abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 maart 2006 @ 15:27:17 #276
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_35643856
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 14:52 schreef Schorpioen het volgende:
Misschien tijd voor een apart centraal "netwerken voor newbies" topic?
Als je ziet hoeveel topics er in DIG geopend worden over netwerken, is dat misschien geen slecht idee. Hoewel je met centrale topics ook te ver kunt gaan. Het is ook weer niet zo dat de hoeveelheid topics erover storend is.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_35647769
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 15:23 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

No hard feelings hoor devzero
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Maar het leek me wel zo handig om de zaken gescheiden te houden, en eerlijkgezegd is een centraal netwerkproblementopic (scrabblewoord
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
) niet eens zo'n slecht idee. Er komen vaak zat vragen voorbij die daar prima in passen.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Ik vind het ook wel een prima idee, je moet alleen de mensen zien te weren met vragen over hun norton whatever filter pakket. Dingen over routers, etc passen er prima in.
pi_35660551
quote:
Wat bedoel je met "modem pingen", is dat vanaf "mijn pc" in je plaatje? Dus je kunt wel pingen, maar niet de webserver op je modem bereiken.
Klopt.
quote:
Kun je wel naar een ander ip nummer buiten je netwerk pingen (dus rechtstreeks een ipnr en niet de hostname, bv 213.193.208.11 ipv forum.fok.nl).
Dan krijg ik Dit.
Ook als ik naar Google ping ofzo. Waarom antwoord mn Coyote
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
quote:
Als je ze allebei bridget, dan heb je echter geen internetverbinding omdat die dan niet wordt opgebouwd.
Maar als je dan bijvoorbeeld een simpele router koopt in de winkel en die achter de Speedtouch prik, dat werkt wel.. waarom zou het met de Coyote dan niet werken?
quote:
Dan zou hij dus zijn coyote geval moeten bridgen want ander kan zijn vader niet direct op het modem zitten (waarom dat moet is me niet duideliijk).
Het moet niet, maar liever wel, want hij doet veel met VPN en weet ik veel wat, dus als het weer eens niet werk, ben ik weer de schuldige
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Maar als het echt niet anders kan, heb ik niet veel keus.
pi_35665069
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 22:51 schreef Sjembeck het volgende:
Maar als je dan bijvoorbeeld een simpele router koopt in de winkel en die achter de Speedtouch prik, dat werkt wel.. waarom zou het met de Coyote dan niet werken?
Omdat je ws een firewall hebt aan staan in die coyote. Heb je trouwens een gateway aangegeven in je coyote, nl je adslmodem?

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Maar heb je al eens gedacht aan het idee van schorpioen om je modem in bridge mode te zetten en je coyote dan ppp over ethernet (pppoe) oid te laten doen zodat je maar 1 router hebt? VPN verkeer van je vader zou geen enkel probleem moeten zijn.
  vrijdag 3 maart 2006 @ 22:24:34 #280
35482 LeisureSuitLarry
a.k.a. KenSentMe
pi_35693786
Weet iemand hoe je met fetchmail mail ophaalt van een pop3-account en die mail vervolgens in een bepaalde map van een imap-account laat bezorgen. Het eerste deel lukt me wel, maar ik krijg het niet voor mekaar om een speciale map aan te geven waarin de mailtjes moeten worden opgeslagen. Mijn fetchmailrc ziet er als volgt uit:

1
2
3
set syslog
set daemon 1800
poll [[pop mail server]] with proto POP3 user [[gebruiker pop account]] there with password [[en het bijbehorende wachtwoord]] is [[locale imap-account]] here

Ik gebruik debian Sarge als distro

[ Bericht 3% gewijzigd door LeisureSuitLarry op 04-03-2006 13:30:59 ]
  zaterdag 4 maart 2006 @ 13:29:55 #281
35482 LeisureSuitLarry
a.k.a. KenSentMe
pi_35708551
Oe, en ik heb nog een probleempje. Ik heb proftpd-mysql geinstalleerd zodat ik niet voor iedere ftp-gebruiker een systeemuser hoef aan te maken. Op zich werkt het wel, maar als ik wil dat de ftp-gebruikers allemaal onder group www-data wil laten draaien, als ze dan bijv een map aanmaken, dan krijgt die de user webuser (dat klopt), maar als group 65533 ipv www-data. How come?

