De enige filter die ik heb is een oranjefilter voor m'n zwartwit foto'squote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:10 schreef Shark.Bait het volgende:
[afbeelding]
Ik fotografeer wel eens met de hierboven afgebeelde film. 16 euro per rolletje, maar heel mooi resultaat...
Gebruik een (donker) rood filter op je objectief, dat geeft mooiere resultaten.
De film van de TS is zw/w film, die zou je dus zelf kunnen ontwikkelen. Kan dat met die van jou ook?quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:10 schreef Shark.Bait het volgende:
[afbeelding]
Ik fotografeer wel eens met de hierboven afgebeelde film--kodak HIE, die gaat tot en met 900 nanometer. 16 euro per rolletje, maar heel mooi resultaat...
Gebruik een (donker) rood filter op je objectief, dat geeft mooiere resultaten.
Lichtmeting is al lastig bij de HIE, ik weet niet hoe het bij jouw rolletje zit...
Oranje zal ook wel kunnen, maar rood is toch beter (donker rood nog beter--je luchten zijn dan donkerder, zwart somsquote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:13 schreef timbob het volgende:
De enige filter die ik heb is een oranjefilter voor m'n zwartwit foto's
Kan je dat rolletje van jou gewoon ontwikkelen als zwartwit? of moet dat speciaal?
ik heb ook hele goedkope duitste zooi geprobeerd, met het volgende resultaat:quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:17 schreef timbob het volgende:
Ik kreeg mijn rolletje mee voor 4 eu
Maar ok.. das bijzaak.
Deed het op bomen en ander groen het zelfde? Dan kun je idd net zo goed zw/w fotograferen.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:28 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
ik heb ook hele goedkope duitste zooi geprobeerd, met het volgende resultaat:
[afbeelding]
Bomen enzo zijn heel mooi wit; en de luchten krijg ik met zw/w niet zo mooi. Bovendien heeft HIE geen anti-halation layer, waardoor er een soort halo rond de belichtte gedeeltes komtquote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:33 schreef PoseidonVS het volgende:
Deed het op bomen en ander groen het zelfde? Dan kun je idd net zo goed zw/w fotograferen.
pola en rood geeft nog dramatischere luchten dan alleen rood. Omdat digitale camera's op hun CCD een anti IR filter hebben, moet je lang belichten. CCDs en CMOSjes kunnen heel mooi IR licht opvangen, tot verdriet van de fabrikanten.quote:En nog een vraagje, bij digitale IR zie je vaak van die hele dramatische luchten, krijg je die analoog ook of moet je dan weer met een Pola gaan werken en nog langer belichten?
Ontwikkelen doe je meestal in een ontwikkeltank, niet in een dokaquote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:40 schreef timbob het volgende:
Nouja, mijnes is iig nog Konica, das tenminste nog een beetje Merk.
Zelf ontwikkelen kan misschien wel, maar bij m'n vader in z'n donkere kamer.
er schijnt een IR straal op de gaatjes in je film. Als die erg fel zijn lekt het licht daarvan naar je negatief zelf. de Nikon F80 en zowat alle canon film camera's maken daar ook gebruik van bij het doorspoelen van de film.quote:maar wat bedoel je met "sommige ontwikkelmachines hebben IR geleiders, en dat zie je dan op je film terug"
hoe zie je dat terug dan?
Dat ben ikquote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:29 schreef IJzercookie het volgende:
PdeHoog!
quote:Op vrijdag 10 februari 2006 20:39 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Dat ben ikEn jouw foto staat niet meer online
![]()
![]()
quote:
f11 bij 1/125 ? Misschien wijs om daar even op te googlen met jouw merk IR rolletje. Soms staat het wel eens in het kartonnen doosje van het rolletje. Voor de donkerste luchten moet je wel de zon achter je hebben staan.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:16 schreef timbob het volgende:
Dus maar als..
Als je overdag met een redelijk zonnetje gaat fotograferen. heb je met infrarood dan een langere of kortere sluitertijd nodig dan met een normaal rolletje?
dan weet ik een beetje waar ik moet gokken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |