan alleen rood. Omdat digitale camera's op hun CCD een anti IR filter hebben, moet je lang belichten. CCDs en CMOSjes kunnen heel mooi IR licht opvangen, tot verdriet van de fabrikanten.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 19:45:33 #12
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34946454
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 19:40 schreef timbob het volgende:
Nouja, mijnes is iig nog Konica, das tenminste nog een beetje Merk.
Zelf ontwikkelen kan misschien wel, maar bij m'n vader in z'n donkere kamer.
Ontwikkelen doe je meestal in een ontwikkeltank, niet in een doka
quote:
maar wat bedoel je met "sommige ontwikkelmachines hebben IR geleiders, en dat zie je dan op je film terug"
hoe zie je dat terug dan?
er schijnt een IR straal op de gaatjes in je film. Als die erg fel zijn lekt het licht daarvan naar je negatief zelf. de Nikon F80 en zowat alle canon film camera's maken daar ook gebruik van bij het doorspoelen van de film.
pi_34948181
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 19:29 schreef IJzercookie het volgende:
PdeHoog!
Dat ben ik En jouw foto staat niet meer online
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  vrijdag 10 februari 2006 @ 21:34:55 #14
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_34950268
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 20:39 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Dat ben ik En jouw foto staat niet meer online

niet????
pi_34950296
Hey Shark, had jij mij ook niet eens IR gefotografeerd?
pi_34950456

Effe opgezocht.
pi_34950471
Dat is hem idd Ijzercookie
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  vrijdag 10 februari 2006 @ 21:58:11 #18
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34951211
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 21:39 schreef Toeps het volgende:
[afbeelding]

Effe opgezocht.
die was ik al helemaal vergeten
pi_34951439
Met veel digitale camera's kun je ook infrarood fotograferen.
Op deze site vind je veel mooie voorbeelden.
  zaterdag 11 februari 2006 @ 08:19:39 #20
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_34961422
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 21:39 schreef PdeHoog het volgende:
Dat is hem idd Ijzercookie
Hij staat nog gewoon op mijn site hoor
  zaterdag 11 februari 2006 @ 12:16:48 #21
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_34964210
Dus maar als..

Als je overdag met een redelijk zonnetje gaat fotograferen. heb je met infrarood dan een langere of kortere sluitertijd nodig dan met een normaal rolletje?

dan weet ik een beetje waar ik moet gokken

▀█▀ █ █▀█▀█
  zaterdag 11 februari 2006 @ 12:42:32 #22
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34964782
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:16 schreef timbob het volgende:
Dus maar als..

Als je overdag met een redelijk zonnetje gaat fotograferen. heb je met infrarood dan een langere of kortere sluitertijd nodig dan met een normaal rolletje?

dan weet ik een beetje waar ik moet gokken
f11 bij 1/125 ? Misschien wijs om daar even op te googlen met jouw merk IR rolletje. Soms staat het wel eens in het kartonnen doosje van het rolletje. Voor de donkerste luchten moet je wel de zon achter je hebben staan.
  zaterdag 11 februari 2006 @ 14:18:23 #23
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_34966827
Ah, ik lees hier:

met roodfilter: f5.6 @ 1/60 (volle zon, buiten)
zonder filter: equivalent op ISO 32

aardig wat licht nodig dan...

▀█▀ █ █▀█▀█
  zaterdag 11 februari 2006 @ 15:11:28 #24
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34968031
Nog een belangrijke mededeling:
scherpstellen is voor elke kleur licht anders. Maar omdat IR licht buiten de normale golflengte van zichtbaar licht ligt, is de scherpstelling toch anders dan dat van een gewone foto.

De zwarte stip is je scherpstelpunt van een gewone foto, de rode stip links daarvan gebruik je als je infrarode film gebruikt. Als jij je scherptediepte groot genoeg maakt, hoef je er geen rekening mee te houden...
pi_34968147
Overigens wordt afgeraden om IR-film in electronisch gestuurde camera's (zoals de EOS300) te stoppen. Die gebruiken infraroodlicht om de film te checken e.d.

Gebruik het liefst zo'n oud ding met MF en weinig electronica Shark gebruikt volgens mij een oude Canon voor dat werk en ik ga van de zomer spelen met IR in de OM-2
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')