Hier vond ik nog iets,
http://www.nvb.nl/index.php?p=17930#Telefonische_machtigingTelefonische machtiging
Vanaf 1 juli 2002 bestaat daarnaast de mogelijkheid van telefonisch machtigen. Daaraan worden extra eisen gesteld:
Een telefonische machtiging is alleen toegestaan als uzelf het initiatief neemt. Als u nog geen relatie heeft met de incassant dan mag de incassant u niet ongevraagd bellen en meteen een machtiging vragen, het zg. cold calling. Deze voorwaarde is bedoeld om te voorkomen dat u zich overvallen voelt.
Als u een telefonische machtiging heeft afgegeven moet de incassant u binnen twee werkdagen een schriftelijke bevestiging van de ontvangen machtiging sturen, waarbij hij u onder meer in kennis stelt van de termijn van terugboeking en de geplande datum van afschrijving. De incassant beschikt daartoe over uw naam-, adres- en woonplaats gegevens, en uw telefoonnummer en rekeningnummer, en heeft aan de hand van de telefoongids gecontroleerd of de naam- en adresgegevens kloppen.
De banken stellen bepaalde eisen alvorens aan een incassant toestemming voor telefonische machtiging te geven. Jaarlijks moet de incassant een accountantsverklaring aan de bank overleggen waaruit blijkt dat hij zich houdt aan de verplichtingen.
Afgelopen dinsdag namen ze voor het eerst contact met mij op. Binnen twee werkdagen had ik dus een machtiging moeten zien. Als die nog niet ontvangen is lijkt het me dat hij ook niet geldig is.