abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40550718
Veel foto's

En dit is ook wel interessant: http://www.nos.nl/nosjournaal/dossiers/cuba/index.html Zag het afgelopen vrijdag op het Journaal
pi_40979005
Zijn er in Cuba ook honkbalwedstrijden die je kunt bijwonen?
pi_40998420
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 20:23 schreef Nolius het volgende:
Veel foto's

En dit is ook wel interessant: http://www.nos.nl/nosjournaal/dossiers/cuba/index.html Zag het afgelopen vrijdag op het Journaal
Dat wijf in het einde van dat 'apartheid' filmpje moet zich echt diep schamen.
pi_41055096
daar heb ik me ook echt dood aan zitten ergeren...
pi_41217538
Dat was inderdaad een tenenkrommend stukje.

aph3x: Bedankt voor het posten van je foto's. Fijn om alvast te zien. Ik ga 15 sept - 4 okt. met 4 vrienden naar cuba en heb de volgende planning:

Havana
Viñales
Matanzas
Cienfuegos
Trinidad
Sancti Spíritus
Camagüey
Playa Santa Lucía
Bayamo
Santiago de Cuba
Holguin

Hoe klinkt dat? Dingen vergeten of zit er iets bij wat niet de moeite is.
pi_41249303
Ik zou zeker Baracoa niet overslaan Jasper, prachtig plaatsje, nog niet overspoeld door toerisme, beetje stil blijven staan in de tijd...Oudste nederzetting van Cuba, de legende wil dat Columbus hier geland is..Ook zijn er daar leuke jungle tochten mogelijk

Mocht je adressen van Casa Particulare nodig hebben dan kan ik er hier wel een aantal goede posten
Just because your voice reaches halfway around the world doesn't mean you're wiser than when it reached only to the end of the bar
  maandag 8 januari 2007 @ 16:54:43 #32
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_45147458
Ben er net van terug en we zijn vooral in Havana geweest. Wel even een dagtripje naar het platteland genomen en dat ziet er erg mooi uit.

Op je visa moet je de naam van je hotel neerzetten, maar die hebben we uit een boekje gehaald en de taxichauffeur op het vliegveld heeft een casa particular (een kamer bij mensen thuis) voor ons gevonden in Vedado vlak bij het plein van de revolutie (van de brochures weet je wel). Voor 25 CUC (ong US$30) per nacht hadden we een mooie kamer in een mooi huis met mooi balkon. (met uitzicht op Memorial José Martí) waar we de eerste avond ons vol hebben laten lopen met Cuba Libres (BaCo) van Tukola en een 3 CUC (US$4) fles rum.

Onderweg naar huis keken we op een oude NL bus waar nog steeds ‘Rotterdam Zuidplijn’ stond als bestemming!

Op de 31ste dec kwamen we een gids met groep tegen, maar de groep had het na 12.10 wel gezien en ging terug naar het hotel. Wij gingen met die gids doorfeesten. Een traditie is dat iedereen die over straat loopt natgegooit mag worden en doorweekt kwamen we in een andere bar aan. Daar werden we vrienden met onze gids (aka the Havana hustler) en hij wilde ons wel eens wat laten zien.

De volgende dag ontmoeten we hem bij de bar van de afgelopen nacht en namen we een taxi naar een buitenwijk om naar een lokaal feestje te gaan. Binnengekomen kregen we een bekertje Cuba Libre (sterk haha) en begonnen ze met spelletjes. Een daarvan was spijkerpoepen (maar dan met sigaret en bierflesje) die ik binnen 5 seconden won haha! Ook hebben we nog een polonaise gedaan en een danswedstrijd gedaan. Tegen het eind waren we weer helemaal kacheltje lam!

Daarna hebben we nog bij onze gids z’n schoonmoeder en vriendin gegeten en over Santeria geleerd. We zijn zelfs nog gezegend door Chango (een man in een rood gewaad die lacht als de voodoo priester in 007’s Live and let’s die.)

