abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34930734
Hoi, voor een ontwerp opdracht moeten we een Machine ontwerpen die de mogelijkheid heeft om een penalty te nemen.
Bij voetbal dus.
Ik ben nu niet op zoek naar hele concepten zodat we niks hoeven te doen, maar wat ik wel wil weten is of er toevallig hier iemand is die er een beetje verstand van heeft die ons met eventuele vragen kan helpen.
En of er al enkele van deze apparaten zijn ontworpen, en zo ja of dat ergens op internet te vinden is, tot nu toe kunnen we vrij weinig vinden. En of er nog bepaalden regelingen zijn ivm patenten, maar dat zal wel allemaal niet.
Ik hoop dat het een beetje duidleijk is.

Ik wist niet in wel subforum ik dit moest zetten, als het hier verkeerd staat dan zou ik 1 van de modjes vriendleijk willen verzoeken het topic alsnog in het goede forum te zetten.

Alvast bedankt.

-edit-

Nog een vraagje, wat moet de snelheid ongeveer zijn van een voetbal om strak in het goal geschoten te worden, niet met een boog dus maar redelijk in een rechte lijn.
Het gaat dus om een afstand van ongeveer 11 meter.
pi_34931234
Een goede penaltymachine analyseert ook de bewegingen van de keeper, neem dat ook mee in je ontwerp
pi_34931288
Nee volgens mij schiet een goede penalty machine altijd random een bepaalde kant op. Wel binnen de goal natuurlijk (of niet, dan wordt ie nog onvoorspelbaarder....)
pi_34931418
Bij telekids hadden ze er ook 1, die werkt met 2 autobanden die draaien, en waar je dan een voetbal tussen gooide
pi_34931446
Het gaat erom dat we in kunnen stellen dat deze op de door ons aangewezen plek ingeschoten, dan denk je makkelijk, neem een luchtdruk kanon.
Maar dan kan niet omdat de bal op de grond moet blijven liggen en de machine dus zeg maar er omheen gebouwd moet worden.
Analyse hoe de keeper beweegt is hierbij niet relevant, en random schieten is voor een penaltymachine op zich heel goed, maar dat is niet de bedoeling
Aan het einde hebben we een wedstrijd zodat we op bepaalde plekken in het goal moeten schieten en als dat ding random andere kanten op gaat schietne komen we niet ver
pi_34931597
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 11:44 schreef Piles het volgende:
Bij telekids hadden ze er ook 1, die werkt met 2 autobanden die draaien, en waar je dan een voetbal tussen gooide
De bal moet zoals hierboven staat op de grond blijven liggen.
Een oplossing is om de banden richting de bal te bewegenzodat deze daardoor wordt gelanceerd, het probleem wordt dan waarschijnlijk om de bal ook omhoog te kunnen krijgen.
Een schans of iets dergelijks mag niet.
pi_34931647
80 KM/H schiet ik altijd een penalty, onhoudbaar voor de keeper en niet zo hard dat ik controle heb over de bal.
pi_34931680
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 11:44 schreef Piles het volgende:
En dan draai je de machine gewoon als je een andere hoek wilt
  vrijdag 10 februari 2006 @ 11:55:44 #9
70256 Baklap
it's true,I ate your flag
pi_34931758
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 11:52 schreef Tobbes het volgende:
80 KM/H schiet ik altijd een penalty, onhoudbaar voor de keeper en niet zo hard dat ik controle heb over de bal.
ehhh ok
En ik eet graag vissticks in mn onderbroek terwijl ik naar Golden girls kijk.
Wat is de bijdrage hiervan?
Look who's here everyone! It's Zoidberg, the lovable tramp!
pi_34931788
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 11:55 schreef Baklap het volgende:

[..]

ehhh ok
En ik eet graag vissticks in mn onderbroek terwijl ik naar Golden girls kijk.
Wat is de bijdrage hiervan?
Hij vraagt hoe hard ie moet om de bal strak in te schieten.

edit:

En ik wil pimpen met mn harde schot.

