abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 februari 2006 @ 21:49:49 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34880602
Noorse Telemarkbatajon ontplooit in Afghanistan

bron: http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=116133

Trondheim: Het elfde Noorse telemarkbataljon gaat ingezet worden in de Afghaanse provincie Oruzghan, zo maakte oberst Kristian Lund gisteren bekend. Dit bataljon is uniek in de wereld vanwege de samenstelling van zijn manschappen, het bestaat voor meer als 90% uit geestelijk gehandicapten. (Zie ook: http://forum.fok.nl/topic/802801)

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11 (NO) TMBN staat paraat!. . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . .
Voor zover bekend zal dit de eerste keer zijn dat een dergelijk bataljon ook voor daadwerkelijke operationele inzet gebruikt zal gaan worden. Hoewel er bij de oprichting van het bataljon nogal wat sceptische geluiden in de Thing (red: Noorse 2e kamer) klonken, heeft het bataljon zich nu bewezen en ziet iedereen zijn inzet vol vertrouwen tegenmoet.

Småle i Svinge ! + !

"Een bijzonder bataljon vraagt ook om een bijzondere inzet.", aldus kaptein S. Drivenes, de begeleidend officier van de eenheid. "We hebben in eerste instantie geprobeerd deze troepen uit te rusten met aangepaste wapens. Dit bleek echter geen succes. Af en toe blijken sommige leden toch nog moeite te hebben om vriend en vijand van elkaar gescheiden te houden. "
Na een aantal bijna-ongelukken kwam de bataljonsstaf met een revolutionair idee: Ze zouden de troepen juist helemaal zonder wapens uitrusten.
Kaptein Drivenes:"Uit onderzoek is gebleken dat de overgrote meerderheid van de Noorse militairen op vredesmissies zijn wapen überhaubt nooit afvuurt. Waarom dan een onnodig risico lopen door deze mensen van een wapen te voorzien? Zij vormen daarmee immers een groter gevaar voor zichzelf als voor de Taliban!"

De nieuwe taktiek waarmee het bataljon gaat optreden heet Småle i Svinge, ofwel smile and wave. In plaats van agressief en bedreigend op te treden tegen de lokale bevolking moeten de lachende en zwaaiende Noorse soldaten de hearts and minds van de mensen winnen en zo bijdragen aan het stabiliseren van de toegewezen provincie.
Drivenes:"In de islam en de Afghaanse cultuur geldt het als bijzonder oneervol om geestelijk gehandicapte mensen (red:umnah's) kwaad te doen. Onze soldaten worden als het ware beschermd door de Koran en zullen niks te vrezen hebben."

Op de vraag of de in Afghanistan aanwezige milities op de hoogte zijn van de bijzondere status van de Noorse militairen, en of ze misschien niet verward zullen worden met andere in het gebied aanwezige NAVO-militairen, antwoord hij: "Ook daarin is reeds voorzien. Wij hebben speciaal vanwege deze mogelijkheid zogenaamde 'CoCo-taxies' aangeschaft ten behoeve van het wegtransport. Door de vrolijke primaire kleuren waarin deze voertuigen geschilderd zijn, moet het voor iedereen duidelijk zijn dat het onze troepen betreft. Bovendien vinden onze soldaten deze voertuigen ook veel leuker als de standaard groene pantservoertuigen."

.
Optimale training

Om me te tonen dat de Noorse jongens echt niet voor geen kleintje vervaardigd zijn neemt hij me mee naar het oefenterrein enkele kilometers verderop. Daar worden de rekruten speciaal voor de betreffende operatie getraint. Het trainingsparcours bestaat uit een halfverharde weg die langs een vlakte loopt. Na wat aanloopproblemen komen er dan eindelijk een drietal cocotaxi's uit de bosrand gereden. Wanneer deze ons op zo'n 150 meter genaderd zijn barst opeens het geweld los. Onder het luid roepen van "Allah Akbar" verschijnen opeens woest-bebaarde jurken-dragende mannen in het voorterrein. Met veel kabaal vuren ze hun Kalashnikovs in de richting van het konvooi. Onmiddelijk houden de taxi's halt, de militairen stappen uit en beginnen blij naar de mannen te zwaaien. Er klinken nog enkele schoten, maar dan stopt het geweld. De "Arabieren" lopen op de mannen af en geven ze snoepjes en kleine cadeautjes.
"Op deze manier worden de mannen geconditioneert om onder alle mogelijke omstandigheden vast te houden aan hun drills. We hebben de oefenvijand tot op drie meter laten naderen, en nog bleef 90% van de mannen doorgaan met glimlachen en zwaaien. Kom daar bij gewone soldaten maar eens mee!", aldus Drivenes.
Klik hier voor het filmpje van de oefenaanval met cocotaxies: http://www.mil.no/fol/afg/start/styrken/cocotax.mpeg