Vriendelijke lui die Cubanen, maar kijk wel uit voor de hustlers. (we hebben onze wel onder controle gehouden hehe)

Er is nog veel meer te vertellen, maar te weinig tijd!
reset
pi_46258075
Ik ga eind maart met m'n vader naar Cuba... we hebben daar een huurauto van onze organisatie en een paar hotels in West-Cuba en havana geboekt.

Maar ik heb nog wat praktische info nodig... dingen als:

Maximum snelheden?
Welke munteenheid kunnen we nu het beste mee betalen? De peso's, de USD?
Hoe is het eten in de hotels?

Nog meer tips zijn welkom
  dinsdag 13 februari 2007 @ 14:58:22 #34
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_46259043
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 14:30 schreef Ace1 het volgende:
Ik ga eind maart met m'n vader naar Cuba... we hebben daar een huurauto van onze organisatie en een paar hotels in West-Cuba en havana geboekt.

Maximum snelheden?
Ik weet niet of ze die hebben, gewoon met het verkeer meerijden
De CUC (Cuban Convertible Peso) dat is de touristen peso die 20x meer waard is dan de lokale peso
Eten in Cuba is over het algemeen zwaar bagger (bij mensen thuis was het het best)

Niet vergeten dat het een argeloze dictatuur is en bijzonder arm.
reset
  dinsdag 13 februari 2007 @ 15:23:38 #35
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_46259839
Iedereen blijft maar roepen dat het eten zo waardeloos is, maar ik heb echt fantastisch gegeten daar, zelfs in staatsrestaurants (ok, het duurt even voor het er is... ). Van het eten in staatshotels heb ik geen idee, omdat ik daar niet heb geslapen. Lijkt me sowieso jammer om alleen in je hotel te eten...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  dinsdag 13 februari 2007 @ 15:35:58 #36
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_46260273
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 14:30 schreef Ace1 het volgende:

Maximum snelheden?

Max snelheden
op de snelweg 80 als ik me niet vergis. Maar verwacht geen flitspaal onderweg. Snelheid wordt beoordeeld door de politiemensen aan de kant van de weg. Dus kan best dat je maar 75 reed en dat zij beweren dat je 90 reed. Je moet je nu ook niet onmiddellijk zorgen maken, toeristen laten ze doorgaans wel ongemoeid (rijden met andere nummerplaat dus ze zien wel of je toerist bent of niet)

Munteenheid
Je betaalt met de toeristen peso, deze is (veel) meer waard dan de lokale peso. Dus controleer bij wisselgeld steeds of ze je 1) genoeg weergeven en 2) de toeristen peso teruggeven en niet de lokale variant

Eten
Ik heb nooit in het hotel gegeten buiten het ontbijt smorgens. Het ontbijt was doorgaans wel ok, veel fruit dus das altijd leuk
's Avonds zijn we altijd bij buiten het hotel gaan eten. Meestal gewoon een restaurantje in de buurt van het hotel, en een paar keer ook bij mensen thuis. Voor deze mensen is het gewoon een manier om aan toeristen peso's te komen, dus je steunt er ze wel mee door bij hun thuis te eten. Daarnaast is het ook veel leuker en gezelliger om bij iemand thuis te eten, voor de prijs moet je het iig niet laten.