Een deel van mijn proftpd.conf ziet er zo uit:

1
2
3
SQLConnectInfo  database@localhost gebruikersnaam wachtwoord
SQLUserInfo     ftpuser userid passwd uid gid homedir shell
SQLGroupInfo    ftpgroup groupname gid members

En de volgende twee tabellen heb ik in mijn db staan:

1
2
3
4
5
6
CREATE TABLE `ftpgroup` (
  `groupname` varchar(16) NOT NULL default '',
  `gid` smallint(6) NOT NULL default '5500',
  `members` varchar(16) NOT NULL default '',
  PRIMARY KEY  (`groupname`)
) TYPE=MyISAM COMMENT='Proftpd group table';

en

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
CREATE TABLE `ftpuser` (
  `id` int(10) unsigned NOT NULL auto_increment,
  `userid` varchar(32) NOT NULL default '',
  `passwd` varchar(32) NOT NULL default '',
  `uid` smallint(6) NOT NULL default '5500',
  `gid` smallint(6) NOT NULL default '5500',
  `homedir` varchar(255) NOT NULL default '',
  `shell` varchar(16) NOT NULL default '/sbin/nologin',
  `count` int(11) NOT NULL default '0',
  `accessed` datetime NOT NULL default '0000-00-00 00:00:00',
  `modified` datetime NOT NULL default '0000-00-00 00:00:00',
  PRIMARY KEY  (`id`),
  UNIQUE KEY `userid` (`userid`)
) TYPE=MyISAM COMMENT='ProFTP user table' AUTO_INCREMENT=4 ;

En een user met de gegevens:

1INSERT INTO `ftpuser` VALUES (2, 'test', 'test', 2002, 33, '/var/www/test', '/sbin/nologin', 0, '0000-00-00 00:00:00', '0000-00-00 00:00:00');

Gebruiker 2002 is de user webuser
Group 33 is op mijn Debian-systeem www-data

Als ik ipv 33 een willekeurig ander groepnummer opgeef, dan neemt ie die keurig over, behalve 33, want daar maakt het systeem dan 65533 van. Wat doe ik fout.

Ik begrijp trouwens niet waar het group-gebeuren in proftpd-mysql voor nodig is. Ik heb hem aangemaakt omdat het in een howto werd gebruikt http://www.howtoforge.com/proftpd_mysql_virtual_hosting, maar het nut ervan begrijp ik niet.
  zaterdag 4 maart 2006 @ 16:46:46 #282
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_35713692
Ik zou graag deze filmpjes willen bekijken via mplayer en firefox op mijn gentoo systeem, maar dat werkt niet. Via de command, direct naar de URI ziet het er zo uit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
eric@ERIC ~ $ mplayer http://www-tc.pbs.org/wgbh/nova/elegant/media2/eu-doubled.mov?mii=1
MPlayer 1.0pre7try2-3.3.6 (C) 2000-2005 MPlayer Team
CPU: Advanced Micro Devices Athlon MP/XP/XP-M Barton (Family: 6, Stepping: 0)
Detected cache-line size is 64 bytes
MMX2 supported but disabled
3DNowExt supported but disabled
CPUflags:  MMX: 1 MMX2: 0 3DNow: 1 3DNow2: 0 SSE: 1 SSE2: 0
Compiled for x86 CPU with extensions: MMX 3DNow SSE