Er zin in hebben.
De soldaat Peter Konsten glundert van trots wanneer hij van de kapitein een compliment krijgt dat hij tot het allerlaatste moment is doorgegaan met zwaaien en lachen.'
"Ik vind het erg leuk om naar Afghanistan te gaan! Ik mag de hele dag in de cocotaxi rijden. En ik krijg veel snoep!" zegt hij met een lach van oor tot oor.
"We gaan helemaal met het vliegtuig naar Afghanistan. Dat is heel ver weg. Ik moet nog tot na mijn verjaardag wachten en dan gaan we."
Op de vraag of hij niet bang is antwoord hij:"Nee hoor. Want ik ben niet zo bang uitgevallen hoor!"

Een mentaliteit dus waar de Nederlandse militair nog wel iets van op kan steken!
The End Times are wild
pi_34880664
BRILJANT
Life is a bitch , so fuck it
  woensdag 8 februari 2006 @ 21:55:25 #3
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_34880918
Whehehehe !!
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  woensdag 8 februari 2006 @ 21:58:31 #4
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_34881068
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 21:49 schreef LXIV het volgende:

Een mentaliteit dus waar de Nederlandse militair nog wel iets van op kan steken!
Over de Nederlanders staan de kranten al vol van een lichtgewonde militair die een tand door z'n lip had. .
And now for something completely different, I'm on a horse.
  woensdag 8 februari 2006 @ 22:00:22 #5
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_34881156
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 21:58 schreef NJ het volgende:

[..]

Over de Nederlanders staan de kranten al vol van een lichtgewonde militair die een tand door z'n lip had. .
Inderdaad ja

Zijn ook geen kerels
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  donderdag 9 februari 2006 @ 12:35:45 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34896090
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 21:58 schreef NJ het volgende:

We zullen dadelijk gaan zien hoe die Noren er vanaf komen!
The End Times are wild
  Moderator / Redactie FP donderdag 9 februari 2006 @ 15:51:01 #7
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_34902848
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_34902969
  donderdag 9 februari 2006 @ 21:32:55 #9
126043 Andre70
Vertolker onderbuikgevoel
pi_34915619
De Amerikanen hebben overigens onlangs het minimale iq dat nodig was om het leger in te komen nog eens fors verlaagd. Ivm wervingsproblemen. Dus het kan nog eens waarheid worden.
Es ist ja alles nur Propaganda.
Wij Nederlanders zijn net schaapjes:
Nu worden we geschoren,
en straks worden we geslacht...
pi_34916626
vet

maar ligt het aan mij of doet het filmpje het niet?
Fok!en is nu toevallig één van mijn specialiteiten. Mijn Miranda zegt dat ook altijd: "Pa", zegt ze, "zoals jij kan Fok!en, zo, ja, zo Fok! ik, hè!
pi_34916740
Briljant!
  donderdag 9 februari 2006 @ 22:27:42 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34917926
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 21:56 schreef SoeperdweeP het volgende:
vet

maar ligt het aan mij of doet het filmpje het niet?
Er is geen filmpje. Eerst stond dit stukje in POL maar daar kreeg het een slotje. (ook wel terecht natuurlijk). De link gaat gewoon naar de site van het Noorse leger toe om het "echt" te doen lijken.

Fijn dat jullie het een leuk stukje vinden trouwens.
The End Times are wild
pi_34918276
magistraal
Redneck!
  donderdag 9 februari 2006 @ 22:36:22 #14
131745 Quatertemper
Koninkrijck Hollandia.
pi_34918382
Had ik je al verteld hoe ik op de quatertemperdagen als vondeling werd gevonden door mijn stiefouders?
  vrijdag 10 februari 2006 @ 13:22:19 #15
126043 Andre70
pi_34934445
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 22:27 schreef LXIV het volgende:

[..]

Er is geen filmpje. Eerst stond dit stukje in POL maar daar kreeg het een slotje. (ook wel terecht natuurlijk). De link gaat gewoon naar de site van het Noorse leger toe om het "echt" te doen lijken.