Overige tips:
Als je sigaren meeneemt: max 50 dikke sigaren of 200 kleintjes, maar van dat laatste ben ik niet zeker. Het is dus of en niet en. Je kan ze in de legale winkels kopen, maar je zal zien dat de prijs nog steeds behoorlijk hoog ligt. Je kan ze ook op de zwarte markt kopen, er zijn genoeg mensen die je dit zullen vragen dus je hoeft niet te zoeken. Doorgaans zijn dit wel sigaren die niet door de kwaliteitscontrole gekomen zijn en dus neem je gewoon een gok. Het kan best zijn dat de sigaren gewoon perfect zijn, maar je kan ook sigaren hebben die totaal niet trekken en je dus kan weggooien. Ik heb toen mijn sigaren op de zwarte markt gekocht en de prijs was toen iets van een kleine 100 euro voor een doos met 25 cohibas esplendidos (die dikke die castro ook rookt(e)).
Als je terug naar huis gaat, doe dan niet zoals mij. Ik dacht ik ga die mooie doos niet in m'n koffer stoppen en ze dan gebroken er weer uithalen thuis, ik stop ze wel mooi in m'n handbagage dan overleeft ze het wel. Ze pikken je er zo uit bij de scanner en je bent je sigaren kwijt, of je nu een officieel certificaat hebt of niet. Ook dit is cuba, wat ze afnemen op de luchthaven verdwijnt onmiddellijk weer op de zwarte markt. Duaniers weigeren ook om engels te spreken (ze verstaan het goed genoeg) en de papieren die je moet ondertekenen zijn ook volledig in het Spaans, dus enige kennis van het Spaans kan wel eens handig zijn Ik vloog terug naar Schiphol vanuit Havana overigens, dus weet niet of het op de andere luchthavens ook zo is. Stop je sigaren gewoon in je koffer, wikkel ze in een paar handdoeken ofzo, dan overleven ze het ook wel en loop je minder kans op een bezoek langs de douane. Bij mijn douanebezoek heb ik wel gemerkt dat ze random koffers uitpikken die de eigenaar dan moet leegmaken, om te kijken of er toevallig niks van waarde in zit (sigaren, schilderijen, ...). Dan sta je daar met je sigaren, terwijl er naast je een vrouw staat die haar hele koffer moet uitladen, inclusief de pikante slipjes enzo met een gezicht zo rood als een tomaat
pi_46260464
Wow bedankt voor de reacties!

Een vraagje over die toeristenpeso's... de lokale prijzen staan lijkt mij aangegeven in lokale peso's, hoe weet je dan hoeveel toeristenpeso's je moet geven? En waar kan ik het beste mijn euro's omruilen voor deze toeristenpeso's?
  dinsdag 13 februari 2007 @ 15:50:55 #38
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_46260770
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 15:41 schreef Ace1 het volgende:

Een vraagje over die toeristenpeso's... de lokale prijzen staan lijkt mij aangegeven in lokale peso's, hoe weet je dan hoeveel toeristenpeso's je moet geven? En waar kan ik het beste mijn euro's omruilen voor deze toeristenpeso's?
Je kan je euros omwisselen in peso's op de luchthaven, en in de grote steden heb je ook banken waar je met visa peso's kan afhalen. Laat je american express en dollars maar thuis, amerikaanse creditcards en geld aanvaarden ze nergens in cuba.

De prijzen waar jij dingen zal kopen zijn allemaal in toeristen peso's aangeduid. Lokale peso prijzen vind je enkel in de bonnenwinkels en andere winkels die specifiek op de lokale bevolking gericht zijn. Rum en dergelijke staan allemaal in toeristen peso's geprijsd.
  dinsdag 13 februari 2007 @ 15:55:44 #39
10757 ForrestX
It's been emotional...
pi_46260906
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 15:41 schreef Ace1 het volgende:

erg simpel..de kans dat je uberhaubt iets kunt kopen voor de lokale peso is erg klein...er is namelijks niks...Hooguit een pizzatje, cachita of een glaasje limo op straat...
Ik ben twee jaar geleden 4 weken in Cuba geweest, heb aan het begin van mijn vakantie ¤ 20,- omgewisseld voor de lokale peso om dagelijks de eerder genoemde versnaperingen te kunnen kopen op straat als lunch etc en hield na 4 weken nog geld over...Dat is wel grappig trouwens, wanmt niet veel toeristen doen sit en je staat dus meestal als enige buitenlander met allemaal Cubanen in de rij voor pizza (wat overigens meer weg heeft van een witte boterham met tomatensaus)

