abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34892989
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 10:31 schreef Conflict het volgende:
Is Borderline een aangeboren stoornis?
Ik weet eigenlijk niet in hoeverre persoonlijkheidsstoornissen aangeboren zijn, en in hoeverre het te maken heeft met opgroeien/opvoeding.. Het zou ook best kunnen dat beiden bestaan..
pi_34893031
http://www.moeilijkemensen.nl

hier staat wat over persoonlijkheidsstoornissen en de huidige denkbeelden erover..
pi_34893041
Persoonlijkheidsstoornissen worden soms wel ‘ontwikkelingsstoornissen’ genoemd. Hiermee wordt uitgedrukt dat in iemands ontwikkeling van jong kind tot volwassene reeds problemen aanwijsbaar zijn.
pi_34893118
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 10:31 schreef Troel het volgende:
Conflict, mag ik je vragen hoe je dat aangepakt hebt?
Ik ben gewoon door de sociale dienst naar het UWV gestuurd met de medeling dat ik een WAJONG uitkering aan moest gaan vragen. Dat heb ik gedaan.

Toen ben ik door een arbeidsdeskundige en een verzekeringsarts onderzocht en werd ik afgekeurd.
pi_34893153
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 10:35 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik weet eigenlijk niet in hoeverre persoonlijkheidsstoornissen aangeboren zijn, en in hoeverre het te maken heeft met opgroeien/opvoeding.. Het zou ook best kunnen dat beiden bestaan..
De WAJONG is er voor mensen die voor hun 18e al arbeidsongeschikt waren. ADHD is een aangeboren afwijking.

Je zal nooit een WAJONG uitkering krijgen als je na je 18e pas klachten had.

WAJONG brochure
  donderdag 9 februari 2006 @ 10:52:08 #56
35189 Troel
scherp en bot
pi_34893323
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 10:44 schreef Conflict het volgende:

[..]

De WAJONG is er voor mensen die voor hun 18e al arbeidsongeschikt waren. ADHD is een aangeboren afwijking.

WAJONG brochure
Hmmm, ik zal dat eens doorlezen.
Ik merk steeds vaker dat ik met mijn PDD problemen tegenkom op stage en op school en dergelijke, en het heeft me ook mijn baan gekost.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_34893364
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 10:44 schreef Conflict het volgende:

[..]

WAJONG brochure
Wanneer een persoonlijkheidsstoornis ontstaat, denk ik echter dat dit in de regel toch voor je 18e al gebeurt.. Bij degenen die ik ken met een persoonlijkheidsstoornis waren de problemen eigenlijk altijd al daarvoor aanwezig, al zijn ze vaak pas later behandeld/gediagnoseerd. Zelf heb ik "misschien" een persoonlijkheidsstoornis (Ik vertoon er veel kenmerken van). Die kenmerken waren er ook al voor mijn 18e...

De vraag is denk ik vooral of het gebruikelijk is dat een ps pas ontstaat na je 18e..
pi_34893370
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 10:52 schreef Troel het volgende:

[..]

Hmmm, ik zal dat eens doorlezen.
Ik merk steeds vaker dat ik met mijn PDD problemen tegenkom op stage en op school en dergelijke, en het heeft me ook mijn baan gekost.
PDD is geen persoonlijkheidsstoornis overigens.
  donderdag 9 februari 2006 @ 10:56:44 #59
35189 Troel
scherp en bot
pi_34893408
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 10:55 schreef Alicey het volgende:

[..]

PDD is geen persoonlijkheidsstoornis overigens.
nopes, maar wel een aangeboren afwijking waar je erg veel last van kan hebben en die je belemmert in je dagelijks doen en laten. Het valt net als ADHD onder de psychische stoornissen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_34893516
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 10:54 schreef Alicey het volgende:

[..]

Wanneer een persoonlijkheidsstoornis ontstaat, denk ik echter dat dit in de regel toch voor je 18e al gebeurt.. Bij degenen die ik ken met een persoonlijkheidsstoornis waren de problemen eigenlijk altijd al daarvoor aanwezig, al zijn ze vaak pas later behandeld/gediagnoseerd. Zelf heb ik "misschien" een persoonlijkheidsstoornis (Ik vertoon er veel kenmerken van). Die kenmerken waren er ook al voor mijn 18e...