Dat is ook het enige wat ik van voetbal beheers, dat moet ik er dan ook wel bijzetten

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 10-02-2006 11:57:11 ]
pi_34931835
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 11:56 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Hij vraagt hoe hard ie moet om de bal strak in te schieten.
We hadden op internet gevonden dat het zo'n 90km/h moet zijn, dus dat kan wel kloppen.
pi_34931896
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 11:57 schreef Pluto_Nium het volgende:

[..]

We hadden op internet gevonden dat het zo'n 90km/h moet zijn, dus dat kan wel kloppen.
Met 40 km/h schiet je hem ook wel hoog de kruising in hoor
pi_34931936
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 11:59 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Met 40 km/h schiet je hem ook wel hoog de kruising in hoor
Hij moet hard en strak gaan
pi_34931965
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 12:01 schreef Pluto_Nium het volgende:

[..]

Hij moet hard en strak gaan
Het zou juist wel stoer zijn als je n "Panenka-mode" tewerk kan stelligen
pi_34932082
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 12:01 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Het zou juist wel stoer zijn als je n "Panenka-mode" tewerk kan stelligen
Maarja, als de 2e opdracht is om die bal in de kruising te schieten, dan is het makkelijk om gewoon snoeihard te schieten, hoe harde de bal des te precies kan je dan mikken.
Met een pisboog kan je ook met de juiste instelling wel veel bereiken, maar dan heb je veel meer last van andere invloeden als wind.
En dan hebben we niet zo veel aan onze panenka -mode
pi_34932191
Mag je de machine wel draaien zeg maar?
pi_34932361
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 12:10 schreef Tobbes het volgende:
Mag je de machine wel draaien zeg maar?
Ja dat wel, maar de bal mag maar even aangeraakt worden. Niet dat je hem bijvoorbeel achter een elastiek legt en dan aanspant zodat de bal eerst eentijdje mee wordt genomen, als je begrijpt wat ik bedoel.
pi_34932411
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 12:16 schreef Pluto_Nium het volgende:

[..]

Ja dat wel, maar de bal mag maar even aangeraakt worden. Niet dat je hem bijvoorbeel achter een elastiek legt en dan aanspant zodat de bal eerst eentijdje mee wordt genomen, als je begrijpt wat ik bedoel.
Gewoon 2 banden idd en het apparaat dan laten draaien in een cirkelvormige rail. Die rail blokkeer je op 2 plekken, in de hoeken die je hebt uitgerekend dat vanaf 11 meter de hoek van de goal bereikt zeg maar, en 1 het midden maak je een soort klepje in die rail waar ie even achter blijft hangen voor als je door t midden moet schieten.
pi_34932482
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 12:18 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Gewoon 2 banden idd en het apparaat dan laten draaien in een cirkelvormige rail. Die rail blokkeer je op 2 plekken, in de hoeken die je hebt uitgerekend dat vanaf 11 meter de hoek van de goal bereikt zeg maar, en 1 het midden maak je een soort klepje in die rail waar ie even achter blijft hangen voor als je door t midden moet schieten.
Maar het probleem is om de bal omhoog te krijgen zeg maar
pi_34932632
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 12:20 schreef Pluto_Nium het volgende:

[..]

Hoek uitrekenen die nodig is om vanaf 11 meter 2.30(??) en die banden onder die hoek monteren?
pi_34933455
Gister (donderdag 9 februari) was er een aflevering om 15:00 van junkyard wars. Hiers moesten ze een golf machine maken. De ballen moesten ook echt geput kunnen worden. Het was wel voor golf maar volgens mij redelijk vergelijkbaar. Heb een klein stukje gezien. Misschien kun je de aflevering achterhalen en heb je er wat aan.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 12:53:26 #22
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_34933515
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 11:52 schreef Tobbes het volgende:
Wees er maar trots op.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_34933528
  † In Memoriam † vrijdag 10 februari 2006 @ 13:03:40 #24
67005 pc-fr34k
"Internet=Telepathie"
pi_34933828
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 12:20 schreef Pluto_Nium het volgende:

[..]