Voor de rest staan 'Peso Convertible' (de toeristen peso) aangeduid met het dollarteken: $. je kunt het natuurlijk ook vragen als je twijfelt.
[TK] GVB Golfregels (NGF) Boeken + DVD
Just a little lovin', early in the mornin'
Beats a cup of coffee for startin' off the day.
pi_46261015
Hmm ok En is het mogenlijk om je euro's op Cuba in te wisselen, of is het verstandiger om dit vooraf te doen?
  dinsdag 13 februari 2007 @ 16:29:17 #41
10757 ForrestX
It's been emotional...
pi_46262091
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 15:59 schreef Ace1 het volgende:
Hmm ok En is het mogenlijk om je euro's op Cuba in te wisselen, of is het verstandiger om dit vooraf te doen?
Gaat je alleen op Cuba lukken. Zoals hierboven al ergens genoemd kun je dit op het vliegveld doen en bij verschillende banken in steden. Verwacht geen banken in kleine dorpjes en grote varieteit in ABN, RAbo, ING, SNS, Postbank..

Zorg dat je voldoende geld bij je hebt, maar niet teveel!.

[ Bericht 6% gewijzigd door ForrestX op 13-02-2007 16:48:38 ]
  dinsdag 13 februari 2007 @ 17:08:02 #42
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_46263594
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 15:23 schreef Hik het volgende:
Iedereen blijft maar roepen dat het eten zo waardeloos is, maar ik heb echt fantastisch gegeten daar, zelfs in staatsrestaurants (ok, het duurt even voor het er is... ). Van het eten in staatshotels heb ik geen idee, omdat ik daar niet heb geslapen. Lijkt me sowieso jammer om alleen in je hotel te eten...
Het meest ranzige voedsel dat ik in m’n leven heb gehad was in Cuba, in een ‘open café’. Dit was een plaats waar we geen CUC terugkregen maar het wisselgeld in lokale pesos (x20 oid). De dag ervoor al nauwlijks gegeten en flink veel rum gedronken, dus we hadden flinke honger. Na twee kleine hapjes heb ik het laten staan. Het was iets dat op een hamburger leek totdat ze het in een tostiijzer gooide met broodje en al. Het was geen hamburger. Wat het wel was wil ik niet eens weten, maar vlees was het niet. Soms als ik iets niet echt lekker vind eet ik het toch voor de energiewaarde, maar dit had ik uitgekotst als ik het had opgegeten en ik ben niet echt kieskeurig normaal gesproken.

Daarna doorgelopen naar Hotel Nacional en omdat we wanhopig begonnen te worden hebben we daar lunch gegeten. Een lopend buffet met niet goed gebakken vlees en oude salade voor 50CUC voor 2 personen. (meer dan 3 lokale maandlonen) Dat zou toch een van de meest luxueuze hotels te moeten zijn? (Cubanen zijn er niet eens welkom)

Het einige eten dat lekker was (dus meer dan ‚eetbaar’) was bij onze hustler’s schoonmoeder thuis en dat was kip met rijst en bonen. Oh, de koekjes die ik van Chango kreeg waren ook wel lekker.

Cuba kom ik misschien wel weer eens terug, maar niet onder deze dictatuur. Het wordt tijd dat de US het embargo helemaal opheft en iets moois van maakt. Val maar binnen (koude oorlog is voorbij) en veroordeel de Castro broers op misdaden tegen de mensheid. Cuba Libre!
reset
pi_46263797
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 15:23 schreef Hik het volgende:
Ik vrees dat dat dan toch meer zegt over jouw smaak dan over het eten in Cuba.

Ik heb overal gegeten, van hotels tot bij mensen thuis en overal varieerde het eten van tamelijk beroerd tot hooguit redelijk.
  woensdag 14 februari 2007 @ 10:12:10 #44
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_46288933
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 17:13 schreef k_man het volgende:

[..]