85 audio & 196 video codecs
Setting up LIRC support...
mplayer: could not connect to socket
mplayer: No such file or directory
Failed to open LIRC support.
You will not be able to use your remote control.
Playing http://www-tc.pbs.org/wgbh/nova/elegant/media2/eu-doubled.mov?mii=1.
Resolving www-tc.pbs.org for AF_INET...
Connecting to server www-tc.pbs.org[81.22.32.114]:80 ...
Cache size set to 8192 KBytes
Connected to server: www-tc.pbs.org
Cache fill:  1.41% (117869 bytes)    QuickTime/MOV file format detected.
Compressed header uses zlib algo!
Compressed header size: 5370 / 48220
--------------
MOV track #0: 1 chunks, 0 samples
Generic track - not completely understood! (id: 0)
--------------
MOV track #1: 1 chunks, 0 samples
Generic track - not completely understood! (id: 1)
--------------
MOV track #2: 1 chunks, 0 samples
Generic track - not completely understood! (id: 2)
--------------
MOV track #3: 1 chunks, 0 samples
Generic track - not completely understood! (id: 3)
--------------
MOV track #4: 1 chunks, 0 samples
Generic track - not completely understood! (id: 4)
--------------
MOV track #5: 1 chunks, 0 samples
MOV: Found unknown movie atom \uffffAllocated 256 entries for palette
Loading palette from file
Image size: 837 x 21 (8 bpp)
Display size: 837 x 21
Fourcc: gif   Codec: 'GIF'
--------------
MOV track #6: 1 chunks, 0 samples
Generic track - not completely understood! (id: 6)
--------------
MOV track #7: 0 chunks, 0 samples
*** constant samplesize & variable duration not yet supported! ***
Contact the author if you have such sample file!
Generic track - not completely understood! (id: 7)
--------------
MOV: longest streams: A: #-1 (0 samples)  V: #5 (1 samples)
VIDEO:  [gif ]  837x21  8bpp  1.000 fps    0.0 kbps ( 0.0 kbyte/s)
Clip info:
 copyright: \uffff 2003 WGBH Educational Foundation
 encoder: Made with LiveStage Pro
vo: X11 running at 1152x864 with depth 24 and 32 bpp (":0.0" => local display)
==========================================================================
Cannot find codec matching selected -vo and video format 0x20666967.
Read DOCS/HTML/en/codecs.html!
==========================================================================

Exiting... (End of file)

Apples High Definition trailers in quicktime doen het wel perfect!
Weet iemand een oplossing?
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
pi_35761903
Wat betekent een s bij ls -l, dus zo: srwxr-xr-x ?
pi_35762216
quote:
Op maandag 6 maart 2006 01:00 schreef thabit het volgende:
Wat betekent een s bij ls -l, dus zo: srwxr-xr-x ?
Dat het SUID bit aanstaat voor dat programma, en dat betekent dat het runt met de rechten van de eigenaar van het bestand.
Unox, the worst operating system.
pi_35762377
Nee. Het suid bit komt ipv de x voor owner of group. Dus -rwsr-xr-x is een suid executable en -rwxr-sr-x is een set group id executable (of hou het ook maar mag heten).

Op de 1ste positie staat het type file, waarbij - een gewone file is, een d voor directory en een s voor socket (er zijn er nog een aantal). Een file met permissies srwxr-xr-x is dus een socket, met exectable rechten; een rare combinatie dus
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
pi_35762882
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 13:29 schreef LeisureSuitLarry het volgende:
als ze dan bijv een map aanmaken, dan krijgt die de user webuser (dat klopt), maar als group 65533 ipv www-data. How come?

[..]

Als ik ipv 33 een willekeurig ander groepnummer opgeef, dan neemt ie die keurig over, behalve 33, want daar maakt het systeem dan 65533 van. Wat doe ik fout.
Als je in je query 33 voor groupid zet, dan blijft hij 33 in de database? Heb je een group 33 in die ftpgroup table? Heb je een group met gid 65533 in je /etc/group? Is je proftp daemon setgrid (wat geeft ls -l op proftpd).
  maandag 6 maart 2006 @ 09:21:48 #287
35482 LeisureSuitLarry
a.k.a. KenSentMe
pi_35765259
quote:
Op maandag 6 maart 2006 02:10 schreef devzero het volgende:

[..]

