quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 14:30 schreef Ace1 het volgende:Ik ga eind maart met m'n vader naar Cuba... we hebben daar een huurauto van onze organisatie en een paar hotels in West-Cuba en havana geboekt.
Maar ik heb nog wat praktische info nodig... dingen als:
Maximum snelheden?
Welke munteenheid kunnen we nu het beste mee betalen? De peso's, de USD?
Hoe is het eten in de hotels?
Nog meer tips zijn welkom
![]()
Max snelheden
op de snelweg 80 als ik me niet vergis. Maar verwacht geen flitspaal onderweg. Snelheid wordt beoordeeld door de politiemensen aan de kant van de weg. Dus kan best dat je maar 75 reed en dat zij beweren dat je 90 reed. Je moet je nu ook niet onmiddellijk zorgen maken, toeristen laten ze doorgaans wel ongemoeid (rijden met andere nummerplaat dus ze zien wel of je toerist bent of niet)
Munteenheid
Je betaalt met de toeristen peso, deze is (veel) meer waard dan de lokale peso. Dus controleer bij wisselgeld steeds of ze je 1) genoeg weergeven en 2) de toeristen peso teruggeven en niet de lokale variant
Eten
Ik heb nooit in het hotel gegeten buiten het ontbijt smorgens. Het ontbijt was doorgaans wel ok, veel fruit dus das altijd leuk
![]()
's Avonds zijn we altijd bij buiten het hotel gaan eten. Meestal gewoon een restaurantje in de buurt van het hotel, en een paar keer ook bij mensen thuis. Voor deze mensen is het gewoon een manier om aan toeristen peso's te komen, dus je steunt er ze wel mee door bij hun thuis te eten. Daarnaast is het ook veel leuker en gezelliger om bij iemand thuis te eten, voor de prijs moet je het iig niet laten.
Overige tips:
Als je sigaren meeneemt: max 50 dikke sigaren of 200 kleintjes, maar van dat laatste ben ik niet zeker. Het is dus of en niet en. Je kan ze in de legale winkels kopen, maar je zal zien dat de prijs nog steeds behoorlijk hoog ligt. Je kan ze ook op de zwarte markt kopen, er zijn genoeg mensen die je dit zullen vragen dus je hoeft niet te zoeken. Doorgaans zijn dit wel sigaren die niet door de kwaliteitscontrole gekomen zijn en dus neem je gewoon een gok. Het kan best zijn dat de sigaren gewoon perfect zijn, maar je kan ook sigaren hebben die totaal niet trekken en je dus kan weggooien. Ik heb toen mijn sigaren op de zwarte markt gekocht en de prijs was toen iets van een kleine 100 euro voor een doos met 25 cohibas esplendidos (die dikke die castro ook rookt(e)).
Als je terug naar huis gaat, doe dan niet zoals mij. Ik dacht ik ga die mooie doos niet in m'n koffer stoppen en ze dan gebroken er weer uithalen thuis, ik stop ze wel mooi in m'n handbagage dan overleeft ze het wel. Ze pikken je er zo uit bij de scanner en je bent je sigaren kwijt, of je nu een officieel certificaat hebt of niet. Ook dit is cuba, wat ze afnemen op de luchthaven verdwijnt onmiddellijk weer op de zwarte markt. Duaniers weigeren ook om engels te spreken (ze verstaan het goed genoeg) en de papieren die je moet ondertekenen zijn ook volledig in het Spaans, dus enige kennis van het Spaans kan wel eens handig zijn
![]()
Ik vloog terug naar Schiphol vanuit Havana overigens, dus weet niet of het op de andere luchthavens ook zo is. Stop je sigaren gewoon in je koffer, wikkel ze in een paar handdoeken ofzo, dan overleven ze het ook wel en loop je minder kans op een bezoek langs de douane. Bij mijn douanebezoek heb ik wel gemerkt dat ze random koffers uitpikken die de eigenaar dan moet leegmaken, om te kijken of er toevallig niks van waarde in zit (sigaren, schilderijen, ...). Dan sta je daar met je sigaren, terwijl er naast je een vrouw staat die haar hele koffer moet uitladen, inclusief de pikante slipjes enzo met een gezicht zo rood als een tomaat