De vraag is denk ik vooral of het gebruikelijk is dat een ps pas ontstaat na je 18e..
Het begin van ee ps ligt in de regel in de adolecentie, of nog eerder
En hoe voelt u zich nu?
pi_34893555
Voor TS is het trouwens ook mogelijk om vrijstelling te krijgen van sollicitatieplicht wanneer je last van psychische klachten hebt.
pi_34893559
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 11:02 schreef evil_cupido het volgende:

[..]

Het begin van ee ps ligt in de regel in de adolecentie, of nog eerder
Dat is de indruk die ik ook heb, inderdaad..
pi_34893607
Ik had het verkeerd gezegd, je moet voor je 17e arbeidsongeschikt zijn en een jaar later gaat dan je WAJONG in
pi_34893649
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 11:05 schreef Conflict het volgende:
Ik had het verkeerd gezegd, je moet voor je 17e arbeidsongeschikt zijn en een jaar later gaat dan je WAJONG in
Dat lijkt me nog lastig. Jij hebt in de tussentijd gewerkt, was het daarmee niet lastig om aan te tonen dat je arbeidsongeschikt was, al op je 17e?
pi_34893716
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 11:07 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat lijkt me nog lastig. Jij hebt in de tussentijd gewerkt, was het daarmee niet lastig om aan te tonen dat je arbeidsongeschikt was, al op je 17e?
Nou, ik had zo ontzettend veel baantjes gehad dat het gewoon beschamend was. Ik bleef gewoon steeds mislukken op het werk en dan nam ik weer een nieuwe baan. Na een jaar of 8 werd het me teveel en toen kreeg ik dus die uitkering.

Het is een beetje een complex verhaal om zo uit te leggen.
pi_34893817
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 11:10 schreef Conflict het volgende:

[..]

Nou, ik had zo ontzettend veel baantjes gehad dat het gewoon beschamend was. Ik bleef gewoon steeds mislukken op het werk en dan nam ik weer een nieuwe baan. Na een jaar of 8 werd het me teveel en toen kreeg ik dus die uitkering.

Het is een beetje een complex verhaal om zo uit te leggen.
Hmm ik kan me hier wel iets bij voorstellen.. Wanneer je iedere week een andere baan hebt (bij wijze van), dan heeft dat er inderdaad wel alles van weg dat je niet geschikt bent om te werken..

Vaak zitten dit soort situaties complex in elkaar, maar ik begrijp wel een beetje hoe het in elkaar zit.. Denk ik.
pi_34894107
bij mij was het dus hetzelfde de hoeveelheid baantjes en de redenen waarom ze mislukten leidden ertoe dat ik met terugwerkende kracht een wajong kreeg..
pi_34895332
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 11:26 schreef EdwinHeijmen het volgende:
bij mij was het dus hetzelfde de hoeveelheid baantjes en de redenen waarom ze mislukten leidden ertoe dat ik met terugwerkende kracht een wajong kreeg..
Hmm dit klinkt me verdomd bekent in de oren. Ik heb ook allerlei baantjes gehad die ik om allerlei vage redenen niet vol hield of mislukten. Daarom heb ik een uitkering van Sociale Zaken gekregen, die mij ook inderdaad naar het UWV stuurden voor een Wajong uitkering. Die hebben ze me alleen niet gegeven omdat ik "te laat" zou zijn (ik was toen een jaar of 19/20, en er moest iets voor je 17e gebeurt zijn geloof ik).
Ik doe nu wat vrijwilligerswerk bij een instantie die andere uitkeringsgerechtigden helpt met bepaalde zaken, maar daar loop ik ook steeds tegen dingen op, hoewel ik het daar wel redelijk vol kan houden.
pi_34895983
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 12:11 schreef Electrified het volgende:

[..]

Hmm dit klinkt me verdomd bekent in de oren. Ik heb ook allerlei baantjes gehad die ik om allerlei vage redenen niet vol hield of mislukten. Daarom heb ik een uitkering van Sociale Zaken gekregen, die mij ook inderdaad naar het UWV stuurden voor een Wajong uitkering. Die hebben ze me alleen niet gegeven omdat ik "te laat" zou zijn (ik was toen een jaar of 19/20, en er moest iets voor je 17e gebeurt zijn geloof ik).
Ik doe nu wat vrijwilligerswerk bij een instantie die andere uitkeringsgerechtigden helpt met bepaalde zaken, maar daar loop ik ook steeds tegen dingen op, hoewel ik het daar wel redelijk vol kan houden.
Als je een goede reden hebt kan je die dus ook later aanvragen.