Als je in je query 33 voor groupid zet, dan blijft hij 33 in de database? Heb je een group 33 in die ftpgroup table? Heb je een group met gid 65533 in je /etc/group? Is je proftp daemon setgrid (wat geeft ls -l op proftpd).
33 blijft inderdaad 33 in de database en ik heb inderdaad een ftpgroup met als id 33 (www-data) aangemaakt. Het gekke is echter dat als ik een willekeurig ander id kies voor de group, dat hij die ook gewoon in het bestandssysteem overneemt, ook al is er in de ftpgroup table geen regel voor aangemaakt.

In /etc/group staat geen group met id 65533.

Dat laatste moet ik vanavond even checken als ik thuis ben. De firewall op mn werk houdt teveel tegen
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
pi_35807121
quote:
Op maandag 6 maart 2006 01:27 schreef devzero het volgende:
Nee. Het suid bit komt ipv de x voor owner of group. Dus -rwsr-xr-x is een suid executable en -rwxr-sr-x is een set group id executable (of hou het ook maar mag heten).

Op de 1ste positie staat het type file, waarbij - een gewone file is, een d voor directory en een s voor socket (er zijn er nog een aantal). Een file met permissies srwxr-xr-x is dus een socket, met exectable rechten; een rare combinatie dus
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Ah, en wat is een socket?
pi_35807213
Nog even een ander vraagje. Ik wil mijn mail (op een mailserver waar ik geen root heb) zo instellen dat ik berichtjes met word-attachments automatisch terugbounce (met een mededeling als "Ik lees geen .doc bestanden, probeer het op een andere manier"). Hoe kan ik dat doen?
pi_35808816
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Berkeley_sockets
  • als procmail is geinstalleerd op die machine: man procmailrc. (procmail is geen triviaal programma waar je even snel wat regels voor schrijft, misschien dat de eigenaar van die machine je wil helpen?)
  • pi_35839872
    Heb sinds kort een server thuis staan met DDS3 tapedrive (12/24gb) via SCSI.
    2 vraagjes:
    - Met welke command-line tools kan ik backupen naar tape?
    - Welke apparaat identificatie krijgt zo'n tapedrive? (bijv /dev/sdc)
    OS is trouwens debian 3.1
    pi_35844485
    Onder freebsd heb je dump en restore. Vast ook wel onder linux. Maar er zullen vast een hoop tools zijn met een gui.

Kun je dat niet met dmesg zien? Als je geen andere scsi apparaten hebt dan zal het vast wel /dev/sda zijn. Wordt je drive herkent door de kernel?
    pi_35847363
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 14:23 schreef devzero het volgende:
    Maar er zullen vast een hoop tools zijn met een gui.
    Mja das juist niet de bedoeling, ik draai linux op mijn server zonder grafische interface, command-line only, dus het moet in ieder geval een tooltje zijn dat óf command line is, óf op afstand (via een windows computer) te beheren is.
    quote:
    Kun je dat niet met dmesg zien? Als je geen andere scsi apparaten hebt dan zal het vast wel /dev/sda zijn. Wordt je drive herkent door de kernel?
    Na wat zoekwerk ben ik er achter gekomen dat de tapedrive aangeduid wordt door /dev/st0 en /dev/nst0, ik heb alleen nog geen tape ervoor dus ik kan niet testen of het mounten e.d. lukt..