Als je de machine onder de bal laat raken gaat hij omhoog. Lijkt mij dezelfde techniek als dat je zelf een schot neemt.
Wij zijn artificial intelligence. Overclock jezelf maar hou jezelf wel goed koel.
Ik ben gematigd verslaafd aan drugs-ik kan stoppen voor een periode of altijd-maar altijd is zo lang-leef in zonde met mate(n)
http://pc-fr34k.hyves.nl/blog/
pi_34933916
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 13:03 schreef pc-fr34k het volgende:

[..]

Als je de machine onder de bal laat raken gaat hij omhoog. Lijkt mij dezelfde techniek als dat je zelf een schot neemt.
Dat is wel lastig met 2 autobanden
Maar er is vast ook oplossing voor
  † In Memoriam † vrijdag 10 februari 2006 @ 13:35:29 #26
67005 pc-fr34k
"Internet=Telepathie"
pi_34934912
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 13:06 schreef Piles het volgende:

[..]

Een schoen op een stok. .
Wij zijn artificial intelligence. Overclock jezelf maar hou jezelf wel goed koel.
Ik ben gematigd verslaafd aan drugs-ik kan stoppen voor een periode of altijd-maar altijd is zo lang-leef in zonde met mate(n)
pi_34940584
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 13:06 schreef Piles het volgende:

[..]

Het hoeft ook niet per se met autobanden, zoiets bestaat al, het is het leuks om zelf iets te verzinnen wat nog niet bestaat.
  † In Memoriam † vrijdag 10 februari 2006 @ 16:40:23 #28
67005 pc-fr34k
"Internet=Telepathie"
pi_34940657
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 16:38 schreef Pluto_Nium het volgende:

[..]

Het hoeft ook niet per se met autobanden, zoiets bestaat al, het is het leuks om zelf iets te verzinnen wat nog niet bestaat.
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 13:35 schreef pc-fr34k het volgende:

[..]

Een schoen op een stok. .
pi_34941230
Karbiet
pi_34941604
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 16:57 schreef jpzegthallo het volgende:
Karbiet
En dat ga je op een hoopje ernaast leggen en hopen dat de bal wegvliegt ?

quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 11:45 schreef Pluto_Nium het volgende:
Het gaat erom dat we in kunnen stellen dat deze op de door ons aangewezen plek ingeschoten, dan denk je makkelijk, neem een luchtdruk kanon.
Maar dan kan niet omdat de bal op de grond moet blijven liggen en de machine dus zeg maar er omheen gebouwd moet worden.
pi_34943350
je kan de vorm van de banden ook zo nemen dat hij omhoog schiet he, of de hoek waaronder ze ten opzichte van elkaar staan.

Groene is dan waar ie de machine raakt enzo
pi_34944215
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 18:06 schreef Maisnon het volgende:
je kan de vorm van de banden ook zo nemen dat hij omhoog schiet he, of de hoek waaronder ze ten opzichte van elkaar staan.

[afbeelding]

Groene is dan waar ie de machine raakt enzo
eerlijk gezegd denk ik niet dattie zo omhoog schiet.
Ik weet het! Mijn nickname is blij. Het is een puberale ode van een aantal jaren geleden aan Chris Pontius van Jackass. Helaas is deze vergissing niet meer te herstellen.
pi_34949599
hij zal toch steeds minder ruimte hebben om laag aan de grond te zitten naarmate hij naar het midden komt
pi_34951973
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 18:34 schreef partyyboyy het volgende:

[..]

eerlijk gezegd denk ik niet dattie zo omhoog schiet.
Ik denk ook dat er meer opwaartse kracht nodig is
Maar toch tof dat je een tekening hebt gemaakt
Maar nu heb je weer het probleem dat je niet laag kan schieten
pi_34952061
Zet gewoon een schansje voor je machine neer
pi_34952221
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 22:17 schreef Tobbes het volgende:
Dat is dus niet de bedoeling, dat mag dus niet.
  † In Memoriam † vrijdag 10 februari 2006 @ 22:23:21 #37
67005 pc-fr34k
"Internet=Telepathie"
pi_34952267
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 22:17 schreef Tobbes het volgende:
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 11:50 schreef Pluto_Nium het volgende:

[..]
Een schans of iets dergelijks mag niet.
pi_35025639
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 22:23 schreef pc-fr34k het volgende:

[..]