Ik vrees dat dat dan toch meer zegt over jouw smaak dan over het eten in Cuba.

Ik heb overal gegeten, van hotels tot bij mensen thuis en overal varieerde het eten van tamelijk beroerd tot hooguit redelijk.

Het grappige is dat ik het echt een beetje vreesde vooraf, omdat ik juist een enorme "foodie" ben. Heb voornamelijk heel erg goed seafood gegeten: garnalen, kreeft, verse vis, dat soort dingen. Veel dingen die ze in de casas particulares niet mogen serveren, maar dat in de praktijk wel vaak doen. In staatsrestaurants (wel van die toeristenfuiken) ook goede garnalen gegeten. Enkele keren bij mensen thuis (dus geen casa particular) gegeten en dat is dan vrij simpel: rijst en bonen. Gaat wel vervelen op den duur, maar vies was het zeker niet. Ook kreeg ik daar een paar keer varkensvlees, wat niet erg goed was, want voornamelijk heel vet. Maar heb in Havana ook geweldige "chancho" (ook varken) gegeten in een casa particular. Geroosterd en fantastisch gekruid...
Net als in andere delen van Latijns Amerika is er wel een grondig gebrek aan groenten, maar dit kun je aan alle kanten compenseren door fruit: heb heel veel lekker vruchtensap gedronken in elk geval.
Ik ben niet zo'n liefhebber van de "staples" (yuca, slappe friet, brood) maar ook dat is niet echt anders dan in de rest van LA. En platano frito is prima te doen.

Overigens is Hotel Nacional prachtig, maar enorm vergane glorie. Zelfs de (overpriced) mojitos daar waren waarschijnlijk de slechtste uit heel Cuba. En ik heb sowieso (zelfs in Nederland) een gegrond wantrouwen tegen ieder buffet...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_46539073
In elk geval zonder Lonely Planet gidsje gaan!!!! Die staat namenlijk vol onzin, en dan kom je op een route die iedere domme toerist neemt. Laat je leiden door de cubanen, is veel beter. En vergeet niet dat je niets aan je pinpasje hebt. Neem medicijnen, zeep en aanstekers mee om aan de cubanen te geven, daarmee zijn ze erg blij, groot tekort.
Fear is the mindkill
pi_46540311
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 21:05 schreef AnnasSkies het volgende:
In elk geval zonder Lonely Planet gidsje gaan!!!! Die staat namenlijk vol onzin, en dan kom je op een route die iedere domme toerist neemt. Laat je leiden door de cubanen, is veel beter. En vergeet niet dat je niets aan je pinpasje hebt. Neem medicijnen, zeep en aanstekers mee om aan de cubanen te geven, daarmee zijn ze erg blij, groot tekort.
Als ik niks aan mijn pinpasje heb, hoe kom ik daar dan aan geld?
  woensdag 21 februari 2007 @ 21:42:32 #47
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_46540564
tvp. Het wordt voor deze zomer m'n meest serieuze optie. Lijkt me een prachtig land
Vampire Romance O+
  donderdag 22 februari 2007 @ 09:11:51 #48
10757 ForrestX
It's been emotional...
pi_46550188
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 21:35 schreef Ace1 het volgende:

[..]

Als ik niks aan mijn pinpasje heb, hoe kom ik daar dan aan geld?
contant meenemen of travellercheques van James Cook..geen American Express of andere amerikaanse travellercheques, die worden niet geaccepteerd.
  donderdag 22 februari 2007 @ 09:15:40 #49
10757 ForrestX
It's been emotional...
pi_46550237
pi_46550877
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 09:11 schreef ForrestX het volgende:

[..]

contant meenemen of travellercheques van James Cook..geen American Express of andere amerikaanse travellercheques, die worden niet geaccepteerd.
Want een paar posts hierboven wordt nog tegen mij gezegt dat ik in de grote steden kan pinnen, en juist beter niet buiten cuba al geld kan regelen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')