Ik was 27 toen ik WAJONG kreeg.
  donderdag 9 februari 2006 @ 13:00:24 #70
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_34896872
Het verbaast met wel dat mensen met borderline 100% worden afgekeurd soms. Ik geloof heel erg dat het vervelend is om te hebben maar zoals ik het hier lees zit het dus in momenten, op andere momenten functioneren ze weer heer normaal. Dus ik zou dan zeggen dat je best voor een deel kan werken.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_34896934
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 12:32 schreef Conflict het volgende:

[..]

Als je een goede reden hebt kan je die dus ook later aanvragen.

Ik was 27 toen ik WAJONG kreeg.
Maar wat is precies een goede reden? Bij mij liepen ze moeilijk te doen omdat ik op m'n 17e nog een MBO opleiding volgde (die ik overigens wel heb afgebroken voordat ik 18 werd). Het probleem is alleen dat ik toen nog nooit van WAJONG gehoort had en niet over een uitkering nadacht. Ik zag geen andere mogelijkheid dan gewoon met alles door te gaan. (waardoor ik uiteindelijk in een soort van burn-out terecht ben gekomen doordat het teveel van me vroeg).
pi_34897135
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 13:00 schreef Zero2Nine het volgende:
Het verbaast met wel dat mensen met borderline 100% worden afgekeurd soms. Ik geloof heel erg dat het vervelend is om te hebben maar zoals ik het hier lees zit het dus in momenten, op andere momenten functioneren ze weer heer normaal. Dus ik zou dan zeggen dat je best voor een deel kan werken.
Het probleem is dat het bij een normale werkgever niet doenlijk is om "op momenten" last te hebben van een stoornis.
pi_34897251
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 13:02 schreef Electrified het volgende:

[..]

Maar wat is precies een goede reden? Bij mij liepen ze moeilijk te doen omdat ik op m'n 17e nog een MBO opleiding volgde (die ik overigens wel heb afgebroken voordat ik 18 werd). Het probleem is alleen dat ik toen nog nooit van WAJONG gehoort had en niet over een uitkering nadacht. Ik zag geen andere mogelijkheid dan gewoon met alles door te gaan. (waardoor ik uiteindelijk in een soort van burn-out terecht ben gekomen doordat het teveel van me vroeg).
Als jij kunt aantonen dat jouw ziektebeeld voor je 18de is ontstaan (medische dossiers ed) heb je recht op een wajong. Hoe oud ben je nu als ik vragen mag? Want het aanvragen kan tm je 27ste volgens mij.
ijs_beer fan!
pi_34897673
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 13:11 schreef NanKing het volgende:

[..]

Als jij kunt aantonen dat jouw ziektebeeld voor je 18de is ontstaan (medische dossiers ed) heb je recht op een wajong. Hoe oud ben je nu als ik vragen mag? Want het aanvragen kan tm je 27ste volgens mij.
Ik ben 24. Medische dossiers van voor die tijd heb ik helaas niet omdat ik me er toen nog niet van bewust was dat er iets met me aan de hand was. De bal is pas aan het rollen gegaan op het moment dat Sociale Zaken me heeft doorverwezen naar het UWV. De keuringsarts heeft me toen verteld dat ik in principe recht had op WAJONG, maar dat ik hem dus te laat heb aangevraagt. Daarna ben ik op last van Sociale Zaken door een arbeidsmedisch adviesbureau getest, om te kijken welke belemmeringen er zijn. Daar is toen een rapport opgemaakt waar in staat dat er wel degelijk belemmeringen zijn. Alleen lijkt Sociale Zaken dat rapport niet te erkennen omdat het (voor hen) nadelig heeft uitgepakt, wat weer veel stress en agressie met zich meebrengt en dat de situatie er niet makkelijker op maakt.
pi_34897708
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 13:00 schreef Zero2Nine het volgende:
Das nou juist het probleem, de momenten dat je niet kan functioneren vlucht je of zelf of wordt je ontslagen. Dat kan na een dag zijn of na 3 maanden. Ik kan dus nergens vanuit gaan.. ga maar eens op jezelf wonen/studeren/sporten enz op het moment dat je niet weet of je volgende week nog een regelmatig inkomen hebt.

Ik zit echt vast, want op deze manier zal ik nooit in staat zijn volledig voor mezelf te zorgen en mijn ouders hebben echt geen geld (meer) om dingen voor te schieten.. beuh.. het is gewoon lastig allemaal.
Heb uw naaste lief
want dat ben ik - Loesje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')