Fijn dat jullie het een leuk stukje vinden trouwens.
Oh, was het niet echt?
Nu worden we geschoren,
  vrijdag 10 februari 2006 @ 14:07:17 #16
114696 foktastic
U can't win 'em all
pi_34935646
"In de islam en de Afghaanse cultuur geldt het als bijzonder oneervol om geestelijk gehandicapte mensen (red:umnah's) kwaad te doen. Onze soldaten worden als het ware beschermd door de Koran en zullen niks te vrezen hebben."

pure discriminatieis het
'Mevrouw, zou u wat pentahexol in het neusje van uw hondje willen spuiten? We willen alleen kijken of het brandt.'
'Nee, ik spuit die rotzooi niet in z'n neus man, echt niet! Je kijkt me zo ongelovig aan van goh waarom doe je dat nou niet?'
pi_34936071
Goed topic
pi_34942619
Helden! Ook mooi dat ze gewoon zwarte laarsen aanhebben ipv kisten.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 17:44:50 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34942749
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 17:40 schreef Fonzarelli het volgende:
Helden! Ook mooi dat ze gewoon zwarte laarsen aanhebben ipv kisten.
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 21:49 schreef LXIV het volgende:
Er zijn slechts kleine, goedkope, aanpassingen benodigd.
Zo dragen deze mensen laarzen in plaats van kistjes, omdat ze moeilijkheden hebben met strikken. (zie bijg. artikel)
Simpel, efficiënt en niet-bureaucratisch.
In dat opzicht kunnen we nog wel wat van de Noren leren!
The End Times are wild
  zondag 12 februari 2006 @ 20:01:57 #20
126043 Andre70
pi_35011907
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 14:07 schreef foktastic het volgende:
"In de islam en de Afghaanse cultuur geldt het als bijzonder oneervol om geestelijk gehandicapte mensen (red:umnah's) kwaad te doen. Onze soldaten worden als het ware beschermd door de Koran en zullen niks te vrezen hebben."

pure discriminatieis het
positieve discriminatie dan toch.
Nu worden we geschoren,
  zondag 12 februari 2006 @ 21:12:25 #21
130456 CrookedEye
Keizer der Plebs
pi_35014794
muahahahahhahahaahahaha meesterlijk topic
"Veni, vidi, vici."
  maandag 20 februari 2006 @ 22:37:44 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_35308167
Eerste missie Noors bataljon groot succes

Khandahar-Afghanistan: Nu het Noorse telemarkbataljon zijn eerste operationele successen boekt in de provincie Orozghan verstommen de aanvankelijk kritische geluiden in het Noorse parlement. Klonken er eerst geluiden dat het niet verstandig of zelfs onverantwoord zou zijn om "het meest speciale bataljon van de NAVO", zoals het nu genoemd wordt, op een daadwerkelijke missie te sturen, nu klinkt er enkel en alleen lof voor de Noorse jongens en meisjes. Gewapend met niets meer als een glimlach, en het door oorlog verscheurde land opvrolijkend met hun olijke CoCo-taxi's, hebben ze niet alleen de harten van de Noren, maar ook reeds die van menig Afghaan weten te winnen. Geheel handelend volgens hun skills and drills zijn de eerste contacten met de lokale bevolking al gelegd. Ze halen zelfs al grapjes uit, want daar zijn ze erg goed in, zowel met de "locals" en de ook nog steeds aanwezige Amerikanen!

Peter vertelt: "In Afghanistan wonen hele lieve mensen. Overal waar we komen krijgen we thee met koekjes aangeboden."
Verslaggever:"Kunnen jullie wel goed met die mensen praten dan?"
Peter:"Nou, dat Afghaans is wel erg moeilijk hoor! Maar gelukkig hebben we een tolk bij ons."
Verslaggever:"Ik hoorde dat jullie ook al grapjes met de bevolking en de Amerikanen uithaalden?"
Peter:"Nou en of!" (Begint te grinneken) "We waren op de thee bij Ome Ben toen er opeens ook nog Amerikanen op bezoek kwamen."
Verslaggever:"En wat hebben jullie toen gedaan?"
Peter: (Kan zijn lachen bijna niet meer inhouden) "Ome Ben zei: 'Daar heb je die Amerikanen weer, die eten altijd al mijn koekjes op. Zullen we ze eens foppen?'"
Verslaggever:"En toen?"
Peter:(Proest het nu uit) "Toen hebben we Ome Ben onder een deken verstopt, en tegen de soldaten gezegd dat we hem helemaal nooit gezien hadden! En die zijn toen terug naar huis gegaan!"

De Osloër Korante blijft de ontwikkelingen van het TelemarkBataljon uiteraard op de voet volgen en houd de lezers goed geïnformeerd.
The End Times are wild
pi_35313534

Briljant, hoe verzin je het
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')