via dmesg wordt hij goed herkend ook, ik moet dus nu alleen nog een backup tooltje hebben..
    1
    2
    3
    4
    (scsi1:A:6): 10.000MB/s transfers (10.000MHz, offset 15)
      Vendor: ARCHIVE   Model: Python 04106-XXX  Rev: 7550
      Type:   Sequential-Access                  ANSI SCSI revision: 02
    blk: queue c1327c74, I/O limit 4095Mb (mask 0xffffffff)
    pi_35884022
    Is er in linux een tooltje om je ram een beetje schoon te maken? na 4 dagen uptime zonder al te veel te doen is dit mijn geheugenstatus:
    1
    2
    3
    Memory Total 262.88 MB 
    Memory Used 252.82 MB (96%) 
    Memory Free 10.06 MB (4%) 

4% vrij lijkt mij persoonlijk nogal krap..

Debian 3.1 op een P2-400 server met 256mb (geen grafische omgeving)
    pi_35884898
    @Intrepidity

Dat is volkomen normaal. Wat 'Memory Used' daar aangeeft is onder andere het codegeheugengebruik, het gealloceerde geheugen voor programma's en de cache. Die cache bestaat ondermeer uit een node- en blockcache, wat inhoudt dat de kernel delen van je block devices (zoals je harde schijf) in het geheugen houdt voor lagere leestijden. Door een free -m uit te voeren kun je zien wat je geheugengebruik is zónder die cache (tweede regel).

1
    2
    3
    4
    5
    jelle@s050686:~$ free -m
                 total       used       free     shared    buffers     cached
    Mem:          1009        834        175          0         66        605
    -/+ buffers/cache:        161        847 <---- hier dus
    Swap:          486          0        486
    pi_35886492
    1
    2
    3
    4
    5
    sovereign:~# free -m
                 total       used       free     shared    buffers     cached
    Mem:           250        241          8          0         46        103
    -/+ buffers/cache:         91        158
    Swap:          384          0        384

Dat ziet er inderdaad een stuk beter uit, bedankt
    Ja toon me deze inhoud
    ik accepteer de cookies.
    meer informatie
    pi_35901480
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 15:53 schreef Intrepidity het volgende:
    dus het moet in ieder geval een tooltje zijn dat óf command line is, óf op afstand (via een windows
    En daarom gaf ik ook als 1ste optie dump.

http://www.google.com/search?q=backup+dump+linux
      vrijdag 10 maart 2006 @ 19:51:38 #298
    35482 LeisureSuitLarry
    a.k.a. KenSentMe
    pi_35920588
    Ik weet al waarom ik steeds met Proftpd en MySQL steeds een gid van 65533 kreeg. In mijn proftpd.conf staat de optie SQLMinID en die geeft aan wat het minimale UID of GID moet zijn voor gebruikers. Die stond bij mij op 500 en dat was dus een stuk hoger dan 33 voor de group www-data. Nu heb ik de optie op 33 staan, zou dit kwaad kunnen?
    pi_35932034
    Lijkt een soort beveiliging te zijn zodat niet perongeluk "systeem" groupen gebruikt en dan over systeem files gaat schrijven (vermoed ik). Als je zeker weet dat alleen groep 33 wordt gebruikt, zou dat geen probleem moeten zijn. Of je zet de groupid van www-data op iets boven die 500 in /etc/passwd en dan niet vergeten om alle files met groupid 33 te chgrp-en ( find / -gid 33 | xargs chgrp www-data ). Die sqlminid aanpassen lijkt me makkelijker
    Ja toon me deze inhoud
    ik accepteer de cookies.
    meer informatie
    pi_35942966
    ik ben nu overgestapt van suse naar kubuntu. Bevalt met wel goed eigenlijk. Er zijn meer 'n00bs' mee bezig, dus je kunt, heb ik het idee, wat meer beginnende documentatie vinden. Nu kijken of ik daar wel mijn tv werkend krijg
    Ja toon me deze inhoud
    ik accepteer de cookies.
    meer informatie
    Installatie ging eenvoudig.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
    Ja, breng me naar de shop