[..]

dat dus
pi_35026354
120 km/h, vliegt ie wel strak.
Mail adidas, die hebben een robot staan die een bal precies over een muurtje heenschiet (elke keer op dezelfde manier), en die zullen ze ook best gebruiken voor penalties.
JOHNNY HEITINGA
pi_35039328
Het probleem is alleen dat penalty's soms genomen worden door spelers die wachten tot de keeper een kant op springt, en door spelers die lukraak de bal in een hoek knallen. Moet dat verrassingsaspect er ook bij?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  maandag 13 februari 2006 @ 18:10:24 #41
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_35044969
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_35045206
quote:
Op maandag 13 februari 2006 15:48 schreef vogeltjesdans het volgende:
Het probleem is alleen dat penalty's soms genomen worden door spelers die wachten tot de keeper een kant op springt, en door spelers die lukraak de bal in een hoek knallen. Moet dat verrassingsaspect er ook bij?
Nee, het gaat er gewoon om dat de bal op de plek in het goal komt waar wij willen dat die terecht moetn komen
quote:
De bal moet op de grond blijven liggen, dus zoiets kan niet
  maandag 13 februari 2006 @ 20:38:57 #43
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_35051938
Ik denk dat je grootste probleem is dat je een mens wilt imiteren.

De voetbal lancerende machine in de link die ik gaf doet in principe wat er verwacht word: Een bal word van een bepaald punt met een bepaalde snelheid en hoek gelanceerd in een bepaalde richting, in dit geval op 11 meter afstand van een voetbal doel.

Als de bal op de grond moet blijven liggen moet je dus iets hebben dat tegen de bal schopt. Niet alleen dat, je moet er ook nog eens voor zorgen dat dit schoppende element van de machine de bal op de juiste plek raakt, en het juiste deel van de schoen/bal, etc.

Een penalty schoppen is meer dan een opject van een bepaalde zwaarte tegen een bal laten slingeren, het menselijk lichaam heeft een bepaalde balans, een bepaalde kracht, een bepaald gevoel, etc die allemaal op een lijn staan om de bal richting het doel te lanceren.

De voetbal lancerende machine zoals afgebeeld op mijn link is zo ontworpen dat het een groot deel van de menselijke effecten kan opvangen, en een bal met een vooraf insgestelde snelheid naar een doel kan lanceren.

Wil je de penalty schop zo dicht mogelijk evenaren met een bal op de grond, dan moet je OF gewoon een mens inzetten, OF een heel labaratorium aan Japanse koppen bij elkaar steken en een miljoenen dollar kostende robot ontwerpen die balans weet te houden.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_35053625
gewoon een met perslucht aangedreven moker, en dan kijken waar je hem moet raken om em in de kruizing te krijgen.
  † In Memoriam † maandag 13 februari 2006 @ 21:11:22 #45
67005 pc-fr34k
"Internet=Telepathie"
pi_35053824
Maartena, ze krijgen heus niet zo'n opdracht op de studie als het onmogelijk is. .
pi_35355666
quote:
Op maandag 13 februari 2006 21:08 schreef immortalsean het volgende:
gewoon een met perslucht aangedreven moker, en dan kijken waar je hem moet raken om em in de kruizing te krijgen.
Ja, daar gaat het niet om he
dan kan je het ook op de basisschool laten doen, alles moet berekend worden en vanaf bepaald. Rekening houden met verbuiging van de materialen, zijn de bouten wel stevig genoeg, welke krachten komen in welk onderdeel te staan. Noem maar op
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')